Stof(mijt) allergie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Stof(mijt) allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 13:50

Op het moment zitten mijn vriend en ik 6 maanden in een tijdelijke woning tot we ons koophuis in mogen. *\o/*
Helaas gaat dat niet helemaal vlekkeloos, nu heb ik in de lente / zomer al vreselijke last van hooikoorts maar nu het hooikoorts seizoen is afgelopen (het regent hier dagelijks en alles is dus nat en bomen worden kaal) heb ik dezelfde al dan niet ergere symptomen wanneer ik in ons huis ben.
Eenmaal buiten voel ik me prima.

Ontzettend moeilijk adem halen, keel voelt slijmerig en opgezet, zeer pijnlijke ogen, verstopte neus en de hele dag door niezen.
s' Nachts de hele tijd wakker worden en op het balkon gaan staan om weer even wat frisse lucht te krijgen.

Nu heeft dit appartement vloerbedekking, kleden, zware gordijnen en een stoffen bankstel.
Ik heb nooit vloerbedekking gehad, altijd op een leren bank gezeten en lamellen in mijn slaapkamer en dunne "sier" gordijnen in mijn woonkamer.
Ook is de stofzuiger in dit huis waardeloos wat natuurlijk een groot verschil maakt.

Ik heb de huisarts gebeld voor een allergie test maar deze vinden maar eens per maand plaats dus ik moet nog 3 weken wachten.
Is het uberhaupt mogelijk om deze allergie op het 25e levensjaar ineens te ontwikkelen, ik kan me niet herinneren dat ik hier eerder last van heb gehad en ook nooit opgemerkt dat ik last had als ik bij iemand op bezoek was die wel vloerbedekking of een stoffen bank had.

Zijn er bokkers met stof(mijt) allergie die zich hier in herkennen of bokkers met andere huis gerelateerde allergieen met goede oplossingen?
Ik heb 2 honden en een paard maar heb me daar ooit voor laten testen en bij niet allergisch voor ze, heb ook geen last van ze gehad in onze andere woning.

ghisje

Re: Stof(mijt) allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:57

raar dat ze het maar eens per maand testen. De testen kunnen ze ook doen via je bloed. Ik zou dat navragen, is veel prettiger dan al die stomme prikjes in je arm waar je nog lang last van kan hebben. ( vroeger werd altijd zo getest tot ik heel allergisch bleek en een week met een dik arm ervan rondliep)

Maar zijn wel verschijnselen van huisstofmijt. Ik slik standaard iedere dag Arius ervoor.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:01

Klinkt inderdaad als huisstofmijt allergie. Mijn broer en ik hadden het ook in ons vorige huid (vloerbedekking, stoffen banken, zware gordijnen en een kat) en nu in ons nieuwe huis (vitrages, marmeren vloer, geen kat) hebben we ''nergens'' meer last van. Ook hebben we speciale hoezen om ons bed heen.
Vreemd dat die testen maar een maal per maand zijn.. Je kan daarvoor namelijk gewoon bloed laten prikken in het ziekenhuis. Heb je helaas wel een verwijzing van je huisarts voor nodig.

Aerius werkt hier niet :n

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:07

ik heb huisstofmijt allergie, ik ga als er ergens teveel stof is niezen, hoesten en krijg het ook benauwd ook jeuken me ogen heel erg ( stof en katten geven bij mij bijna dezelfde symptonen. wij hebben geen vloerbedekking in huis geen gordijnen alleen rolgordijnen, ook stofzuigt mijn moeder regelmatig, er bestaan ook speciale dekbed hoezen en kussenslopen voor.
wel raar dat je nu 3 weken moet wachten. als je er echt heel erg last van hebt zal ik gewoon weer naar de huisarts gaan, misschien kan je via het ziekenhuis laten testen ( wij mogen altijd zelf kiezen ). je hebt ook pillen die je zo kan halen bij een drogist of apotheek allerfree kan je altijd proberen of het wat verlicht. bij mij werken ze in iedergeval.
Suc6 en sterkte!!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:16

ben al jaaaren allergisch ik wete precies wanneer ik het heb. Mijn broer heeft het in erg zware vorm ik gelukkig niet. Ik nies wanneer er een deur opengaat (door tocht waait er troep op) en ben gevoeligerop de klieren met bepaalde periode.

Ik heb zelf 2 honden en een paard nooit last maar wel in huis waar er slecht geventileerd wordt of veel stof is. Laminaat is leuk maar boven onder het bed komt stof met 2 dagen alweer terug dat merk ik gelijk.

Nadeel van een tijdelijk huis je weet niet wat voor een viespeuken ervoor hebben ingezeten.

Test is leuk maar daarna gaan ze dingen uitsluiten dus niet naar paard, honden even weg enz... weet niet of je dat wilt. Ik niet in iedergeval.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:17

Jahoor, kan best, stofmijt allergie, kun je op elk moment ontwikkelen.
Ik heb overal gladde vloer, dan heb ik nauwelijks last!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 15:26

Nu wil ik toch al graag een chesterfield bank :o en houten vloeren in ons nieuwe huis dus dat scheelt al.

