Wakkerschrikken, geen lucht krijgen en in paniek ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dess

Wakkerschrikken, geen lucht krijgen en in paniek ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 08:38

Hallo,
Toen ik vrijdagavond ging slapen, schrok ik ineens helemaal in paniek wakker, toen viel het ademhalen wel mee.
Maar gisteravond, ik dacht ik ga lekker vroeg op bed, dus ik sliep ook om kwart over tien.
Ineens word ik wakker, krijg totaal geen lucht meer, en raak helemaal in paniek. Krijg hyperventilatie.
Uiteindelijk weer rustig, en weer proberen te slapen wat totaal niet lukte omdat ik constant op mijn ademhaling lette. Ik schrok telkens weer wakker met een gevoel dat ik ging stikken.

Toen van die rustgevende pilletjes genomen, en uiteindelijk met moeite in slaap gevallen.

Weet iemand hoe dit komt? Dat ik wakker schrik met een benauwd/stikkend gevoel?
Zit er nu al tegen op om vanavond weer te gaan slapen..

Mijn moeder denkt dat het komt omdat ik me druk maar over dingen..

verootjoo

Re: Wakkerschrikken, geen lucht krijgen en in paniek ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:58

Klinkt als slaapapneu... Heb je het al lang?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 08:59

Nee eigenlijk sinds vrijdag, maar heb het zaterdag en zondag niet gehad..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:01

Meestal hebben moeders wel gelijk ;)

Is er iets wat je erg bezig houdt overdag ?

Probeer anders voor het slapen gaan je volledig te ontspannen, lekker even wat lezen en vooral niet met de gedachte aan hyperventilatie gaan slapen !

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:03

maak je je dan veel druk over dingen? Daar kan idd ook spanning vandaan komen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:05

Laat het gaan.. Dat klinkt misschien tegen intuitief maar als jij er tegenop gaat zien en in paniek raakt dan wordt het erger. Stikken ga je toch niet, daarvoor regelt je lijf het veel te goed. Dus als je wakker wordt probeer je te ontspannen en laat je lijf het zelf regelen. Daarvoor is het gebouwd!

Je moeder heeft trouwens absoluut gelijk, dit soort dingen zijn bijna altijd stress gerelateerd..

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 09:46

verootjoo schreef:

Ik hoop nietdat het slaapapneu is :\
Hopen dat het inderdaad gewoon zorgen zijn, want heb dat slaapapneu is opgezocht op internet en word er al raar van als ik het lees :\

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:52

Negeren inderdaad, hoe moeilijk dat ook is. Ik heb dit ten tijde van afstuderen 2 jaar terug ook gehad en door het simpelweg te negeren ging het ook weer over. Vaak zorgde ik dat er dan een radio zachtjes aanstond waar ik mij dan op kon concentreren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:56

Dess schreef:
verootjoo schreef:

Ik hoop nietdat het slaapapneu is :\
Hopen dat het inderdaad gewoon zorgen zijn, want heb dat slaapapneu is opgezocht op internet en word er al raar van als ik het lees :\

dan zou je denk ik al langer klachten moeten hebben, en vaker.
Dit lijkt me meer gerelateerd aan stress :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:58

Slaapapneu is niet erg hoor, alleen irritant voor je partner in de nacht. Al moet ik zeggen mijn man heeft slaapapneu en ik heb nergens last van. Snurkt wel flink maar ach..
Laatst bijgewerkt door troi op 02-10-12 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 09:58

Oke, gelukkig!
Heb heel tijd eerder ook hyperventilatie gehad.. Dat was toen het heel slecht ging tussen mijn ouders.
Toen werd ik ook op een nacht wakker en dat was echt heel heftig, heb wel een half uur zitten hyperventileren.

Dus zou idd dan wel komen door stress/spanning.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 10:01

troi schreef:
Slaapapneu is niet erg hoor, alleen irritant voor je partner in de nacht. Al moet ik zeggen mijn man heeft slaapapneu en ik heb nergens last van. SNurkt wel flink maar ach..

