Stress: Ik kan er écht niet mee omgaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LisaLuna

Stress: Ik kan er écht niet mee omgaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 21:05

Vanaf het begin van de vakantie weet ik dat ik mijn eindexamen in september moet doen. En nu het steeds dichterbij komt stort ik steeds meer in.
Ik heb woede aanvallen, huilbuien , voel me ontzettend rot en er is geen 1 dag dat ik niet aan school denk. Oefenen voor de massages gaat daardoor gewoon niet meer.
In mijn hoofd wel maar niet op een persoon met druk. Het doet zo ongelooflijk veel pijn. Ik heb een soort reuma en nee daar probeer ik het niet op af te troeven ofzo hoor.
Elke aanraking doet pijn, ik word gewoon gestoord van mezelf. Ik ben zo bang, het is gewoon te idioot voor woorden.

Ik weet gewoon niet meer hoe ik mijn gedachtes even los kan laten.
Wat doen jullie om jullie gedachtes even ergens anders op te zetten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:07

Naar de huisarts gaan en vragen om een doorverwijzing naar professionele hulp.

En qua sport zou ik eerder denken aan Yoga, om weer met jezelf in balans te komen.

Erg vervelend voor je dit, lijkt mij vreselijk belemmerend :(:)

Als ik je zo hoor denk ik dat je fibromyalgie hebt, dat kan snel verergeren bij stress. Zorg voor voldoende beweging in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-08-12 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:08

Ik heb het ook, zo'n enorme examenstress dat ik ook begin te huilen en echt te flippen over het feit dat het niet lukt.. En dat terwijl ik altijd ruim boven de helft zit.. :P

Wat bij mij meestal werkt is eens bij de paardjes gaan, lekker poetsen, longeren, desnoods stukkie rijden. Werkte bij mij wel goed. :j

Voor de rest lees ik hier even mee..

LisaLuna

Re: Stress: Ik kan er écht niet mee omgaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 21:18

Ja ik denk dat ik inderdaad naar de huisarts moet gaan. Of misschien iets van Valeriaan pillen slikken. Gewoon voor even iets meer rust.

Ja klopt dat 'schijnt' het ook te zijn, ze kunnen het niet helemaal bewijzen en moet nog naar het reumacentrum ervoor maar als dat het zou zijn verklaart het een hele hoop! Weet het ook bijna wel zeker daarom.

Vervelend iis dat he Jackytje.. Ik weet ook wel dat ik het kan maar toch.. vind ik van niet en dan raak ik vreselijk in paniek. Bij mij helpt dat juist niets. Het voelt wel fijn hoor om met m'n paard iets leuks te doen! Maar toch zit er telkens in m'n hoofd iemand te schreeuwen om school :=

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:21

LisaLuna schreef:
Vervelend iis dat he Jackytje.. Ik weet ook wel dat ik het kan maar toch.. vind ik van niet en dan raak ik vreselijk in paniek. Bij mij helpt dat juist niets. Het voelt wel fijn hoor om met m'n paard iets leuks te doen! Maar toch zit er telkens in m'n hoofd iemand te schreeuwen om school :=

Eerlijk kan ik het ook moeilijk uit men hoofd halen hoor.. Dan denk ik; 'Goh, nog maar zo weinig tijd om te leren en ik heb maar zo weinig gedaan!!' En dan begint dat stressgevoel weer.. Ik heb pilletjes geslikt, maar ik ben nou eenmaal niet handig met die 'met water inslikken' pilletjes. Ik kàn het echt niet.. Zooo vervelend! Men antiobiotica pilletjes moest ik ook in stukken doen en dan poedertje in water en opdrinken maar. Het smaakt echt verschrikkelijk _O-

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 21:22

Ik kan het ook niet. Paracetamol ook niet dan zit het in m'n mond en dan zit ik ook echt van.. "Oke.. ja.. NU" en dan gaat m'n keel dicht. En na 4 keer proberen lukt het dan nog niet en dan heb je zooooo een vieze smaak in je mond! :r

