Ik kan het niet, ik kan het niet, ik kan het niet.. En nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Ik kan het niet, ik kan het niet, ik kan het niet.. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 18:59

Hallo allemaal,

Afgelopen dinsdag is de school weer begonnen.
Heb net huiswerk zitten te maken en loopt direct weer tegen mijn oude probleem aan:
Ik snap het niet.
Ik snap er echt geen snars van. Ik kan geen Engels, het boeit me niet, het intereseert me gewoon écht niet!
Toch probeer ik het serieus te maken. Maar het lukt me niet, omdat ik van mezelf weet dat ik het niet kan.

En dan Duits. Als we in de les bezig zijn in een boek, dan snap ik wat er staat. Maar zodra ik thuis 2 hoofdstukken moet lezen, snap ik er geen snars van.
Als ik dan weer op school kom schrijf ik gauw van een cluster-genootje over wat er stond in die 2 hoofdstukken. Dan kan ik het thuis 1x hebben gelezen, of 6x: Ik snap niet wat er staat!

Economie?
Tijdens de les kan ik vragen stellen omdat ik het anders ook niet snap.
Maar hier snapt er ook niemand wat van economie en maakt nooit iemand huiswerk.
Dus: ik kan het niet.

Kunstgeschiedenis?
Het interesseert me niet. Ik kan nog zó goed die teksten in m'n kop stampen, het lukt me écht niet om dat op een toets toe te passen!
Dan hoor ik direct alweer reacties: Heb jij maar een 3?! HAHAHAHAHAHAHA!!!!! Heb je niet geleerd?!

Jawel! Heel hard! Maar ik snap het gewoon niet.
Ik stel ontzéttend veel vragen. Als ik thuis er dus niet uitkom, dan schrijf ik de vragen die ik heb in mijn schrift, zodat ik de antwoorden op de vragen er ook in kan schrijven. Mocht ik nog eens tegen een probleem aanlopen, kan ik direct opzoeken hoe het zit!

Het is zó frustrerend dat ik gewoon niks kan qua school!
Dat is dan ook het enige wat ik mezelf wijsmaak: Ik kan het niet. Ik kan het niet.. IK KAN HET NIET!!!

Wie kan me helpen?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:01

Heb je je wel eens laten testen op AD(H)D? Mijn dochter kwam er ook pas op haar 21ste achter dat dat de reden was waarom haar middelbare school zo ontzettend moeizaam ging en ook waarom haar studie daarna steeds weer niet lukte. Nu ze het weet leert ze ermee omgaan en gaat het echt stukken beter.

Sterkte!

Oh ja, denk vooral niet dat je het niet kunt. Natuurlijk kun je het. Misschien kosten sommige vakken je meer moeite, maar ga er vooral niet van uit dat je het niet kunt. Misschien is een begeleide huiswerkklas iets voor jou. Het lijkt me niet ideaal, maar als het helpt...
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 08-09-12 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

moelly

Re: Ik kan het niet, ik kan het niet, ik kan het niet.. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 19:02

Ja en daar is uitgekomen dat ik dat niet heb..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:02

Stoppen met jezelf wijsmaken dat je het niet kan. Hoe harder je dat roept, hoe harder je jezelf in de weg zit. Omkeren, je kunt het WEL, maar je moet er meer moeite voor doen dan een ander. Nu al beginnen met bijles, voordat je de rest van het schooljaar achter de feiten aan loopt.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:02

Vind je het echt moeilijk, of wordt je snel afgeleid? Ik weet niet welk niveau je doet, maar misschien is het fijner om een niveau lager te gaan? Toen ik nog op de middelbare zat, was er ook een meisje die alles heel erg moeilijk vond. Uiteindelijk was ze een niveau lager gegaan, en daar ging alles gelijk een stukken beter, sterker nog, ze was daar de beste van de klas! :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:05

Hoe veel doe jij aan je huiswerk thuis?

Heb je bijles?

Maak je regelmatig je huiswerk?

DOE je ook veel of doe je soms wat opdrachten? Economie is een questie van snappen, maar net als wiskunde ook vooral doendoendoendoen.

Probeer voordat je opdrachten van een vak gaat maken, eerst de theorie ervan samen te vatten. Dat doe ik altijd. En dan vooral doen.

Ik had precies dezelfde problemen als jou en was ALTIJD met school bezig. Toen ben ik van het VWO naar het havo gegaan, niveau lager dus. Ik heb eindelijk weer het gevoel dat ik iets kan! Eindelijk begrijp ik dingen.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:05

Waar woon je TS? Je noemt nu net de vakken waar ik vroeger best goed in was. Misschien kan ik je helpen.
Het kan inderdaad ook zijn dat je een niveau te hoog zit.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 19:06

Een Niveau lager is geen optie.
Ik heb het VMBO al gedaan en daar haalde ik zonder leren 7ens, 8en en soms zelfs 9ens..
Ik doe dus nu de HAVO.

