In Nederland ook wel bekend als ME/CVS of het chronisch vermoeidheids syndroom,een foute benaming voor een ziekte die veel meer omvat dan alleen chronisch vermoeid zijn.Een ziekte die invaliderend werkt in meer of mindere mate.
Sommige mensen zijn zo ziek dat ze bedlegerig zijn en sondevoeding nodig hebben maar welke gradatie een ME-patiënt ook heeft,het heeft een enorme impact op zijn/haar leven en die van familie/vrienden.
Kun je je voorstellen dat je een zeer energiek leven hebt,lekker met vrienden op stap,heerlijk paardrijden...leuke baan...vakantie...dagjes uit...heerlijke wandelingen in het bos of op het strand...dagje winkelen.
Van de een op de andere dag kun je niets meer,je lijf weigert,doet zeer.Uit bed komen lijkt een onmogelijke opgave,je bent al volledig uitgeput voordat je je hebt aangekleed en dan moet de dag nog beginnen.
ME voel aan als een zware griep en een marathon lopen tegelijk,continu uitgeput door de kleinste activiteit.Herstel varieert van een paar uur tot dagen.De lijst met klachten is lang....heel erg lang.
Alsof dit alles nog niet genoeg is doet een groot deel van de medische wereld er nog een schepje bovenop...
ME/CVS wordt in Nederland vaak nog als Psychische ziekte gezien,"het zit tussen de oren".Je "denkt"dat je ziek bent en houd dit met deze gedachte dus zelf in stand.Je bent bang om je te bewegen dus doe je het niet...
Volgens sommige instanties en artsen is de enige behandeling die werkt CGT (Cognitieve Gedachts Therapie) en GET (Gratuated Exercise Therapie) oftewel geef jezelf eens een schop onder je kont en beweeg meer,als je je er maar toe zet kun je dat wel.
Ook ik werd tot deze therapie gedwongen met als resultaat dat mijn toestand verslechterde,gelukkig had ik een zeer goede therapeute die het niet verstandig vond om door te zetten.
Uit onderzoek is gebleken dat bewegen ook niet altijd zo gezond is als men denkt,sterker nog gedwongen bewegen kan lijden tot tijdelijke of permanente verslechtering van de patiënt.
http://www.psychfysio.nl/Nieuws/Bewegen ... x.html#/1/
Omdat men ervan uit blijft gaan dat ME/CVS een psychische aandoening is wordt er in Nederland verder weinig gedaan,er is meer onderzoek nodig om erachter te komen hoe deze ziekte ontstaat en er zijn medicijnen nodig maar vooral erkenning.
In Amerika is deze ziekte afgelopen week al opgeschaalt naar “ a serious or life threatening disease.” nu Nederland nog.
Citaat:ME-DenHaag is een gelegenheidsgroep die als doel heeft de ziekte ME weer op de agenda te krijgen in politiek Den Haag. Wij willen dit oa doen middels een burgerinitiatief en hopen op jullie steun. Wij zijn geenszins van plan een officiële belangenorganisatie te worden. Meer info: https://facebook.com/GroepMEDenHaag
ME patiënten zijn niet op zoek naar medelijden maar naar begrip en erkenning.
Teken de petitie en stuur hem door via FB,Hyves of andere media zodat men in de politiek er aandacht aan gaat besteden.
http://deziekteME.petities.nl/
Tot slot nog 2 filmpjes die het misschien nog iets duidelijker maken:
Bedankt voor het lezen van deze hele lap tekst
).