Licht therapie via oor???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Licht therapie via oor???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 09:14

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:15

Lijkt me heel onwaarschijnlijk... IK vraag me ook af wat ze bedoelen bij klinisch getest. Zal wel inhouden dat het geen bijwerkingen geeft of zoiets.. Wat een BS

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 11:45

Ik voel me (ietsje) minder alleen in mijn twijfels :+

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:45

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:09

Vogels en reptielen hebben volgens mij wel een lichtgevoelige plek in de hersenen maar bij de mens is die klier heel anders ontwikkeld, bij mensen ligt die plek veel dieper in de hersenen en heeft een andere functie. Hij lijkt me daar ook niet meer berijkbaar voor licht. En zelfs als er lichtgevoelige plekken in de hersenen liggen vraag ik me ernstig af of je daar via je oor in kan schijnen. Je oren liggen namelijk juist voor een stuk schedel wat erg dik en dicht is bij het slaapbeen en de evenwichtsorganen die in het rotsbeen liggen, de naam zegt het al daar komt zo'n schtlampje echt niet door :)* .

Bovendien lijkt het apparaat me niet confortabel, zo'n lampje in je oor, dan word je oor toch gebakken :Y)

EDIT: de vereniging van kwakzalverij vind het ook kwakzalverij: http://www.kwakzalverij.nl/1352/Het_lic ... et_je_oren

jodi

Re: Licht therapie via oor???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 18:50

Oh,dat artikel zou wel eens een depressie kunnen veroorzaken bij de verkopers |(
(maar die kunnen dan natuurlijk meteen tegen maatregelen nemen! :D )

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:00

toch is het al een hele geaccepteerde manier van therapie hoor :j
wordt ook gebruikt bij de verschillende universitair medische centra.
http://www.umcg.nl/nl/zorg/ouderen/zob2/winterdepressie_lichttherapie/pages/default.aspx
(of dat nou ook precies dezelfde apparaatjes zijn weet ik niet ;)
Edit: zie net dat de link niet via het oor gaat. Sorry Heb er bij de psych over gehoord dat het via je oor beter zou hepen en de conclusie getrokken dat het daar ook zo was.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:34

diddletje schreef:
toch is het al een hele geaccepteerde manier van therapie hoor :j
wordt ook gebruikt bij de verschillende universitair medische centra.
http://www.umcg.nl/nl/zorg/ouderen/zob2/winterdepressie_lichttherapie/pages/default.aspx
(of dat nou ook precies dezelfde apparaatjes zijn weet ik niet ;)
Edit: zie net dat de link niet via het oor gaat. Sorry Heb er bij de psych over gehoord dat het via je oor beter zou hepen en de conclusie getrokken dat het daar ook zo was.

Lichttherapie is inderdaad wel een hele geaccepteerde vorm van therapie maar dat gebeurt meestal met felle lamp waar je gewoon voor zit. Bijvoorbeeld net als bij een gezichtsbruiner/zonnebank, dan zie je het licht gewoon en valt het op je huid. Via het oor is echt een nieuwe uitvinding volgens mij...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:36

Een vriendin van mij gebruikt het :)
zij heeft enorm last van winterdepressie, zodra de dagen korter worden moet ze allerlei dingen slikken om alles een beetje op peil te houden, zit ze standaard 2 keer een half uur voor zo'n lichtbakje en sinds kort dus ook lichttherapie via de oren.
Ik had het toevallig gezien in de Happinez en raadde het haar aan, en ze is er toen vorig jaar mee begonnen.
In scandinavie zijn er ook positieve resultaten bij mensen geboekt :)

Het zijn een soort oordopjes die gewoon je oren verlichten, en ze verteld dat ze er HEEL erg veel energie van krijgt, echt een boost.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:41

Ja ja, en dan krijgen we straks dopjes voor in onze neus, om de muziek op de MP3-speler te horen. Of een speen in de mond om te ruiken.
Licht gaat via de lichtgevoelige sensoren in je ogen, via je netvlies en de oogzenuw naar je hersenen. Tussen netvlies en oogzenuw zijn het geen fotonen (lichtdeeltjes) meer, maar polarisatieverschillen in de oogzenuw. Er komt dus ook via je oogzenuw geen daadwerkelijk licht in je hersenen. Hoe kom je op het idee dat er dan via je oren wél licht in je hoofd komt? Hoe bedenk je het...