Iemand ervaringen met prednisolon?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Iemand ervaringen met prednisolon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 15:54

Sorry ik heb niet de zoekfunctie gebruikt daar heb ik momenteel te weinig concentratie voor.

Ik heb van de huisarts een kuur prednisolon gekregen vanwege mijn astma.
Die kwalen zijn stukken geminderd heb voor het eerst sinds tijden weer lekker lucht. Maar mijn hemel ik word gek !

Sinds dat ik die pillen neem ben ik totaal mezelf niet meer.
Kan me niet concentreren, niet stilzitten, zweet mezelf kapot, hartkloppingen en heel erg last van claustrofobie. Alles zit te strak en alles is te veel.
Ik pak 100x hetzelfde vast terwijl ik dan denk dat ik t kwijt ben.
Beetje t euvel boer zoekt z'n paard maar zit er zelf op.

Vind het een heel beangstigend gevoel ben ook heel onrustig.

Iemand misschien de gouden tip?

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:57

Dat zijn inderdaad bijwerkingen die bij een kuur prednisolon kunnen passen. De kuur proberen uit te zingen en anders even opnieuw contact met je huisarts of longarts om te kijken of ze dosering/duur kunnen aanpassen.

ghisje

Re: Iemand ervaringen met prednisolon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:03

erg herkenbaar, kan ook komen dat je dosis net te hoog is. Maar let ook goed op je lichaam, het heeft rust nodig ondanks dat je het gevoel hebt de hele wereld aan te kunnen. En je lichaam moet er ook aan wennen, geeft het wel 2 dagen de tijd om goed te gaan werken.

Ik heb standaard een kuur thuis liggen vooral mijn medicijnen het niet meer aan kunnen. Maar is een niet al te hoge dosis en na 2 dagen moet ik altijd op controle. Daarna wordt de vervolgdosis afgestemd. Ben inmiddels aan die bijwerkingen gewent.

Zou wel even met je huisarts bellen, dan heb je ook meer rust voor jezelf dat het wel of niet goed is.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 16:07

Ik zit nu op de helft van de kuur. De eerste dag was heel zwaar. Daarna dacht ik idd de wereld aan te kunnen. En ben ik alsnog een aantal dagen naar Parijs geweest.
Vandaag is de eerste dag terug. En dus de eerste dag niks doen.
Bohh wat een verschil zeg ..

Ik moet vrijdag terug naar de huisarts. Kan niet wachten ..

Bedankt voor de reacties :).

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:11

Ik heb er net een stoorkuur opzitten, de eerste 3 dagen waren verschrikkelijk.
Was duizelig misselijk, 2 minuten later vrat ik alles wat los en vast zat.
En ik kreeg ontzettend vieze pukkels, al die meuk kwam eruit via mijn huid.

En ik had heel erg last van mijn enkels en polsen, zakte er zomaar doorheen en ze deden verschrikkelijk veel pijn.

Helaas heeft de kuur voor mij niet gedaan wat het moest doen, en moet ik geopereerd worden..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:12

oh van flink wat jaren terug herken ik het, ik werd ook flink dikker door het fijne vochtvasthouden.
ik heb toen een langere tijd grotere broeken aan getrokken omdat het niet past anders,
had een poephuidje, een spijkerbroek schuurde mn vel er al vanaf. en meer irritaties,

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:50

ik heb vroeger veel kuren prednisolon gehad,ook voor astma.
behalve dat ik er heel moe van word heb ik nooit bijwerkingen er van gehad.
wel je rust nemen he je krijgt het niet voor niks!

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:44

Ik heb ook net een stootkuur gehad. Ik heb niet veel last gehad verder. Ja, je denkt dat je heel wat kunt. Daar had de ha ook voor gewaarschuwd. Daarom toch echt rustig aangedaan en dat heeft geholpen. Mijn longen piepen nog maar een klein beetje. Heb wel seretide nu en dat vind ik vervelender. Heb heel veel last van spierkramp. Heel fijn, vooral als je met je paard aan het trainen bent :roll:

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:53

spierkramp van seretide?
die heb ik ook,maar wederom nergens last van,wel soms schimmelinfectie door het inhaleren\\
welke dosering heb je dan,misschien is die toch te hoog

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:15

Hoi Ellepel, ik heb seretide 25/250 2x per dag 2pufjes. Over 3 weken gaan we weer kijken hoe het is en dan hoop ik dat het teruggebracht kan worden naar 1pufje 2 x daags. Het is op dit moment nog zoeken naar de juiste instelling. Ik ben sws nu heel erg blij dat ik niet benauwd ben en dat is me ook heel wat waard :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:39

En adrenalinekicks :):) En vreetbuien! Hoe lang is je kuur?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 10:43

Die adrenaline kicks heb ik ook ja.
Vreetbuien valt mee.. Eerder zelfs geen honger.

Hoef hopelijk maar 10 dagen. Ik moet morgen terug.
Voel me echt beroerd. En vanochtend was ik laat met de pil innemen. Ik dacht dat ik gek werd !

