Hele vervelende tics. Hoe komt het en hoe kom ik er van af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Hele vervelende tics. Hoe komt het en hoe kom ik er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 14:45

Ik geloof dat iedereen wel eens een gekke of vervelende tic heeft, maar ik heb hier regelmatig last van en ik begin me er een beetje zorgen over te maken. De tics kunnen weken of zelfs maanden duren voordat ze minder worden of over gaan. Het is niet altijd dezelfde tic, maar wel altijd dezelfde soort tic. Zo heb ik een tijd geleden een tic gehad bij mijn oog en deze heeft nog wel eens de neiging terug te komen. Ook heb ik een tijd lang de tic gehad om mijn nekspier aan te spannen. Een paar maanden geleden kreeg ik een nieuwe tic: Het aanspannen en bewegen van mijn kaak. Deze tic heb ik meerdere keren per minuut en de hele dag door. Zelfs tijdens het praten en het eten! Inmiddels doet mijn kaak erg veel zeer en was het een paar dagen geleden ook wat dik (nu is vooral de klier opgezet). Ik ben bang dat ik iets beschadig als ik zo door ga. Maar het probleem is dat ik het niet kan stoppen. -O- Probeer ik het te onderdrukken, dan speelt er weer een andere tic op en anders begin ik er gewoon automatisch weer mee. Afleiding werkt ook niet, het gaat gewoon door...

Voor de vakantie heb ik veel stress ervaren door wat er toen gebeurd is en ik weet dat vanuit daar de nieuw tic is ontstaan. Tijdens mijn 3 weken vakantie nam de tic af en ging hij zelfs volledig weg. Maar na de vakantie moest ik weer aan het werk. De werkdruk lag toen erg hoog omdat veel werknemers op vakantie waren en wij met weinig personeel de boel draaiende moesten houden. En je raad het al: De tic kwam terug. Op het moment ervaar ik geen stress of spanning meer, maar het lijkt alsof de tic alleen maar erger geworden is.

Heeft iemand hier een idee waar tics precies vandaan komen en belangrijk: Hoe kom ik er in godsnaam van af? Ik voel me op het moment echt een beetje een gestoorde. :+ -O-

_Tara_

Re: Hele vervelende tics. Hoe komt het en hoe kom ik er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:50

Het is mij in ieder geval niet opgevallen toen ik je van de week zag. Misschien is dat iig een kleine troost dat de buitenwereld er niks van mee krijgt.
Voor jezelf is 't natuurlijk wel vervelend, zeker als je er echt last van krijgt. Weet je zeker dat je nu geen stress meer hebt? Ik zou eigenlijk ook niet weten wat je er verder aan kon doen als afleiding en onderdrukken niet helpt...

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:53

Zo ben zelf ook wel heel benieuwd of iemand er iets op weet,heb zelf ook last van 2 tics waarvan 1 waar ik me eigen welleens zorgen maak. Ik doe namelijk ook mn kaken aanspannen soms om de paar seconden soms om de paar minuten, waar ik erg veel pijn van krijg ik mijn kaken en hoofd en volges mij slik ik daardoor ook lucht door.. De andere tic is op DIT moment even over en dat is "Flemen" :+ Buiten dat het er heel gestoord uitziet maak ik me eigen daarn iet echt zorgen om, maar mn kaken aanspannen lijkt mij toch ook een beetje zorgwekkend. Dus ik sluit me eigen aan, weet iemand een oplossing hiervoor :+

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 14:54

probleem is dat de 'handeling' maar een fractie van een seconde duurt. Als je langer naar me zou kijken zou je het direct zien. Het lijkt er ook wel een beetje op alsof ik aan het kauwen ben, misschien dat het daarom niet is opgevallen?