Nu lees ik op internet dat het per stofzuiger ook veel kan schelen omdat sommige stofzuigers minder goed zuigen of zelfs stofdeeltjes er achter weer uit blazen. Iemand die daar ervaring mee heeft of dan last blijft houden?

We hebben al onze meubels weg gedaan en beginnen helemaal opnieuw in ons nieuwe huis dus wellicht maar goed ook zodat ik er rekening mee kan houden.

Ik vind een schoon huis sowieso erg belangrijk en lekker.
Ik ben al een poetsmiep en vind het gewoon lekker om 2 keer per week de lakens te verschonen, elke dag even snel een doekje overal overheen te halen, om de dag stofzuigen en eens per week dweilen dus ik kan niet wachten tot we in ons eigen huis mogen om te kijken of dat een verschil maakt.

Mirandafuego: hoe zit het met jouw gordijnen? Heb je daar last van?
Vaak moeten wassen / naar de stomerij?

We hebben hier allergie inloop dagen waar je dus getest kunt worden.
Op de overige dagen doen ze dit niet, scheelt ook dat er hier een stuk minder mensen wonen en dus ook minder mensen met allergieen.
Laatst bijgewerkt door Raponsje op 21-09-12 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:27

Kan idd, maar misschien heb je het eerder niet gemerkt omdat je huis hiervoor meer 'huisstofmijt-proof' was
Bij mij help Arius wel en aangezien ik ook astma heb, heb ik er ook symbicort bij. Dan is het wel te doen (net wat vaker stofzuigen (met filter erin voordat de lucht weer uitgeblazen wordt, geen vloerbedekking)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:31

Tja leuk een schoon huis red dat alleen niet qua tijd met werk enz.. maar merk het gelijk en is nu redelijk stabiel heb jaren gehad dat het steeds erger werd.

Veel stofzuigers hebben vaak niet genoeg kracht met zuigen dat scheelt heb een oude miele die 1400 watt heeft en merk het verschil met mijn vorige die 750 watt had. En idd deze blaast geen lucht/troep eruit dat scheelt een hoop maar ja je moet er niet boven hangen.

jeetje helemaal overnieuw dus ook je eigen stofzuiger niet meegenomen??.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:34

Ik herken me er wel in...
Ik weet ook niet 100% zeker of ik huisstofmijt allergie heb, maar ik denk het wel. (k heb t niet laten testen)
Ik heb ook zo'n beetje de zelfde symptomen als jij; Bij een stoffige ruimte de hele tijd door niezen, rode jeukende ogen (soms zelfs tranen), verstopte en jeukende neus.
Dit had ik ook bij katten, maar daar ben ik overheen gegroeid :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:39

Raponsje schreef:
Nu wil ik toch al graag een chesterfield bank :o en houten vloeren in ons nieuwe huis dus dat scheelt al.

Mirandafuego: hoe zit het met jouw gordijnen? Heb je daar last van?
Vaak moeten wassen / naar de stomerij?

We hebben hier allergie inloop dagen waar je dus getest kunt worden.
Op de overige dagen doen ze dit niet, scheelt ook dat er hier een stuk minder mensen wonen en dus ook minder mensen met allergieen.

Ik heb beneden gladde gordijnen (taftzijde) dus dat gaat niet vol zitten met stof.
Boven in de slaapkamer heb ik rolgordijnen.
Je hebt best kans dat als je geen tapijt meer hebt de klachten over gaan, als je een gladde vloer hebt kun je evt. ook dweilen.
Idd is de ene stofzuiger beter dan de ander, maar ik heb een gewone philips...(heb de laaste tijd al drie stofzuigers gesloopt, deze blijft heel, haha!)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 15:41

Prisca schreef:
Tja leuk een schoon huis red dat alleen niet qua tijd met werk enz.. maar merk het gelijk en is nu redelijk stabiel heb jaren gehad dat het steeds erger werd.

Veel stofzuigers hebben vaak niet genoeg kracht met zuigen dat scheelt heb een oude miele die 1400 watt heeft en merk het verschil met mijn vorige die 750 watt had. En idd deze blaast geen lucht/troep eruit dat scheelt een hoop maar ja je moet er niet boven hangen.

jeetje helemaal overnieuw dus ook je eigen stofzuiger niet meegenomen??.

Onze stofzuiger, Henry (ja die met zo'n gezichtje) was inmiddels toe aan zijn pensioen dus daar hebben we maar afscheid van genomen.
Dit huis had al stofzuiger in de kast staan en omdat we hier maar 1 slaapkamer hebben en weinig bergruimte heb ik niet zoveel zin om alles vol te stoppen met nog meer spullen.
We hebben al een hele opbergkast en een deel van de slaapkamer vol staan met dozen want het niet gezelliger maakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:46

Het kan wel dat je pas bij [i]veel[i] blootstelling last krijgt. Dus hier en daar eens even is niet zo erg, dagelijks wel, of het is in dit huis gewoon veel erger, bv omdat het een tijd niet goed gereinigd is / slechter is bijgehouden, of gewoon omdat een bank of kleed of gordijnen niet erg is, maar de combinatie ervan gewoon teveel. Het kan ook zijn dat er nog andere stoffen (schimmels? rook?) in de lucht zitten die in combinatie de situatie erger maken.

