Gehoorapparaat.. wie heeft er een?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Gehoorapparaat.. wie heeft er een?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 19:07

Ik heb de ziekte van Meniere, iets wat betekend dat mijn balans orgaan is aangetast. Het bijkomend probleem, en symptoom van Ziekt van Meniere (tegenover symptoom van meniere) is dat ik een ruis in mijn oor heb, en verslechterend gehoor. Op dit moment is de ruis 'oorverdovend' luid. Dit komt vaak door stress. Nu moet ik morgen naar de Huisarts, en wil ik me laten doorverwijzen om te kijken of ik een gehoorapparaat kan krijgen. Ik hoop dat het kan, dat ik in aanmerking kom zodat ik er aan kan wennen voordat mijn gehoor nog slechter is dan nu. Ik kan bv geen gesprekken volgen als het ergens druk is, soms zelfs niet 1 op 1 omdat ik teveel bijgeluid heb vanuit mijn linkeroor.

Ik vroeg mij af of er bokkers zijn die er een hebben, welke heb je, wat is het voor of nadeel van jou apparaat. Wat is de levensduur, hoe gebruiksvriendelijk en opvallendheid. Mij maakt het op het moment niet uit of ik een opvallend model krijg of een die mooi wegvalt.. ik wil weer wat beter kunnen horen. Maar toch is het prettig van anderen te horen hoe het hun bevalt.

Thanks alvast, je zult mij er enorm mee helpen. Op het moment wil ik niks liever dan een box pakken, geluid hard zetten en mijn linkeroor eruit blazen met puur geluid. Dit doe ik overigens weleens.. was zelfs een tip van mijn oorarts "zodat ik niet de ruis hoor.. je oor is toch al slecht" .

lor1_1984

Re: Gehoorapparaat.. wie heeft er een?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:11

Ik heb 2 hoortoestellen, Dot by Resound 10 als ik me niet vergis.
Ik weet niet of de toestellen ook gaan helpen tegen de ruis, ik heb de mijne ivm een zeer slecht gehoor (25% rechts en 35% links).
Wel heb ik regelmatig een pieptoon in m'n oor, maar niet zodanig dat ik er last van heb.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:13

mijn moeder heeft tinitus en verslechterd gehoor aan beide oren. Hiervoor draagt ze hoorapparaten, maar die nemen de toon van de tinitus niet weg helaas.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:16

Ik heb een andere aandoening (gehad) maar daardoor nu ook een gehoorapparaat nodig.
Voor mij ging er een wereld open, maar het is wel even wennen, aan sommige geluiden kan je je ook irriteren in het begin!

Ik heb aan beide kanten een apparaatje (siemens) achter mijn oorschelp, wat met een plastic buisje mijn gehoorgang ingaat. Je ziet ze bij mij heel goed, daarom had ik mijn haar kort geknipt zodat het niemand zou opvallen.
Ik wilde ook liever die hele kleine die in je oor zitten, maar dat kon bij mij helaas niet.

Inmiddels ben ik zover dat het me niet meer interesseert of mensen het zien of niet, maar als mijn dochtertje me roept, hoor ik haar tenminste!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:28

De (digitale) gehoorapparaten zijn tegenwoordig zo klein en onopvallend. Ze kosten alleen wel nogal wat en het zit volgens mij volgend jaar niet meer in de basispakket van de verzekering. Nu wordt er nog maar 25% vergoed als ik goed heb. (Ik volgde het niet echt want ik draag geen gehoorapparaten.)

De kosten kunnen flink verschillen, ik weet niet hoe duur de goedkoopste is maar heb gezien dat er modellen zijn die 2500 euro per stuk kosten. Vroeger gingen de gehoorapparaten altijd 4 jaar mee, dan mocht je een nieuwe van de verzekering :P Vaak zijn de gehoorapparaten ook wel aan vervanging toe. Ik ken ook wel mensen die 8 jaar met dezelfde gehoorapparaten doen maar dan gaat de wereld bij nieuwe gehoorapparaten weer open.