Voor zover ik weet heb ik geen stress meer gehad, ik heb het juist heel rustig aan gedaan de afgelopen weken en veel gerust. Van stress en drukte krijg ik trouwens ook altijd hoofdpijn, maar dat heb ik in geen weken meer gehad. :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:58

Ik heb dit soort tics ook.. Eigenlijk al zo lang als ik me kan herinneren. Ogen, neus, mond, nek, ribben, buik, vanalles..

jeannine45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:23

Hoi dames,
Ik schrik er een beetje van. Dus ik ga mij hier toch even mee bemoeien, want dit klinkt heel erg als dystonie.
Dystonie is het onwillekeurig aanspannen van je spieren. Dit kan varieren van het trillende spiertje in de been of zo (kennen we allemaal wel) tot serieuze spierkrampingen (door het aanspannen van de spieren) (en gaan van nekkramp tot het draaien van je hoofd of schouder).
Er is ook een vorm die je in je gezicht kan hebben aan je ogen of mond
Een symptoom is o.a. dat het verergerd door stress; en je er geen last van hebt als je slaapt (als je ligt en je nek is ondersteund dan zou het al minder moeten zijn).
Er is een dystonie vereniging met een website waar alle vormen op staan. (alleen naar gaan kijken als je echt tics hebt).

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:40

Mijn ogen trekken heel vaak weg. Alle kanten op.
Lenzen en bril e.d. zijn de goede sterkte. Heb het sinds iets meer dan een jaartje.
Heb er in combinatie met een vaak vastzittende bovenrug en nek ook heel vaak flinke hoofdpijn bij helaas. Soms is het wel dagen een stuk minder, maar op het moment is het wel weer erg.

Maarja, niks aan te doen :Y)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:41

@jeannine als ik het zo lees is het niet onwillekeurig maar spant de ts het zelf aan. en dan telkens opnieuw waardoor het een tic wordt. Dat heeft dus niets te maken met Dystonie :n

ik heb die tics ook, al mn hele leven, van het zuigen op mn pink, tot mn pink langs mn ringvinger wrijven, mn polsgewrichten raar draaien en dergelijke. Heel irritant. zijn ook tijdens waarin ik het nauwelijks doe, maar het komt op ten duur altijd weer een poosje boven water :j Maar ik vind het niet irritant genoeg om er wat mee te doen :') maar heb dan ook niets zoals de ts er pijn van

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:47

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 15:54

Eleionomae schreef:
@jeannine als ik het zo lees is het niet onwillekeurig maar spant de ts het zelf aan. en dan telkens opnieuw waardoor het een tic wordt. Dat heeft dus niets te maken met Dystonie :n

ik heb die tics ook, al mn hele leven, van het zuigen op mn pink, tot mn pink langs mn ringvinger wrijven, mn polsgewrichten raar draaien en dergelijke. Heel irritant. zijn ook tijdens waarin ik het nauwelijks doe, maar het komt op ten duur altijd weer een poosje boven water :j Maar ik vind het niet irritant genoeg om er wat mee te doen :') maar heb dan ook niets zoals de ts er pijn van

jeannine heeft mij een pb gestuurd en ik heb hierop gereageerd. Zelf denk ik ook niet aan Dystonie omdat ik de tic kan onderdrukken (voor even dan). Maar ik geef snel weer toe aan de drang en kan er gewoon echt niet mee stoppen, wat ik ook probeer. Ik maak me zorgen omdat het nu toch wel een pijnlijke zaak wordt en omdat ik weet dat het iets is wat wel vaker terugkomt.

Ik ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben. :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:13

maar zoals je zelf zegt is het bij jezelf een drang en niet een onwillekeurige beweging, daar zit nogal een verschil tussen :j vandaar dat ik dus ook absoluut niet denk dat het Dystonie is :)

Ik heb die tics ook echt al sinds de basisschool agh zolang dat pink zuigen maar niet terug komt vind i kalles best :))

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:45

Met alle respect maar dit klinkt absoluut niet als dystonie... Ik heb postraumatische dystrofie met een dystonische stand van de hand. Dystonie wil eigenlijk zeggen dat je een "versteende houding" aanneemt. Of te wel er staat zo'n enorme spanning op je spieren dat het ledemaat (in mijn geval dus mijn hand) in een bepaalde houding wordt getrokken. Zelfs met zware medicatie is er geen beweging in te krijgen.
Daarbij is dystonie vrij zeldzaam en kun je het meer vergelijken met een vorm van spasme alleen bij spastische bewegingen blijven je spieren aantrekken en weer ontspannen en bij dystonie span je eigenlijk alleen aan...
@TS veel mensen hebben bepaalde "zenuwtrekjes" zoals tanden knarsen, pas op het moment dat je er zelf geen controle over hebt en het dus in principe je functioneren in de weg staat wordt het een probleem. Heb je ook grotere tikken zoals bv met je hoofd schudden of steeds je neus moeten aanraken?

