Tips om 's avonds rustig te worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxemmely

Tips om 's avonds rustig te worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:15

Allereerst, sorry als deze verkeerd staat.

Dan nu mijn verhaal.
Het zit zit dus zo, het gaat de afgelopen paar weken behoorlijk kl*te met mij.
Door thuis situatie en psychische problemen zit ik er even helemaal doorheen, zowel body als mind.
Overdag lukt het me meestal nog om er een masker voor te houden maar 's avonds gaat het helemaal mis.
Huilbuien van soms wel uren achter elkaar, veel pijn in mijn rug, nog meer onzekere gedachte dan dat er normaal door mijn hoofd spoken en
een diepe depressie.
Vaak na die diepe depressie begint het huilen weer opnieuw, inmiddels lig ik alweer in bed en huil ik mezelf in slaap.
Omdat ik dus eigenlijk op een hele slechte manier in slaap ben gevallen is de volgende ochtend altijd een ramp, dikke ogen van het huilen en nog steeds dat depresieve gevoel.
Hierdoor mis ik vaak schooldagen wat dan weer als gevolg geeft, ruzie met ouders, gezeik op school, en noem het allemaal maar weer op.

Nu is eigenlijk mij vraag, hoe kan ik het voor elkaar krijgen om mezelf rustig te krijgen voordat ik naar bed ga. Dingen zoals thee en een film kijken werken niet.
Zijn er nog meer mensen die van iets soortgelijks last hebben, en hoe lossen jullie dat op?

Bedankt voor het lezen!

KM_Ris

Re: Tips om 's avonds rustig te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:17

Wauw, precies t zelfde hier..
ik volg even mee, wat bij mij helpt soms is buiten gaan lopen, in mn kussen schreeuwen :+ , en alles van me afschrijven, maar dan nog is t nog steeds een rotgevoel.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:18

Bewegen, bijvoorbeeld een half uurtje hardlopen werkte bij mij ontzettend goed. Ik weet hoe het is als je mind niet samenwerkt met je body en alles. Teveel gedachten, te weinig bewust zijn van je eigen lichaam. Meestal ga ik gewoon op zo'n programma MP3'tje lekker hardlopen en dan 5 minuutjes voor tijd ga ik ergens in het gras zitten en doe ik een 'guided meditation' of zoiets. En dan nog even 5 minuten hardlopen en je komt als herboren thuis.. :P *\o/*

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:19

Klinkt heel suf, maar lees een goed, vrolijk boek voor je gaat slapen.. Even met je hoofd ergens anders.

En verder lijkt het me misschien niet geheel onverstandig om eens met iemand te gaan praten.. Sterkte.

FNews

Ik zet me voor de pc, tv of ik neem wat om te lezen en zo val ik dan in slaap!

Zilfstar

Beste zou begeleiding zijn. Maar misschien dat nu bij de directe situatie het helpt om melatonine in te nemen? Ik heb zelf de tabletjes van sleepzzzz en die helpen goed. Neem een uur voor bedgaan in en wakkeren je slaapgevoel aan. Zit u zelf ook best in een emotionele periode (zie onderschrift) en ben anders ook een wrak. Maar heb wel kinderen die me nodig hebben.

In elk geval voor nu al ken ik je niet: een hele dikke knuffel! :(:)
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 04-10-12 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:20

StillAngel schreef:
Bewegen, bijvoorbeeld een half uurtje hardlopen werkte bij mij ontzettend goed. Ik weet hoe het is als je mind niet samenwerkt met je body en alles. Teveel gedachten, te weinig bewust zijn van je eigen lichaam. Meestal ga ik gewoon op zo'n programma MP3'tje lekker hardlopen en dan 5 minuutjes voor tijd ga ik ergens in het gras zitten en doe ik een 'guided meditation' of zoiets. En dan nog even 5 minuten hardlopen en je komt als herboren thuis.. :P *\o/*

Dat hard lopen word 'em niet. Heb (nu al een half jaar) last van een overbelaste rug, daar is het mee beginnen althans. En mijn knieen zijn ook erg zwak.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:22

Allereerst : enorm veel sterkte :(:) *digitale knuffel*

Bij mij kan een lekker warm bad wonderen doen. Leg jezelf eens lekker in de watten! gezichtsmaskertje oid op, extra veel zeep (en schuim) in bad en gewoon lekker de tijd nemen. Probeer je eventueel op je ademhaling te focussen om nare gedachten te ontwijken.
Probeer misschien een manier uit om je depressieve gevoel naar buiten te brengen. Een dagboek is daar een mooi voorbeeld van. Schrijf al je gevoelens een keer op, huilen is zeker niet verboden, en doe dan voor het slapen gaan even iets ontspannends om even op adem te komen. Een boek lezen, televisie kijken of wat oppeppende muziek luisteren.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:22

Miracle_ schreef:
Klinkt heel suf, maar lees een goed, vrolijk boek voor je gaat slapen.. Even met je hoofd ergens anders.

