Uit beide borsten komt vocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Uit beide borsten komt vocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 20:03

Om te beginnen: maandag wordt de huisarts gebeld, maar ik ben ondertussen benieuwd of iemand dit herkent.

Ik had net namelijk wat jeuk aan mijn borst omdat een mug mij daar gestoken had, zodoende raak ik mijn tepel aan en prompt zie ik daar een groen bultje vocht ontstaan? Bij nader onderzoek bleek ik een hele hoop groene vocht uit mijn tepel te kunnen drukken, en bij de andere borst witte vocht. Er komt maar geen einde aan?

Groene vocht staat meestal gelijk aan een ontsteking, maar mijn borsten of omgeving doen niet pijn en zien er niet afwijkend uit, ook voel ik mij niet afwijkend. Maar toch zit het mij niet lekker en zal ik maandag de huisarts bellen.

Ik ben trouwens niet zwanger, maar zit wel sinds 7 maanden aan de prikpil, kan dat er mee te maken hebben?

Wie herkent dit?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:07

Wit of geelachtig vocht is "normaal" licht groen wordt ook als "normaal" gezien. Heel verstandig om langs de huisarts te gaan, die zal een borstonderzoek doen. Maar ik heb gelig en groenig al jaren, dus maak je niet te druk tot je bij de huisarts bent geweest.

Of de prikpil een veroorzaker is lijkt mij niet, aangezien ik het heb zonder anticonceptie. Wel heb ik dik 20 jaar geleden een kind gehad.

magda_90

Re: Uit beide borsten komt vocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 20:11

Op zich zelf maak ik mij niet al te druk, maar lekker zit het mij niet. Bij de rechterkant is het best wel donkergroen, niet licht. Ik heb net een foto van de tissue met uitvloeing gemaakt, dan heeft de huisarts maandag een indruk van de donkere kleur. Wellicht wordt het zo minder donker?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:13

anders even met de huisartsenpost bellen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:13

Heb dit gevonden:

Citaat:
Tepeluitvloed

Wanneer er vocht uit de tepel komt noemen wij dit tepeluitvloed of tepelafscheiding. Dit komt veel voor. Het is niet abnormaal, wanneer er in de tepel wordt geknepen er wat vocht uit komt. Tepeluitvloed is in de meeste gevallen onschuldig, slechts in een klein deel van de gevallen (4%) is dit het gevolg van een kwaadaardige aandoening. Tepeluitvloed kan op elke leeftijd optreden, maar vooral in perioden van hormonale veranderingen zoals rond de menstruatie. Maar dit kan ook in de puberteit en aan het begin van de overgang.

Wat is tepeluitvloed?
De borst is opgebouwd uit klierweefsel en vetweefsel. Het klierweefsel is bedoeld voor de productie van moedermelk bij het geven van borstvoeding. De melkgangen zijn kanaaltjes van de melkklieren naar de tepel. Deze bevatten vocht en dat kan allerlei kleuren hebben: grijs, groen, bruin, helder of wit. Elke borst heeft tussen de 15 en 20 melkgangen. Schommelingen in de hormoonspiegel tijdens de menstruatiecyclus zorgen ervoor dat de melkklieren actief worden en vocht gaan afscheiden. Normaal gesproken merken de meeste vrouwen hier weinig van doordat het vocht weer door het lichaam wordt opgenomen. Soms kan het evenwicht tussen de aanmaak en de opname ervan verstoord raken en kan er toch vocht uit de tepel vloeien. Bij sommige vrouwen gebeurt dit zelfs al onder invloed van warmte (bijvoorbeeld na een warm bad).

Het klierweefsel wordt gestimuleerd om vocht te maken door een hormoon uit de hersenen, prolactine. Bij het ledigen van de melkgangen, zoals bij het geven van borstvoeding, gaat er een sterke prikkel naar de hersenen toe om prolactine te maken. Zo wordt de melkproductie dus in stand gehouden. Maar ook door het leegmasseren van de borst bij tepelafscheiding kan de tepelafscheiding in stand worden gehouden.

Ook andere oorzaken kunnen leiden tot een toename van het hormoon prolactine:
Medicijnen: Uw arts of apotheek kan u helpen om na te gaan of dat bij uw medicijnen het geval kan zijn.
Stoppen met “de (anticonceptie) pil”
Antipsychotica, middelen tegen opwinding en onrust
Anti-emetica, middelen tegen braken en misselijkheid
Antidepressiva, middelen tegen depressies en neerslachtigheid
Antihypertensiva, middelen tegen hoge bloeddruk
Te langzaam werkende schildklier
Ontregeling van de hypofyse: het orgaan, waar prolactine gemaakt wordt.
Soorten tepeluitvloed
Er zijn twee soorten tepeluitvloed: melkachtig en niet-melkachtig. De eerste wordt ook wel galactorroe genoemd. Deze komt uit beide borsten en kan van kleur wisselen: wit, helder, geel, grijs, groen of bruin. De niet-melkachtige uitvloed bevat bloed of ontstekingsmateriaal (pus). Wanneer er bloed bij zit kan dit het gevolg zijn van irritatie van de melkgangen door leegmasseren of een ontsteking. Maar het kan ook wijzen op een goedaardige of kwaadaardige afwijking in de melkgang. Door laboratoriumonderzoek kan de samenstelling worden onderzocht. Ophoping van huidschilfers die niet weg kunnen leidt vaak tot ingetrokken tepels. Dit kan verward worden met afscheiding.

