bloed donor of een ander goed doel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loempia93

bloed donor of een ander goed doel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 17:20

Vorig jaar heb ik mijn haren gedoneerd en dat voelde zo goed!
Gewoon iets 'simpels' doen waar een anders mens zooo gelukkig mee kan zijn.
Ik heb me net aangemeld als bloed donor en wacht op de keuringstest :D

mijn bloed gaat levens redden :j

zijn er nog meer bokkers bloed donor?
Of doen jullie iets anders 'goeds' voor de maatschappij

sorry als het verkeerd staat

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:23

Wat goed zeg, dat je jezelf heb aangemeld voor bloeddonor! Misschien kan je jezelf dan ook inschrijven als stamceldonor? Hier zijn er nog veeeel te weinig van.. Stamcellen worden overigens ook uit je bloed gehaald ;-)

Zelf ben ik geen bloeddonor. Dit mag ik niet, omdat ik zelf ooit een transfusie heb gehad. Anders zou ik het zeker doen!

loempia93

Re: bloed donor of een ander goed doel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 17:27

Daar had ik nog niet aan gedacht! Ga meteen even google wat dat precies inhoud.

Ja ik heb gelezen dat je toch aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Wie weet wordt ik wel niet goed gekeurd, maar dan heb ik het op z'n minst geprobeerd :D

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:28

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:31

Stamcellen worden niet zo simpel uit je bloed gehaald hoor :+ hiervoor moet je jezelf eerst inspuiten met hormonen. En wordt het ook nog steeds genomen uit het beenmerg. Zelf ben ik zowel bloed- als stamceldonor, bloeddonor doe ik al sinds m'n 18e en is voor vrouwen 3 keer per jaar. Stamceldonor is de kans echt heel minimaal dat je opgeroepen wordt. Je komt in een wereldwijd register en als je met iemand een match bent kan je opgeroepen worden (en zelfs dan kan je nog nee zeggen!). Daarnaast ben ik ook orgaan donor. Maar dat is niet iets waar ik nu wat van zal merken :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:32

@ Roos: ik ken dat zelf wel, maar vind dat geen reden om dus niet meer mijn bloed af te staan, die mensen die (mijn) bloed nodig hebben kunnen er immers niks aan doen dat bloed zo duur is en die mensen zoveel betaald krijgen. Maar ze overlijden wel als ze het niet krijgen! En verder heb ik nooit ergens last van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:34

Ik doe vanaf mijn 19 al vrijwilligerswerk :) en dat bevalt mij super goed.

Ik ben ongeschikt als bloeddonor; ben te moeilijk te prikken dus helaas!

Maar ts; super dat je je hebt aangemeld!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:35

Ik ben sinds kort bloeddonor, heb afgelopen woensdag nog bloed afgestaan maar ben daarna 2 dagen niet fit geweest dus echt een voldaan gevoel heb ik nog niet :')

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:36

Dat weet ik wel hoor, Maartje1990. Ik heb zelf stamcellen afgestaan.. ;-) De kans dat je er inderdaad voor opgeroepen wordt, is heel klein.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:37

ik ben ook bloeddonor, maar dat was verplicht om beenmergdonor te zijn. Dus ik ben beide. Nog nooit opgeroepen voor beenmerg, bloed al regelmatig gegeven.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 17:37

Ik ben het met Maartje1990 eens.

Het maakt mij overigens niet eens uit of er mensen levens mee gered worden, of dat het voor onderzoek is.
Beide zijn hard nodig!

@vuurneon: dat meen je niet, op het ziekenhuis vinden ze het ook nogal moeilijk om te prikken maar ik dacht dat dat gewoon aan hun ervaring lag. Had begrepen dat daar vooral studenten rond lopen.
Hoe ben je daar achter gekomen dat je daardoor afgekeurd bent?

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:42

Ja ik bedoel ook eigenlijk niet het geld wat zei er aan verdienen, maar hoeveel daar gewoon ligt en om de prijs niet gebruikt word. Dan laat je bloed doneren en dan ligt dat gewoon een paard jaar in de koelkast te verstoffen en hun verdienen er goud geld mee. Daar zit iets wat niet helemaal eerlijk is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:43

Ze hebben een bepaalde tijdsregel waarbij ze stoppen na een bepaalde tijd proberen. Dus ik ben niet afgekeurd, maar ik weet dat ik echt hele moeilijke aders heb en ze in het ziekenhuis al langer dan die tijd erover doen om aan te prikken. Bovendien moeten ze dan ook dunnere naald pakken omdat mijn ader anders wegspringt. Zodoende hoef ik het al niet eens te proberen. Bloedgever doe ik echt alleen als het moet, want met maar 1 geschikte afname plek op mijn arm die absoluut niet ideaal is ga ik niet extra afnemen :)

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:48

Ik ben bloeddonor :) ben 1 keer opgeroepen en zal ook niet zo vaak worden opgeroepen, heb AB+ en dat is vrij zeldzaam dus ook niet heel veel nodig :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:05

