'S nachts slapen in een hangmat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

'S nachts slapen in een hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 20:05

Mijn bed vind ik niet echt lekker liggen, het gaat wel, maar ik heb meestal toch wel last van mijn rug en schouders.
Iets van 3 jaar geleden heb ik even in mijn hangmat geslapen.
Het is een stoffen hangmat, zonder spreidbalk en een metalen standaard (die overigens erg kan piepen..)
En dat was echt vreselijk koud! :\ Toen ik het probeerde was het ook rond september volgens mij.
Ik ben ook een koukleum, maar ik lag met een nepbont deken onder me en een dekbed over me heen, winterpyjama en sokken aan in de hangmat en ik had het nog koud!
Dus moet je nagaan in de winter..

Maar het ligt wel lekker zo'n hangmat en volgens mij is het als je een beetje schuin erin gaat liggen ook goed voor je qua slaaphouding.
Heeft hier iemand ervaring met het hele jaar door 's nachts in een hangmat slapen?
En misschien tips tegen de kou?

Zelf dacht ik een soort slaapzak/hangmat combinatie, maar die zijn best duur om te kopen.
Een slaapzak erin werkt niet zo goed las ik op internet, omdat de onderkant dan plat drukt tegen de hangmat.
Of je moet een hele goede slaapzak hebben, van militaire kwaliteit.

Ook heb ik een elektrische deken, maar dat kan er niet in denk ik, omdat die volgens mij plat moet liggen?

Goof

Re: 'S nachts slapen in een hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:07

Je lichaam wordt helemaal niet correct ondersteund in een hangmat.
Leuk voor een keertje, maar om nou permanent in zo'n ding te gaan slapen kan nooit goed zijn.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:10

lijkt mij inderdaad op lange termijn niet goed voor je rug nee..

tegen de kou zou je eventueel nog matje met aluminium kunnen proberen, weerkaatste je warmte ;)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:12

Mijn vader heeft vroeger ook een tijd in een hangmat geslapen, hij heeft er nooit wat aan over gehouden.
Maar of het echt helemaal goed is voor je? Betwijfel ik..

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:13

Zou het werken als je de isolerende laag (deken/fleece/dekbed/slaapzak/noem maar op) aan de buitenkant van de hangmat maakt? Want inderdaad als je er op ligt in de hangmat dan plet je het en gaat de isolerende werking verloren. Uiteraard ook nog een deken/dekbed over je heen in de hangmat.
Heb tijdens een vakantie in Suriname een paar nachten in een hangmat geslapen en ik vond ook erg lekkker slapen.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:18

Alvaron schreef:
Zou het werken als je de isolerende laag (deken/fleece/dekbed/slaapzak/noem maar op) aan de buitenkant van de hangmat maakt? Want inderdaad als je er op ligt in de hangmat dan plet je het en gaat de isolerende werking verloren

Ik heb ooit gelezen dat dit inderdaad de beste methode is om warmte vast te houden, door een isolerende laag aan de buitenzijde aan te brengen, en als je diagonaal in de hangmat ligt, is je lighouding prima! Als ik buiten bivakeer in onze hangmat (eentje van dik anderhalve meter breed, lig ik recht en niet in een kuiltje.. Ik kom er overigens amper uit, dat dan weer wel...)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:15

Denk aan je lichaam en met name je rug en zorg voor een goed matras...

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 22:56

Ik vind het lastig te zeggen of het nu echt goed of slecht is voor je rug.
Veel mensen in warme gebieden zoals bijv. Zuid-Amerika slapen in een hangmat en een matras blijkt in de praktijk bij de meeste mensen ook verre van ideaal.
En mensen die zich verdiept hebben in hangmatten, hoewel die ook hangmatten verkopen, stellen dat als je in een diagonale houding slaapt, je recht ligt en je rug geen slechte drukpunten heeft zoals op een matras.

Alvaron, daar zat ik ook aan te denken, om het aan te buitenkant te doen. In Amerika zijn ze een stuk verder op 'hangmattengebied' en daar kamperen ze er ook vaak mee. Zij gebruiken veel isolatie aan zowel de binnen- als de buitenkant. Ik heb net even rondgekeken op een goede outdoor Amerikaanse site en ook over de mail advies gevraagd. Maar dat wordt wel een dure grap inclusief verzendkosten.

En ik weet niet zo goed hoe ik dat in de praktijk zelf kan doen, isolatie aan de buitenkant. Zelf ben ik totaal niet handig met de naaimachine, hoewel misschien wel iemand in mijn omgeving het kan doen of anders zou ik een professioneel iemand kunnen vragen.

Ik ga nog verder nadenken over deze ideeën, maar meer ervaringen, ideeën of meningen zijn welkom :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:01

Nieuw bed kopen? :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:15

Isolatie aan de buitenkant lijkt me net iets grotere hangmat van dikke stof vastmaken aan de randen van je hangmat.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:04

Mijn vader woont in Zuid Amerika. Daar slaapt hij inmiddels al jaren in een hangmat zonder enkel probleem. Iedereen slaapt daar inderdaad in een hangmat, en ze lopen allemaal recht ;)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 18:43

Tamary, een hangmat van dikke stof is lastig te vinden denk ik, iig voor een lage prijs.

