moet dit ff kwijt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

doezel2

moet dit ff kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 10:37

Hallow ik mag niets van mijn ouders wou een weekend weg met mijn vriend mag ik niet. wou een gedenkt tatoe mag ik niet. ben 24 met een kleine beperking mijn broertje mag alles (die is 21)
pfff word hier zoooooo gek van. Sorry kort maar krachtig maar moest het even kwijt.

Mandy517

Re: moet dit ff kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:38

Hebben je ouders er een reden voor waarom het niet mag? Probeer anders eens goed met ze te praten :) Succes!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:41

Wat noem jij een kleine beperking? Dit kan erg meespelen dat je ouders het afkeuren.
En je bent 24... Als jij een weekend weg wil met je vriend, of een tattoo wil, hebben jou ouders daar eigenlijk niets over te zeggen.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:42

Wat naar.
Maar hebben ze een reden dat je niets mag?
Loop je in 7 sloten tegelijk?

Ik wil je ouders zeker niet verdedigen hoor, maar zijn ze niet overbezorgd, misschien ook vanwege je beperking? Mag ik vragen over wat voor beperking het gaat?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:48

Ik ben eigenlijk ook benieuwd om wat voor beperking het gaat :) Ouders blijven ouders. Als je een dermate beperking hebt (in jouw ogen wellicht klein) kan ik me voorstellen dat je ouders een stuk beschermender zijn dan tegenover je broertje. Sowieso mogen jongens meestal toch wel meer, hoe onlogisch het ook lijkt ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:54

Tja, je bent in leeftijd volwassen en zou dus zelf mogen bepalen en beslissen hoe je leeft.
Maar ik weet niet, wat voor beperking jij hebt, dat jouw ouders nog kunnen regelen hoe jij leeft?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:59

Hmmm, moeilijke situatie. . . is het voor jou/jullie noodzakelijk om bij je ouders te blijven wonen? Of woon je (gedeeltelijk) zelfstandig? Mocht je zelfstandig wonen dan heb je het recht om je eigen keuzes te maken, dat recht heb je natuurlijk ook als je nog bij je ouders woonachtig bent maar dan zijn er wel regels.

Moet wel zeggen dat de regels normaal gesproken ontoelaatbaar zijn :)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 12:17

Ik heb lichte autisme zie je niets van merk je bijna niet dat ik het heb. Reden weet ik ool niet mijn gevoel zegt.dat ze mijn autisme zwaar.stellen terwijl dat niet is

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 12:18

Ik woon begeleid eind dit jaar/ begin volgend jaar samen

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:20

je woont begeleid dus je moet zeker toestemming hebben nog van je ouders?
ik vroeg dat soort dingen namelijk allang niet meer op die leeftijd
(sterker nog ik werd op mijn 24ste voor de tweede keer mama ;) )

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:23

Waarom laat je dan niet gewoon je tattoo zetten?
Je laat je zo ook wel klein houden, als je blijft doen wat je ouders willen.
Je hoeft helemaal geen toestemming te hebben van hun, om je eigen dingen te doen.
Als het autisme zo licht is, wat jij zelf zegt, is het misschien nu tijd dat je je eigen leven gaat leiden.

Maar ik begrijp wel, dat je ouders er misschien moeite hebben om dat te laten gebeuren.
Wij weten hier ook niet, waarom je ouders zo bezorgd met je zijn.
Dat kan een oorzaak hebben die jij weet, maar niet wilt delen op bokt hier.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 22-09-12 12:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:26

Ik moet heeel eerlijk zeggen dat je in de OP niet overkomt als 24. :o Dit moet je niet als een aanval zien hoor :oo

Autisme is niet niks, ik heb zelf ook ADD, wat met een hoop dingen toch echt dichtbij autisme staat. Maar ik ben wel zelfstandig, ik ben alleen 3 maanden naar Amerika gegaan, alleen naar Tunesie vorig jaar voor 3 weken en ga zo maar door. Ik ben impulsief, maar wel realistisch. Ik ben overigens over 1 maand 23 :)

