humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna, EvelijnS

Dribbelkont

humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 07:16

hallo iedereen.wil het even kwijt...
ik heb 3 aug een ongeluk gehad en een humerus breuk opgelopen in rechter boven arm.
nu zijn we 6 aug terug gevlogen en gelijk toen behandeld in eigen ziekenhuis.
nu heb ik een gipsbreeze om met klitteband.

hebben hier mensen zo'n gelijke breuk gehad?
en niet geopereerd?
mijn arm is dwarsdoor.

vragen

wanneer mocht de gips breeze eraf?
wanneer kon je weer wat doen met de arm?

de arts zegt enige botaangroei rond de 6 a7 weken.
ben 32 jaar.
moet 12 weken met breeze lopen maar vraag me af hoe het daarna gaat.

hoop dat hier mensen zijn met ervaringen wat me wat gerust steld en hoop geeft.
sorry van kortaf typen maar kan moeilijk zitten want gauw last van rug door houding arm.

JILDAU HET HEEFT ZO MOETEN WEZEN

Grapjasjes12

Re: humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:19

Ik, toen ik 21 was :) Bij mij was de onderkant van het bot in m'n oksel geschoten en dat moest dus in een paar weken zakken. Ik ben geen mietje maar ik heb 2 wekenlang gejankt :')

Ze hadden me een sling omgedaan en daar moest ik het mee doen. Na een paar weken moest ik naar fysio, maar dat heb ik nooit gedaan. Resultaat: m'n arm is 2 cm korter dan de ander. Ga dus wel naar fysiotherapie als ze zeggen dat dat moet :)

Ik geloof dat ik de sling na...pfff....6 á 7 weken af moest doen? Ik had er daarna nog wel even last van, maar ik heb nu eigenlijk nooit last van de arm. Hij is wat korter en dikker en dat is jammer, maar pijn heb ik nooit meer :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 16:43

ik zit nu 16 dagen in een gipsbrace.

wat een hel de eerste 2 weken. slaap erg slecht .

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:17

Ja, mij werd gezegd dat een breuk in de bovenarm één van de pijnlijkste breuken is, zeker als je bot ergens anders heen schiet. Ze vroegen me ook of ik was flauw gevallen van de pijn. Toen ik 'nee' zei, vonden ze dat toch wel heel knap van me :')

Na 1 week begon ik enorm naar melk te verlangen, waarschijnlijk vanwege de calcium. Ik dronk per dag 3 liter melk, 2 weken lang :))

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 17:22

ik ben ook niet van mijn stokje gegaan toen het gebeurde maar werd wel even flink misselijk.
dat gevoel van wiebelende arm vondt ik het ergste.
net een lappenpop

is een vreselijke pijn.slik 3500 mg per dag en calcium /vit d tabletten en hoop zuivel.

hoelang duurde het voordat jij beetje wat kon doen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:51

Na die 6-7 weken ben ik volgens mij aardig snel m'n arm weer gaan belasten. De eerste paar weken voelt dat nog even pijnlijk en eng aan, maar dat gaat echt best wel snel weg :j

Lalidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:28

Hier nog eentje, 2007. Inderdaad 12 weken met een brace gelopen en daarmee kwam ik er nog genadig af. Daarna fysiotherapie wegens krachtsverlies en frozen shoulder. De beste tip is eigenlijk het tegenovergestelde van wat Phormicola aanraadt, namelijk je arm goed laten hangen. Elke keer dat je beweegt, beweegt het bot een klein beetje mee omdat het erg lastig goed te stabiliseren is. En elke keer dat het beweegt, duurt het langer voordat het vastgroeit en is er grote kans op vergroeiingen.

Pijn heb ik eigenlijk niet gehad, alleen een naar gevoel. Maar mijn pijngrens is dan ook idioot hoog (ik kwam bij de balie op de SEH, waar ze vroegen hoe ik zo zeker wist dat hij gebroken was. Nou, zei ik, kijk maar, hij buigt ergens waar hij niet hoort te kunnen buigen. Ineens hoefde ik niet meer eerst naar de huisarts :D).
Qua pijnstilling heb ik af en toe wat ibu gebruikt, verder eigenlijk niet. En voor 's nachts in het begin lichte slaappillen gekregen. Kijk of je 's nachts je hoofdeinde wat omhoog kan doen, zodat slapen op je rug wat fijner word. Vond ik tenminste fijn.