Ik word idd ook snel afgeleid. dan ga ik aan andere dingen denken dan waar ik eigenlijk mee bezig ben.
Helaas is bijles ook geen optie. Ik PB kleinvosje even ;)
Laatst bijgewerkt door moelly op 08-09-12 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:06

Je kunt heel hard tegen jezelf gaan zeggen "je kan het wel", maar als je het gewoon echt niet kunt, dan kun je het misschien gewoon echt niet. Helemaal niet erg, maar daar moet je wel wat aan doen. Ik zou in jouw geval ook voor een niveau lager gaan. Je zult zien dat het je makkelijker afgaat en dat je dan met veel meer plezier naar school gaat!
Edit: En als je dan je VMBO-diploma hebt, dan kun je MBO gaan doen en als je nog zin hebt om verder te gaan, dan ga je dan HBO doen. Zo heeft mijn broer het ook gedaan en die was zelfs op het HBO de beste van zijn klas.
Laatst bijgewerkt door Rindin op 08-09-12 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 19:07

moelly schreef:
Een Niveau lager is geen optie.
Ik heb het VMBO al gedaan en daar haalde ik zonder leren 7ens, 8en en soms zelfs 9ens..
Ik doe dus nu de HAVO.

Ik word idd ook snel afgeleid. dan ga ik aan andere dingen denken dan waar ik eigenlijk mee bezig ben.
Helaas is bijles ook geen optie. Ik PB kleinvosje even ;)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:08

Ik was net na jou met plaatsen, vandaar dat ik jouw post nog niet gelezen had... Zie mij edit.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:09

Maar hoezo is het dan geen optie? Kan toch dat je op het VMBO uitblinkt, maar de Havo gewoon te lastig voor je is? Je zegt zelf dat het je gewoon niet lukt..

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:11

als je niveau te hoog is, krijg je wat jij hebt.

Hoezo nu Havo? Is er een bepaald doel dat je graag wilt dat je daarom de Havo doet?
Ik zou een stapje lager doen, of iets v een mbo opleiding met meer praktijk. succes

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:11

Eskimo schreef:
Maar hoezo is het dan geen optie? Kan toch dat je op het VMBO uitblinkt, maar de Havo gewoon te lastig voor je is? Je zegt zelf dat het je gewoon niet lukt..

Ze heeft al een vmbo diploma ;)

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:12

Zit daar geen Mavo tussen in? Of bestaat die tegenwoordig niet meer?
Of inderdaad MBO. Je hebt ook MBO BBL opleidingen, die zijn meer op de praktijk gericht. Misschien werkt dat beter voor je?

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:13

44Myrthe44 schreef:
Eskimo schreef:

Ze heeft al een vmbo diploma ;)

Oh sorry, daar had ik dan overheen gelezen!

Maar als de Havo dan te moeilijk is, waarom niet naar het MBO? Er zijn altijd nog andere manieren om verder te komen

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:14

tussen vmbo en havo zit ook nog vmbo TL misschien dat een optie?
waarschijnlijk is havo net een stap te hoog gegrepen?
je doet dan wel een kleine stap terug maar je gaat niet direct naar vmbo wat te makkelijk voor je is.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:14

Vmbo is was vroeger mavo was :)
Waarom is bijles geen optie ts?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 19:15

Sorry voor de verwarring, maar ik heb geen VMBO diploma, ik heb het eerste jaar VMBO gedaan. Vervolgens Havo gedaan.
Ik mag geen MBO doen en dat wil ik ook niet. Ik ben de havo 3 jaar doorgekomen, dan moet het laatst eook nog lukken, neem ik aan..

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:16

Moelly, mag ik vragen waarom niet of houd je dat liever voor je?
Als het op het vmbo zo goed ging en je het op de havo schijnbaar niet bol kunt werken, word je er dan gelukkiger van om continu op je tenen te moeten lopen en het net niet te halen, kun je dan niet beter eerst mbo gaan doen?
Mijn broertje heeft namelijk ook veel problemen gehad op school. Dit werkte op den duur steeds verder door. Toen hij weer terug ging naar zijn niveau waarop het goed ging bloeide hij weer helemaal op. Hij heeft er gewoon 2 jaar langer over gedaan maar is uiteindelijk toch weer op dat hogere niveau gekomen. Hij was er gewoon op dat moment nog niet klaar voor.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:18

Tja van de oude stempel he ik miste al een niveau.

TS dan gaat het je ook vast wel lukken. Misschien moet je er ook alleen even inkomen.
Ik kan me herinneren dat ik de eerste maanden ook altijd meer moeite had met me concentreren. Nog helemaal in de vakantiemodus.
Ervoor gaan en inderdaad kijken of bijles een optie is. Iemand die rustig met je door kan nemen hoe iets in elkaar zit en met je kan oefenen.
Suc6!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:18

Ging het de eerste 3 jaar dan wel makkelijk? Of had je daar ook zo'n moeite mee?

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:20

@daisyree: het vmbo is de mavo :)
ik heb het zelf ook gehad, op de have kon ik het gewoon niet (oké, ik deed er ook niet veel aan hoor :P ) ben toen mavo (vmbo) gaan doen en daar haalde ik ook hoge cijfers, nu doe ik mbo en ga hierna hbo doen :)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:21

De Tweede Fase is ook wel even anders dan de onderbouw/middenbouw van de HAVO.
Kan goed zijn dat je daar even aan moet wennen.
HAVO 3 - HAVO 4 wordt op m'n werk ook vaak als grote stap gezien door leerlingen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:22

Als je overgegaan bent van HAVO3 naar HAVO 4 mag je ook nu al naar een MBO opleiding. Waarom zou je dat niet doen? En zevens en achten op het VMBO betekend niet dat het op de HAVO ook goed moet gaan, daar word niet alleen moeilijkere stof behandeld maar ook anders naar leerlingen gekeken.