verschil longontsteking en verkoudheid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

verschil longontsteking en verkoudheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 08:32

Of liever waar houdt een verkoudheid op en begint een longontsteking? Ik hoest me al een week de longen uit mijn lijf, alles piept en kraakt en ik hoest continue slijm op. Soms zelfs tot overgeven aan toe. Net even de paarden verweid en dan ben ik gewoon echt bekaf. Moet ik minimaal een half uur bijkomen en uitrusten. Maar ik ren ook niet graag voor niets naar de huisarts, waar leg je de grens en hoe weet je het verschil?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: verschil longontsteking en verkoudheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:35

Een mooi verschil is meestal temperatuur. Bij een verkoudheid kan je wat verhoging hebben, maar als je echt koorts hebt, is er meestal wat meer aan de hand.

Zit er afgelopen week verbetering in of niet? Zo nee, dan zou ik het een bezoekje waard vinden. Binnen een week moet er bij een verkoudheid wel degelijk verbetering zijn ( het hoeft niet over te zijn, maar wel vooruitgaan). Zeker als je ook koort hebt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:37

Vooral de koorts inderdaad,

heb je geen bronchitis?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:38

Bij longontsteking ben je echt ziek met hoge koorts enz. Misschien heb je wel een bronchitis?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:39

Idd dit klinkt veel meer als Bronchitus,ik herken de symptonen die je hebt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:39

kinkhoest heerst ook weer, vraag morgen de HA of hij/zij je longen kan beluisteren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 08:40

Het wordt eigenlijk steeds erger en niet beter, dat is wat me zorgen baart.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:40

Houd in de gaten dat je geen koort hebt of krijgt en let op de kleur van je slijm (sputum) dat zegt vaak al wat over een infectie/bacterie/ontsteking
Ik heb zelf vorig jaar longontsteking gehad.
De kenmerken waren toen: aanhoudend hoesten (en ik maar doorwerken in de zorg....want ja, om je daar voor ziek te melden) en algehele malaise
Daarna lag ik met 39-40 graden koorts op bed en had ik het gevoel alsof er iemand bovenop mij zat, ademhalen ging moeilijk en toen is de huisarts aan huis geweest en kreeg ik een kuur.
Het is nooit goed om met klachten lang door te blijven lopen, dus als je echt het gevoel hebt dat er geen verbetering optreed, raad ik je aan naar de arts te gaan

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:41

Dan is het sowieso gewoon tijd om naar de huisarts te gaan. Longontsteking kan, hoeft niet, evenals bronchitis of andere aandoeningen. Maar iets wat met een week erger word in plaats van beter, verdient gewoon aandacht. Gewoon gaan dus (morgen dan hè).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:41

Ik moest een half jaar geleden veel hoesten, en had het gevoel dat er veel slijm in mijn luchtpijp zat.
Aangezien het weekend eraan kwam, toch maar even naar de huistarts gegaan en bleek een beginnende longontsteking te hebben.
Ik was niet ziek verder, en ook geen koorts.. maar ok, het zat nog in het beginstadium.

Zeker als je snel moe bent, zou ik toch ff langs gaan.. longen moet je zuinig op zijn!
Dus beter te vroeg en er met wat medicijnen vanaf komen, dan straks écht ziek zijn met mogelijk (blijvende) schade..

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:42

Heb je ook koorts Ciara?
Als je je echt heel beroerd voelt, zou je er over kunnen denken om de HAP te bellen, als je het gevoel hebt dat het niet tot morgen kan wachten.

Veel beterschap in ieder geval hoor.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 08:44

koorts, hmm geen idee moet ik eens een thermometer zoeken. Heb er volgens mij alleen 1 voor de paarden, wahahha.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:49

Caira schreef:
koorts, hmm geen idee moet ik eens een thermometer zoeken. Heb er volgens mij alleen 1 voor de paarden, wahahha.