Qua herstel is het bij mij echt super mooi gegaan en volgens de arts is dat echt te danken geweest aan het zeer strikt opvolgen van het laten hangen van mijn arm. Niet je onderarm/elleboog op een kussen leggen, echt laten hangen in de sling. Verder had ik een mooie breuk, halverwege mijn bovenarm zonder botsplinters én heb ik mooie lange bovenarmen wat genezing ook bevorderde. De ervaringen die ik in het ziekenhuis van andere patiënten hoorden ging echt richting de 5, 6 maanden een brace...... Maar daar hoorde je dan ook verhalen van van toch de arm gebruiken of 'even' de brace af om te douchen.

Uiteindelijk is het bij mij probleemloos genezen, maar je bent er wel wat langer zoet mee dan met een 'simpele' beenfractuur.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019
[&] Before the next breath you need the grace…
….to breathe out [&]

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:37

Fysio moest ook niet meteen hoor, na 5 á 6 weken pas. Heb ik trouwens niet gedaan + ik heb ook lange bovenarmen en bij mij is het resultaat echt niet perfect. Ik heb m'n sling ook altijd om gehad, nooit even afgedaan, ook niet om te douchen.
Na 7 weken was mijn bot trouwens wel weer echt aangegroeid :j Ik denk alleen dat ie iets te vroeg aangegroeid is, hij moest immers een flink endje zakken vanuit m'n oksel en dat duurde vrij lang.
Ik zie het ook echt qua bespiering, alle spieren liggen compleet anders bij die arm/schouder.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:41

Ja, hier heb ik ook ervaring mee, bij mij zat de breuk vlak onder het schouder.

In eerste instantie kreeg ik alleen een sling, de breuk leek zo te kunnen helen en zou ik dus ook zonder operatie kunnen. Helaas bleek dit niet het geval en heb ik na 3 weken toch een operatie gehad, inclusief herbreken omdat het al verkeerd vast groeide. Daarna kreeg ik ook een andere 'mitella' geen idee hoe deze heette maar door een band om mijn bovenlichaam werd mijn arm totaal geïmmobiliseerd.

6 weken na de operatie zijn de pennen verwijderd en vanaf toen mocht ik weer beginnen met oefeningen. Heb dus uiteindelijk 9 weken helemaal niets gedaan en daarna weer opbouwen, wel had ik ook redelijk wat krachtverlies en een duidelijk verschil qua spieren. Dat heeft nog zeker 3 maanden verschil gemaakt.

Beterschap en sterkte :)

"Life, man. I can't guarantee perfection, but I can guarantee intrigue."

Because friends don't waste wine when there's words to sell

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:57

Heb een jaar geleden de kop van mijn bovenarm gebroken. In drie stukken, dicht tegen elkaar. Schone breuk. Niet gezet. 5 weken een sling. Bijna van mijn stokje gegaan van de pijn. De ambu blank gezet toen mijn maag protesteerde tegen de pijstilling. In de 5 weken erna scheel gegeten aan pijstillers.
Heb glucosamine en kalktabletten geslikt.
De glucosamine slik ik nog wel maar ben aan mijn laatste pot bezig.
Na 5 weken mocht de sling eraf. Heb alle geluk van de wereld gehad. Zonder fysio is alles weer in orde en heb het volledige gebruik van mijn arm weer terug. Kan m zelfs weer helemaal achter mijn rug krijgen.
Heb me op de fysio na heel erg strikt aan het advies van de arts gehouden. Sling niet af, ook niet even.
O ja botgenezing heeft niets of bijna niets met leeftijd te maken. Ben de 50 ruim gepasseerd, maar mijn botten zaten sneller aan elkaar dan menig mens van half my age.

