[POLL] ruiterbult in lies.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ook bult(en) gehad in dat gebied?

Ja
8 (17%)
Ja enkele
8 (17%)
Nee
30 (65%)

Totaal aantal stemmen: 46

ladypaard

[POLL] ruiterbult in lies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 10:43

Ik kon geen topics erover vinden,
En bij nader vragen bleken verschillende ruiters in mijn omgeving hier last van te hebben gehad. Zodoende denk ik dat het iets voor ruiters is die (redelijk) intensief rijden.

Ik heb zelf een redelijke bult aan de binnenkant van mn bovenbeen/lies/tegen mn schaambeen aan zitten. Deze doet nu met rijden best wel zeer omdat hij tegen een spier aan drukt. Verder denk ik dat ik ook een bultje heb bij mijn zitbeenknobbel aan dezelfde kant. De eerste zal nu zo'n 1,5/2 cm zijn.
Voor mij staat nu een operatie geplant op de 10e (kon wel eerder maar ja was te bang dat ik dan met HE niet kan lopen/zitten/staan := )

Nu ben ik toch benieuwd of mijn gedachte klopt en dat het meer ruiters treft.
Wil je de pol invullen en hieronder aangeven hoe intensief je rijdt?

Zelf rijdt ik zo'n 7 jaar intensief (waarvan 1,5 bijna niet), Begeleidt buitenritten dus zit in de zomermaanden gemiddeld zo'n 4 uur p.d. op het paard (met uitschieters tot 7 uur).

maria_62

Re: ruiterbult in lies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:46

Ik ken alleen de ruiterspier........Waar bestaat de bult uit; vocht, spier? En komt deze niet weer terug als hij verwijderd wordt? Ik heb er nooit van gehoord in mijn omgeving van ruiters die zeer intensief rijden. Veel sterkte in elk geval.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 10:51

Ze denken (en dat was bij de andere mensen volgens mij ook zo) dat het bultje een talgklier/haarzakje is wat verstopt is geraakt en dus een bult onder de huid is gaan vormen.
Om even tijdlijn te stellen de eerste bult heb ik sowieso al wel 2 jaar en wordt maar langzaam groter.
Het begon vorig jaar pijn te doen met rijden, maar toen reed ik niet zo intensief dus heb er toen niks mee gedaan. Dit jaar is het gewoonweg pijnlijk om te rijden :')

Verder dus voor mij ook de vraag aan anderen of ik er vanaf ben als het weg is gehaald.
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 30-08-12 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:53

maria_62 schreef:
Ik ken alleen de ruiterspier........Waar bestaat de bult uit; vocht, spier? En komt deze niet weer terug als hij verwijderd wordt? Ik heb er nooit van gehoord in mijn omgeving van ruiters die zeer intensief rijden. Veel sterkte in elk geval.

en ik heb misduwt. ik dacht dat je die spier daar bedoeld. Want die voel ik zitten. maar ik heb geen last van bultjes in mijn lies. hopelijk wordt het bij jou daarmee opgelost.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:56

Ik heb dat ook :( twee aan de linker kant.
Best wel vervelend en die komen en gaan en worden weer groot en zijn dan weer klein. Dokter gaf zelfde uitleg een soort zakje gevuld met vocht. Maar ik wil het zelf niet laten weghalen, denk dat dat toch wel terug komt... Dus ik blijf er maar mee lopen. Oh ik rijd trouwens niet zo heel intensief, max. 1 uur per dag... Ben er kennelijk gewoon gevoelig aan.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:59

Nee, nog nooit last van gehad!
Op het moment rijd ik er 2 per dag, soms 3. Allemaal dressuurmatig en ongeveer 45 min.
Ik rijd nu 8 jaar.

Succes met de operatie!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:59

Ik heb ook wel eens last gehad van zo'n bult inderdaad. Kon het echt vastpakken zo hard was het. Nooit over nagedacht dat dit van het paardrijden zou kunnen komen. Maar nu je het zegt, sinds ik veel minder rijd is het bultje weg. Alleen zit er nog wel een stukje vel wat lossig is (geen idee hoe dat te omschrijven).

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 11:00

Intensief kun je ook wel zien als dat het iedere dag wordt getriggerd denk ik :)
Heb ook een cyste in mn vinger gehad. Nu een jaar geleden laten weghalen. Is lange tijd nog pijnlijk geweest en heb daar nu een bultje aan littekenweefsel zitten. Hopelijk lukt het bij mn bovenbeen beter doordat ik daar genoeg vet heb zitten :+
Voor mij zodoende ook dat ik toch kies om het weg te laten halen, want het is nu toch te pijnlijk.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 11:01

Jitske schreef:
Ik heb ook wel eens last gehad van zo'n bult inderdaad. Kon het echt vastpakken zo hard was het. Nooit over nagedacht dat dit van het paardrijden zou kunnen komen. Maar nu je het zegt, sinds ik veel minder rijd is het bultje weg. Alleen zit er nog wel een stukje vel wat lossig is (geen idee hoe dat te omschrijven).