_O- ik heb hier in huis een thermometer waar we opgeschreven hebben 'NIET voor de paarden' :')

Maar met een beetje alcohol, of heet water en zeep kun je m ook wel weer voor jezelf gebruiken :+

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:57

Hoe voel je je nu Ciara? Nog steeds zo beroerd?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:01

Ik heb ook eens een zware longontsteking gehad, maar..... GEEN koorts.
Totaal niet.
2 antibiotica kuren gehad, waar ik meer last van had, dan van de longontsteking.
Voelde me grieperig, dat wel, en vooral veel hoesten, overdag ging nog, maar als ik op bed ging en dus ging liggen hoestte ik aan een stuk door.
En idd. buiten adem, moe (logisch trouwens, want had op een gegeven moment 5 nachten niet geslapen)
Overigens blijft die oververmoeidheid nog maanden doorgaan, de arts zei nog, de eerst maanden niet intensief sporten, dus geen marathons e.d. :=

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:10

Ik hoest al 2 weken, tot overgeven en stikken aan toe, heel veel slijm ook steeds. Komende week moet ik eigenlijk maar richting de huisarts, maar ik houd daar niet zo van om voor elk wissewasje naar de huisarts te gaan.

Ik gooide het op een combinatie van weinig slaap, veel feest, schreeuwen, drank en veel roken, en dan ook nog 2 dagen op een corsowagen in een dun jurkje staan terwijl het best fris was. Echter, na 2 weken moet dat wel weer opgeknapt zijn. Dat van mij wordt ook steeds erger. Hoestdrank helpt trouwens geen flikker

Misschien morgen toch maar een afspraak bij de huisarts maken O:)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:12

Het verschil tussen een verkoudheid en een longontsteking is de plek van infectie. Verkoudheid is bovenste deel luchtwegen, longontsteking onderste. Een dokter kan dat voor je constateren, maak morgen even een afspraak :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:13

Ik weet dat ik longontsteking heb wanneer mijn longen vol blijven, ademen zeer doet en ik vooral s'nachts en s'morgens koortsig ben. Maar goed, ik ben astmatisch, het hoort erbij.

Ipv hoestdrank en andere afremmers kun je beter iets nemen dat het slijm in je longen los maakt, zodat je de troep er uit hoest.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 13:30

ashley1 schreef:

zolang ik op de bank blijf liggen heb ik alleen hoestbuien, maar bij opstaan word ik duizelig, misselijk en zie ik vlekken voor mijn ogen.

Dus ik blijf vandaag maar braaf op de bank liggen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:59

Anders misschien toch morgen even de dokter bellen :j

Toen ik 2 jaar geleden longontsteking had begon het met een soort zeurende pijn bij de achterkant van m'n rug met ademen. Toen kreeg ik flinke koorts en inderdaad je longen uit je lijf hoesten en echt bekaf zijn. Liggen = hoestbuien maar zitten = je beroerd voelen. Ik rochelde ook onwijs met ademhalen en dat deed ook pijn. Had antibiotica gekregen (toen nog poeder, was nog geen 18) ging het toen ik het eenmaal binnen kon houden wel snel beter.. Maar heb zeker een week plat gelegen en de vermoeidheid is nog lang gebleven.

Helaas was het bij mij al de zoveelste keer en ben ik erna steeds maar benauwd gebleven dus ik heb nu een puffertje..

Beterschap! Doe maar lekker rustig aan en ziek goed uit en bel desnoods de dokter even als je je morgen niet beter voelt :(:)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:08

Koorts hoeft absoluut niet, een week hoesten is tijd voor een bezoekje huisarts, longontsteking, of iets hoger, bronchitis of keelontsteking is niet fijn als je juist geen koorts maakt, omdat het dan niet verbeterd.. met een AB cuurtje ben je er zo af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:36

Van een bronchitis of longontsteking hoef je bovendien geen verkoudheid te hebben. Ik heb nu bronchitis (zie ook eerdere berichten van deze week als je nieuwsgierig bent, klinkt precies als jouw klachten ;)) maar heb er geen snotneus of wattenhoofd van gehad.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:40

Morgen gewoon de dokter bellen, better safe then sorry! Die luistert je longen en kan je vertellen wat je hebt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:45

Caira schreef:
ashley1 schreef:

zolang ik op de bank blijf liggen heb ik alleen hoestbuien, maar bij opstaan word ik duizelig, misselijk en zie ik vlekken voor mijn ogen.

Dus ik blijf vandaag maar braaf op de bank liggen.

Morgen toch maar even langs dokter. :(:)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:10

En op tijd naar bed met twee paracetamol, dat werkt meestal ook wel aardig tegen allerlei ontstekingen 8-)