O ja tikken mijn een hand?? laat maar |o

Beterschap

If you can't beat them, join them.
Pa, je was meer dan goed.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 19:22

liladan kan me het mest vinden in jou verhaal.

ik slik paracetamol gecombineerd met ibrobifen.
de pijn is niet het ergste vind ik maar het rare gevoel dat je arm dingen doet die jij niet doet.

de arts heeft gisteren naar mij rontgen gekeken en voorkant is mooi recht en achterkont zit een kleine boog in maar wel binnen de norm.
slapen kan ik niet op bed want zak te ver door .
de bank is mijn oplossing nu en heb 2 dikke stevige kussens recht op staan en zo lig ik dan half zittend op rug.
lopen gaat goed maar in de auto even bij paardje kijken vind ik nog best moeizaam.
niet tijdens rijden maar als ik weer thuis ben wel iets gevoelig.
ik laat heb overdag hangen en kan alleen mijn vingers,hand en pols bewegen meer mag niet en kan ik ook niet.

ik moet 10 aug weer voor controle dan zit ik op 32 dagen.hoop dat ze dan iets aankleving zien.
heb de breuk in midden bovenarm.
brace pas ik elke dag aan en is nu 3 keer verkleint.
arm wordt nog steeds slanker onderarm en vingers zijn nog wel mega dik

Lalidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:05

Sorry Phormicola, ik heb jouw berichtje niet goed gelezen. Dacht dat je juist aanraadde wat te gaan doen, maar dat is niet zo. Mijn fout Y;(

TS, jouw verhaal klinkt inderdaad heel erg als het mijne. Ook de dunnebovenarm, elke keer weer klitteband aantrekken en om de twee weken naar de gipskamer. Maar ook de dikke hand, ik heb me werkelijk waar weleens afgevraagd of dat ooit weer normaal zou worden.... maar binnen een paar dagen dat de brace eraf was, was hij gelukkig weer normaal.

Ik duim voor je dat je goed nieuws krijgt, maar dat zal vast op 10 september zijn ipv augustus ;)

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019
[&] Before the next breath you need the grace…
….to breathe out [&]

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 20:54

ja foutje

op naar 10 sept..

ben alleen erg bang om wat te doen ook al mag ik wandelen.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:02

10 Jaar geleden heb ik mjin rechter bovenarm iets onder de kop dwars door gebroken, bot was zelfs iets scheef geschoven. Dit is niet gezet en zo aangegroeid. Heb 3 maanden met een sling moeten lopen en geruime tijd fysiotherapie gehad. In het begin deed m'n arme echt pijn en kon amper zelfstandig van liggen naar zitten/opstaan gaan.
Maar toen m'n sling er eindelijk af mocht ben ik de dag erna gelijk op een paard gestapt, al was dat wel wat eng. :D

Ik raad je zeker aan om alles te doen wat ze adviseren, dus de bijbehorende fysiotherapie en oefeningen voor thuis. Ik was jong en eigenwijs en heb niet consequent mijn oefeningen gedaan en heb daar nu nog steeds last van. Ik heb rechts (gebroken arm) veel minder kracht dan links en omhoog tillen gaat ook moeilijker met rechts, soms is dit ook pijnlijk. Ook kan ik iets simpels als vegen niet goed verdragen, ik kan het wel, maar het voelt gewoon naar.
Maar dat komt denk ik ook omdat er bij mij nog een bobbel voelbaar is...

Succes met de genezing en revalidatie!

Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag.

Chakkie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:38

Hier meld zich nog een breke-arm :')

In 2007 of 2008 wilde ik op mijn verzorgpaard stappen. Precies op het moment dat mijn laatste been van de grond af was schrok ze. Ik heb geprobeerd mijn been nog over haar heen te slaan, maar ik kwam toch achter het zadel terecht en de teugels was ik ook kwijt. Einde van het liedje was dat ik mijzelf toch via de kont van het paard - vanuit rengalop - af moest laten zakken. Tijdens de val heb ik geen trap gekregen, wel ben ik met mijn rechter bovenarm op het 'schotje'/opstaande plankje gevallen dat het zand binnen de bak hield (buitenbak).

