Wat te doen met 'schaaf' plek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Wat te doen met 'schaaf' plek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 12:07

Gisteren wilde ik een plakje kaas afschaven met de kaasschaaf toen ik uit schoot en een stuk vel van m'n duim los schaafde :\
Het vel zat er nog met een klein stukje aan en omdat het zo bloedde heb ik er een pleister opgeplakt.
Mijn moeder vertelde me dat ik vanmorgen dan het beste het vel eraf kon halen, maar nu lijkt het vel weer vast te zitten?
Het ziet er ook echt gek uit, het is blauw/paars en er zit allemaal gedroogd bloed onder. Het is ook een aardige plek, ongeveer 3 cm lang en 1 cm breed.
Moet ik het nu gewoon maar zo laten zitten en kijken hoe het heelt? Zonder pleister uiteraard. Of moet ik nog proberen dat vel los te krijgen ofzo?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Wat te doen met 'schaaf' plek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:07

Laat maar lekker zitten dat velletje, zeker als het nu weer een beetje vastzit. Een betere natuurlijke pleister is er niet :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:08

Vel vooral laten zitten :j

Beetje vasaline erop en dan een pleister erover heen..

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:13

Zolang het niet rood, warm en pijnlijk wordt geneest het goed, het velletje zal waarschijnlijk niet meer aangroeien maar na verloop van tijd verdrogen en weer loslaten.
Zou er geen vaseline op doen, dat sluit de wond teveel af, juist lekker aan de lucht laten helen, komt vanzelf een korstje op zoals de natuur het bedoeld heeft. Desnoods wat betadine erop deppen met een schoon keukenpapiertje.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:22

Beetje calendulan erop :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:00

ik had het laatst ook, maar dan met een scheermesje en precies op mn enkel, auch! Velletje zat er nog een heel klein stukje aan. Heb het er weer overheen geplakt en er even een pleister opgedaan tegen het bloeden. De volgende ochtend was dat stukje vel al helemaal uitgedroogd en heb ik het er dus maar afgetrokken en inmiddels is het bijna weer helemaal geheelt. Heb er alleen een pleister opgedaan als ik schoenen aan had die er tegen aan schuurden, verder zoveel mogelijk zonder, hoe droger de wond hoe sneller hij weer heel is :j

Daarbij heb ik wondpleister, die plakken minder, waardoor ze makkelijker te verwijderen zijn (zijn van die witte pleisters)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:34

Je moet het laten zitten, maar wel even goed in de gaten houden. Jouw kaasschaaf was natuurlijk niet schoon en die bacteriën zitten dan wel in die wond. Waarschijnlijk gaat je immuunsysteem dat zo oplossen, maar je kan ook pech hebben.