Bij het centrale-slaapapneusyndroom (CSAS) wordt tijdens de slaap vanuit het ademhalingscentrum in de hersenen te weinig signaal doorgegeven naar de ademhalingsspieren, waardoor de ademhaling onderbroken wordt.

De oorzaken van dit syndroom kunnen velerlei zijn en moeten worden gezocht bij het roken van tabak, erfelijke factoren, een korte onderkaak, afwijkingen in het keel- neus- en oorgebied, longafwijkingen, een lage tonus van de mond- en keelspieren door bijvoorbeeld slaapmiddelengebruik of chronisch nierfalen.

De gevolgen van het obstructieve-slaapapneusyndroom kunnen zich uiten in hevig snurken, geregeld plotseling met een schok wakker worden, abnormale slaperigheid gedurende de dag, vermoeidheid, prikkelbaarheid, extreem transpireren gedurende de slaap, spierpijn door spierverzuring en hypertensie. Het veroorzaakt een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en een verhoogde insulinebehoefte.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapapneu

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:30

Nu wil ik niet belerend overkomen, maar hoe kunnen jullie nou zeggen 'ah joh, stress, laat het maar gaan'....? Dit is eigenlijk precies de manier waarop mijn hartziekte zich aankondigde. Ik dacht ook 'nou, wat vanzelf gekomen is gaat ook vanzelf wel weer over', waarop ik daarna een week op de ic lag. Neem jezelf serieus!

Overigens is 'slaapapneu is niet erg maar alleen vervelend voor je partner' zeker niet waar, het is niet altijd zonder gevolgen.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 10:31

dovish schreef:
Nu wil ik niet belerend overkomen, maar hoe kunnen jullie nou zeggen 'ah joh, stress, laat het maar gaan'....? Dit is eigenlijk precies de manier waarop mijn hartziekte zich aankondigde. Ik dacht ook 'nou, wat vanzelf gekomen is gaat ook vanzelf wel weer over', waarop ik daarna een week op de ic lag. Neem jezelf serieus!

Overigens is 'slaapapneu is niet erg maar alleen vervelend voor je partner' zeker niet waar, het is niet altijd zonder gevolgen.

Ojee mag ik jou even een pb sturen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:32

Ik vind het klinken als slaapverlamming... dat voelt ook heel eng!

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 10:34

Moet ik naar de dokter gaan ofzo?
Want ik vind dit niet echt fijn.. :l

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:36

Ik zou eigenlijk vannacht weer gewoon gaan slapen. Je had het niet eerder gehad, waarschijnlijk krijg je het vannacht ook niet weer. Maar als je je er fijner bij voelt kun je altijd de huisarts even bellen :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:36

Als het maar 1 keer is gebeurd, hoef je niet naar de dokter te gaan hoor.
Maar als het vaker gebeurd is het wel handig.

Ik heb het zelf ook wel eens. Bij mij helpt het dan om een extra kussen onder mijn hoofd te leggen. Dan krijg ik meer "lucht".

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:52

dovish schreef:
Nu wil ik niet belerend overkomen, maar hoe kunnen jullie nou zeggen 'ah joh, stress, laat het maar gaan'....?

Dit is de eerste keer dat zich zoiets voordoet bij dit meisje, het ligt heel erg voor de hand dat dit een onschuldig, eenmalig iets is bij een meisje van 18 jaar. Als het zich vaker voor gaat doen, dan pas zou ik over een bezoekje aan de huisarts na gaan denken. Juist reacties als met "slaapapneu" en "hartziekte" zijn nu niet handig en nodig. Heel grote kans dat het zich juist daarom nog vaker voor gaat doen, omdat TS er nu op gaat letten en bang kan gaan worden te gaan slapen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:40

dovish schreef:

Dit klopt niet! Het is wel zo dat slaapapneu voor kan komen samen met andere problemen en dat het dan dubbelop voor ernstigere gevolgen kan zorgen. Maar dat is heel wat anders dan dat het de oorzaak is van grote problemen.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:55

dit heb ik af en toe. soms erger dan anders maar meer dan alleen wakker schrikken en paniekerig ademen is het bij mij ook niet. ik zou gewoon proberen om tot rust te komen voordat je gaat slapen en er gewoon niet over na te denken.