En verder lijkt het me misschien niet geheel onverstandig om eens met iemand te gaan praten.. Sterkte.

Ik ben echt een fan van boeken! :j Alleen vind ik heel moeilijk een "echt" goed boek.
En heb al 2 psychologen gehad en ze hebben mij niet kunnen helpen.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:23

Zilfstar schreef:
Beste zou begeleiding zijn. Maar misschien dat nu bij de directe situatie het helpt om melatonine in te nemen? Ik heb zelf de tabletjes van sleepzzzz en die helpen goed. Neem een uur voor bedgaan in en wakkeren je slaapgevoel aan. Zit u zelf ook best in een emotionele periode (zie onderschrift) en ben anders ook een wrak. Maar heb wel kinderen die me nodig hebben.

In elk geval voor nu al ken ik je niet: een hele dikke knuffel! :(:)

Ik heb ongeveer 4 maanden gelezen 2 maanden lang melatonine geslikt, maar het hielp zo maar eens een dag in de week of minder
Bedankt voor de hug!

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:25

Joycebunny schreef:
Allereerst : enorm veel sterkte :(:) *digitale knuffel*

Bij mij kan een lekker warm bad wonderen doen. Leg jezelf eens lekker in de watten! gezichtsmaskertje oid op, extra veel zeep (en schuim) in bad en gewoon lekker de tijd nemen. Probeer je eventueel op je ademhaling te focussen om nare gedachten te ontwijken.
Probeer misschien een manier uit om je depressieve gevoel naar buiten te brengen. Een dagboek is daar een mooi voorbeeld van. Schrijf al je gevoelens een keer op, huilen is zeker niet verboden, en doe dan voor het slapen gaan even iets ontspannends om even op adem te komen. Een boek lezen, televisie kijken of wat oppeppende muziek luisteren.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Dat in de watten leggen en een aan een dagboek beginnen ga ik zeker proberen! Bedankt voor de tips en de knuffel!

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:25

Het is niet de 'mooiste' tip die ik je kan geven maar 1 van de dingen die bij mij helpt, aangezien ik ook heel vaak 's avonds met een rotgevoel ga slapen, is kijk het stomste meest hersenloze tv programma dat je kan vinden. Vaak zijn dit zulke gedachtedodende programma's dat je helemaal gevoelloos ervan wordt ;) Dit klinkt natuurlijk niet echt heel mooi maar kan wel ontzettend relaxend zijn.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:26

Twist1991 schreef:
Het is niet de 'mooiste' tip die ik je kan geven maar 1 van de dingen die bij mij helpt, aangezien ik ook heel vaak 's avonds met een rotgevoel ga slapen, is kijk het stomste meest hersenloze tv programma dat je kan vinden. Vaak zijn dit zulke gedachtedodende programma's dat je helemaal gevoelloos ervan wordt ;) Dit klinkt natuurlijk niet echt heel mooi maar kan wel ontzettend relaxend zijn.

Klinkt inderdaad apart. Maar als het jou helpt, helpt het mij misschien ook!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:30

Word je niet doodmoe van hele dag dat masker ?
En waarvoor is dat nodig ?
Mogen andere mensen niet zien dat het niet goed met je gaat ?
Als je je blijft verstoppen, krijg je ook niet gemakkelijk hulp en begrip van je directe omgeving :(:)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:31

Hulp zoeken ten eerste, schijnbaar kom je er zelf niet uit (en dat is niet erg en ook niet om te schamen!)
Kan de ene psycholoog je niet helpen? Prima. Ga of naar een andere of zoek het hogerop, of bij een andere instantie waar ze je beter kunnen helpen. De ene psycholoog is de andere niet.

Voor nu? Zorg dat je niet teveel nadenkt over wat er nu aan de hand is. En kom uit de negatieve spiraal.
Klinkt hard, maar huilen kom je niet verder mee :) Wat maakt je nou vrolijk? En voor dat het allemaal gebeurde? wat maakte je toen vrolijk? :) Denk daaraan. Je zegt dat je niet kan hardlopen, vanwege rug en knie. Zijn dit excuses en denk je dat het niet kan? of is het een serieus medisch probleem? :) En anders een stuk rennen helpt al genoeg en dat hoeft geen 5km te zijn, maar mag ook 500m. Dat lucht vaak al op.