Waar moet u op letten bij tepeluitvloed?

Komt het steeds uit dezelfde melkgang of wisselt dit?
Komt het uit één borst of uit beide borsten?
Wat is de kleur van het vocht?
Komt het vocht spontaan of na stoten, drukken, duwen of masseren?
Zijn er veranderingen aan de huid van de tepel, zoals eczeem?
Zijn er andere veranderingen: knobbels die er eerst niet waren?
Gebruikt u medicijnen, die tepeluitvloed als bijwerking kunnen hebben?

Alarmsignalen
Bloed bij de uitvloed of kleverige uitvloed. Vooral als dit uit één melkgang komt
Pussige uitvloed
Een (nieuwe) knobbel in de borst
Bloed bij de uitvloed of kleverige uitvloed. Vooral als dit uit één melkgang komt
Pussige uitvloed

Pussige uitvloed

Pussige uitvloed

Pussige uitvloed

Pussige uitvloed

Pussige uitvloed

Pussige uitvloed

Pussige uitvloed
Wat te doen bij tepeluitvloed?
Masseer de borst niet leeg om te kijken “of het er nog is”. Ook niet als dit, bij pijnlijke borsten, tijdelijk vermindering van de pijn kan geven. Dit houdt namelijk de vochtproductie in stand. Bovendien bestaat het gevaar dat er een irritatie van de melkgang ontstaat die zorgt voor bloederige uitvloed.
Ga bij bezorgdheid en twijfel naar uw (huis)arts. Deze kan op basis van bovenstaande informatie een inschatting maken, hoe groot de kans is op een goedaardige of kwaadaardige oorzaak. Afhankelijk daarvan zal worden besloten tot een mammografie, soms is het zinvol om ook een echografie te maken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 20:14

Zo spoed vind ik het niet om die nu te bellen. Ik voel mij verder prima en heb geen koorts, dit kan dus imo wachten tot maandag. :) Bedankt voor het meedenken, dat wel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 20:19

Bedankt voor de informatie, het is dus geen "spoed" zoals verwacht. Dan zal ik maandag eerst wel telefonisch advies vragen en indien nodig een afspraak maken, maar als ik dit zo lees dan kan het kloppen met die hormonen. De prikpil is niet niets natuurlijk, mijn lichaam zal daar nog volop mee bezig zijn voordat het gewend is.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:20

Ja het zal minder donker worden als je er meer uithaalt (bij mij dan) ik denk dat het "oude melk" is.
Doe je bij je zelf borst controle? Als je melkklieren actief zijn zal je ze duidelijker voelen ze zijn wat groter, schrik daar niet van.

Ik kan me goed voorstellen dat het je niet lekker zit, ik schrok me jaaaaaaaren geleden ook een hoedje.
Even bij de huisarts een onaangename houding (je moet voorover staan dat hij de borsten ziet hangen) hij kijkt of ze beide niet afwijkend iets hebben en huisarts zal je borsten bevoelen. Ik kreeg na dit alles ook, niets aan de hand, in de gaten houden dat het niet rood vocht wordt of echt ontstekingsvocht.
Ik zag met posten dat iemand me al voor was ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 20:24

Mijn melkklieren zijn wel flink voelbaar ja, maar eigenlijk weet ik niet goed sinds wanneer, daar heb ik nooit zo opgelet (gaan we vanaf nu wel doen).

Jullie berichten nemen gelukkig zorgen weg. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:26

Dat is fijn om te lezen. Ik ben overigens ook een keer naar de HA gegaan met hetzelfde.
Nouja, geen groen vocht maar wittig. Maar zo te lezen konden alle kleuren van de regenboog voorkomen. Al was ik net als jou nog harder geschrokken als het groen was.

De prikpil is qua hormonen wel de heftigste die je kunt hebben ja.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:28

Ik heb al jaren tepelvloed, echo's gehad en een mammo maar blijkbaar is het normaal bij mij want ze hebben niets kunnen vinden in mijn borsten.

Ze hebben bij mij zelfs onderzocht of ik geen tumor aan mijn hipofyse had, nou ook niet.

Dus laat je niet gek maken, en wacht rustig af wat de huisarts zegt miscchien valt het allemaal mee.

Succes..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 20:32

Vanuit mijn medische opleiding staat groene vocht synoniem aan een ontsteking en daar schrok ik flink van ja, maar ik zal maandag telefonisch overleggen en dan hoor ik het wel of ik langs moet komen of niet.

Hoewel de prikpil heftig is, is het tot nu toe wel het enige anticonceptiemiddel wat zijn werk goed doet. Na 9 (geloof ik kun je nagaan hoe lang) jaren gekloot met veel soorten pillen heeft de arts de prikpil voorgescheven en wat een rust in mijn lichaam, wow.

Pascal, de rust is teruggekeerd hoor, we wachten maandag rustig af. :D
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 28-09-12 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:33

Werkt t dan werkt t toch? Je zult er wel goed over nagedacht hebben. :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 20:36

Dat zeker Iris, de nadelen zijn ook niet voor niets. Maar gezien mijn vriend en ik de aankomende 5 jaar iig geen kinderwensen hebben, was dit een prima oplossing.

Mijn lichaam sloeg zo enorm op hol van die pilletjes (ik had alle mogelijke bijwerlingen) en zonder kon ik niet. En nu is het gewoon... rust. :)