, of ik droom dat ik aan het leren ben en dan herhaal ik dus hardop allerlei dingen (vind manlief ook erg grappig
). Nu ben ik sinds een nacht of twee ook nog eens hypergevoelig geworden in mijn slaap. Van de kleinste beweging of geluiden wordt ik wakker en ik kan dan niets meer aan of naast mijn lijf hebben. Nou is zoveel stress niet echt gezond, dat weet ik, maar ik ben er na vrijdag in ieder geval voor een week of 2 weer vanaf. Ik ben sowieso al een stresskip als het om toetsen maken gaat, terwijl ik nog nooit in mijn leven een herkansing heb hoeven doen. Ik heb altijd het idee dat ik hem heel slecht ga maken, te weinig heb geleerd of dat ik te laat kom of wat dan ook. Gevolg is dat ik de afgelopen week meer dan 12 uur per dag heb zitten leren, uiteraard wel volgens een heel strak regelmatig schema met pauzes en tijd voor ontspanning (bokken dus zoals ik nu doe
). Wie heeft de gouden tip om minder te stressen? Het volgende heb ik al geprobeerd:
- Valeriaan, helpt wel iets, maar als ik dan naar mijn boeken kijk begint het weer
- Mediteren, dat wordt ziektesymptomen als mantras opdreunen :p
- Yoga mag ik niet meer doen, deed ik vroeger wel en hielp altijd wel iets
- Strak schema met voldoende pauzes en tijd om te ontspannen. In de pauzes heb ik dan alleen maar een schuldgevoel omdat ik niet aan het leren ben
- Geen cola meer drinken, koffie dronk ik toch al niet, dus qua caffeïne is het beperkt.
- Naar buiten in de pauzes, dat werkt goed, maar daarna is de stress weer net zo erg
- Voor het slapen gaan een glas wijn (of iets meer
), ook dat helpt niet. Ik slaap makkelijk in, maar wordt een uur of 3 later weer wakker en lig de rest van de nacht te stressen- flink sporten, helpt alleen tijdens het sporten en daarna niet
- Paardenbeest borstelen en rijden, ook dat helpt alleen op het moment zelf en het kost zoveel tijd om haar te verzorgen dat ik daar dan weer over zit te stressen, want in die tijd kan ik niet leren
- Massages, nope dat werkt ook niet.
- Bach-rescue, werkt heel even, maar niet lang genoeg en slapen kan ik dan alsnog niet.
- Bij het slapen gebruik ik nu Valdispert extra sterk, maar daarmee kan ik 3 tot maximaal 4 uur slapen en dan nog droom ik heel druk
Aangezien ik het voor mijn man ook niet erg leuk vind dat hij iedere nacht wakker wordt van mij, ben ik nu op zoek naar de gouden tip. Stoppen met de opleiding is helaas geen tip
. Ik volg nu eindelijk mijn droomstudie en het is 1 jaar keihard werken en dan wordt het iets rustiger.