Had je m dan redelijk bovenop zitten?
Bij mij lijkt hij redelijk diep te zitten, maar ja heb dan ook wel een aardige vet laag :')

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:04

Heb er ook jarenlang last van gehad.
Maar ik moet zeggen dat sinds ik bijna nooit meer fiets ik er geen last meer van heb.
Dus denk dat het bij mij vooral van het fietsen kwam, of een combinatie paardrijden en fietsen.
Maar paardrijden was ook erg pijnlijk toen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:10

Ik heb er nog nooit last van gehad. Wel eens van schurend ondergoed :+ En wel eens een velletje wat klem zit door strakke kleding.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 11:13

@Peelie, is ook pijnlijk :')
Helaas ook ervaring mee, en dan nog zo'n 3 uur moeten rijden :(
Sindsdien ga ik nu toch proberen alles goed te krijgen als ik aan het rijden ben :+
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 30-08-12 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:13

Die laag vet heb ik ook hoor :=
Maar hij lag eerst een stuk dieper en is toen een beetje omhoog gegroeid zeg maar. En toen hij hoger lag kon ik hem vastpakken, was hooguit 2-4 cm ofzo. Maar op een gegeven moment er gewoon uitgegroeid. Kon soms ook als een grote puist eruit zien maar als ik het uitkneep was het vrij snel weg. Verging ik overigens wel van de pijn hoor, behoorlijk pijnlijke bult waar je vooral niet in moet gaan knijpen als je geen hoge pijngrens hebt :+. Maar met rijden eigenlijk nog nooit echt last van gehad. Kwam trouwens wel weer terug groeien nadat het weg was. Maar inmiddels dus weer weg.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:31

ladypaard schreef:
@Peelie, is ook pijnlijk :')
Helaas ook ervaring mee, en dan nog zo'n 3 uur moeten rijden :(
Sindsdien ga ik nu toch proberen alles goed te krijgen als ik aan het rijden ben :+

Ja, vooral velletjes die dubbel zitten. :') Ik proobeer ook altijd alles goed te doen. Soms iets minder charmant als ik dan lekker in mijn broek loop te graaien vlak na het opstappen :P Maargoed, het is voor een goed doel :')

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:42

Ik heb ook zo'n soort bult in mijn knieholte. Het kan het echt vastpakken, en omdat ik er geen last van heb ben ik er nooit mee naar de dokter gegaan. Misschien dat dat ook zoiets is?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:59

Ik heb 'nee' ingevult, maar nu ik verder lees weet ik wat je bedoelt. Ik heb er namelijk sinds kort ook één :') Dokter wilde er niets aan doen, zei dat het een ontstoken haarzakje was en dat ie vanzelf wel leeg zou lopen. Nu is ie idd al kleiner (ik heb wat met papier lopen knijpen en deppen :r ), maar dat ding kan behoorlijk pijn doen!

Ik rij trouwens erg weinig, mijn dokter zei dat het door verkeerd scheren komt.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:03

Hier heb ik regelmatig last van. Gelukkig zijn ze bij mij altijd weg gegaan maar de huisarts heeft inderdaad ook gezegd dat als ze blijven, ze weg gesneden moeten worden (en daar zit ik echt niet op te wachten met een full-time baan, een huishouden en 2 paarden die thuis staan....).
Maar het is enorm pijnlijk, vaak doet het al te veel pijn om een onderbroek aan te doen (maar het zal wel moeten want ik kan moeilijk gaan werken enz. zonder onderbroek :o ).

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 13:04

phormicola schreef:
Ik heb 'nee' ingevult, maar nu ik verder lees weet ik wat je bedoelt. Ik heb er namelijk sinds kort ook één :') Dokter wilde er niets aan doen, zei dat het een ontstoken haarzakje was en dat ie vanzelf wel leeg zou lopen. Nu is ie idd al kleiner (ik heb wat met papier lopen knijpen en deppen :r ), maar dat ding kan behoorlijk pijn doen!

Mijn HA had het er ook over dat ie vanzelf naar boven zou komen en dan kapot zou gaan. Vraagt dus ook steeds of er een rode plek zit, Maar die van mij blijft erg diep zitten (tegen mn spier dus aan)
Die oppervlakkige krijg ik als gevolg van scheren en rijden en zijn ook ja zeer pijnlijk, maar gelukkig voor niet al te lange tijd.

Even een editje :D : Ik bedoel dus een bult die echt onder de huid zit. Waarvan aan de buitenkant (in eerste instantie als ik de HA moet geloven) niets te zien is.
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 30-08-12 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:09

phormicola schreef:

Ik heb ook nee ingevuld, maar ben ook tot de conclusie gekomen dat ik ze wel eens heb!
Ik rijp ze altijd met gloeiendhete compressen en knijp ze dan uit... Tranen rollen dan wel over mijn wangen trouwens.

Volgens mij komt het ook door het scheren en niet door et paardrijden :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:19

Die kan je toch uitknijpen als ze zover zijn? Zijn inderdaad wel vervelende bulten. Ik dacht altijd dat het door de rand van de onderbroek kwam.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:25

Ik heb het regelmatig maar ze zitten bij mijn bikinilijn. Het zijn bij mij ontstoken haarzakjes. Na mijn idee worden ze minder als je ze sochtends en savonds insmeert met purol gele zalf.

fliertje6

Re: [POLL] ruiterbult in lies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:23

Jaaaaa, herkenbaar!!

In mn lies, en boven mn zitbeenknobbel. Ik laat ze als ze te gevoelig worden open snijden bij de ha, maar gewoon laten rusten wrkt soms ook.
Zo pijnlijk en vervelend, had het overigens nooit aan het rijden gelinkt maar nu ik er over na denk heb ik tijdens mn zwangerschap er totaal geen last van gehad, en nu sinds het oppakken van het rijden weer wel!!

sarov

Re: [POLL] ruiterbult in lies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:46

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 09:22

Nee bij mij niet.

Ben net terug uit het ziekenhuis met nog alles erop/eraan/erin :+

Blijkt ook dat die van mij echt geen talgbultje is, maar veeeeeeeel dieper ligt (Dat had ik al tienduizend keer gezegd tegen HA :\ )
Maar het is een soort van vetbultje. Die ligt zo diep en op een verkeerde plaats dat ze het niet willen opereren.

Nu dan maar gaan bedenken hoe ik voortaan ga paardrijden ;(