ADD, medicatie, veel afgevallen, nu gezond willen eten, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dobbelicious

ADD, medicatie, veel afgevallen, nu gezond willen eten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 14:29

Hallo medebokkers,

anderhalf jaar geleden werd bij mij ADD gediagnostiseerd. Na mijn hele leven het gevoel te hebben gehad dat de wereld nergens op sloeg en dat niemand mij begreep, steeds maar weer naar je hoofd geslingerd te krijgen dat je een lui varken bent en niks uitvoerd, kon iemand mij vertellen dat ik niet gek ben, maar gewoon een stofje mis in mijn hoofd. Samen met mijn psycholoog heb ik een plan van aanpak gemaakt, en daar is een combinatie van therapie en medicatie uitgerold. Een maand geleden heb ik met succes mijn therapie afgerond en ik heb hier veel aan gehad. Wat betreft de medicatie bleek al snel dat ik een flink hoge dosis nodig heb om verschil te merken en er echt iets verandert. Ik zit aan de maximale dosis voor mijn gewicht, in stressperiodes regelmatig boven de maximale dosis. Ik zou graag minder nemen, maar in de praktijk is gewoon gebleken dat ik dan de hele dag maar wat omhang en echt niks uitvoer. Dan heb ik grootste plannen om mijn kamer op te ruimen en flink met school bezig te gaan, maar komt er niks van terecht.

Nu het probleem. Door de medicatie is het een tijd heel erg slecht met het eten gegaan. Vaak gewoon echt niets eten. Geen ontbijt, geen lunch, en savonds met moeite een half bord warm eten wegkrijgen. Een tijd lang kon ik dat redelijk goed verdragen. Ik ben altijd wat steviger geweest en ik had er dus in de eerste instantie geen problemen mee dat ik geen vreetbuien meer had en geen trek meer aan eten. Kilo's vlogen eraf en ineens zaten al mijn kleren als enorme zakken. Van maat 40 ben ik naar maat 36, tegenwoordig zelfs vaak maat 34, gegaan. Ik krijg ontzettend veel opmerkingen dat ik zoveel kwijt ben, maar eigenlijk wil ik er niet mee geconfronteerd worden. Mijn gewicht is altijd een issue voor mij geweest. Ik ben opzich erg blij met mijn nieuwe figuur, maar zie het als iets van mij en wil er geen complimentjes of commentaar op krijgen. Mijn moeder maakt zich erg zorgen en roept de hele tijd dat ik een magere bottenzak ben geworden. Dit is niet het geval, maar het gaat wel erg snel. Ik ben bij met mijn gewichtsverlies en vind dat ik er mooier uitzie en ben blij dat ik nu een broek aan kan trekken zonder dat er meteen een vetrol overheen hangt.

Maar vandaag kwam er een keerpunt. Dit kan zo niet doorgaan. Al tijden heb ik nergens meer energie voor, moet ik mezelf echt naar stal slépen om met mijn paardje om te prutsen. Het schooljaar is weer begonnen en de stress is ontzettend hoog. Ik zit in het examenjaar en werk me kapot om het te halen. Op school is het erg druk en daardoor kan ik me in de les niet concentreren. Ik moet alles dus thuis doen en ik kan het simpelweg niet meer bolwerken. Mijn moeder en ik zijn met de school in gesprek hoe dit beter kan, maar de school komt ons op geen enkel punt tegemoet. Door de stress slaap ik slecht en ben ik sochtends niet uit bed te slaan, heb ik geen tijd voor ontbijt en zo gaat het balletje weer rollen. Vandaag had ik de eerste twee uren gym en daar werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt: Ik kon nog geen anderhalf rondje hardlopen. Toen was ik op. Kon ik niet meer op mijn benen staan. Ik besefte dat het anders moet. Ik wil gezonder gaan eten, misschien nog wel belangrijker, genoeg gaan eten, op tijd naar bed zodat ik sochtends ook tijd heb om fatsoenlijk te ontbijten, en alles op een rijtje krijgen, goed voor mezelf gaan zorgen.

Maar hoe pak ik dit aan? Wat kan ik eten waar ik veel energie en vitaminen en alles van krijg? Ik hoef niet aan te komen, maar wil gewoon gezond worden. Vlees past niet in mijn dieet, ik ben vegetariër. Heeft iemand tips waardoor ik een energie en vitamine boost krijg, en ik weer gewoon kan functioneren en de hele warmingup te kunnen doen?

