Iemand die therapie oid heeft gevolgd voor spinnenangst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

Iemand die therapie oid heeft gevolgd voor spinnenangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 10:58

Het begint nu echt te gek te worden, ben al lang bang voor spinnen, maar nu neemt het in mijn ogen extreme vormen aan. Heb mijn huis altijd potdicht zitten omdat ik bang ban dat er spinnen binnen komen, durf soms niet naar buiten als ik een spin bij de deur zie zitten, en net in mijn auto zat er een grote spin op de zonneklep, had mijn raam open staan en als enige optie zag ik om hem met een tijdschrift een zwieper naar buiten te geven het raam uit, maar ipv naar buiten kwam ie aan een draadje naar beneden, en hing ie voor mijn gezicht te bengelen :') . Heb zo'n rare slinger gemaakt dat het wonderlijk is dat ik niet van de weg vloog, auto in de berm gezet en via bijrijderskant eruit. En dat kosste me nog geen 5 sec van 80 km p/u tot uit mijn auto zijn. Aan een voetganger gevraagd of ie de spin uit mijn auto wilde halen. Gelukkig vond hij het bijzonder grappig en met een big smile heeft hij de griezel weggehaald. Ben echt met trillende handen naar huis gereden, en denk maar niet dat ik voorlopig die auto in ga.
Maar dit had net zo goed fout af kunnen lopen, dus heb besloten dat ik er nu toch wat aan wil doen.
Maar zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort dingen? En hoe heb je dat gedaan? Via google kom ik wel cursussen tegen die je van je spinnenangst afhelpen in 2 sessies ofzo en waarbij je dan spinnen aan moet raken of oppakken (nooit van mijn leven dus -O- ) of van dat zweverige gedoe, ook niet echt mijn ding.
Pff heb nog steeds eenhartslag alsof ik net 10 km heb hardgelopen :o :+ Hoef geen vrienden met ze te worden ofzo, maar het zou toch wel fijn zijn om iig mijn huis uit of auto inte durven en niet gelijk helemaal overstuur ben als er zo'n beestje zit
Laatst bijgewerkt door Zonnebloem op 04-09-12 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:01

Ik heb geen ervaring met de therapie hiervoor, maar je hebt er last van en nog wel in zo'n extreme mate dat het een fobie is. En voor een fobie is het helemaal niet raar om hulp te gaan zoeken omdat het je dagelijkse bezigheden verstoort. Ik zou gewoon naar de huisarts gaan en dit uitleggen. En dan meteen dit voorbeeld noemen, dat je nu niet eens meer je auto in durft voorlopig en dat het echt serieus is. Succes!

Depende

Re: Iemand die therapie oid heeft gevolgd voor spinnenangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:40

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:30

Ik heb thuis een therapie gehad, toen een complete familie op mijn kamer was gaan zitten :') Elke dag zat er weer een nieuwe. Na anderhalve week totale angst, slapeloosheid en veel huilen is mijn angst een stuk minder geworden. :P

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 07:42

Dit soort therapie bestaat!
Heeft op zich een vrij goed resultaat, maar als ik jou was zou ik eerder op zoek gaan naar een goede spinnenkweker in de buurt dan naar een therapeut. Daar denk ik dat je hetzelfde resultaat mee kan bereiken ;)

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:02

Belsje schreef:
Dit soort therapie bestaat!
Heeft op zich een vrij goed resultaat, maar als ik jou was zou ik eerder op zoek gaan naar een goede spinnenkweker in de buurt dan naar een therapeut. Daar denk ik dat je hetzelfde resultaat mee kan bereiken ;)

Dit ben ik niet met je eens. Een psycholoog heeft geleerd en gestudeerd om met mensen om te gaan die een fobie hebben. Een spinnenkweker heeft een hobby of baan om met spinnen om te gaan en ze te vermeerderen. Als je info wilt over spinnen zou ik inderdaad naar de spinnenkweker te gaan, maar zoals ts al zegt is ze extreem bang voor spinnen.
Ik denk dan ook dat ts het een hele grote stap zou vinden om langs de kweker te gaan en spinnen te bekijken en vast te houden.
Een psycholoog heeft meerdere methodes om je van een fobie af te helpen.
Bijv. door te kijken waarom je zo bang bent voor spinnen. Ook kan de psycholoog jou stapje voor stapje meenemen naar de angst door bijvoorbeeld een lijst te maken wat je een beetje eng vindt en wat je doodeng vindt. (plaatje kijken= beetje eng, spin vasthouden= erg eng) en op jou tempo steedsw een stapje verder te gaan.

Ts als je echt iets aan je fobie zou willen doen kun je altijd naar de huisarts gaan om een verwijzing te krijgen. Als je het verhaal zou vertellen wat je ons hebt verteld dan zal de ha je doorverwijzen. Let wel op wat voor praktijk je gaat en zorg dat je naar een therapie gaat wat voor jou goed voelt.

* De therapie van 2 sessies en dan ervan af is voor de lefgozers. Dit is zeker effectief maar het is wel heftig. Wat er gebeurt is namelijk dat je direct je ergste angst onder ogen gaat zien, zonder dat je kan vluchten. Zo merk je dat de angst zakt na een tijdje. Deze therapievorm heet flooding.

(Ik weet dit doordat ik psychologie studeer en colleges volg over dit soort onderwerpen)

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:01

ik ben psycholoog ;-)

en op wat ts schrijft afgaand kan dat zeker voldoende zijn .... er zijn genoeg mensen die zichzelf flooden om met hun angsten leren om te gaan ;-)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 16:13

Er zijn vast wel mensen bij wie dit flooden werkt, maar als ik dat wil hoef ik alleen maar door de achtertuin te lopen. Heb een nieuwbouwhuis en nog een oerwoud voor de deur, gevolg, meer dan 100 dikke grote spinnen, en juist daardoor word ik er steeds banger door. Ben met de bus naar m'n werk geweest, echt niet dat ik nog inv mijn auto kom voordat mijn vriend hem helemaal op spinvrij gemaakt heeft en door de achterdeur naar buiten durf ik ook niet. Zal idd volgende week eens een afspraak maken met HA want dit word te gek. Misschien dat het ook aan mijn hormonen ligt, ben 20 weken zwanger, en herken mezelf soms echt niet meer terug

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:01

Die hormonen zullen daar zeker wel een rol in spelen ;)