Rugpijn na val

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Rugpijn na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 12:39

In maart ben ik van mijn pony gevallen en onder op mijn rug geland (naast mijn stuitbeen). Nu deed dit ontzettend zeer en er zat een hele flinke bloeduitstorting, maar verder niet mee naar de huisarts geweest. Ik had niet het idee dat er iets kapot was. Nu zijn we al een half jaar verder en ik heb nog steeds af en toe last van mijn rug. Ik ben bij de huisarts geweest, heb een foto laten maken waar niks op te zien was. Ik heb over 2 weken voor het laatst fysiotherapie, daar heb ik massages, kraken en dry needling gehad. Ook kreeg ik oefeningen mee om mijn rug sterker te maken. Allemaal weinig effect.
Nu ben ik een beetje ten einde raad met mijn rug, ik weet niet wat ik nog meer zou kunnen doen om van de blessure af te komen. Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 12:52

Blessures aan en rond het stuitje kunnen heel lang duren (en zijn vaak heel pijnlijk). Volgens mijn fysio is dit gebied zo gecompliceerd, dat er heel veel oorzaken kunnen zijn voor pijn. Je hebt in ieder geval uitgesloten dat het bot gebroken is, daarnaast ligt het waarschijnlijk niet aan je gewrichten/spieren. Wat misschien een mogelijkheid zou kunnen zijn is een geirriteerd botvlies. Dit heb ik zelf gehad en doet ontzettend zeer. Het vliesje om het bot, waar de zenuwen zitten, is dan een soort van ontstoken. Dit kan heel erg lang duren maar moest (bij mij) gewoon vanzelf overgaan. Wat heeft geholpen om de pijn te verlichten is warmtetherapie.
Iets anders dat bij me opkomt is een haarscheurtje in het bot, ook dat duurt lang en is vaak moeilijk te zien op foto's.
Zelf heb ik nu opnieuw na een val ontzettende rugpijn, ongeveer dezelfde klachten als jij. Het is niet mijn stuitje, maar iets hoger bij mijn heiligbeen. Ook hier niets kunnen vinden en fysiotherapie helpt niet. Nu ga ik volgende week naar een acupuncturiste om te kijken of zij iets voor elkaar krijgt. Klinkt zweverig, maar het doel is te ontdekken of de energiebaan in mijn lichaam misschien verstoord is. Ik ben zelf vrij sceptisch en totaal niet zweverig ingesteld, maar hee, baat het niet dan schaadt het niet. Dat zou dus misschien voor jou een optie kunnen zijn :).
Ook heb ik bij een haptonome geweest. Klinkt ook weer zweverig en heb tot op de dag van vandaag geen idee wat ze nou allemaal precies deed maar man wat hielp dat! Ik ging echt als een trein vooruit! Mocht de acupunctuur dus niet helpen zal ik daar zeker weer langsgaan :).

Hoop dat je hier iets aan hebt, je kunt het in ieder geval proberen! Beter alles geprobeerd hebben dan sowieso met pijn zitten, toch :)?

antje_vip

Re: Rugpijn na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 12:55

Danku Saar :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:00

Rugproblemen zijn inderdaad hele gecompliceerde dingen. Dit omdat niet alleen spieren, pezen en botten meespelen, maar ook omdat er zo ontzettend veel kleine dingen binnen deze drie iets kunnen mankeren.
Ben je al eens bij een chiropractor geweest? Die kan soms net iets specifieker kijken naar een mogelijk probleem of knelling van de zenuw. Ben je na de eerste foto al eens vaker op de foto geweest? Misschien is een wervel iets verschoven en is dat nu beter te zien?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:02

Ik zou het ook eens ergens anders in zoeken dan in een fysio, dus chiropractor, osteopaat, zulke dingen.
En anders gewoon bij je huisarts aandringen op vervolgonderzoeken hoor! Niet met pijn blijven lopen..

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:03

Helaas hier dezelfde klachten zonder heftige val.
Ik loop al jaren met rugpijn, wel variërend. Een paar maanden erger en dan weer maanden minder erg. Soms trekt het via mijn spieren door naar mijn hoofd zodat ik een periode met continue hoofdpijn loop. Momenteel heb ik er alleen last van als ik lang stil zit of me volledig ontspan in bed.
Foto's van mijn stuitje, bekken, rug en nek laten maken, niks te zien. Bloed is vanwege andere klachten ook weet ik het hoe vaak gecontroleerd en ook niks raars te zien.
Fysio heb ik meerdere keren gelopen, steeds maar met beperkte werktijd. Tijdens het laatste traject was het zelfs zo erg dat ik de middag na een behandeling alweer dezelfde pijn had en ze aangaf niets meer voor me te kunnen betekenen. Ik ben weet ik het hoe vaak gekraakt maar ook dit werkte maar tijdelijk.
Ik doe nu oefeningen om mijn rug sterker te maken (al sinds januari) maar heb sindsdien een van de ergste periodes gehad met 3 maanden achter elkaar continue hoofdpijn en rugpijn en niemand die er uiteindelijk wat aan kon doen. Nu gaat het dus wel beter maar of dit komt omdat mijn rug sterker wordt...
Het enige dat de huisarts nog kon doen was pijnstillers voorschrijven. Mocht iemand een wondermiddel hebben hoor ik het graag!

Ik hoop van harte dat dit bij jou niet hetzelfde is want het is absoluut geen pretje!

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:27

Wat bij mij ontzettend heeft geholpen is gaan sporten in de sportschool. Hier kan je nl. je rugspieren dermate versterken waardoor je minder rugklachten kan krijgen. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 15:32

Bedankt voor de tips allemaal.
Delaja, ik hoop dat je het wondermiddel ooit nog tegenkomt :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:31

milatje schreef:
Wat bij mij ontzettend heeft geholpen is gaan sporten in de sportschool. Hier kan je nl. je rugspieren dermate versterken waardoor je minder rugklachten kan krijgen. :)

Ik fitness dus sinds januari en doe daar veel oefeningen voor mijn hele middenrif. Ben benieuwd of er nog beter resultaat komt want tot nu toe merk ik geen verschil, alleen dat de spierem sterker worden maar dat houdt de pijn dus niet weg...