Arthrodese - Vastzetten van (delen van) voet, wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

Arthrodese - Vastzetten van (delen van) voet, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 14:37

Op 1 oktober 2011 is mijn voet kapot gegaan. Zodanig dat er 3 platen en 19 schroeven in moesten om de boel weer enigzins op orde te krijgen. Nadat in februari 2012 2 platen en 10 schroeven verwijderd zijn, ging het bergopwaards met mijn herstel.
Tot mei dit jaar, mijn voet ging meer en meer pijn doen en ik kan er inmiddels nog amper mee lopen. De arts heeft me eerder gezegd dat ik heel blij moet zijn dat ik uberhaupt nog kan lopen en dat hij verwacht dat er nog ellende op mijn pad zou komen. Na foto's en een ct-scan blijkt dat mijn gewricht op dit moment half uit de kom ligt. Dat komt doordat het kraakbeen tussen 2 gewrichten weg is, dit is gaan 'werken' en inmiddels het gewricht zodanig beschadigd is door het over elkaar heen schuiven dat mijn gewricht langzaam maar zeker compleet van zijn positie schuift.

Ik loop bij een traumachirurg en na overleg is besloten dat mijn gewricht (van Chopard) vastzet gaat worden. Dit gaan ze doen met een X-plaat en 8 schroeven. Zijn doel hierbij is om mijn enkelgewricht zoveel mogelijk te ontzien zodat er een minimale bewegingsbeperking zal ontstaan. Daarna moet ik 12 weken gips, 6 weken onbelast en 6 weken loopgips...

Dit is een plaatje van de CT-scan, het gaat om het gewricht links van het blauwe lijntje, die moet met het blauwe lijntje mee weer naar onderen worden geplaatst. De heldere punten rechts is een deel van de schroeven die er nu nog inzit.
Afbeelding

Ik vind het heel spannend, maar het lijkt me zó fijn om gewoon te functioneren zonder pijn... Ik heb op internet zitten zoeken maar de verhalen die je daar leest zijn alles behalve prettig :o Bovendien merk ik dat ik behoefte heb om ervaringen te delen. Ik ben dus op zoek naar mensen die ook zo'n dergelijke operatie hebben gehad en de bijbehorende ervaringen!

Hannanas

Re: Arthrodese - Vastzetten van (delen van) voet, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:05

Wow! Jij hebt zeker je voet goed stuk.
Oftoppic, hoe is dat gebeurd?

Ik heb geen ervaring dus ik kan je niet helpen.
Maar ik wil je wel veel beterschap wensen!
Hopelijk is je pijn een stuk minder als je enkel vaststaat.
Geeft dat gevolg voor je manier van lopen?

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:35

Ik heb mijn bovenste spronggewricht van mijn enkel vast laten zetten en na een jaar de schroeven eruit laten halen omdat ik daar last van had.
Moet zeggen dat het best een heftige operatie was(al is een knieprothese zetten die ik ook heb nog heftiger was) heb veel pijn gehad maar toen dat voorbij was was ik enorm blij en vond het jammer dat ik de operatie niet eerder heb laten doen. Inmidels zijn we wat jaren verder, de pijn van toen is weg al voel ik mijn enkel nog wel af en toe (heb reuma) In het begin had ik speciale schoenen aan(af en toe draag ik die nog) omdat je als je enkel zo vast gezet is je voet niet meer kan afwikkelen maar inmiddels kan ik ook op gewone schoenen lopen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:09

Mijn beide enkels staan volledig vast dmv een triple arthrodese. Ik kan de voet alleen nog op-en-neer bewegen.

In het dagelijks leven is hier goed mee om te gaan door het juiste schoeisel. Dwz schoenen die hoog sluiten en met een hak van ca. 2 cm.

De operatie op zich is bij mij 24 en 23 jaar geleden. Maar wat ik me ervan herinner is dat het zware operaties waren die lang duurden! Hierna idd de gipsperiode die jij ook beschrijft.

Op internet staan veel negatieve verhalen over dit soort operaties. Mijn ervaring is dat dit terug te koppelen is aan de desbetreffende chirurg! De ene operateur is de andere operateur niet!

Ik wil je iig heel veel succes toewensen en indien je vragen hebt; stel ze maar!

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:19

De gipsperiode vond ik verschrikkelijk, op e OK hadden ze mijn gips niet goed gedaan dus dat moest deels open gebroken worden maar toen ik eenmaal dat lichtere gips had ging het prima.
Ik heb expres ook niet op internet gekeken naar verhalen over dergelijke operaties.
Succes!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 14:40

Hannanas, het heeft wel gevolgen, ze zetten immers iets vast wat voor beweging zorgt. Door een X-plaat te gebruiken ipv 2 losse platen maken ze de bewegingsbeperking wel minimaal. Daarnaast moet ik denk ik van geluk spreken dat het niet mn enkelgewricht is, dan heb je geloof ik wel een grote bewegingsbeperking.

Meys, wat vervelend dat de schroeven er weer uit moesten.. Had al begrepen dat het best een operatie is, maar als het betekent dat de pijn weg is dan graag.. Ik heb idd ook gehoord dat ik daarna zooltjes (of als dat niet kan, schoeisel) zal moeten dragen. Ik ben benieuwd.

Petpa bedankt voor het delen van je ervaring. Ik heb het geluk dat ik behandeld wordt door een zeer ervaren en deskundige chirurg. Wat heftig dat jouw beide enkels helemaal vast staan, wat is bij jou het probleem dat dit noodzakelijk was??? Ik kan mijn enkel nog wel zijwaarts bewegen, maar minimaal (denk beide kanten zo'n 3 cm?) dan schiet er een pijnscheut in. Dat heeft nu als het goed is te maken met dat het gewricht vastloopt.

Meys, ik vind gips ook verschrikkelijk... Na mijn 1e operatie hebben ze het gips gelijk op de uitslaapkamer al weg gehaald, ik ging door de grond van de pijn :o Dat is wel iets waar ik erg tegenop zie, ik heb toen zo'n pijn gehad (later bleek dat de zenuwblock niet goed gezet was die is op de uitslaapkamer opnieuw gezet) dat ik me afvraag hoe ik straks wakker wordt van deze operatie.. Er gaan immers weer behoorlijk wat schroeven en een plaat in.. Ik heb best een hoge pijngrens maar wakker worden na die operatie was vreselijk..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:45

Jeetje Patries, ik wist wel dat het niet goed ging met je voet, maar dit is toch erger dan ik had verwacht.
Ik kan je geen ervaringsverhalen vertellen, maar wil je toch even sterkte wensen. :(:)