Constante nekpijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rosannee_

Constante nekpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 09:08

Hoi, ik ben benieuwd of meer mensen dit hebben en wat jullie er aan hebben gedaan.
ik heb sinds 3 jaar nekklachten, het is een rare pijn, heel moeilijk uit te leggen maar ik doe mijn best.
het voelt alsof er iemand aan je nekspieren loopt te trekken of aan het duwen is in je nek.
Ik heb foto's laten maken waar niet veel te zien was, 2 wervels staan iets scheef maar dat heeft zon 75% van de mensen.
ik ben bij 2 fysiotherapeuten geweest, de ene was na 10 behandelingen al ten einde raad en zei dat ik accupunctuur moest gaan proberen, wat ik niet heb gedaan omdat ik geen fan ben van naalden. Ik ben toen naar een andere fysiotherapeut geweest die op andere wijze werkte, zei heeft geconstateerd dat ik hypermobiel ben en dat ik alleen maar mijn spieren kan versterken, na zon 25 behandelingen en oefeningen ben ik daar gestopt omdat ik geen verschil voelde, we hebben inmiddels een homegym gekocht om mijn nek te trainen. Helaas heeft dit ook niet zoveel effect en ik word er zo langzamerhand moedeloos van. Na een nekmassage is de pijn iets minder voor zo'n 30 min. Ook kan ik niet meer heel dag met een staart/knot in lopen of een haarbandje in want dan word de pijn erger en erger. Mijn nek kraakt als een gek en als ik hem kraak dan geeft dat eventjes verlichting.
(ik weet dat kraken niet goed is maar als je nek kraakt zonder hem verder te duwen rek je hem niet verder uit als hij al is.)

ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij de goudentip kan geven.
liefs,

edit: typfouten

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:51

Jep. ik herken het. Ik heb er allleen ook nog eens vreselijke hoofdpijn bij.

Ik ben nu bezig met mensediek, omdat bijna zeker is dat het komt omdat ik een verkeerde houding heb. Hierdoor hang ik de hele dag in mijn nek en zijn sommige spieren daar lui geworden of staat er juist héél veel spanning op heel de dag. Ik moet nu mijn nekspieren ontspannender laten zijn en meer vanauit mijn rug werken en mijn nek zo min mogelijk belasten. Ik heb hier oefeningen voor gekregen en hoe ik op mijn houding moet letten.

Ik slik ook magnesium, slaap met een nek kussen ( tempurkussen, alleen ander merk ) en nu dan mensediek.
Ook heb ik vaak bij een man gelopen(even de naam kwijt hoe dat heet wat hij doet) en die kon ook niks vreemds in mijn nek voelen, vinden, dus alles zit daar wel goed bij mij, het ligt dus echt aan mijn houding, helaas.
Want slecht ''gedrag''(houding) is snel aangeleerd maar goed niet :')

edit; oh grappig zie net dat we dicht bij elkaar wonen :P

Rinske

Re: Constante nekpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:00

Ben je al eens bij een osteopaat geweest?

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:01

Herken het helaas ook...

fysiotherapeuten heb ik helemaal geen hoge pet van op...

Wat mij het beste geholpen heeft is mevrouw Rang te Munstgeleen, zij is een Orthomanuele therapeut.
En ben sindsdien bijna helemaal pijnvrij :)

http://www.nvomgleden.nl/rang/#multiFil ... dyheader;')

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:05

Ja? Helpt dat goed, die uit Muntergeleen?

Ik heb er ook veel last van, hoef me nek maar te draaien of hij kankt en soms ben je dan heel even van de pijn verlost maar daarna komt het net zo hard weer terug.
Fysio zei dat ik spoelen gewichten heb maar ik heb hier eigenlijk pas sinds een jaar of 2 last van. En dat kraken is echt eng en maakt een hard geluid.
Hebben jullie ook het gevoel alsof je hele spieren daar vastzitten. Bij mij straalt het ook uit naar de schouder en arm. En met name aan me rechterkant van de nek heb ik last.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 12:31

Ja,dat gevoel heb ik ook. Soms stroomt het door naar m'n rug maar niet vaak gelukkig.
Bedankt voor de tip! Ik ga zo op haar site kijken, hopelijk niet te ver weg. :)

Hebben jullie dat ook met een staart/knot/haarband meer pijn ?