jeannine45 schreef:
Hoi dames,
Ik schrik er een beetje van. Dus ik ga mij hier toch even mee bemoeien, want dit klinkt heel erg als dystonie.
Dystonie is het onwillekeurig aanspannen van je spieren. Dit kan varieren van het trillende spiertje in de been of zo (kennen we allemaal wel) tot serieuze spierkrampingen (door het aanspannen van de spieren) (en gaan van nekkramp tot het draaien van je hoofd of schouder).
Er is ook een vorm die je in je gezicht kan hebben aan je ogen of mond
Een symptoom is o.a. dat het verergerd door stress; en je er geen last van hebt als je slaapt (als je ligt en je nek is ondersteund dan zou het al minder moeten zijn).
Er is een dystonie vereniging met een website waar alle vormen op staan. (alleen naar gaan kijken als je echt tics hebt).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:13

Sommige tics doen mij toch wel aan gill the la tourette denken.. Dan bedoel ik niet het zuigen op de pink enz. Dat is iets wat je toch wel een beetje zelf doet, maar onbewust.

Ogen die wegdraaien is bijvoorbeeld een veel voorkomende tic bij de ziekte.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 18:22

Zelf dacht ik dus ook niet aan dystonie. ;)

Ik voel een drang en daar reageer ik op (tic). Waar die drang vandaan komt weet ik niet, maar hij is er. De tics blijven wel vrij klein en blijven wel beperkt bij het spieren aanspannen (bij oog, nek, kaak, en ook wel eens de onderrug). Dus of het mijn dagelijks functioneren in de weg staat: Nee, niet persé maar ik begin dus wel erg veel last van mijn kaak te krijgen nu... Met het aanspannen van mijn nek kreeg ik ook altijd erg veel hoofdpijn.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:26

Ik heb ook twee tics. Ik zet altijd mijn onderste tanden over mijn bovenste tanden en dan druk ik er tegenaan, hierdoor bleven de stukjes die aan mijn tanden zijn gezet niet zitten en moest alles bijgevijld worden. Ook knak ik vaak 1 kant van mijn kaak, en ik heb het idee dat ik hiermee mijn kaak afschaaf ofzo. Ik heb geen idee hoe ik er vanaf moet komen.

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:32

Ik heb/had het ook, dat ik mijn kaak moest 'strekken'.
Ik weet niet of het daardoor komt, maar sindsdien heb ik om de zoveel tijd dat mijn kaak keihard knakt (doet gelukkig geen pijn)

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:04

Klinkt wel als een ticsyndroom. Maar wees gerust hoor, vaak gaat dit vanzelf over :) Zo niet, of ben je erg bang dat je iets beschadigd door de tics, vraag dan je huisarts eens.

edit.
Ik denk dat je je er gewoon niet te veel mee bezig moet houden, leg de focus er niet op. Ik denk dat het dan vanzelf wel minder wordt.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:34

Zoontje van vrienden van mij heeft Gilles de la Tourette. Een van de symptomen is dat hij tics heeft. Misschien kan je je eens in deze ziekte verdiepen? Wellicht vind je overeenkomsten. Hij heeft inmiddels therapie, waarin hij onder andere leert om zijn tics onder controle te houden en dit gaat erg goed.

jeannine45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:44

Hi tijdje geleden maar ik wil de mensen die dystonie omschrijven als verstijven/verstenen wijzen op myoclonische dystonie...
en aangezien ik dit van heel dichtbij meemaak denk ik dat ik gerust kan zeggen dat jullie er totaal naast zitten.
En bij ons begon het heel klein met een tik in de linkerhand.
Maar het is een van de minder voorkomende dystonie vormen; ik zou zeggen kijk even op google

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:49

Ik weet niet of het een tic is maar ik wrijf over mn handen en dan ontstaat er eem zwart bolletje en eat gooi ik weg'of eet ik op

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:54

Tics komen best veel voor en zijn niet erg tot je er last van krijgt, lichamelijk of emotioneel. Dan is het tijd om naar je ha te gaan. Er zijn namelijk goede therapien voor.

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:57

jillhorses schreef:
Ik weet niet of het een tic is maar ik wrijf over mn handen en dan ontstaat er eem zwart bolletje en eat gooi ik weg'of eet ik op