Ik zou als ik jou was toch echt leren op eigen benen te staan. Bespreek dit ook met je ouders, zorg er voor dat je je ook volwassen voelt en niet eerst toestemming aan je ouders vraagt :P Ik heb gewoon mijn ticket geboekt naar Amerika :') kwam uit op dat moment en dan is het gaan met die banaan :D

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 12:35

Het rare is ik weet pas zins mijn 21 ste dat ik het heb. Misschien moeten ze daar aan wennen en ik ook

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 12:42

En mij op typte ik snel omdat ik weg moest;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:43

het is niet de OP alleen waar ik het uit op maak :o
Maar ben je zelfstandig? Onderneem je ook dingen zonder eerst met je ouders te overleggen of toestemming te vragen?

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:44

ik heb ook een lichte vorm van autisme. Ik ben er op mijn 15e achter gekomen. Heb begeleid gewoond en ook al samen. Mijn ouders zijn over bezorgd omdat ik voor hun gevoel anders ben dan andere mensen van mijn leeftijd. Waarschijnlijk denken ze dat ze je moeten behoeden voor dingen zodat je niet je eigen fouten kan maken. Ze moeten realiseren dat je niet meer hun kleine meisje bent en dat je juist van je eigen fouten moet leren. Dit gaat helaas tijd kosten.
Mijn ouders leren dit nu eindelijk en dan zijn we 11 jaar verder sinds we het weten.
Praat er rustig over met je ouders en geef ze het gevoel dat je het kan. Dat ze jou kunnen vertrouwen met deze dingen.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:46

Aanvullend op lifaya, heb je wel laten zien aan je ouders dat je goed kan omgaan met je beperking? Heb je ze laten zien dat je zelfstandig bent?

Hoe gaat je begeleid wonen in zijn werk? Beslis je dan veel zelf? Of gaat alles in overleg? Kook je bv zelf? Heb je werk? Wat doe je voor werk?

Kortom kun je voor jezelf zorgen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:53

Ach, als je toch binnenkort op jezelf gaat kun je toch nog wel even wachten?
Eind dit jaar/begin volgend jaar is al heel snel, daar zou ik al die ellende niet voor op de hals halen!
Je ouders denken misschien dat je beslissingen neemt zonder er goed over nagedacht te hebben, misschien kun je dat naar voren brengen bij je ouders en er dan nog een tijdje mee wachten.
Ik denk dat je op je 24e een normaal gesprek met je ouders moet kunnen hebben en dat je ook moet laten zien dat je volwassen genoeg bent.
Als je jezelf zielig vind omdat je iets niet 'mag' van je ouders denk ik dat je nog niet zelfstandig genoeg bent.
Je hoeft ook nergens aan te wennen, je bent nog steeds dezelfde er is alleen een naampje aan gegeven, verder niks.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:56

Hoi meid,

aan je taal- en leestekensgebruik had ik ook verwacht dat je veel jonger was. Je beperking is in jouw ogen klein, maar eerlijk is eerlijk je woont niet voor niets zelfstandig begeleid.
Tenminste begrijp ik het goed dat je nu zelfstandig begeleid woont en eind dit jaar gaat samen wonen met je vriend???
Dit zal ook inhouden dat je dus een begeleider hebt. Wat vindt hij/zij er van? Vindt diegene dat je wel in staat bent om een weekendje met je vriend weg te gaan? Heeft je vriend ook een (lichte) beperking?
Vindt je begeleider dat je goed alle voors en tegens kunt afwegen i.v.m. het nemen van een tatoeage?
Als jouw begeleider vindt dat je hier allemaal goed tot in staat bent, dan kan hij/zij eens met je ouders praten.

Zelf kun je ook eens rustig gaan praten met je ouders. Vraag wat precies de redenen zijn waarom je deze dingen niet mag. Geef je anders veel geld uit aan onzinnige dingen? Ben je snel beïnvloedbaar? Of speelt er iets anders? Als je precies weet waar jouw ouders bang voor zijn, dan kun je daar aan werken en ze laten zien dat je dit wel kunt.
Ga je wel regelmatig een dag weg met je vriend, naar een pretpark bijv.? Want anders kun je dat misschien eens een paar keer doen. Of zoek een weekendje weg uit dat in de buurt is, mocht er iets gebeuren.