Ga lekker op stap met vriendinnen, desnoods ga winkelen! Verder.. wat betreft tot je ouders.. Als je voelt dat het minder of gespannen word met je ouders. Accepteer het en ga gewoon lekker naar boven en daar verder met je laptop bijvoorbeeld. Zoek gewoon rust. :) En misschien even muziek luisteren voor het slapen gaan? Denk er niet teveel over na, want dat maakt je gewoon gek.

Verder zoals boeken zijn inderdaad een goede optie en gewoon lekker tv kijken. Verstand op nul :)

Knuffel! Je komt er uit.. en helaas word het winter dus dat zal je helaas ook weinig opfleuren. maar probeer dan te genieten van de 'kleine dingen'. Ik bedoel let eens op al die mooie bladeren in het gras :)

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:34

Shirley schreef:
Word je niet doodmoe van hele dag dat masker ?
En waarvoor is dat nodig ?
Mogen andere mensen niet zien dat het niet goed met je gaat ?
Als je je blijft verstoppen, krijg je ook niet gemakkelijk hulp en begrip van je directe omgeving :(:)

Ja, ik word zeker doodmoe van da masker! Misschien dat ik daarom 's avonds ook onplof in de vorm van dat emotionele.
Er is een keer tegen mij gezegt dat niemand graag naar de problemen van andere luisterd, dus daarom praat ik ook bijna niet met iemand anders hier over.
Mijn beste vriendin weet wat er speelt maar ik kan haar moeilijk iedere keer bellen wanneer ik me eens flink rot voel. En ik wil andere
ook niet opschepen met mijn problemen.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:40

Astaloca schreef:
Hulp zoeken ten eerste, schijnbaar kom je er zelf niet uit (en dat is niet erg en ook niet om te schamen!)
Kan de ene psycholoog je niet helpen? Prima. Ga of naar een andere of zoek het hogerop, of bij een andere instantie waar ze je beter kunnen helpen. De ene psycholoog is de andere niet.

Voor nu? Zorg dat je niet teveel nadenkt over wat er nu aan de hand is. En kom uit de negatieve spiraal.
Klinkt hard, maar huilen kom je niet verder mee :) Wat maakt je nou vrolijk? En voor dat het allemaal gebeurde? wat maakte je toen vrolijk? :) Denk daaraan. Je zegt dat je niet kan hardlopen, vanwege rug en knie. Zijn dit excuses en denk je dat het niet kan? of is het een serieus medisch probleem? :) En anders een stuk rennen helpt al genoeg en dat hoeft geen 5km te zijn, maar mag ook 500m. Dat lucht vaak al op.

Ga lekker op stap met vriendinnen, desnoods ga winkelen! Verder.. wat betreft tot je ouders.. Als je voelt dat het minder of gespannen word met je ouders. Accepteer het en ga gewoon lekker naar boven en daar verder met je laptop bijvoorbeeld. Zoek gewoon rust. :) En misschien even muziek luisteren voor het slapen gaan? Denk er niet teveel over na, want dat maakt je gewoon gek.

Verder zoals boeken zijn inderdaad een goede optie en gewoon lekker tv kijken. Verstand op nul :)

Knuffel! Je komt er uit.. en helaas word het winter dus dat zal je helaas ook weinig opfleuren. maar probeer dan te genieten van de 'kleine dingen'. Ik bedoel let eens op al die mooie bladeren in het gras :)

Mijn rug en knieen zijn inderdaad echt een medisch probleem, mijn knieen heb ik al minstens 10 jaar denk ik en is al in het ziekenhuis en alles onderzocht maar is niks uitgekomen. En mijn rug is begonnen door een overbelasting, dokters zeggen alleen maar 'leer er maar mee leven' maar ik ben bijna 18 en kan af en toe niet eens meer fatsoenlijk zitten, liggen of lopen van de pijn. Binnenkort ga ik hiervoor naar een osteopaat.

Wat mij vrolijk maakte voordat dit allemaal begon, is een goeie vraag! Ik kan niet eens meer zover terug denken, het is een serieus probleem gaan worden toen ik van de basisschool afkwam en toen mijn moeder een nieuwe vriend kreeg. Het is tussendoor 4 jaar weer beter gegaan, doordat ik het meest fantastische verzorgpaard in de wereld kreeg. Ze was op dat moment echt mijn dagboek, steun en toe verlaat en mijn ontspanning. Helaas moest door problemen tussen de eigenaar en mijn ouders plots stoppen een jaar geleden. Sinds dien zit ik weer helemaal terug in die negatieve spiraal.

In ieder geval bedankt voor de tips! Ga er zeker wat van proberen!