Sorry voor het lange verhaal, er zijn gewoon zoveel dingen die meespelen in dit probleem.

milo

Re: ADD, medicatie, veel afgevallen, nu gezond willen eten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:16

Jezelf dwingen om te eten, op gezette tijden. Dat voelt heel tegenstrijdig (misschien moet je even het ADD topic checken), maar je lijf heeft toch voedsel nodig. Ik viel ook flink af toen ik begon met medicatie maar het is gestabiliseerd op een gegeven moment.

En ook ik was trots op mijn slanke lijf, ook al staken de botten er aan alle kanten uit. Ik ben nu 3 kilo aangekomen en echt, het is veel mooier! Ik weet niet hoe lang jij bent maar van maat 40 naar 34 is wel een groot verschil, heb je al eens een BMI score test gedaan?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:27

Ga kritisch je voeding bekijken.
Als je gewend bent om weinig te eten kun je beter beginnen om de hoeveelheden die je wel kunt eten om daar van te zorgen dat je gezond eet.

Dus eet elke dag vezels: volkorenbrood, pasta, aardappels,rijst.
Eet elke dag fruit 2 stuks is de dagelijkse aanbeveling.
Als je snel een vol gevoel hebt kun je beter een kiwi en appel kiezen dan bijvoorbeeld voor een banaan.
Zorg zeker als vega dat 50% van je avond eten groente is.

Eet voldoende eiwit een gekookt of gebakken eitje sommige quorn producten bevatten ook veel eiwit.

Als je dit zonder problemen kunt eten kun je beginnen met wat meer te eten.
Begin bijvoorbeeld met een boterham per dag meer of een extra opschep lepel savonds.

Ga niet te snel en geef jezelf tijd aan je nieuwe porties en gewoontes te wennen zodat eten geen vervelende opdracht word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:18

Ook bij mij is mijn eetlust volledig verdwenen. Ik heb geen trek, geen hongergevoel, krijg van mijn lichaam pas een seintje dat het tijd is om iets te gaan eten als ik bijna omval van de honger. In combinatie met de ADD (ADHD in mijn geval) is het risico dan dat je vergeet te eten en het pas merkt als het te laat is.

Echter je kúnt wel eten. Wat ik mezelf probeer aan te wennen is dat ik mijn medicatie neem en daarna iets eet. Misschien werkt dat voor jou ook.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 20:07

Dankjewel voor jullie reacties, ik ga zeker eens op het ADD-topic kijken!

@nouks Dat probleem van vergeten herken ik ook erg ja.
@milo Ik ben 1.68, BMI is goed volgens de calculator op voedingscentrum.nl

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:34

Ik heb ook ADD, welke medicatie gebruik je ?
Is een dietiste geen optie ?

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 16:34

@ LS_fotos
Ik gebruik ritalin, dietiste zal wel duur zijn...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:38

kan je niet eerst flink en gezond ontbijten en dan pas je medicijn nemen?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:58

Dobbelicious schreef:
@ LS_fotos
Ik gebruik ritalin, dietiste zal wel duur zijn...

Tja, ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is maar hier ontvang ik £45 per uur of iemand nu via de huisarts is doorgestuurd
om gezondheidsredenen of omdat iemand gewoon een paar kilootjes kwijt wilt.

Maar wellicht zit het in je verzekering?

Maar gezond eten kan iedereen, ook zonder dietist.
Simpel weg de maaltijden die je nu wél eet kritisch bekijken en zorgen dat deze gezond zijn en je voorzien van alle voedingsstoffen die je nodigt hebt en vanuit daar voorzichtig uitbreiden naar grotere maaltijden.

Te weinig eten is namelijk nog steeds ongezond, een calorie is een energie eenheid en ook al zou je de hele dag in bed liggen en niets doen, je hebt er alsnog een x aantal van nodig per dag en als je te weinig eet krijg je er dus niet genoeg binnen.
Je lichaam gaat dan op spaarstand en spieren afbreken en daardoor zul je je op den duur moe / slap gaan voelen wat natuurlijk niet prettig is.

Gewoon beginnen met gezond eten en langzaam opbouwen tot je steeds een beetje meer kunt eten zonder een gevecht aan te gaan met jezelf.