Wat ook erg belangrijk is ... werk je? Verdien je zelf je eigen inkomen? Sta je onder curatele (dus beheren je ouders je geld en mag je zelf niet over grote aankopen beslissen) of ben je vrij in het besteden van je geld?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:59

Ook lees ik dat je gelijk wil stoppen met de pil als je op jezelf gaat, dus ik krijg het idee dat je ouders zich niet voor niets zorgen maken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:12

MirandaFuego schreef:
Ook lees ik dat je gelijk wil stoppen met de pil als je op jezelf gaat, dus ik krijg het idee dat je ouders zich niet voor niets zorgen maken.

Dit las ik ook net, en heel eerlijk schrik ik hier wel van ....

Van de ene kant mag je niets en niet eens een weekendje weg, maar je staat al wel op het punt te stoppen met de pil om zwanger te raken. En ik gok er zo maar op dat je ouders dit niet weten!? Misschien is het echt eens tijd om serieus met je ouders rond tafel te gaan zitten om het over je toekomst en kinderwens te hebben.

Ik vraag me dus echt af of je werk hebt en dus een inkomen, net als je vriend? En hoe lang jullie verkering hebben?

Besef wel dat een kindje krijgen en opvoeden erg zwaar is! Het is ontzettend leuk en mooi, maar ook erg zwaar. Zorg dat je er goed over na denkt en dit geen impulsieve actie is! Gaat dit wel goed in combinatie met je beperking? Heeft je vriend een beperking? En daarnaast kost een kindje groot brengen behoorlijk wat geld. Ik ga er dus vanuit dat je nu financieel al 100% voor jezelf zorgt en zelf geld verdient, klopt dit??

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:15

Als je slechts een lichte vorm van autisme hebt hoef je niet begeleid te wonen. Er moet wel meer aan de hand zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:35

Akhal_Teke schreef:
Als je slechts een lichte vorm van autisme hebt hoef je niet begeleid te wonen. Er moet wel meer aan de hand zijn.

Dat dacht ik eerlijk gezegd ook.

En daarbij las ik al ergens dat ook je vriend een beperking heeft. Ik hoop echt dat je je ouders eerlijk gaat vertellen over je kinderwens. Ik denk dat je ouders in combinatie met je begeleider(s) je kunnen laten inzien of jullie klaar zijn om (in de toekomst) een kindje te krijgen.

Ik wil echt niet gemeen zijn, maar als je nu al begeleiding nodig hebt om in je eentje zelfstandig te kunnen wonen, hoe wil je dat gaan doen als je samen woont en een kindje krijgt?
Een babietje is ontzettend lief om te zien een heerlijk om vast te houden en te knuffelen. Maar een babietje vraagt financieel en emotioneel heel erg veel van je. Dat mag je niet onderschatten. Een babietje is er 7 dagen per week 24 uur per dag. Sommige slapen 's nachts netjes 6 uur achter elkaar en sommige huilen 6 uur lang achter elkaar.

Ik las dat je bang was dat je ouders/moeder het niet gaan accepteren als je een babietje krijgt. Maar wat als je moeder er van overtuigd is dat jullie met jullie beperking geen kindje kunnen opvoeden? Wat als dan bureau jeugdzorg om de hoek komt kijken?

Ik denk dat het van uiterst belang is dat je open kaart speelt tegenover je ouders. Ik wil niet zeggen dat het niet kan om een kindje te krijgen als beide ouders een beperking hebben. Maar ik denk wel dat het erg belangrijk is om hulp en steun te krijgen van je familie en je dus een goed vangnet hebt.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 22-09-12 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:39

Akhal_Teke schreef:

Dat wilde ik net zeggen :) alleen een lichte vorm van autisme is niet genoeg om een indicatie te krijgen voor begeleid wonen. TS moet dus aardig beperkt zijn en daarom kan ik me best voorstellen dat haar ouders er moeite mee hebben als ze een weekend zelf weggaat.

Heb je er ook met je begeleider over gesproken?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:40

Inderdaad, als jij een lichte vorm van autisme heb woon jij nog gewoon thuis en niet begeleid..

:)