Oorpijn, dokter wil niks doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shona_

Oorpijn, dokter wil niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:30

Hoi bokkers,

Ik word echt gek van mijn oorpijn :+! Het begon 2 jaar terug, in het vliegtuig. Bij het landen kreeg ik ontzettend last van mijn oren, na een week was dit pas over.

Toen begon de ellende met vlagen, af en toe een paar dagen oorpijn, even druppelen met olijfolie, en het was weer een tijdje weg. De laatste tijd werd het steeds erger, iedere week een paar dagen last, weer druppelen, weer over. Totdat ik laatst zo'n oorpijn kreeg, dat ik er duizelig van werd, iets koorts kreeg. Ben naar de dokter gegaan met de afspraak om het uit te laten spuiten. Assistent en dokter hebben gekeken, was geen prop te zien. Advies was om 3 keer daags neusspray te gebruiken. Heb het een aantal keer gedaan, maar het helpt gewoon niet. Ik druppel iedere dag mijn oren, maar ook dat helpt helemaal niks. Nu ben ik niet het type dat om ieder pijntje naar de dokter gaat ( in al die jaren max. 5 keer geweest voor kleine dingen als pil, voetschimmel e.d) en durf gewoon niet de stap te nemen om nog een keer te gaan, bang om met hetzelfde verhaal 'afgescheept' te worden.

Ben van de week ook verkouden geworden, en toen ik moest hoesten kreeg ik ineens in mijn andere oor waar ik minder last van heb een ontzettend pijnlijk gevoel, hetzelfde wat ik in het vliegtuig had. De pijn in het oor waar ik het meeste last van heb uit zich in vooral een 'kriebelig' gevoel, met dagelijks meerdere pijnvlagen van een uurtje.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Heeft iemand nog tips? Ik wil liever niet hele dagen neusspray gaan gebruiken. Voel me een beetje een klein kind om dit aan jullie te vragen, maar word er gewoon gek van :o

benangelique

Re: Oorpijn, dokter wil niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:31

Klinkt als doorkomende verstandskiezen... daar kan idd niets aan gedaan worden

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:32

Die zijn allemaal al getrokken :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:33

Hmm, dan gewoon een verwijzing eisen naar de KNO.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:35

Ik ben net een half uur terug van de huisarts en had precies hetzelfde.

Vorig jaar oktober in het vliegtuig naar Barcelona en terug, bijna huilend van de oorpijn, zelfs 4 dagen erna nog steeds last. Daarna veel gaan zwemmen, maar owee alsik onder wat kwam, had ik weer ontzettend pijn. Vorige maand van amsterdam naar stockholm gevolgen, weer huilend in het vliegtuig van de pijn. Terwijl ik een hoge pijngrens heb, was dit gewoon bijna ondragelijk.
Had vandaag om 8:40 een afspraak bij de huisarts, trommelvliezen waren goed, maar er zat wat vocht achter mijn oor. Dus in het vliegtuig moest ik maar even op een kauwgompje kauwen. Alsof ik dat niet doe, en gapen etc.

En zwemmen? Ja dan moest ik maar niet onder water, omdat ik erg gevoelig er voor was.
Pffff -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:36

Hoe weet je nou dat de dokter niks wil doen? Je bent immers niet recent heen gegaan met deze klachten?

Ik kan me voorstellen dat de buis van eustacius niet soepel werkt nu je verkouden bent, oorpijn bij verkoudheid is niet heel gek. Vandaar ook de neusdruppels en de pijn in het vliegtuig.
Olijfolie kan worden gebruikt voor iets totaal anders, namelijk om proppen oorsmeer/troep/korsten los te weken en dat lijkt mij in dit geval helemaal niet nodig. Waar druppel je mee en op welke advies met welke reden?

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:38

Belachelijk, dat ze je niet doorverwijzen 8)7

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:38

Ik moest ook huilen van de pijn :o . Maar heb er eigenlijk geen last van met zwemmen. Kan de hoofdpijn, die komt door spanning in mijn nek, toevallig ook oorpijn veroorzaken?