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:23

Heel vervelend! Waarschijnlijk komt het ook omdat je het juist zo graag goed wilt doen :)
Ik had vreselijke faalangst voor mijn rijexamen en heb toen valeriaan pilletjes geslikt. Het smaakt ontzettend vies, maar werkt wel.
Je wordt er echt rustiger van :)

En probeer positief te zijn: heb vertrouwen in jezelf!
Je bent bijna klaar met je opleiding en kunt nu laten zien wat je kunt. Spannend, maar eigenlijk ook heel leuk. Je kunt het! *\o/*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:24

Beweeg je wel voldoende? Want dat kan de stress levels ook doen dalen :)
Elke dag een half uur stevig doorwandelen kan je al wat helpen.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 21:28

Klopt RoWi ik ben heel erg perfectionistisch en wil het hééél graag goed doen. In Theorie ben ik echt 'goed' met m'n auto-theorie ook ; 0 fout. Maar in praktijk , dan raak ik helemaal in paniek. Omdat je daar niet alles perfect kán doen maar ik wil het toch!
Oh dat is wel fijn om te horen dat het werkt bij je dan ga ik het zeker even proberen!

Mwoa ja bewegen.. niet veel denk ik..
Ik wandel met m'n paard, ik loop op m'n werk (snackbar met restaurant). Echt veel niet.. Ik fietste paar jaar terug wel elke dag 20 km maar dat lukt me nu moeeeilijk! Ik denk dat als ik er goed over na denk ik niet veel beweeg. :n

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:55

Heel herkenbaar, ik heb precies hetzelfde :) haha. Die pilletjes zou ik zeker proberen!

Beginnen je examens maandag? :)

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:02

er zijn spuitbusjes,kauwgom,pastilles. die je binnen 2 minuten rustig maken voor een tijdje. als je examens beginnen zou je die kunnen nemen! het heet rescue spray (kan je natuurlijk ook tijdens leren nemen.)

Afbeelding

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 10:43

Dat is ook een goede tip ja!

M'n examen is 13 september. Een praktijk examen met massage en alles erop en eraan.
6 september heb ik nog een praktijktoets!

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:24

Nog even spannend dus :) maar komt goed! :j

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:00

LZP -> MW

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 00:44

Ik heb vorig jaar veel last gehad van paniekaanvallen door stress, en ik ben hier eerst voor naar de huisarts geweest, die heeft me doorverwezen naar een psycholoog. Iets dat ik heel prettig vond, omdat je stress wel kunt bestrijden met allemaal middeltjes, maar dat haalt de oorzaak van de stress niet weg. Iets dat mij heel erg heeft geholpen om de oorzaak weg te halen, letterlijk de vraag 'wat is het ergste dat er kan gebeuren', dan doe ik maar een jaartje over, genoeg jaren waarin ik nog kan werken, dat ene jaartje extra school zal me niet doden.

Ik heb na mijn bezoek aan de huisarts betablokkers meegekregen, stressmedicijnen. Deze bevielen me helemaal niet, voornamelijk omdat ze inspeelden op mijn astma (mocht ze als astmapatient eigenlijk ook niet slikken). Toen ben ik overgestapt naar valeriaan, zijn een hele boel varianten van verkrijgbaar, ook gewoon bij de drogist. Bij mij werkt dit redelijk, bij sommige mensen helemaal niet. En met eigenlijk iedere vorm van rustmedicatie moet je er rekening mee houden dat het allemaal lichte slaapmedicatie zijn (of ze nou homeopatisch zijn of niet), en dat je er dus behoorlijk duf van kunt worden. Of het voor jou werkt is gewoon een kwestie van uitproberen.