Het is makkelijker denk ik om een dikke deken oid te gebruiken aan de buitenkant.
Misschien dat ik mijn nepbonte deken aan de buitenkant vastmaak, aan de binnenkant dan een isolatiematje en dan daarover heen nog een warme deken aan de binnenkant van de onderkant.
Moet alleen bedenken hoe ik dat het makkelijkste/beste kan doen en heb nog geen isolatiematje of deken voor de binnenkant.
Maar vond wel wat dingen op internet en dan heb je bijv. een isolatiematje en een speciale deken voor onderin je hangmat voor nog geen 20 euro.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:49

Gaat om de vorm die met moet worden, bv dus je dikke deken vermaken tot hangmat in maatje iets groter dan waar je in ligt, zodat er een luchtlaag tussen zit die overal ongeveer even dik is.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:42

Ik heb in suriname gewoond, in de jungle, en daar sliep iedereen in een hangmat (omdat bedden te duur waren en hangmatten ook makkelijk uit te wassen). Ik zelf had gelukkig wel een bed want mijn (moeilijke) rug trekt n hangmat niet goed, maar iedereen is anders!

Kan je je electrische deken niet aan de buitenkant vastmaken? Of kreukt die dan nog te veel op? Met daaromheen nog een deken/slaapzak oid?
Anders buitenkant isoleren en een kruik mee! Of boven de verwarming slapen ; )

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:55

Je slaapt buiten in de hangmat? Waarom zet je hem niet binnen neer als er een metalen frame omheen zit?
Lijkt mij dat je dan met een deken wel klaar bent..
Ken ook mensen -met rugklachten nog wel- die in Nederland ook in een hangmat slapen..

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 01:26

Idd slaap je binnen of buiten?? Binnen moet toch wel kunnen? Anders paar goede haken in de muur slaan en ophangen maar..

En als je dan toch over gaat zou ik wel investeren in een goede hangmat, het zijn maar eenmalige kosten en beste voor je eigen lichaam..

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 02:35

Is een waterbed niet eerder wat voor je :) ?!
Ik heb er veel baad bij gehad, vooral voor mijn schouder. Groot voordeel is ook dat de temperatuur goed in te stellen is; heerlijk warm in de winter +:)+ !

Als ik het zo lees, lijkt het mij een vreselijk geklungel met zo'n hangmat :o .

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 02:36

Schapenvachten zijn heerlijk voor in bed. En warm, ook als je erop ligt. Je kunt ze in alle vormen en maten aanschaffen.
http://www.schapenvacht.net/

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 05:44

Is een fatboy hangmat wat voor je? Die hebben een heel andere mat.

Ikzelf moet er niet aan.denken, slaap.namelijk het liefst op mijn buik.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 06:03

Inderdaad is je plan om binnen of buiten in de hangmat te gaan slapen?
Meer dan extra dekens enzo kan ik ook niet bedenken voor rond de hangmat

Maar hoeveel kussens heb je in bed liggen? Een goed matras is natuurlijk belangrijk maar als je heel hoog slaapt met je hoofd doordat je op twee kussens ligt is dat nog niet de juiste houding voor je rug/schouders. Hoe platter hoe beter. Misschien heb je met deze tip iets voor je bed. Want een hangmat lijkt mij inderdaad ook niet helemaal ideaal

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 08:59

Wat is het topic ineens hard gegaan!
Ik wil er binnen in slapen :)
Zaterdag heb ik al wat geknutseld en ik heb de nepbonte deken losjes vastgemaakt aan de buitenkant van de hangmat, met nestelringen, zodat het er in de zomer ook weer af te halen is.
Aan de binnenkant had ik met nestelringen ook een isolatiemat en een zijde dunne slaapzak gedaan, maar die had ik helaas te strak gespannen merkte ik bij het ophangen. Ik ging hem testen en toen waren de isolatiemat en de slaapzak weer los..
Nu doe ik de slaapzak er los in en doe ik erboven mijn kussen en mijn dekbed. Slaapt best goed, ik heb de verwarming gisteravond wat lager gezet en het nog niet echt koud gehad. Evt kan ik ook nog straks het isolatiematje erin doen.

Gineke, misschien kan ik mijn elektrische deken wel tussen de nepbonte deken en de hangmat doen, daar is op zich wel ruimte voor.
Hippologic en F_orumster bedankt voor de tips :)
Daantj_, 1, maar wil misschien een andere, deze ligt niet helemaal lekker. En ik heb mijn bed ook licht omhoog staan bij het hoofdeinde, zo slaap ik beter dan plat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:08

Je hebt legerslaapzakken die waterdicht zijn (en van dons) te koop bij de dump zaken etc.
Ik ben echt een opperkoukleum maar in zo'n slaapzak en dan in een hangmat (of veldbed; die zijn ook koud) heb ik het niet koud.
Die slaapzakken zijn alleen niet heel goedkoop, maar isoleren wel ontzettend goed.