Moeilijke situatie meid... Ik denk dat je om te beginnen de verwachting moet loslaten dat je moeder ooit een warme, liefdevolle moeder zal worden. Zoals ik het lees is ze nooit zo geweest en is ze ook niet van plan om een band met haar dochter op te bouwen. Loslaten van verwachtingen betekent ook bescherming voor jezelf. Probeer erboven te staan, wees trots op wie je bent en laat dat niet onderuit halen door de opmerkingen van je moeder. Vindt zij je werk en je paardensport zinloos? Prima, zolang jij er maar tevreden mee bent. Kun je het niet (zonder verwijten) tegen haar zeggen? "Jammer dat jij het zinloos vindt mam, maar het maakt mij gelukkig". En klaar, ieder zijn mening.
Voor wat betreft haar dreiging voor zelfmoord: helaas, jij kunt haar niet helpen. Het is inderdaad meestal een schreeuw om aandacht, maar je wilt het risico niet nemen. Ik heb het van dichtbij meegemaakt, je wilt zo graag helpen, je wilt laten zien hoe mooi het leven is, maar je kunt dat niet op iemand over brengen die depressief is. Je kunt ze meenemen naar het strand, een heerlijke dag bezorgen, even alles vergeten, om de volgende dag weer hetzelfde te horen: ik wil niet meer.
Hoe hard het ook klinkt, ze zal zelf hulp moeten zoeken. Het enige wat je kunt doen is proberen haar daar van te overtuigen...
Heel veel sterkte ermee!