Candida door de pil (eleonore)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Georgina1

Candida door de pil (eleonore)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 15:35

Hoi allemaal,

Ik zit een beetje met een probleem.

Half september ben ik naar de huisarts geweest voor de pil. Deze wilde ik gaan slikken voor de werkweek, die over anderhalve week begint, zodat ik niet ongesteld kan worden (het is nogal onregelmatig).
Twee dagen voordat ik naar de huisarts ging werd ik ongesteld, op een woensdag. De huisarts adviseerde om vanaf die zondag te gaan slikken. Tot nu toe heb ik netjes elke dag geslikt.

Maar afgelopen week kreeg ik ineens veel jeuk tussen mijn schaamlippen. Na één of twee dagen zaten er ook witte velletjes in en rondom m'n vagina. Ik heb dit op internet opgezocht en dit is een schimmel-infectie, candida. Dit is een bijwerking van de pil.

Nu wil ik stoppen met de pil, maar wanneer word ik ongesteld als ik nu stop?
Candida gaat meestal vanzelf over en ik wil ook niet naar de huisarts gaan, omdat ik het dan aan mijn ouders moet vertellen en ik me hiervoor natuurlijk rot schaam...

Diaz

Re: Candida door de pil (eleonore)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:38

Ik zou bij de apotheek een creme halen, dan is dat iniedergeval sneller weg.
En wanneer je weer ongesteld word is niet echt te zeggen, kan direct, kan na een weekje.
Je kunt misschien ook stoppen na de werkweek?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:40

ik meende dat je tegenwoordig bij de drogist ook iets kunt halen voor schimmelinfecties.
en tsja hoe lang t duurt, bij mij 4 dagen als ik gewoon een strip afmaak, dus dan zou je in je werkweek nog wel eens de pineut kunnen zijn.

Georgina1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 15:41

Diaz schreef:
Ik zou bij de apotheek een creme halen, dan is dat iniedergeval sneller weg.
En wanneer je weer ongesteld word is niet echt te zeggen, kan direct, kan na een weekje.
Je kunt misschien ook stoppen na de werkweek?

De bedoeling was ook om te stoppen na de werkweek, maar aangezien ik nu een schimmel-infectie ervan heb gekregen wil ik eigenlijk liever nu stoppen, ipv weer symptoombestrijding te gaan doen tegen candida.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:41

Gewoon naar de etos gaan, daar kun je zelf de crème of tablet kopen :)

Hoeft geen bijwerking van de pil geweest te zijn hoor! Klein wondje kan het ook al veroorzaken door bijvoorbeeld krabben, epileren of scheren.

Georgina1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 15:43

Kan het dan ook vanzelf weer overgaan, of is dat uitgesloten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:44

Als je lekker wilt slapen zou ik een zalf halen :)
Het gaat mij bij echt niet vanzelf over, want dan krab je in je slaap onbewust en verergert het weer.

Canesten gyno is te koop bij vrijwel elke drogist :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:47

Echt een creme halen, vanzelf gaat het niet over heeft niets met schoonhouden of wat dan ook te maken, is puur weerstand en verandering in de Ph waarde van je vagina. Ik heb net blaasontsteking gehad en door de antibiotica heb ik dus ook vreselijke last van Candida, die jeuk is vreselijk en het wordt steeds erger. Nu met creme en tabletten bijna over, maar poeh loop er niet te lang mee door kan ook gevolgen hebben. Kun je ook op recept krijgen (creme niet, maar tabletten wel). Het zou gene reden moeten zijn om te stoppen met de pil, je lichaam moet daar gewoon aan wennen...

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:52

gewoon naar de drogist gaan zoals eerder gezegd. bijna iedere vrouw krijgt wel eens te maken met schimmel infecties! hoef je je zeker niet voor te schamen, de verkoopster zal je serieus helpen en dan is het zo opgelost!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:59

Joh, wist niet dat dat een bijwerking van de pil was. Gelukkig maar zeg :=
Heb het 2 of 3 keer gehad. Dacht dat ik me te veel waste, dus minder wassen ging het nog niet weg :? Dan toch te weinig wassen? Nog meer wassen was het ook niet. Uiteindelijk naar de huisarts gegaan, die schrijft een soort zetpil voor die je ipv in je bips in je 'babygaatje' propt en dan gaat het weg.
Kwam later nog wel weer terug, maar nog zo'n zetpil en geen last meer. De jeuk is dan ook echt binnen een dag weg!
Waar de meningen ook erg over verdeeld zijn maar wat bij mij al jaren helpt om het daar beneden rustig te houden is wassen met lactacyd. Sinds ik lactacyd gebruik heb ik nooit meer een schimmelinfectie gehad.

Je hoeft je er trouwens inderdaad echt niet voor te schamen. Had ik in het begin ook (was een jaar of 14 toen ik het voor het eerst kreeg, dus dacht toen ook nog niet aan SOA's) en toen ik het na een paar weken schamen aan mijn moeder vertelde zei die meteen al "oh ga maar een zetpil halen, heb ik ook wel eens gehad". Veel vrouwen hebben er last van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:09

Babygaatje? :')
Sinds wanneer is vagina een vreemd woord geworden? :D

Canesten gyno (tablet én zalf) is vrij verkrijgbaar en hoef je niet eens meer voor naar de huisarts! :)

De vagina wassen met water en absoluut niet in de weer met gewone zeep (eventuele intiemwasspul kun je kopen maar ik kreeg daar juist een schimmelinfectie van)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:52

Ja soms kan ik even de simpelste woorden kwijt zijn. Laatst moest ik nog een koelkast omschrijven (zo'n ding wat eten koel houdt :') ). K*t rolt er zo uit (:=) maar vagina was ik even kwijt. Dus moest even iets anders omschrijven :+

Lactacyd en andere intiemwasspulliea hoor ik trouwens idd ook wisselende verhalen over. De een kan het helemaal niet hebben en de ander heeft er juist veel baat bij. Maar idd sowieso nooit gewone zeep gebruiken :n

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:56

De schimmel hoeft niet perse van de pil te komen hoor, er kunnen wel meer oorzaken zijn.
Als je nu stopt met de pil wordt je ws meteen ongesteld, dat zou ik dus niet doen.
Bel je huisarts even op en zeg dat je schimmel hebt, hij kan je een zetpil voorschrijven, die breng je eenmalig in en je bent er met een dag vanaf, werkt super.
En je kunt aan de telefoon gewoon zeggen dat je er niet voor langs wilt komen, dat begrijpen ze wel.