Twist1991

Re: Tips om 's avonds rustig te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:45

Hardlopen is echt heel slecht voor je als je al pijnlijke knieen en rug hebt (en sowieso heeeel zwaar voor je gewrichten) als je wilt sporten kan je beter zwemmen of fietsen :) Dat is niet zo'n zware belasting en fietsen is ook nog eens heel goed voor je rug!

Maar jij hebt volgens mij echt een vrij serieuze depressie en daar kom je inderdaad niet uit door een muziekje 's avonds te luisteren en een keer te badderen. En hier zet je je ook niet zomaar overheen. Ik snap hoe het voelt en als je in dat moment zit is alles uitzichtloos en heb je helemaal nergens zin in. Pfff, ik wens je heel veel sterkte!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:46

Natuurlijk kun je haar bellen, daarvoor is het toch je vriendin ?

En anders lucht je gewoon lekker hier je hart... hier is altijd wel een luisterend oor ( of lezend oog in dit geval) en dag en nacht mensen die je best willen bij staan ( althans, ik spreek dan even voor mezelf :o).

Dat heeft niks te maken met anderen opschepen met je problemen, dat is werken aan een oplossing !
En een beetje het gevoel van "gedeelde smart is halve smart" :*

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:46

Twist1991 schreef:
Hardlopen is echt heel slecht voor je als je al pijnlijke knieen en rug hebt (en sowieso heeeel zwaar voor je gewrichten) als je wilt sporten kan je beter zwemmen of fietsen :) Dat is niet zo'n zware belasting en fietsen is ook nog eens heel goed voor je rug!

Maar jij hebt volgens mij echt een vrij serieuze depressie en daar kom je inderdaad niet uit door een muziekje 's avonds te luisteren en een keer te badderen. En hier zet je je ook niet zomaar overheen. Ik snap hoe het voelt en als je in dat moment zit is alles uitzichtloos en heb je helemaal nergens zin in. Pfff, ik wens je heel veel sterkte!

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die me zo voelt! Bedankt voor de sterkte!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:51

Zet je mp3 speler vol met up beat muziek liefst met teksten zodat je in je hoofd lekker mee kunt zingen.
Ga savonds even lekker wandelen, hardlopen in elk geval even je energie er uit en uitwaaien.

Neem daarna een warme douche, zef een kop thee voor jezelf en ga een blij film kijken.
Finding nemo ofzo. Daarna lekker warm je bed in en denk maar zo

De dag gaat toch wel voorbij of je nu een slechte of leuke dag hebt de tijd tikt door dus probeer er elke dag het beste van te maken. Maak er wat moois van voor jezelf.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:52

Twist1991 schreef:

Weet ik, als het echt serieus is zoals zij zelf al aangaf, maar er zijn ook mensen wie het denken ;)

edit: ook mijn PB-Box staat altijd open :)
Laatst bijgewerkt door Astaloca op 04-10-12 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:52

Shirley schreef:
Natuurlijk kun je haar bellen, daarvoor is het toch je vriendin ?

En anders lucht je gewoon lekker hier je hart... hier is altijd wel een luisterend oor ( of lezend oog in dit geval) en dag en nacht mensen die je best willen bij staan ( althans, ik spreek dan even voor mezelf :o).

Dat heeft niks te maken met anderen opschepen met je problemen, dat is werken aan een oplossing !
En een beetje het gevoel van "gedeelde smart is halve smart" :*

Ik zit nu ook af en toe in Het "Laat je even opbeuren" topic :o
Maar ook daar heb ik nog steeds het gevoel dat ik mensen verveel of iriteer met mijn problemen. Ik weet hoe stom die gedachte is! Want het topic is er juist voor om je ei kwijt te raken, maar die gedachte zit er nou eenmaal in. Hoort ook bij mijn gedachte dat ik voor iedereen maar perfect moet zijn! Ik weet niet wie ik zelf ben, want ik verander continu voor iedereen, voor me ouders, vrienden en een jongen die ik leuk vind.. En natuurlijk lukt het never nooit om perfect te zijn voor iedereen, en omdat het dan niet lukt word ik weer depressief %)

Snappen jullie het eigenlijk allemaal nog een beetje hoe het er in mijn hoofd om gaat? Ik zelf vaak niet!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:54

TS je bent al perfect.

Er is maar 1 jij en het heeft geen zin om jezelf te vergelijken met andere of iemand anders te zijn voor iemand.
Jij bent jij en dat is perfect.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:55

Raponsje schreef:
TS je bent al perfect.

Er is maar 1 jij en het heeft geen zin om jezelf te vergelijken met andere.
Jij bent jij en dat is perfect.

Bedankt!! Kon ik dat nu maar eens echt mijn hoofd in krijgen, en het zelf ook menen