Tips lijken me: een goede stofzuiger kopen, goed ventileren, een luchtfilter overwegen (van die bevochtiger/reinigers), een stapel allergietabletjes, en waar mogelijk de al te dikke kleden en gordijnen maar even opbergen. Je kunt ook misschien de gordijnen / kleden schoonmaken met een stoomreiniger.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:17

Jep, ik heb het sinds vorig jaar en t wordt steeds erger... Het allerergste vind ik nog de jeuk in mijn gehemelte en in mijn neus. Mijn neus is ook heel geirriteerd aan de binnenkant, telkens bloeden. Ik gebruik als ik echt veel last heb nasonex neusspray (eigenlijk moet dat elke dag, maar dat wil ik niet) en livocab oogdruppels. Op het moment heb ik ook weer veel klachten, geen idee waar het van komt. Heb laminaat, luxaflex, lichte gordijnen, stof regelmatig af. Als ik in een huis met vloerbedekking kom krijg ik altijd direct heel veel klachten, benauwd, verstopte neus, jeukende en brandende ogen, overal jeuk. Hier in Nederland kun je bij de drogist ook tabletjes kopen, cetirizine, die helpen wel goed, maar ik word er wel ontzettend sloom van.

Echt goede tips heb ik helaas niet, ben zelf ook nog aan t ontdekken hoe ik het minst last heb. Maar je kan inderdaad nog wel op latere leeftijd een allergie krijgen.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:52

Heb jij al eens arius geprobeert Laura, dat help bij mij goed tegen jeuk van geheemelte en neus!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:08

Aangezien je waarschijnlijk weinig aan dit appartement kunt of mag veranderen zou je eens die spuitbusjes met mijtetende stoffen kunnen proberen van de apotheek.
Het stofzuigerprobleem is dat de schadelijke stoffen van de huismijt in nog fijnere deeltjes weer uitgeblazen worden en daardoor dieper in je luchtwegen kunnen dringen. Hier heb je allerlei oplossingen voor, speciale zakken, stofzuigers op water, iemand anders laten zuigen etc.
Uiteindelijk werkt bij deze allergie maar 1 ding: een schone frisse leefomgeving, met zo weinig mogelijk tapijt en andere stofverzamelende elementen. Iets wat je in het tijdelijke appartement nooit voor elkaar gaat krijgen.
Is het trouwens vochtig in je tijdelijke woning? Misschien heb je last van schimmels die je op het eerste gezicht niet ziet?

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:25

Ja aerius ook wel eens geprobeerd, maar werd ik ook heel duf van en dat kan ik op m'n werk niet gebruiken. Gebruik t heel af en toe wel eens als ik thuis ben en heel veel klachten heb.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 20:04

CaPrIoLe`79 schreef:
Aangezien je waarschijnlijk weinig aan dit appartement kunt of mag veranderen zou je eens die spuitbusjes met mijtetende stoffen kunnen proberen van de apotheek.
Het stofzuigerprobleem is dat de schadelijke stoffen van de huismijt in nog fijnere deeltjes weer uitgeblazen worden en daardoor dieper in je luchtwegen kunnen dringen. Hier heb je allerlei oplossingen voor, speciale zakken, stofzuigers op water, iemand anders laten zuigen etc.
Uiteindelijk werkt bij deze allergie maar 1 ding: een schone frisse leefomgeving, met zo weinig mogelijk tapijt en andere stofverzamelende elementen. Iets wat je in het tijdelijke appartement nooit voor elkaar gaat krijgen.
Is het trouwens vochtig in je tijdelijke woning? Misschien heb je last van schimmels die je op het eerste gezicht niet ziet?

Ik weet heel zeker dat er hier schimmels zitten voornamelijk in de hal waar geen ramen zitten en de vorige bewoners waarschijnlijk de was hebben opgehangen aangezien we hier geen droger hadden maar we dus onze eigen droger mee hebben genomen.

Kan niet wachten tot we ons eigenlijk huis in kunnen dat zal letterlijk een hele verademing zijn en ook leuker natuurlijk.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:43

Grote kans dat niet de huismijt, maar die schimmels je dan benauwd maken.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:45

Ik ben er jaren geleden ook op getest en heb het ook, net als hooikoorts. De laatste jaren was het minder erg, maar heb er de laatste tijd wel weer veel meer last van helaas.
Heb wel vloerbedekking boven dus moet echt voldoende stofzuigen en heb vaak ramen open staan (terwijl ik echt een koukleum ben).
Ga eens wat info zoeken over aerius , had er nog nooit van gehoord :)