Edit: ben wel opgelucht dat ik niet de enige ben, :)
Laatst bijgewerkt door Rosannee_ op 31-08-12 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:34

ik heb nooit een staart/knot in want dat doet indd pijn soms

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:38

Herkenbaar... ik heb enorm veel pijn in mn schouderbladen, schouders, en vooral mijn nek en ook hoofdpijn.. om het halfuur even goed knakken, dan is de druk inderdaad even weg, maar daarna komt het gewoon weer terug.. wat ik me meen te herinneren, is dat het bij mij erg is geworden toen ik dus begon met me nek te knakken.. vroeger deed ik dat nooit, nooit last gehad... en nu moet ik ineens om het halfuur KRAAK, KRAAKKKKK! allebei de kanten op :+

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 12:41

Ja idd, ik deed eerst altijd met men handen echt men hoofd verder kraken als die zelf kan dit is dus wel slect want je rekt het verder uit op die manier, dit doe ik niet meer ik kraak nu gewoon door mn hoofd te draaien. Geeft het zelfde effect en je rekt ze niet verder als ze kunnen zegmaar :)
Ik hoop dat jullie het snappen :p

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:42

komt t bij jou misschien ook niet door je houding?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:52

Ik hoef ook me hoofd maar te buigen en het knakt, als ik geluk heb.
Het zit zo vast dat ik er soms helemaal gek van wordt. Ik heb er eigenlijk niet meer last van als ik mijn haren in een staart of knot draag.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:57

Het kan ook door spanning komen, dus eigenlijk stress.
Is het b.v minder in het weekend of met vakantie?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:58

Helaas heb ik chronische nekklachten zoals jij omschrijft, er is in mijn nek dan ook één en ander niet goed (verwaarloosde whiplash). Hiervoor heb ik de jaren door legio therapeuten achter de rug, de meeste met weinig effect maar na lang doorzoeken had ik een hele goede manueel therapeut gevonden. Daarnaast heb ik een tijdje cranio sacraal therapie gehad en dat was bij mij ook heel effectief.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:04

@xmarloes: dit is mij niet verteld door de fysio, ze heeft er wel naar gekeken.
@aerdenhout: dit heeft mijn moeder wel ehad, het word niet minder in vakantie maar als ik ege ruzie heb gehad bijv. Slaat het wel op mn nek. Ik heb eena haar medicijnen gebruikt, dat gaf geen effect ook pijnstillers werken niet

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:09

Taffje, oke vervelend dat het chronisch is. Ik zei het net tegen mn moeder en die heeft gehoord dat er een nieuwe osteopaat is gekomen doe ook cranio sacraal doet. Ik ga binnenkort een afspraak maken bedankt :)

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:10

ben je al een bij een chiropractor geweest? :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:12

>;)
Waarom hebben ze je nooit doorverwezen naar een manueel of chiropractor?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:17

ik zou als ik jou was gewoon van alles proberen. Ik heb ook bij een chiropractor gelopen en die zei dat mensediek kon helpen, omdat er niks fouts zat eigenlijk

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:24

Dat is wel heel vervelend. Nekklachten komen erg veel voor en hebben ook heel uiteenlopende oorzaken. Hebben ze ook al eens naar je houding gekeken? Heb je een bepaalde houding die je vaak aanneemt? (veel achter de pc bijvoorbeeld).
Er zijn mensen die vrij vroeg slijtage verschijnselen krijgen rond de nekwervels al zal dit bij jou denk ik niet het geval zijn aangezien dit wel op de foto's zichtbaar zou moeten zijn. Probeer zo min mogelijk lang in een zelfde houding te zitten. Draai regelmatig rondjes met je hoofd en maak zijwaartse bewegingen (niet je hoofd in je nek leggen)
Wat ook invloed kan hebben is stress.. dit geeft vaak een "strak gevoel" en zij hebben ook vaak het gevoel alsof er een strakke band om het hoofd zit.
Wat je ter verlichting nog wel kan doen is de spieren rond je nek wat rekken. Als de spieren op rek komen ontspannen ze en zal de pijn wellicht verminderen. Je kan dit doen door je kruin als het ware richting het plafond te brengen en je kin in te trekken / onderkin maken. Als het goed is voel je de spieren aan de achterkant van je nek dan op rek komen. Even een seconde of 10 vasthouden en dan weer ontspannen. Je kan dan ook het bovenste deel van de trapezius meenemen. Deze werken vaak samen. Duw je rechterschouder omlaag en breng je linkeroor naar je linker schouder.. dit ook met de andere kant. Je kunt 3 keer op een dag een serie van 10 of 15 doen (bijvoorbeeld in de ochtend, middag en avond.
Je kan bij een manueel therapeut of osteopaat nog kijken of zij blokkades in je nek-/en rugwervels kunnen opsporen en weg kunnen halen.