Dan iets wat ik zelf absoluut niet had geprobeerd als het niet voor mijn psycholoog was, ontspanningsoefeningen. In eerste instantie vond ik het maar zweverig, maar het bleek echt heel goed te werken nadat ik er serieus mee bezig ben geweest. Ik heb met mijn psycholoog de oefeningen 'jacobsen' en 'geleide fantasie' doorgenomen.
Jacobsen is een oefening waar je gebruik maakt van het principe dat spieren zich meer ontspannen als ze aangespannen zijn geweest. Je spant dus een spiergroep aan voor ong. 10 seconden, en ontspant ze dan weer, en herhaalt dit, en gaat door naar de volgende spiergroep. Hoe vaker je een spiergroep aanspant, hoe meer hij zal ontspannen, je voelt je hele lichaam zwaar worden.
Geleide fantasie is letterlijk even je gedachtes wegnemen, maar in tegendeel tot jacobsen werkt het lang niet voor iedereen even goed. De ene persoon kan hele beelden, geluiden en geuren voor zichzelf oproepen, maar de ander kan dit niet.
Sommige mensen kunnen deze oefeningen heel goed zelf doen, ik vind het persoonlijk veel fijner als iemand mij vertelt wat ik moet doen, dus ik heb mp3's gedownload van jacobsen oefeningen (ze zijn er ook wel van geleide fantasie), gewoon een kwestie van googelen. Het is wel een kwestie van smaak, want de een vind dit een fijne oefening, de ander dat, persoonlijk doe ik voor een examen het liefst een korte (oppervlakkige) jacobsen oefening, en als ik niet kan slapen door stress doe ik een lange.

En heel belangrijk, sporten! Al is het binnen je eigen bereik, het helpt heel goed om je gedachten van je stress af te halen, en daarbij werk je ook weer met het principe 'ontspannen door inspannen' net als bij jacobsen oefeningen.

Succes :)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 20:35

Dat is wel een hele goede tip!!

Ik ben nooit echt van de psychologen en psychiaters geweest. Ik weet niet waarom maar kan daar op een of andere manier niet tegen.. Ik ben daar véél te koppig voor. Eerst dacht ik dat dat er aan lag omdat ik een 'puber' ben maar ik wil hun mijn verhaal gewoon niet vertellen. Vriendinnen prima maar geen wildvreemde .. Ik denk altijd WAAROM zou het hun wat interesseren waar ik last van heb? Ja hun hebben ervoor gestudeerd dat snap ik maar ik kan dat op een of andere manier niet kwijt aan hun.

Ik heb toen ik klein was bij een kinderpsycholoog gelopen en die behandelde me in mijn ogen als een kind van 3 die net op z'n knie was gevallen. Dus die nam ik niet serieus. Ik zei elke keer dat ik me prima voelde.
Verder ben ik ook bij het GGZ geweest voor een psycholoog. Ook die vond ik niks..

Ik denk dat ik gewoon de verkeerde mensen heb getroffen, waar ik de klik niet mee had. Maar daardoor zou ik niet snel meer naar zo iemand gaan.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:02

Ik ben ook zo'n vreselijke stresser. Ik ben naar de fysio geweest voor ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen, kreeg daar ook massage. Ernaast heb ik kalmeringspillen bij de huisarts gehaald.
Verder moet je vooral proberen om negatieve gedachtes te vergeten en om te ruilen voor positieve gedachtes. Dat is mij nooit gelukt, maar misschien lukt het jou :P Probeer je hoofd eens leeg te maken door enkel op je ademhaling te letten, met je hand op je buik en je ogen dicht. Dit kun je overal doen en in mijn geval is het een manier om me even af te sluiten van de rest van de wereld. Zodra een gedachte opkomt, moet je dat direct loslaten en slechts concentreren op hoe je ademhaling voelt.
Nog even een voorbeeldje van een ontspanningsoefening:
span je spieren een aantal seconden aan, en laat deze dan weer los. Doe dit per stukje lichaam, dus bijvoorbeeld eerst je tenen. Span aan, concentreer je op het gevoel, laat dan weer los. Voel hoe ontspanning voelt. Je kan dit zo vaak doen als je wil. Doe dan hetzelfde met bijvoorbeeld je voet. Dan je enkel, enz. Je gaat je spanning herkennen en weet hoe je het los kan laten :)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, anders heb ik straks alles voor niks zitten typen :D