Stem kwijt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Stem kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 10:48

Afgelopen weekeind heb ik festival gedraaid. Sinds woensdag dus in een tentje geslapen, slecht gegeten en hard gewerkt. Zaterdag heb ik de hele dag in een mede-proeverij gestaan, dus van 10 uur 's morgens tot 10 uur 's avonds een verhaaltje afgedraaid. Tel daar een leidinggevende functie bij op en het feit dat er super veel vrienden van me rondlopen, en men concludeerd dat ik meer gepraat heb dan dat ik stil geweest ben. Ik merkte bij sluit al dat mijn stem wat minder werd. Eigenwijs als ik ben heb ik gewoon doorgepraat met het opruimen en tot 4 uur 's nachts bij het kampvuur, met als gevolg dat ik zondag ochtend alleen nog maar kon piepen (hilarisch). Zondag middag werd het weer wat beter, en ben ik dus ook weer vrolijk gaan praten, want nogsteeds festival.

Nu ben ik weer thuis en merk ik dat mijn stem weer minder goed word; heser, schorrer.

Wat kan ik eraan doen om mijn stem terug te krijgen?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 18-09-12 10:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Sani

Re: Stem kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:49

Ik zou zeggen zo min mogelijk gebruiken, rust geven.
Wellicht iets innemen wat verzachtend voor keel is? Honing, soorten thee oid?

Wel vervelend! :(:)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:51

Zou inderdaad even zoveel mogelijk je mond houden om je keel te laten herstellen, al helemaal niet gaan schreeuwen, dat maakt t erger..

Zoals Sani al zegt, keelverzachtende dingen kunnen helpen, honing, kamillethee, dropjes :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:53

Fluisteren is volgens mij toch ook funest? Dus beter niet praten dan je stem forceren. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:57

Zo min mogelijk zeggen :=

Ik was afgelopen weekend voorlezer (met harde wind). De eerste dag ging nog wel, maar bij het tweede proefje de tweede dag raakte ik mn stem definitief kwijt.
Gelukkig kende de ruiter de proef, maar het was wel een soort uitdaging :)) (en de ruiter gaf aan dat hij vooral dingen hoorde als "pieeeeeeeep C pieeeeeeep" oh C, dan zit ik nog op de goede weg := :))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:59

Goed blijven drinken en je mond houden :P

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:02

Stil zijn en zo veel mogelijk thee drinken en dropjes eten. Als je wat wil zeggen: Niet gaan fluisteren, dat maakt het alleen maar erger, gewoon 'normaal' praten.

Maargoed: Rust!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 11:05

Stil zijn is nu gelukkig een stuk minder moeilijk, aangezien ik weer gewoon in mijn eigen stille huisje zit (oh de zoete rust). Thee zal ik zometeen eens gaan maken, en daar kan ik ook wel honing in gieten.

Voor de rest nog iemand wondermiddeltjes?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:09

Stemrust houden, het praten weer rustig opbouwen en als je er vaker of langer last van hebt (bijv. iedere keer nadat je een dag veel hebt gepraat voor je werk kom je schor thuis) bij de huisarts een doorverwijzing naar een logopedist vragen :).

Verder is stemhygiëne (altijd) belangrijk: niet roken en rokerige ruimtes vermijden, niet schrapen, niet schreeuwen, zorgen voor een goed geventileerde ruimte die niet te droog is, veel water en thee drinken en alcoholconsumptie zoveel mogelijk beperken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 14:13

Plien91 schreef:
Stemrust houden, het praten weer rustig opbouwen en als je er vaker of langer last van hebt (bijv. iedere keer nadat je een dag veel hebt gepraat voor je werk kom je schor thuis) bij de huisarts een doorverwijzing naar een logopedist vragen :).

Verder is stemhygiëne (altijd) belangrijk: niet roken en rokerige ruimtes vermijden, niet schrapen, niet schreeuwen, zorgen voor een goed geventileerde ruimte die niet te droog is, veel water en thee drinken en alcoholconsumptie zoveel mogelijk beperken.

niet roken en rokerige ruimtes vermijden: check
niet schrapen: check
niet schreeuwen: check
zorgen voor een goed geventileerde ruimte die niet te droog is: check v
eel water en thee drinken: beetje check
alcoholconsumptie zoveel mogelijk beperken: check

Dat komt wel goed :).

