Stress van andere overnemen? Lichamelijke klachten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Stress van andere overnemen? Lichamelijke klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 11:19

Nu ik weer voor de tweede dag met barstende hoofdpijn zit en me afvraag of het kan, steeds als mijn vriendin stress heeft krijg ik lichamelijke klachten (vooral hoofdpijn). We wonen niet samen maar slapen wel elke avond samen. Donderdag heeft ze haar EP release waar ze zich de laatste dagen (logisch) best druk om maakt. Vanaf gister heb ik weer non stop hoofdpijn.
Idem toen ze haar scriptie moest inleveren en afstudeer presentatie houden. Ik ben niet ziek of grieperig, eet goed en drink water, bovenal helpt een Advil gewoon niet.
Maar mijn vrag is dus, kun je stress van andere over nemen en daar lichamelijke klachten van krijgen? (van mijn eigen stress krijg ik ook lichamelijke klachten) Mensen die hier ervaring mee hebben?

Anoniem

Re: Stress van andere overnemen? Lichamelijke klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:21

Voel jij je ook gestresst of dat niet? Ben je niet gewoon zenuwachtig voor haar? Stress kan heel veel doen met je lijf, ik kan zelfs niet eens meer werken erdoor. Dus ja het kan heel veel doen met je lijf ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:21

Ja hoor, dat kan :)

Kijk maar naar kinderen, als moeder in de stress zit heeft dat ook weerslag op de kinderen; die voelen zich ongemakkelijk en kunnen ook stress verschijnselen vertonen.

Wij mensen zijn sociale wezens, letten sterk op gedrag van anderen omdat het nuttig is voor onze overleving. Dus zo gek is het niet :)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 11:25

Nee volgens mij voel ik me niet gestresst, ik moet wel zeggen dat ik heel slecht mijn eigen stress herken ik herken dat meestal aan mijn lichamelijke klachten. Ik denk dus niet dat het mijn eigen stress is, want ik hoop dat het goed gaat en dat ze het leuk vind maar ik maak me er niet druk om, aangezien ik overtuigd ben dat het goed gaat.

Zijn er ook manieren om mee te dealen? Als ik zelf stress heb kan ik mezelf nog 'verplichten' te relaxen (niet dat dat lukt) maar ik kan moeilijk tegen mijn vriendin zeggen dat ze moet ontstressen omdat ik er last van heb, en zij niet :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:26

Ja hoor, ga lekker sporten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:28

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:30

Mijn ultieme manier van ontspannen en een volledig leeg hoofd krijgen? De sauna :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:32

vuurneon schreef:
Mijn ultieme manier van ontspannen en een volledig leeg hoofd krijgen? De sauna :)

Dat heb ik ook wel eens geprobeerd maar hielp bij mij niks, maar dat kwam doordat ik ook wat hyperventileerde. Dan krijg je t al te snel benauwd en werkt t alleen maar averechts.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 11:34

Denk dat ik je filmpje vanavond maar eens aanzet Joolien als ik thuis ben.
Helaas ben ik door stage van half 7 's ochtends tot kwart voor 8 's avonds weg, dus energie/tijd voor sporten is er niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:36

Dan is de Body scan wel ideaal. :) Sowieso als je het druk hebt gehad en het allemaal even van je af wilt zetten.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:14

_Micha_ schreef:
Nu ik weer voor de tweede dag met barstende hoofdpijn zit en me afvraag of het kan, steeds als mijn vriendin stress heeft krijg ik lichamelijke klachten (vooral hoofdpijn). We wonen niet samen maar slapen wel elke avond samen. Donderdag heeft ze haar EP release waar ze zich de laatste dagen (logisch) best druk om maakt. Vanaf gister heb ik weer non stop hoofdpijn.
Idem toen ze haar scriptie moest inleveren en afstudeer presentatie houden. Ik ben niet ziek of grieperig, eet goed en drink water, bovenal helpt een Advil gewoon niet.
Maar mijn vrag is dus, kun je stress van andere over nemen en daar lichamelijke klachten van krijgen? (van mijn eigen stress krijg ik ook lichamelijke klachten) Mensen die hier ervaring mee hebben?

Ja dat kan, als je daar gevoelig voor bent. Je voelt de energie van anderen en die hebben dus zijn invloed op jou. Had ik heel sterk bij een buurman verderop met wie ik weiland deel. Kreeg moeite met ademhalen als ik langs zijn huis liep. Snapte daar niets van, totdat er iemand bij mij kwam die energetisch werkt, zij gaf het voor het eerst een naam, ik voelde dus zijn zwarte energie (is man met 2 gezichten). Door positief te denken als ik langs zijn huis loop kon ik die zwarte energie keren. Klinkt wazig en ik zou er vorig jaar nog om gelachen hebben, maar heb nu te veel ervaring met "wazige dingen" om te zeggen dat er "niets" is.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:01

Ik heb dat ook:
Ik tegen vriend: heb je hoofdpijn?
Vriend: ja, hoe weet je dat?
Ik: wil je dat bij je houden ajb :')

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:52

Ja dat kan zeker :j

Wat kan helpen is om het te benoemen voor jezelf : "dit is niet van mij, dit hoort bij *naam vriendin*. Ik wil dat het bij haar blijft en niet bij mij komt"
Dit kan in je hoofd, mag ook hardop. Ook kun je de energie van je vriendin letterlijk van je af proberen schudden door stevig met je voeten op de grond te gaan staan (sta even bewust stil bij het gevoel dat de grond tegen je voeten geeft) en dan op uitademingen door je knieën te zakken en je bovenlijf naar beneden te laten "vallen" en daarbij alles los te laten. Bij inademing kom je weer omhoog en dit herhaal je een aantal keer.

Mocht je geloven in het bestaan van chakra's (energiepunten), google dan eens op het zonnevlechtchakra. Dit is je grootste chakra en bevind zich ter hoogte van je navel. Het tijdelijk sluiten van dit chakra helpt je om energie van anderen buiten te houden. Ik ben alleen even kwijt hoe dat ook alweer moest :=

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:53

Je geeft energie weg en je loopt leeg, je moet je daar voor afschermen.Wat je kan doen o.a is een ei om je heen visualiseren.