Kauwgom, neus dicht en hard 'ademen' etc., het helpt inderdaad allemaal niks.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:41

Judith, ik ben er 2 weken terug geweest. De oorpijn is al ver voor mijn verkoudheid begonnen he, zo'n 2 jaar terug begon het met vlagen. De echte oorpijn begon een half jaar geleden een paar dagen in de week.

Ik druppelde in 1e instantie om het los te laten weken voor het uitspuiten maar had het lef niet om de dokter te bellen, dit heb ik dus uiteindelijk 2 weken terug toch maar gedaan toen de koorts erbij kwam. Nu druppel ik eigenlijk uit pure wanhoop en dus niet op advies.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:42

Klinkt als een verstopte/te smalle buis van Eustachius (met of zonder (chronische) middenoorontsteking). Druppelen in je oor heeft totaal geen zin. Goede neusspray op recept kan nog wel eens helpen.
De pijn kan de huisarts ook niet heel veel aan doen... Maar ik zou sowieso wel langs gaan. Misschien krijg je wel een KNO-doorverwijzing, die kunnen het wat beter bekijken :)
Laatst bijgewerkt door Talisa op 17-09-12 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:42

Ik had inderdaad ook eerst dat ik bijna aan het krijsen was van de pijn in het vliegtuig bij het dalen. Zwemmen deed ik al niet meer gezien ik al mijn hele leven oor ontstekingen heb (ik noemde het snotoren, kun je je bedenken hoe erg het ontstoken was). Ik heb, godzijdank, met de reis naar Amerika eigenlijk helemaal geen oorpijn gehad. Alleen op de terugreis bij een binnelandse vlucht, maar dat is dus uitzonderlijk. Ik denk hoe langer de vlucht hoe beter de druk verdeeld word bij het dalen. Ik had met mijn vlucht van Egypte echt ondraaglijke oorpijn, alsof mijn kop uit elkaar knalde... Maarja, ik weet dat ik het overleef :') Ik heb zwakke trommelvliezen die dus niet willen ploppen en de hele tijd die die pijnlijke fase blijven. Ik heb dus meestal na het reizen ook dagen last van mijn gehoor. Tijdens het dalen drink ik, kauw ik, gaap ik en noem maar op. Maar naarmate ik meer reis en langer vlieg heb ik gelukkig dus minder pijn aan mijn oren

Ik heb overigens wel een hele geschiedenis bij de KNO, misschien maakt dat wel verschil uit? Ik zou in elk geval gewoon eisen op een doorverwijzing naar de KNO

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:45

Kan het geen (midden) oorontsteking zijn? Ik zou als ik jou was gewoon weer langs gaan en om een verwijzing naar de KNO arts vragen en gewoon net zo lang zeuren tot hij dat doet. Het zijn nlk wel je oren en die heb je hard nodig!

Komt er soms vocht uit je oor of hoor je soms in je hoofd iets kraken/ratelen/borrelen? Zo ja dan moet het haast wel (midden)oorontsteking zijn of vocht achter je trommelvliezen en dat kan weer lijden tot oorontsteking.

Ik zou als ik jou was vandaag nog een afspraak maken en een verwijzing vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:47

Shona_ schreef:
Judith, ik ben er 2 weken terug geweest. De oorpijn is al ver voor mijn verkoudheid begonnen he, zo'n 2 jaar terug begon het met vlagen. De echte oorpijn begon een half jaar geleden een paar dagen in de week.

Ik druppelde in 1e instantie om het los te laten weken voor het uitspuiten maar had het lef niet om de dokter te bellen, dit heb ik dus uiteindelijk 2 weken terug toch maar gedaan toen de koorts erbij kwam. Nu druppel ik eigenlijk uit pure wanhoop en dus niet op advies.