R00s schreef:
Heb je de aflevering van de rekenkamer of sanquin bloedbank wel eens gezien? De reden waarom ik geen bloed doneer ;)
Hier een linkje als je het wilt zien:
http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/re ... 23-02-2012

Vind het overigens wel heel goed van je dat je het doet hoor :)

Wat is er belangrijker, dat ze geld verdienen aan dat bloed of dat ze er levens mee redden? Wat mij betreft dat laatste, en dat is ook de reden dat ik dus bloed doneer.
En ja, soms gooien ze het weg - maar in een noodgeval hebben ze ieder zakje nodig dat ze kunnen hebben. Dus heb ik liever dat mijn bloed 'over de datum gaat' en weggegooid wordt, dan dat er een calamiteit plaatsvindt met weet ik hoeveel ernstig gewonden en dat ze mensen moeten laten doodgaan door gebrek aan bloed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:10

Ik denk dat het je niet moet weerhouden om bloed te geven, want inderdaad, de mensen die bloed ontvangen hebben daar niets mee te maken. Maar het zou wel goed zijn om daar weer eens wat opschudding over te veroorzaken: iets met dure zorg en hoger eigen risico etc. Als iedereen die bloed doneert bv elke keer een kaartje stuurt aan de directeur ofzo... :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:12

Dan moeten we er nog geld bij leggen, Shadow ;)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:16

Ik heb mij vorig jaar aangemeld als bloeddonor, maar je moet minstens 50 kg wegen.
Ik heb toen gebeld omdat mijn gewicht schommelde tussen de 48 en 50 kg.
De mevrouw aan de telefoon zei toen dat ik met kleding aan minstens 50 kg moest wegen en dat woog ik ook.
Kom ik aan bij die wagen van de bloeddonatie, woog ik met kleding aan 50,5 kg en mocht ik alsnog geen bloed doneren! De 'arts' zei toen dat mijn kleding ongeveer 1 kg woog en dat ik zonder kleding minstens 50 kg moest wegen. _-:(
Nou weeg ik inmiddels wel meer dan 50 kg, maar heb ik niet meer echt de motivatie om er heen te gaan na mijn ervaring de vorige keer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:17

Ongefrankeerd :oo Maar goed, handtekeningenlijst dan, gastenboek, iets dergelijks. Burgerlijk protest in elk geval :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:20

Ik heb mij aangemeld bij Sanquin toen ik 18 werd, onbewust van mijn bloedgroep. Goedgekeurd en afgelopen dinsdag mijn eerste bloeddonatie gedaan, ik kreeg te horen dat ik O- heb en dus niet veel voorkomend, ze waren in ieder geval erg blij met mij :)

+ orgaandonor maar net zoals andere, dat duurt hopelijk nog wel even .. ;)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:22

Ook ik ben bloeddoner. Heb A+. Geen idee of dat er veel of weinig is.
Ik heb nog niet heel vaak afgegeven. Tussendoor zwanger geweest dus dan kan je niet geven. En ben nu gister geweest en mocht niet geven omdat m'n hb te laag was om te geven. Dus wel een normale gezonde hb, maar om bloed te geven moest 'ie net wat hoger zijn. Hij was wat lager doordat ik pas m'n menstruatie had gehad. Dus over 3 maanden weer een oproep.

Ja, er wordt op verdiend. Maarja, aan de andere kant, je kan er iemand zoooo mee helpen. Dus daarvoor doe ik het.

Ik ben ook orgaandonor. Dan ben ik toch dood en kan ik er alsnog iemand mee helpen of zelfs redden. Vind dat een erg mooi idee.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:04

Ben bloed en stamceldonor, en heb vorigjaar meegedaan aan een vruchtbaarheidsonderzoek naar jonge vrouwen die kanker of chemo gehad hebben, dus vrijwillig zo'n echo apparaat in m'n muts, vind ik ook heel wat van mezelf

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:04

Ik ben AB+, mijn bloed hebben ze maar weinig nodig... plasma wel, maar door het vaaklaten zetten van tattoo's komt dat er ook niet meer echt van :')

Wel zou ik graag mijn eicellen afstaan, maar dat mag ik dus niet -O-
Ik ben te jong (27) en heb geen kinderen... daarom voldoe ik niet aan de voorwaarden... terwijl ik geen kinder wens heb (zelfs een absolute geen-kinder wens :+ )
Dus mijn prachtige eitjes hebben het lot te verpieteren terwijl ik er andere vrouwen met wèl een kinderwens mee had kunnen helpen.
Ik had er de IVF achtige behandelingen graag voor over gehad... maar door de regeltjes kan dit dus niet -O-

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:15

en in belgië dan?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:18

Volgens mij ook niet... maar zie het ook niet zo zitten om volgepropt met hormonen mijn op de snelweg te begeven :+ Ik ben al een draak als ik menstrueer :')