Paard rijden met een kunstheup?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Paard rijden met een kunstheup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 17:13

Ik krijg 9 november een kunstheup. Dit is nodig omdat ik heupkopnecrose heb, mijn heupkop is dus afgestorven. Omdat mijn heup er zo slecht aan toe is, is dat het enige wat nog mogelijk is. Nu heb ik de hele dag pijn, kan weinig, bv ook niet werken. Heel af en toe rij ik nog wel eens, een kwartiertje ofzo, maar dat is natuurlijk ook heel pijnlijk.
Zijn er hier mensen die ook een kunstheup hebben? En kunnen jullie nog rijden?
Ik zou het vreselijk vinden als ik nooit meer kan paard rijden, ik heb gelukkig wel een gangenpaard met hele comfortabele gangen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:29

Heb wel eens een vrouw gekend die niet meer reed om haar kapotte heup, toen ze 45 was, is ze geopereerd en drie weken later maakte ze alweer buitenritten zonder een centje pijn.

ThinkAgain

Re: Paard rijden met een kunstheup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:31

de opa van mijn oppaskindje heeft een nieuwe heup, en die rijdt nog zeer regelmatig op zijn Tinker! Hij doet alleen niet meer mee met de jacht, omdat hij bang is om op de heup te vallen. Maar het is per persoon verschillend, mijn moeder heeft een kunstheup maar doet zo weinig aan haar revalidatie dat ze nu meer dan een jaar na dato nog steeds niet normaal loopt (te weinig gebruiken omdat ze bang is het over te belasten en zo eigenlijk het tegenovergestelde effect krijgen van wat ze wil)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:32

Ik ken iemand die nog af en toe rijdt (recreatief), ook een kunstheup. Hij kan er alles mee, nog steeds druk in de weer met paarden en heeft er met het rijden geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:36

Ik heb een lesklant gehad met een kunstheup. Die zat de eerste keer na haar operatie voor het eerst in heel veel jaren weer pijnvrij op een paard :)
Grootste handicap daarna was de angst om te vallen.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:50

de eigenaaresse van mijn verzorgpaard had 2 kunstheupen en reed zeer geregeld met haar paard rond ondanks haar hoge leeftijd (in de 80) geen galop meer daar het paard wat druk werd. ik hielp haar wel opstijgen dit deed ze met een stoel.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 17:57

Dat geeft nog hoop jullie verhalen. 3 weken na de operatie er weer op lijkt me heel erg gevaarlijk. Ik heb begrepen dat ik 6 weken met krukken moet lopen en 3 maanden zowiezo bepaalde bewegingen niet mag doen, anders kan ie uit de kom schieten. Dus paard rijden moet nog een tijd wachten.
Ik stap nu ook al op met een krukje en ga niet in galop, ben ook best bang om te vallen, maar heb gelukkig een braaf paard.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:57

Je zit inderdaad 6 weken gebonden aan de krukken. Dat betekend niet autorijden en ook niet paardrijden. Rijden is zelfs nog gevaarlijk, omdat je heup dan een luxerende beweging kan maken (hangt er vanaf hoe ze hebben geopereerd). Luxerend betekent dat de kop uit de kom gaat. Na die 6 weken mag je het prima opbouwen, alleen wil je waarschijnlijk eerst zonder krukken kunnen lopen. En dat duurt gemiddeld 8-12 weken. Dus eigenlijk zou je kunnen zeggen: vanaf het moment dat je geen kruk(ken) meer gebruikt, kan je prima paardrijden.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:06

opstappen met een krukje is sowieso niet mis, dat doen we hier allemaal en niemand heeft een kunstheup :+ maar het is ligt er toch maar net aan, hoe je eigen revalidatie gaat. Dit zijn allemaal ervaringen van anderen, of gemiddeld genomen gaat het zo. Maar misschien is het in je eigen situatie wel heel anders, dus je moet zelf aanvoelen of je het wel of niet kunt of wilt

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:17

Mijn instructrice heeft 2 nieuwe heupen en rijdt nog gewoon paard. Sterker nog over een paar maanden wil ze weer PSG gaan starten als alles goed gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:11

Een vriendin van mij was 10 toen ze der heup brak (bij een val in het springpacours) en heeft toen lang moeten wachten op een kunstheup omdat ze nog niet uitgegroeid was. Inmiddels heeft ze der heup al een aantal jaar en gaat het hardstikke goed. Ze springt weer rond in de M alleen zijn ze ontzettend bang dat ze valt en het weer mis gaat...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:34

Tot vorig jaar hadden wij op stal een dame van 75 die bijna dagelijks nog reed met haar kunstheup.