Hopelijk heb je hier wat aan en vind je snel de oorzaak

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:29

Chiropractor zou ik mee oppassen als niet duidelijk is wat de oorzaak is, als je banden bijvoorbeeld te slap zijn en er "speling" zit op de wervels kan je met chiropractie veel verzieken.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:31

Taffje schreef:
Chiropractor zou ik mee oppassen als niet duidelijk is wat de oorzaak is, als je banden bijvoorbeeld te slap zijn en er "speling" zit op de wervels kan je met chiropractie veel verzieken.

als je een goeie hebt niet, die ziet wel wat er aan de hand is dan hoor

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:43

Ik herken veel van je klachten. In mijn geval na een lang traject met de meest vage en sombere diagnoses en daaruitvolgende conclusies (stress, RSI, komt nooit meer goed, probeer er mee te leven) en wonderlijke oefeningen, voor een second opinion gegaan. Deze fysio heeft me een aantal keer behandeld met de dry needling methode en gaf me een heeeeeel simpele oefening mee: Heel miniem (HEEL MINIEM!!, bijna niet zichtbaar) ja-knikken en je kin daarbij goed richting je strottehoofd brengen. Probeer daarbij goed ontspannen te blijven in je monnikskapspier. Dit moest ik minimaal 3x per dag een keer of dertig doen.

De theorie hierachter was (excuus voor mijn gebrekkige medische onderbouwing) dat de kleine spiertjes die normaal verantwoordelijk zijn voor de kleine bewegingen met je hoofd 'lui' waren geworden. Ik deed daardoor alles met mijn grote monnikskapspier, die daarvan overspannen was geraakt. Door de kleine spiertjes weer te trainen, kregen mijn monnikskapspier weer rust. Na maanden met pijn gelopen te hebben was ik in zes weken van de pijn af én deze is nooit meer teruggekomen!

Succes!!

hippocampe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:48

Ik begrijp je radeloosheid volledig.. Zit precies in dezelfde situatie.. Al jaren chronische hoofd-en nekpijn. Ook ik ben hypermobiel en alles piept en kraakt in mijn nek, kaak en hoofd..
Heb 3 fysiotherapeuten geprobeerd, 1 osteopaat en een chiropractor dit allemaal zonder resultaat..

Verder mijn bankstel vervangen, mijn matras door een aupingmatras vervangen, verschillende kussens geprobeerd en het biedt allemaal geen verlichting.

Wel merk ik dat ik de meeste klachten heb als ik stilzit.. Meestal gaat het s ochtends wel goed en als ik dan thuiskom van de paarden en eventjes ga zitten schiet het weer erin.Als de spieren afkoelen ofzo. Ik denk dat dat komt doordat je onbewust je banden verder oprekt tijdens beweging dan iemand die niet hypermobiel is en daardoor continu irritatie opwekt.

Wanneer je bv in de auto alleen al achterom kijkt, draaien mensen met hypermobiliteit te ver door en worden je spieren en weefsels geprikkeld.

Bij mij helpt een warme straal van de douche op mijn nek tijdelijk en leg ik vaak s avonds een kruik in mijn nek.. Maar ook ik ben wanhopig op zoek naar de gouden tip :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:52

Ooit een ongeluk gehad oid? Mijn vriend had na een ongeluk jaren geleden ook veel last van z;n nek. Vorig jaar naar een chiropraktor geweest, daar gekraakt en daarna elke week fysio en oefeningen.

Voor mij nek heb ik hetzelfde gehad, hielp wel even maar daarna toch weer last, mijn probleem bleek tussen mijn schouders te zitten. Een instbiel schouderblad waardoor alle spieren overbelast zijn en verkeerd gebruikt worden. Nu met gericht fysio training merk ik verbetering. (Ik heb wel een hele goeie fysio, na 2 jaar klote en 5 therapeuten verder wist ik pas wat ik had)

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:28

AaronYve schreef:
Ja? Helpt dat goed, die uit Muntergeleen?

Ik heb er ook veel last van, hoef me nek maar te draaien of hij kankt en soms ben je dan heel even van de pijn verlost maar daarna komt het net zo hard weer terug.
Fysio zei dat ik spoelen gewichten heb maar ik heb hier eigenlijk pas sinds een jaar of 2 last van. En dat kraken is echt eng en maakt een hard geluid.
Hebben jullie ook het gevoel alsof je hele spieren daar vastzitten. Bij mij straalt het ook uit naar de schouder en arm. En met name aan me rechterkant van de nek heb ik last.

+:)+ Super!!

Ben ook bij Fysio's geweest en een jaar gelopen bij een chiropractor, beide hielp echt totaal niks...

En sinds ik bij een Orthomanuele therapeut loop gaat het gewoon helemaal goed, echt een opluchting om eindelijk weer groot deel pijnvrij te zijn :)