Dat stond niet in je OP, vandaar.

De neusspray is een hele logische behandeling hiervoor, dus om nu te zeggen dat de dokter niks wil doen. Uit laten spuiten heeft bij deze klachten absoluut geen zin, druppelen dus ook niet. Aan de pijn kan de dokter niks doen en de dokter behandelt je dmv de neuspray. De klachten die je hebt komen waarschijnlijk dankzij een niet goed werkende buis. Die werking kan verslechterd worden door de verkoudheid. Ik zou nog even doorzetten met de spray en mocht het met drie weken niet minder worden nogmaals contact op nemen met de huisarts.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:52

Dat de huisarts niet veel aan de pijn kan doen snap ik, maar ik voelde me toen ik de deur uitkwam daar niet echt serieus genomen met de mededeling op een briefje: xylometazolinehydrochloride. (m.a.w: neusspray van de drogist)

Nant, ik weet het niet. Het kraakt/borrelt alleen als ik iets met mn vinger in mn oor ga zegmaar.

Judith: ik heb het idee dat ik al lang genoeg met deze klachten loop en ben er nu wel klaar mee.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:53

Ik kreeg ook altijd neusspray voorgeschreven ;)

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:54

Gewoon nog een keer naar de doker een een doorverwijzing naar de KNO vragen. Twee jaar is echt al veels te lang.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:56

Shona_ schreef:
Dat de huisarts niet veel aan de pijn kan doen snap ik, maar ik voelde me toen ik de deur uitkwam daar niet echt serieus genomen met de mededeling op een briefje: xylometazolinehydrochloride. (m.a.w: neusspray van de drogist)

Nant, ik weet het niet. Het kraakt/borrelt alleen als ik iets met mn vinger in mn oor ga zegmaar.

Judith: ik heb het idee dat ik al lang genoeg met deze klachten loop en ben er nu wel klaar mee.

Dus je wil persee medicijnen die je niet in de drogist kunt halen?
Waarom heb je je huisarts niet gewoon gevraagd waarom hij je dat voor schreef, en of hij een idee heeft wat het is? Dan snap je misschien zijn redenatie voor je behandeling.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:58

Gewoon naar de dokter bellen? Lijkt me niet zo moeilijk om te bedenken en waarom zou je afgescheept worden? Als je al zo'n gevoel hebt bij je HA moet je misschien een ander zoeken. Beterschap gewenst verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:02

Shona_ schreef:

Wat wil je dan? De huisarts behandeld je, met iets wat heel logisch is voor deze klachten. Maar je geeft in je OP aan dat je niet hele dag neusspray wilt gebruiken. Deze klachten zijn heel vervelend, geloof mij maar ik kan het echt weten. Maar ik zou eerst deze behandeling eens serieus volgen en de kans geven om aan te slaan. Om nu te zeggen dat de dokter niks wil doen vind ik hier niet op zijn plaats. De meeste klachten gaan over door een periode neusspray te gebruiken, maar dan moet het wel echt worden op gevolgd. Als de klachten niet verdwijnen kan de huisarts je door verwijzen naar een kno arts. Maar het zou toch een beetje zonde zijn als blijkt dat neusspray afdoende is, wil je dat perse door een knoarts laten voorschrijven?

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 10:07

Talisa schreef:
Shona_ schreef:

Dus je wil persee medicijnen die je niet in de drogist kunt halen?
Waarom heb je je huisarts niet gewoon gevraagd waarom hij je dat voor schreef, en of hij een idee heeft wat het is? Dan snap je misschien zijn redenatie voor je behandeling.

