spitsvoet na enkeloperatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

spitsvoet na enkeloperatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 17:51

Ik ben 6 weken geleden geopereerd aan mijn enkel en heb er een spitsvoet met een hielspoor (had ik ook al voor de operatie, maar die moest nu over zijn) er aan over gehouden.

Ze gaan proberen met fysiotherapie mijn stand van mijn enkel te verbeteren ( is nu op 70%), maar het lijkt erop dat ik altijd een afwijkende stand er aan over hou.

Heeft iemand hier ervaring mee? vooral met het evt. herstel, paardrijden en het dragen van rijlaarzen enzo?

chanicha

Re: spitsvoet na enkeloperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:57

Ik heb een lichte spitsvoet gehad doordat ik na een ongeluk 6 weken in een spalk in het ziekenhuis heb gelegen.
De therapeut heeft toen mijn achillespees opgerekt, wat zeer fijn was (not) en adviseerde mij om met de bal van mijn voet op de traptrede te gaan staan en dan zo mijn hakken uit te drukken.
Ik moet zeggen dat het niet lekker was maar het heeft wel geholpen, ik heb alleen moeite met schoenen met hoge hakken want ik kan mijn tenen niet strekken en als ik vermoeid ben struikel ik snel.

Ik hoop voor jou dat het allemaal mee gaat vallen!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 20:08

dat hoop ik ook. de hielspoor maakt het er zowiezo niet minder pijnlijk om, helaas... hierdoor moet ik een hakje in mijn schoen gaan dragen, wat de spitsvoer er weer niet beter op maakt...

mag ik vragen hoe lang het bij jou geduurt heeft voordat je enkel weer een beetje normaal functioneerde?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:39

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een ongeluk heb gehad en dat ze de strekspier/pees niet aan elkaar hebben kunnen zetten, al mijn spieren/pezen waren door in mijn onderbeen.
Mijn enkel is nooit meer 100% gaan functioneren maar ik kan er redelijk goed mee leven.
VAn de hielspoor weet ik dat het zeer pijnlijk is, mijn buurvrouw heeft er ook zo'n last van!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 14:54

pfff alle spieren en pezen door, das heftig... :(
heeft het oprekken bij jou lang geduurd?
dit was mijn 3e operatie en bedoeld om me pijnvrij te krijgen (na een val heb ik mijn enkel gebroken, ontwricht en alle banden gescheurd). ik hoop dat dat nu ook nog gaat lukken. 100% functioneren hoeft niet, ik wil gewoon graag ook zonder kruk kunnen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:16

HEt heeft wel even geduurd maar geen maanden hoor!
Ik hield het zelf ook goed bij en heb toen nog een andere spalk gehad om mijn voet 's nachts in de goede stand te houden maar dat was wel moeilijk omdat ze ook huistransplantatie hadden gedaan op mijn onderbeen.
Ik heb ook een paar maanden met krukken gelopen maar het ging erna met kleine stapjes vooruit!
Dus je moet echt geduld hebben en niet "overdrijven" met oefeningen e.d. omdat ze toch ook je banden weer gereapreerd hebben en dat heeft tijd nodig.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:26

We hebben het afgelopen weekend al even over onze enkels gehad (dan weet je nu ook wie ik ben denk ik :D ), maar mijn fysio gaf mij de tip om een paar keer per dag met een handdoek een seconde of tien/twintig de voet naar me toe te trekken en dan even vast te houden. De handdoek is om het je zelf makkelijker te maken. Ook kreeg ik voor later inderdaad de tip om op de trap te gaan staan en zo ook voorzichtig de boel wat op te rekken. Verder ben ik behandeld met elektroschokjes op de enkel (weet niet precies wat voor apparaat het was) en nu (na bijna anderhalf jaar) maakt hij de enkel nog wel eens los met massage. Hielspoor heb ik (gelukkig) geen ervaring mee.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:29

Inderdaad Moska dat met die schokjes heb ik ook gehad, ze keken bij mij welke spieren het nog wel deden en daarna gingen ze met zo'n ultrageluidapparaat aan de slag.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 18:30

ik heb mijn banden 5 jr geleden gescheurd, dit is mijn 3 operatie ;) ze hebben nu pezen doorgesneden en vrij gemaakt en wat uitstekende botjes weggehaald.
@ moska; hey, jij hier ook. gezellig!
de oefening met de handdoek doe ik idd ook, het helpt alleen niet zoveel. heb de trap er nou bijgekregen en ik moet mijn voet over een bal bewegen.

ik weet niet of zo'n ultrageluidapparaat iets voor mij is, zou ik moeten proberen. ze hebben nl. bij mijn 1e 2 operaties een paar zenuwen doorgesneden, waardoor ik bijna geen druk op de zijkant van mijn enkel kan hebben. dan krijg ik schokken er doorheen, 2 tenen doen t dan niet meer en mijn kuit wordt dan doof. van dit gevoel wordt ik hondsberoerd.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:50

Welke fysio heb jij? Anders moet je eens vragen of er iets in de richting mogelijk is. Ik zit zelf bij een praktijk waar ze ook de voetballers van Leeuwarden doen/deden. Heb de indruk dat ze daar wel weten wat ze doen en mijn eigen fysio is ook een sporter. Die denken toch vaak anders is mijn ervaring.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 12:55

Moska schreef:
Welke fysio heb jij? Anders moet je eens vragen of er iets in de richting mogelijk is. Ik zit zelf bij een praktijk waar ze ook de voetballers van Leeuwarden doen/deden. Heb de indruk dat ze daar wel weten wat ze doen en mijn eigen fysio is ook een sporter. Die denken toch vaak anders is mijn ervaring.

mijn fysio is zelf een paardrijdster, idd zij denkt ook anders. veel meer sportgericht dan mijn vorige fysio.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:03

Dat is wel fijn, dan snappen ze tenminste wat je wilt en hoe je je voelt!