Ellepel wat voor schimmel kreeg jij er van ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:50

van de seretide was dat he?
ik inhaleer goed,spoel daarna ook goed,maar had dus vaak een schimmelinfectie in mijn keel zitten
dokter zei ook dat als ik het nog een keer kreeg ik dan van de seretide af moet en een ander middel moet gaan gebruiken.
ik nam 2x per dag 1 pufje,van meer krijg ik hartkloppingen.
maar ik gebruik eigenlijk al heel lang geen seretide meer gelukkig en de prednisolon is ook alweer lang geleden

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:57

Na de puffer moet je inderdaad goed spoelen :j Ik puf altijd voor het tanden poetsen ('s morgens en 's avonds). Toen ik in het ziekenhuis lag had ik een kamergenote die niet spoelde, die een schimmel kreeg en die moest spoelen en gorgelen met een smerige pasta (ik zat te kokhalzen bij het idee alleen al).

10 dagen Prednisolon is nog wel uit te zingen, even de tandjes erin. Welke dosis heb je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:58

Advies? Meteen stoppen met die zooi.

Mijn arts is heel snel, bijwerkingen waar je last van hebt? Bellen en meteen stoppen...dus.

Dan is het belangrijk dar je elke dag op de zelfde tijd inneemt omdat je prednison moet afbouwen.....dus te laat is meteen afkickverschijnselen...prednison is een ontstekingsremmer, wil dus zeggen dat ontstekingen onderdrukt worden, neemt niet weg dat je lichaam niets binnen heeft waar het tegen moet vechten....AB wordt meestal in combinatie gegeven.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:07

Helaas, ik zit nu aan de tweede dag van mijn vierde kuur (in minder dan anderhalf jaar). Ik zou jou OP kunnen hebben geschreven, dan heb ik nog 4 pufjes seretide per dag, atrovent en codeïne.

Maar helaas iets anders werkt niet zo sterk....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:14

russel schreef:
Advies? Meteen stoppen met die zooi.

Mijn arts is heel snel, bijwerkingen waar je last van hebt? Bellen en meteen stoppen...dus.

Dit zou ik niet zomaar als advies geven als ik jou was.
Ik had o.a. diabetes II als bijwerking op de Prednisolon (hebben we het niet over een kuur van 10 dagen), maar soms móet iets wel worden behandeld met Prednisolon en kun je niet zeggen 'stoppen als de bijwerkingen zo erg worden'.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 11:17

Oh maar je hoort mij wat dat betreft niet klagen hoor. Het is maar 10 dagen dus ik moet niet zeuren.
Het is gewoon nieuw voor mij :).

Zelfde tijdstippen heeft hij niks van gezegd. Maar mijn gevoel is dus niet vreemd dan?
Welke dosis weet ik zo niet. Krijg die rotdingen maar amper weg.
Zal straks thuis eens kijken.

Ik heb overigens verder niks aan medicijnen op brycanil na..
Al heb ik die nu stukken minder nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:38

Wel arts bellen, en die zal dat wellicht wel zeggen...remedie erger dan de kwaal...en als ze onregelmatig inneemt heeft het ook niet het gewenste effect.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 11:40

Ik kan helaas niet altijd even regelmatig innemen.
Werk 4 dagen in de week en dan moet ik om 4.15 mijn bed uit. Op mijn vrije dagen om 4.15 opstaan dat hou ik echt niet vol.

Anyway. Ik moet morgen terug langs komen dus ben benieuwd :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:54

Ik heb recent ook een kuur van 10 dagen prednison gehad. Ik had echter geen bijwerkingen. Mijn astma is er wel mee verholpen toen. :)

Helaas is het bij mij ook vrij snel weer teruggekomen. Ze hebben geen idee wat ze er mee aan moeten, dus heb nu een puffer die tot nu toe wel werkt, maar ze weten niet wat de oorzaak is voor het hoesten. Hopelijk wordt het in de winter wat minder :)

Ben benieuwd wat je dokter zegt morgen!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 14:07

Ik heb ook juist in de winter heel erg veel last.
Hoop voor jou dan dat je een andere vorm hebt en wel verlichting vind in het winter seizoen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:24

Ik heb er nog 'maar' sinds december last van. Toen begon ik de longen uit mijn lijf te hoesten tot spugen aan toe. Kreeg toen een puffer maar daar werd het 10x erger van. Verschillende antibiotica, prednison, andere puffers, alles hielp, maar van korte duur. Aangezien ik heel mijn leven al astmatisch ben, gooien ze het daarop, maar dat is dus niet zeker. Het is nu ook al extreem lang aan de gang.

Toen ik in Rhodos was echter nergens last van gehad... Dus wellicht toch een allergie die in de winter indamt? Geen idee. We zullen het even afwachten :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 08:22

Bij mij is het in elk geval een combinatie met allergieën en inspannings astma.

Ik heb de hoogste dosis symbicort gekregen. Zit ook een soort prednisolon in maar dan in mindere mate heb ik me laten vertellen. Dit moet ik 30 dagen 2x per dag gebruiken en dan een longfunctie test doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:44

Hopelijk knapt het snel op!