Die ultragemene gehemelteprik.... nu al in de stress

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Die ultragemene gehemelteprik.... nu al in de stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 14:51

Ik word volgende maand geopereerd aan mijn bovenkaak en dit zal door de kaakchirurg onder verdoving gebeuren.
Nou vind ik de operatie op zich nog niet zo eng, maar de gehemelteprik die je krijgt voor de verdoving heb ik al eens eerder gehad en ben er toen ontzettend van geschrokken. Ik ben helemaal niet kleinzerig en heb al heel wat prikken gehad waar ik geen krimp om geef, maar deze vond ik echt heel gemeen. Het meest vervelende is ook nog dat zo'n prik een seconde of tien duurt en dan heb je echt de neiging om die spuit uit de handen van de tandarts/kaakchirurg te slaan.

Ik zit me er nu gewoon al druk om te maken en ik heb ook nog eens last van tandartsangst. Dat gaat momenteel redelijk (is een heel traject geweest) maar ik slaap nu gewoon al slecht van het vooruitzicht dat ik straks die prik weer moet.

Zijn er hier mensen met ervaring met deze prik en hoe probeer je jezelf af te leiden?
Ik denk dat ik acuut ga hyperventileren wanneer ze er volgende maand mee aankomen -O- Help.

Lieffiefi

Re: Die ultragemene gehemelteprik.... nu al in de stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:53

Let goed op je ademhaling.
Naar de buik en blijf ademen.
Probeer aan iets leuks te denken, bokt ofzo..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:53

Vragen of hij een beetje verdoving wilt uitsmeren op het gehemelte misschien?

Of bij de dokter een recept voor lidocaine/prilocaine creme vragen (bijv. Emla) en deze erop smeren (is speciaal voor slijmvliezen nl.)

Dit wordt wel eens gebruikt bij het verdoven in het tandvlees. Misschien heeft het niet die optimale werking in zo'n gevoelig gebied als je verhemelte maar haalt het wellicht wel de scherpe randjes ervan af.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:54

Ik heb die prik ook 2 keren gehad bij de kaakchirurg. Was helemaal vergeten hoe het voelde tot ik je omschrijving las, werd er spontaan misselijk van %) Wat mijn chirurg de tweede keer had gedaan was met één duim mijn gehemelte masseren/erop drukken. Daardoor werd mijn aandacht wat afgeleid van die prik, omdat ik de druk van haar duim meer voelde van de prik zelf. Ik zou sowieso wel aan je chirurg vertellen dat je er heel erg tegenop kijkt, wie weet heeft hij zelf wel truucjes om te helpen? In ieder geval erg veel sterkte :(:)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:54

Er bestaat een verdovende zalf die op je tandvlees kan worden gebruikt voordat je geprikt wordt bij gewone verdovingen. Die kan vast ook op je gehemelte gebruikt worden. Vraag daar even naar, zal vast schelen.

Edit; wat Focussed ook zegt dus.

Zelf vond ik het trouwens wel meevallen, heb 'm ook wel eens gehad, maar goed, dat is voor iedereen anders.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:55

Mag Emla in je mond?
Dat is voor de huid toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:55

Ja, ervaring met de prik, maar die hoeft echt geen 10 seconden te duren. Als de kaakchirurg/tandarts een heel kleine verdoving zet, vervolgens even wacht en dan de rest geeft, is je verhemelte verdoofd en merk je er niets meer van.

Dus vraag of de verhemelteprik in etappes kan en bespreek je angst. Een tandarts zit er echt niet om je bewust onnodig pijn te doen, die wil alleen maar helpen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:57

Lieffiefi schreef:
Mag Emla in je mond?
Dat is voor de huid toch?

Huid en slijmvliezen, alhoewel het in zo'n dosering is dat het op de huid bijna geen effect heeft. Op de slijmvliezen werkt het super. Maar dat is mijn ervaring haha.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 14:59

Dat er een zalfje voor is wist ik niet. Dat ga ik eens navragen. Bedankt! :)
Ibbel: bij mijn tandarts moest hij hem echt een aantal seconden vasthouden om in te spuiten. Dat was nog het meest vervelende :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:04

Gewoon overleggen dat je eerst alle andere verdovingen krijgt (neem aan dat het er meer worden) en daarna pas je gehemelte in. Zo is het bij mij ook gegaan en ik voelde niets.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 16:06

Ik heb eigenlijk geen idee of er op meerdere plaatsen verdoofd moet worden. Ik neem aan van wel, want ze gaan op zes plaatsen gaten in m'n kaakbot boren.
Maar de zijverdovingen (in je wang) hebben toch geen effect op je gehemelte? Die voel je dan toch nog?

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:46

Ik vond hem eigenlijk heel er meevallen.. Voor je het weet is het weer voorbij! Wat is tien seconden op een heel leven ;)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:43

Die heb ik ook gehad. Was er voor gewaarschuwd dat die het gemeenste was van heel de behandeling. Nou dat viel dus echt enorm meer. Klein prikje en meer niet, eigenlijk niets spannends en echt pijnlijks aan.