Ik hoop dat het morgen weer goed is, anders mijn honing maar meenemen naar m'n werk.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:23

Of een dagje extra rust.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:25

Overigens kan gorgelen met zout water helpen :)
Goedkope tip die zeker het proberen waard is, maar het is wel echt echt echt heel vies :')

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:27

Doe je morgen hetzelfde soort werk als afgelopen weekend? Honing zal dan niks oplossen, het verzacht slechts je keel en doet verder niks voor je stembanden die lager in de luchtpijp zitten. Als stembanden geïrriteerd zijn (en dat lijkt me de meest logische verklaring n.a.v. je beginpost) dan is rust toch echt de beste geneesheer :).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 15:35

Plien91 schreef:
Doe je morgen hetzelfde soort werk als afgelopen weekend? Honing zal dan niks oplossen, het verzacht slechts je keel en doet verder niks voor je stembanden die lager in de luchtpijp zitten. Als stembanden geïrriteerd zijn (en dat lijkt me de meest logische verklaring n.a.v. je beginpost) dan is rust toch echt de beste geneesheer :).

Nee hoor, morgen doe ik computerwerk op een kantoor :). Het enige wat neit gaat is de telefoon aannemen.

Ik ben nu wel echt mijn stem volledig kwijt, er komt 0,0 aan geluid meer uit. Beetje raar, maar goed, overleven we wel weer. Sommige mensen gaan wel raar doen, het meisje achter de kassa bij de AH ging spontaan overal op wijzen en knikken ipv dat ze gewoon tegen me praat :P.

GwenEllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:40

Idd zo min mogelijk zeggen en niet veel je stembanden enzo gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:05

Even goed op het festival terrein zoeken :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 21:06

Ben al bij de lost & found geweest, maar die hadden hem niet binnen gekregen. Heb ook nog eventjes op het grasveldje gekeken waar ik zondag heb liggen slapen in het zonnetje, maar ook daar niet te vinden. Helaas.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:09

Ben 3 dagen m'n stem echt bijna helemaal kwijt geweest, was echt bang dat ie niet meer terug zou komen :')
Maar idd zo weinig mogelijk praten, NIET fluisteren! Dan kun je nog beter gewoon praten! :)
En verder thee met honing, hij komt dan vanzelf wel weer terug, is alleen ff heel vervelend!

Zat zelf middenin mn mondelingen, dus baalde best wel :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:10

Vjestagirl schreef:
Ben al bij de lost & found geweest, maar die hadden hem niet binnen gekregen. Heb ook nog eventjes op het grasveldje gekeken waar ik zondag heb liggen slapen in het zonnetje, maar ook daar niet te vinden. Helaas.

:(:) dan is ie echt zoek :7

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:12

Ow ow, doet me denken aan mn studententijd. Toen was ik m tijdens de introdagen ook altijd standaard kwijt. En ja het enige wat helpt is rust. Ik heb m zo geforceerd dat ik ergens een scheurtje in mn stembanden heb opgelopen. Dus ik kan niet meer zingen. Naja, kan wel maar klinkt niet meer. :')
Sterkte, hoop dat je m gauw weer gevonden hebt. :)

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:05

Vjestagirl schreef:

Ik heb er een gevonden!! maar of het de jouwe is? klinkt nog al mannelijk namelijk :+
Ben zelf op zoek naar mijn taille...kwijt sinds ik in de overgang zit....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 11:23

Ehrm... Nee, dat zal dan niet de mijne zijn :P

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:27

Niet te veel praten. Veel drinken, verzachtende dingen als warme melk met honing. Ook gewoon regelmatig een lepel honing doet wonderen. Je stembanden zijn gewoon erg geïrriteerd, die moeten zich herstellen, meestal duurt dit een dag of twee.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:36

Je stem moet je gewoon veel rust geven. Geen Melk drinken juist, wel thee met honing. Honing pas toevoegen als de thee drinkbaar is, niet in kokend water.
Probeer zo min mogelijk te hoesten. Honing smeert de keel goed en onderdrukt daarmee de hoestreflex. Hoesten is namelijk nuttig om vastzittend slijm los te krijgen, maar heel vaak is dit niet het geval als je moet hoesten en beschadig je alleen maar meer. Na een hoest komt er namelijk ineens veel lucht op hoge druk langs de stembanden.

Maar goed, al die hulpmiddeltjes zijn er meer voor om het proces makkelijker te maken en het helpt ook echt wel. Maar het helpt pas echt als je gewoon weinig praat :)

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:39

Hier nog een ervaringsdeskundige. Ik zweer bij de anta-flu. Dat scheelt echt al heel erg veel. Honing helpt bij helemaal niets, stil zijn wel!