Omdat ik er zo verbaasd van was dat ik (na een half uur wachten in de wachtruimte) na 2 min. alweer buiten stond met zo'n briefje.. ik ben nou eenmaal niet zo goed gebekt. En nee, ik hoef echt niet persee neusspray van de apotheek, maar had het wel fijn gevonden om enige uitleg te krijgen. Het was mij toen nog niet bekend dat neusspray dus blijkbaar tegen oorpijn kan helpen. Ik had zoiets van, als een prop niet de oorzaak is, dan zal er toch gezocht moeten worden naar een andere oorzaak, of denk ik nou zo gek :+

Andere HA zoeken vind ik ook al zo wat, ik durf er toch nooit naar toe.. en waarom, ik weet het niet.. Misschien omdat ik ooit eerder bij de HA ben geweest voor de pil die niet goed zijn werk deed, en hij dat toen ook al niet geloofde.

Edit: Judith, ik ken 2 meiden die regelmatig neusspray gebruikten en hier gewend aan waren geraakt. Vandaar dat ik dit niet vaak wil gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Shona_ op 17-09-12 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:09

Xylometazoline neusspray kan je ook op recept krijgen hoor, maar dan krijg je wss de dure van de apotheek, heel slim dat je ha het gewoon op schrijft.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:09

de neussprays die hier in nederland te krijgen zijn hebben bij mij ook nooit geholpen.
nu gebruik ik ' Pulmicort Topinasal' is helaas alleen in duitsland te verkrijgen maar ik merk verschil.
verder heb ik nog de tip gekregen om nooit met olijfolie te druppelen maar met gewone zonnebloemolie. die laatste is veel zachter voor het trommelvlies en prikt niet zo erg.
mutsen dragen werkt bij mij ook altijd wel, zodra ik een beetje last begin te krijgen haal ik de mutsen weer uit de kast, al is het 30 graden, ik loop met die muts op.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:12

Ik vind het niet zo gek dat je heel snel weer buiten staat eerlijk gezegd. Ook als je zelf geen vragen stelt sta je zo weer buiten. Zo gaat dat bij HA nu eenmaal. En je kan hier ook duidelijk aangeven wat je wil ( onderzoek waar die pijn vandaan komt ) dus waarom niet bij je HA? Hij eet je echt niet op hoor :). En als hij je niet geloofd, althans als jij dat gevoel hebt, zou ik toch een andere gaan zoeken. Of je moet gewoon duidelijk zeggen hoe je erover denkt en wat je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:13

Maar dit is een heel logische oorzaak voor jou klachten. Geen probleem dat jij dat niet weet (niet aanvallende bedoeld) maar de arts die hier voor geleerd heeft weet dat wel. Dus de eerste optie is heel logisch een neusspray, daar hoeft geen ingewikkeld onderzoek voor worden gedaan.

Uitleg e.d. was absoluut fijn geweest. Maar vraag daar dan gewoon om. Ik vind dat veel eerlijker dan op bokt te gaan klagen dat de dokter niks wil doen. De dokter heeft imo een prima eerste behandeling gegeven. Als jij daar meer uitleg over wil, vraag dat dan gewoon. Artsen kunnen behoorlijk onder (tijds)druk staan en zijn ook maar mensen. Waarschijnlijk had hij het je echt wel uit willen leggen als je dat even aan geeft. Hoe lang gebruik je de neusspray nu, gebruik je hem volgens advies?

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 10:24

Het is geen geklaag wat ik doe, ik vraag om advies omdat ik het allemaal even niet meer weet. Wellicht heeft iemand huis tuin keuken tips voor mij ipv de olijfolie. Ik gaf al aan dat ik nou eenmaal niet zo goed gebekt ben, en er zo verbaasd om was. Daarom heb ik niks gevraagd. Leerpunt voor de volgende keer dan maar ;) Titel van het topic is misschien wat raar, daar heb je gelijk in. Maar zo voelde het voor mij gewoon.

Ik gebruikte het sinds 29 Augustus, laatste week niet meer en ook niet 3 keer per dag.

Citaat:
Zoals met andere middelen die zwelling van het neusslijmvlies doen verminderen, mag Kruidvat Neusspray Xylometazoline HCl niet langer dan een week ononderbroken worden gebruikt.