Ik vond het hechten veel vervelender doordat ze steeds met draadjes in/uit je mond hingen brr.. Maar ja, je moet niet voor niets heen dus even naar maar dan zal het daarna vast wel beter gaan!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:46

Ik ben vrijdag bij de tandarts geweest en er is inderdaad een verdoving tegen een prik.
Nu moest ik zelf prikken voor mijn boventanden en zijn ook heel gemene plekken. Maar hij heeft toen extra voorzichtig gedaan en moet eerlijk zeggen dat dat ook wel aardig heeft geholpen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:50

Het is een heel vervelende spuit idd. Heb ze al zo veel gehad.
Ik blijf doodstil liggen en hopen dat het zo snel mogelijk over is.
Kiezen op elkaar bijten zou ik het liefste doen, maarja, dat kan niet he. :P

Good luck! :(:)
Ergens anders aan denken?
Bij mij helpt dat overigens niet, ik ga gewoon het plafond bestuderen. Kijken of er nog vlekjes opzitten die er de keer ervoor niet zaten ofzo. Rustig blijven ademenen en echt stil blijven liggen. Dan is het zo over!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:50

Zie het zo: de prik duurt maar even, en zonder de prik ga je nog veel erger pijn lijden. Vraag aan je chirurg of hij tegen je kan praten, of dat de assistente je hand vasthoudt ofzo? Dan kun je daar op letten i.p.v. de prik.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 07:42

Thats_Me schreef:
Die heb ik ook gehad. Was er voor gewaarschuwd dat die het gemeenste was van heel de behandeling. Nou dat viel dus echt enorm meer. Klein prikje en meer niet, eigenlijk niets spannends en echt pijnlijks aan.

Ik vond het hechten veel vervelender doordat ze steeds met draadjes in/uit je mond hingen brr.. Maar ja, je moet niet voor niets heen dus even naar maar dan zal het daarna vast wel beter gaan!

Ik denk dat je er ook meer last van hebt wanneer je stijf van de stress staat. Bij mij deed hij in ieder geval echt veel zeer :=
Hechten vond ik dan weer helemaal niet erg!

Ik zal het eens vragen of er een verdoving voor is inderdaad. Tamadine, werd jij ook in je gehemelte geprikt?
Misschien dat een muziekje trouwens ook wel een goed idee is. Schoot me net te binnen. Maar dan moeten ze er geen problemen mee hebben dat je oordopjes op hebt.
Overigens is het ook voor een gedeelte angst omdat je met je gezicht (behalve je mond dus) onder zo'n operatie-laken ligt en niets ziet. Ik vind het al moeilijk om dan de controle los te laten en als je dan ook al weet dat je die prik krijgt :=

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:48

Misschien domme vraag... maar kan je geen algehele narcose vragen?

Ik heb eigenlijk geen tips voor je verder... wil je alleen heel veel sterkte wensen! :(:)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:08

Nee, dat wilde ik liever, maar het gebeurt in de kaakkliniek en daar mag het alleen onder plaatselijke verdoving.
Narcose gebeurt alleen in het ziekenhuis jammer genoeg :\

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:32

Ik heb ook een operatie gehad in mijn bovenkaak, wel minder ingrijpend dan de jouwe, zo te lezen. Ik had geloof ik ook geen operatiedoek over mijn ogen, maar ik weet het nu niet meer zeker. :))
Ik heb toen meerdere gehemelteprikken gehad (omdat de verdoving steeds niet diep genoeg ging). De eerste was inderdaad vervelend, maar ik vond het eigenlijk nog goed meevallen. Vond de prik die ik boven mijn voortanden (onder mijn bovenlip in het tandvlees daar, heel hoog) kreeg, pijnlijker!

Ik zou inderdaad aan de kaakchirurg vertellen dat je er tegenop ziet, dan heeft hij/zij misschien wel technieken of tips zodat het zo min mogelijk pijn doet. Je zal lang niet de enige zijn die het eng vindt of er tegenop ziet!
Het enige wat ik nog kan bedenken is goed op je ademhaling letten, diep inademen en rustig uitademen, via je buik. Proberen ergens anders aan te denken. Daarnaast blijf ik altijd ook zo doodstil mogelijk liggen, wat er ook gebeurt, dan is het alleen maar sneller voorbij. :D

Veel sterkte er mee! Hoop dat het mee valt!

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:36

WOW, wat een topic en verhalen.....ik ben misselijkmakend bang voor alles wat met de tandarts te maken heeft. Ik moet wel zeggen, dat ik nu echt een hele fijne tandarts heb.....ze stelt me echt gerust....
ik heb ooit ns gehoord, dat ze de plek voor het prikken heel koud maken dat je de pijn minder voelt....
ooit ns binnen een maand 2 kaakoperaties gehad. Eerst de ene kant daarna de andere....pffff....en toch viel t me achteraf mee.....wat moet dat moet....

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:44

Been there done that :o inderdaad niet fijn.
Gewoon even vragen of ze voor ze prikken er even wat verdoving op een watje tegenaan houden, dit verdoofd het alvast een beetje +:)+ . Doen ze bij kinderen ook :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:48

Vervelend zeg! Ik kreeg voordat ik die prik kreeg ook iets wat ik in mijn gehemelte moest smeren, en toen viel de prik heel erg mee. :) Maar ik weet niet of jij meer verdoving moet hebben ofzo, ik had namelijk een tand in mijn gehemelte zitten, die moest daar weg haha.. Maar heel veel sterkte als je aan de beurt bent, en ik hoop dat zo'n zalfje helpt!

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:53

Ik heb gevraagd of ze eerst een klein kort prikje konden geven zodat de huid daar werd verdoofd en daarna na 5 minuten pas de ''echte'' prik. Naar mijn idee deed dat echt minder zeer en ik was er psychisch ook wat relaxter onder toen.

En ik las hierboven ook al eerst de rest laten verdoven. Ze zullen je kaak wel op meer plaatsen verdoven, als ze die eerst doen voel je zeker al minder van de laatste prik.

Ook aangeven dat je erg tegen de prik opziet en vragen of ze nog een tip hebben?!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:37

Vraag of hij het wil verdoven met lidocaïne, dat verdoofd je slijmvliezen voordat je de prik krijgt.

Veel sterkte!!