Zelf in kliniek gezet, nu studie Psychologie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

Zelf in kliniek gezet, nu studie Psychologie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 07:03

Hoi Bokkers,

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening.

Ik heb zelf een aantal jaar terug in een kliniek gezeten, heb verschillende labels opgeplakt gekregen, uiteindelijk bleek het PTSS te zijn (met nog wat dingetjes).
Zelf ben ik hier ontzettend sterk uit gekomen, heb mezelf helemaal herpakt en het gaat echt beter dan ooit _/-\o_
Ik werk gewoon fulltime, heb nooit meer last van depressies of iets dergelijks.

Omdat ik iets met mijn ervaring wil doen en altijd in de zorg heb gezeten, start ik nu met mijn opleiding toegepaste psychologie. Ik weet 100% zeker dat ik het aankan en ik wou dat ik toen ook psychologen had gehad die 'ervaring' hadden in plaats van enkel de studie hadden gedaan.

Hoe staan jullie hier tegen over?

Sonja_vR

Re: Zelf in kliniek gezet, nu studie Psychologie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:23

ik denk dat juist mensen met wat extra levenservaring heel goed binnen de GGZ zouden kunnen passen. mijn ervaring is dat de blanco mensen die binnen de GGZ werken zich niet echt realiseren wat er kan spelen bij mensen, je kunt je verhaal vertellen, vertellen wat voor invloed het heeft , maar echt snappen is lastig. Dat doe je pas echt als je zelf weet waar een persoon het over heeft. of in ieder geval zelf ook wat voor je kiezen hebt gehad, je kunt je dan pas echt verplaatsen in.
hoewel het wel zaak is en blijft dat je er wel afstand van moet kunnen houden(dus niet te diep er in springen /persoonlijk bij betrokken raken, lastige balans ;) )
wel weet ik dat de opleiding heel confronterend kan zijn en hierdoor sommige psychologie studenten zelf vastlopen op een bepaald punt , soms zelf zo heftig dat ze zelf behandeling nodig hebben ... als er dus iets speelt wat nog niet erkend was zeg maar .
dat is wel iets wat je een beetje moet kunnen inschatten :j trek je het of niet .

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 07:27

Klopt, dat is inderdaad de reden waarom ik nu pas aan de studie begin. Ik ben nu echt stabiel. Woon weer lekker bij mijn ouders, heb een leuke baan en ik heb een ontzettend lieve en steunende vriend. Ik voel dat ik het gewoon aan kan nu, dat ik sterk genoeg ben. Ik heb zo veel geleerd en ben ontzettend gegroeid. Ook nog in de periode na mijn opnames.

Overigens ga ik een thuisstudie doen. Dit zal misschien wat minder confronterend zijn dan klassikaal. Tuurlijk gaat het confronterend zijn, maar ik ben nu tevreden met wie ik ben en dat scheelt een hoop om sterk in je schoenen te staan merk ik :)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:40

Zelf heb ik ook al heel wat hulpinstanties van binnen gezien en de ene na de andere opname gehad.
Ik heb anorexia en PTSS. Ik leer nu voor ervaringsdeskundige op dit gebied en ben pedagogisch werker. Al heel lang help ik jongeren met een eetprobleem en ik merk ook idd dat de anderen het heel fijn vinden als je weet waar je over praat en het gevoel kent, en je kunt het niet echt kennen als je het zelf niet hebt meegemaakt.

Wat goed dat je zelf weer helemaal stabiel bent. Heel veel mensen zullen jou bij het GGZ waarderen met jou kennis over de problemen en idd het is een groot groeiproces en als je het helemaal hebt doorstaan maakt het je sterk en leer je jezelf steeds beter kennen.

Heel veel succes met je studie

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:43

Vanuit wat ik in mijn stage (psychiatrie) heb gezien zijn mensen met ervaring inderdaad heel waardevol in de hulpverlening. Als je zelf stabiel bent en het gevoel hebt dat je het aan kunt zou ik er ook voor gaan! :)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:45

Wat goed zeg dat je dat wilt! Ik ben van mening dat vaak ervaringsdeskundigen toch net iets beter kunnen begrijpen waarom iemand iets doet (hiermee wil ik niet zeggen dat afgestudeerde dit niet kunnen).

Ik vind dat als jij stabiel bent en denkt dat je dit aan kan, je dit zeker moet gaan proberen. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:51

Gewoon doen zou ik zeggen. Het enige wat echt belangrijk is: mocht je ergens tegenaan lopen, isoleer jezelf niet, vraag hulp.
Je schrijft dat je een thuisstudie doet, is dat de OU toevallig? Die heeft een mentoraat voor zover ik weet en ook voorzieningen voor mensen die "iets" hebben.
Ik studeer daar zelf ook, al doe ik het erg rustig aan op het moment ivm werk en sollicitaties.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 08:06

Bedankt allemaal! Oh ik ga het ook doen, ben al ingeschreven en hoop vandaag mijn lespakket te krijgen :D

Ik ga nu HBO toegepaste psychologie doen, als ik die heb afgerond wil ik inderdaad aan OU mijn master gaan halen. Doe het wel in stapjes, moet niet gelijk on-top beginnen vind ik :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:50

Het lijkt mij ook zeker geen probleem, het kan idd ook juist in je voordeel werken. Ik heb zelf ADHD en werk als psycholoog, en hoewel het me regelmatig in de weg zit, helpt het me ook juist. Ik merk dat ik me veel gemakkelijker kan inleven in patiënten. En ik ben meer open minded vind ik. Tijdens mijn stage in de kinderpsychiatrie werd soms lacherig gedaan over ouders van kinderen, dat die "ook wel een steekje los hadden zitten" als ze bvb postbezorgen een leuk baantje vonden. Werden soms echt belachelijk gemaakt. "Ja lekker regelmaat en simpel, perfect voor haar!". Zo'n houding kan je echt niet verbloemen wanneer je tegenover de betreffende ouder zit, en dat belemmert het contact dan echt. Zo zal ik niet snel gaan denken, ik ben immers zelf ook zo'n "geval" ;) Het kan je dus ook echter en opener richting je patiënten maken.

Moet wel zeggen dat het wel afhangt van wat je eigen achtergrond is op dat gebied. Ik denk dat mensen met een zware vorm van autisme of persoonlijkheidsstoornissen niet goed op hun plek zitten in de GGZ.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:51

Ik denk dat dat kan en denk ook dat je dan een heel goede psycholoog zal worden! Mensen met ervaring op het werkveld zijn de goeie!

Bedenk wel voor jezelf dat het soms moeilijk zal zijn om te leren over dingen die je zelf hebt meegemaakt en op die manier daaraan herinnerd te worden... Ik heb in mijn studie bepaalde vakken gekregen over stress en zo en vond dat soms heel confronterend aangezien bepaalde zaken zo uit mijn leven gegrepen waren.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:42

Ik denk dat mensen met ervaring juist heel goed kunnen helpen, maar bedenk je wel of je er echt helemaal overheen bent en dus niet 'aan de verkeerde kant van de tafel gaat zitten', om het zo maar te zeggen.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:49

Ik ga ook mee met bovenstaande reacties. Juist met ervaringen kan je dingen aanpakken zoals jij vond dat het goed ging of juist waar je tegen aan liep of wat je mistte. Het lijkt mij juist handig en als je het aan kan is het prima toch. :)