hoe kom ik van mijn angst af om voor de klas tegaanstaan af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

houvanpaard

hoe kom ik van mijn angst af om voor de klas tegaanstaan af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 13:15

heey ik ben heel heel heel erg bang om voor de klas te gaan staan ik begin helemaal tezweten mijn rechter oog krijgt een zenuwtrekje enzo ik weet niet hoe het heet :? maar ik weet wel dat ik er vanaf wil komen ik heb het zo erg dat toen wij laatst een opdracht moesten doen met de klas :in een cirkel gaan staan en omstebeuren je naam noemen je leeftijd en hobby en dan iemand aan gaan kijken begon ik al tezweten en een zenuwtikje tekrijgen mijn handen begonnen tetrillen en mijn benen konden niet meer stil staan weet iemand hoe ik er vanaf kan komen?? en sorry van de tiepfoutjes (als die er zijn)

alvast bedankt
houvanpaard

Anoniem

Re: hoe kom ik van mijn angst af om voor de klas tegaanstaan af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:17

Op Faalangst training gaan? Hebben ze die bij je op school?

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 13:18

fresley schreef:
Op Faalangst training gaan? Hebben ze die bij je op school?

die hebben we dus helemaal niet bij ons in de buurt :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:23

Of je gaat naar je mentor/docent en je legt het probleem voor...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:26

Door het veel te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:26

Bedenk eerst de oorzaak.
Waarom ben je zenuwachtig ?
Is er een keer iets fout gegaan, of ben je ooit gepest ?

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:29

vaak doen is de enige oplossing! Ik heb er nog steeds last van en moet het vrij vaak doen, maar het wordt wel minder. Als iemand de ultieme oplossing heeft dan hoor ik dat ook graag. Ow ja, heb al drie keer meegedaan aan faalangsttraining, maar nog zonder echt resultaat!!
Ik denk dat je het dus vooral veel moet doen.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:32

Ik vond het op de middelbare school ook vervelend. Ik vond voor de klas staan zelf niet erg, maar de dingen die dan met me gebeurde, dat vond ik erg en die kwamen natuurlijk weer omdat ik me daar zo druk om maakte. Ik werd altijd helemaal rood, kreeg rode vlekken in mijn hals en je zag het ook heel erg omdat ik een erg blanke huid heb.
Nu op de universiteit, ging het heel snel over. Ik moet nu zo vaak presenteren dat ik het in mijn slaap nog kan :)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:26

Ken het gevoel en nu ga ik voor leerkracht ( nu ja na deze 3 jaar bachelor xd ).
Wij deden ieder jaar wel 1 spreekbeurt en voor engels hadden we heel wat opdrachten waarvan werd verwacht dat je ze voor de klas deed. Na een tijdje had je ook zoiets van ach let's go.
Wat ik ook vond helpen was om als eerste te gaan praten. Naar mijn mening waren ze dan nog minder objectief en konden andere leerlingen dus niet zeggen dat je beter of slechter was dan iemand anders want je bent de eerste en ze nemen vaak een voorbeeld aan de eerste.

Veel oefenen zou ik zeggen en iedereen je presentatie vertellen. Ouders, broer/zus, je hond of huisdier enz...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:00

Heel veel oefenen, dat helpt echt. :J

Zorg dat je het goed hebt voorbereid en weet waar je het over hebt. Als je weet wat je moet vertellen maakt dat het veel gemakkelijker. Probeer eens wat jij fijn vind om te doen: de ene maakt kaartjes met steekwoorden die helpen bij het vertellen van het verhaal, de ander schrijft letterlijk op wat zij wil vertellen, dus helemaal in spreektaal. Dan hoef je niet onzeker te zijn over wat je verteld.
Probeer jezelf er aan te laten denken dat jij die gene bent die het meest weet over het onderwerp. De klas heeft het onderwerp niet uitgewerkt dus jij weet er meer van dan de klas. Dat kan je zekerder maken. Bovendien weten zij het dus ook niet als je per ongeluk iets fouts zegt.
Als het mag, maak dan een mooie powerpointpresentatie. Niet met teveel tekst en het moet je verhaal nog wel ondersteunen. Maar een mooie presentatie kan je ook meer trots en zekerheid geven. Als eerste presenteren kan ook een enorme opluchting zijn. Ben je er gelijk vanaf, je klas gaat niet klieren omdat ze al heel lang moeten luisteren ect.ect.

[Edit] Wat ook kan helpen is met een aantal vriendinnen afspreken dat je hun af en toe even aan kijkt. Als zij dan even glimlachen of hun duim opsteken kan dat je even wat meer zekerheid geven. Bovendien kijk je zo beter de klas in.
Toen ik havo deed was presenteren mijn grootste nachtmerrie. Nu een aantal jaar laten vind ik presenteren best tof en als het een leuk onderwerp is vind ik het vaak het leukste van alles. :D