Vraag niet hoe, ik ben opgestaan en heb het gepresteerd om het paard nog te vangen. Paard heb ik op stal gezet, afgezadeld en verzorgd. Pas daarna ben ik op de fiets gestapt, naar huis gefietst en daarvandaan met vaders naar het ziekenhuis gegaan. Nu klinkt het alsof dit heel eenvoudig ging, maar dat was helaas niet het geval.

Eenmaal in het ziekenhuis wilde de arts niet geloven dat het gebroken was, hij mocht mijn arm immers volledig rond draaien. Ik was er echter van overtuigd dat ik mijn arm stuk had. Doordat ik in het verleden erg vaak onderdelen van mijn armen heb gebroken, heb ik mijzelf aangeleerd om de betreffende arm volledig te laten verslappen, het 'voel'-onderzoek te ondergaan en zo geduldig te wachten tot de foto de uitslag zal geven. De ervaring met de pijn van een breuk was mij dus ook niet onbekend en ik ga nagenoeg geen kik behalve dat ik aangaf dat hij mij pijn deed. Toch wilde de arts geen foto maken. Mijn vader en ik zijn goed kwaad geworden en hebben hem toch kunnen bewegen tot het maken van een foto.

De foto bevestigde mijn overtuiging; precies onder het schouder gewricht had ik een Humerusbreuk. De hele arm werd door een botflintertje op zijn plaats gehouden. Ik heb inderdaad een sling mee naar huis gekregen maar na zo'n 3 weken heb ik die niet meer gebruikt. Sowieso bewoog ik mijn arm van tijd tot tijd wel eens, zo deed ik de sling altijd af voor het douchen of het slapen. Slapen deed ik op mijn linker zijde, met een kussen voor mijn buik en mijn arm over mijn zij en het kussen gelegd. Mijn botten schijnen snel te breken maar minstens zo snel weer aan te groeien.

Na een week of 5 - 6 had ik eigenlijk nagenoeg geen last meer. Ondanks wat krachtverlies functioneerde alles naar behoren. Gedurende het genezingsproces heb ik overigens géén pijnstilling geslikt. Ik heb liever pijn met de herinnering of het signaal van het bereiken van mijn grenzen dan pijnstilling slikken en te veel doen.

Het is beter een kaars te ontsteken dan te klagen over de duisternis.
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zul je hem nooit meer zien opgaan.

[UK] [TEK-WIP] Amba

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-12 21:19

wat een verhaal.

ik moet aankomende maandag weer voor foto's en zit dan op 4 weken en 5 dagen.

hoop dat alles nog gaat zoals het moet gaan.

Chakkie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 07:48

Ik zal duimen voor je :)

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zul je hem nooit meer zien opgaan.

[UK] [TEK-WIP] Amba

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:42

mijn dochter van 12 heeft 3 weken geleden tijdens een val van een pony ook haar bovenarm gebroken. Net onder de schouder. Ze heeft alleen een sling, vanwege haar leeftijd vermoeden ze dat het wel goed aangroeit (het zit niet helemaal recht op elkaar, maar niet zo scheef dat opereren nodig was, omdat ze nog in de groei zit). Volgende week moet ze weer voor een controle foto, ze is het nu al helemaal beu en mist het paardrijden ontzettend. als het aan haar lag klom ze er nu alweer op.
Dribbelkont, succes maandag bij het foto's maken, hopelijk geneest alles goed!

Chakkie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:43

Dat gevoel ken ik! Maakt het allemaal nog lastiger :')

[UK] [TEK-WIP] Amba

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:45

joykel schreef:
mijn dochter van 12 heeft 3 weken geleden tijdens een val van een pony ook haar bovenarm gebroken. Net onder de schouder. Ze heeft alleen een sling, vanwege haar leeftijd vermoeden ze dat het wel goed aangroeit (het zit niet helemaal recht op elkaar, maar niet zo scheef dat opereren nodig was, omdat ze nog in de groei zit). Volgende week moet ze weer voor een controle foto, ze is het nu al helemaal beu en mist het paardrijden ontzettend. als het aan haar lag klom ze er nu alweer op.

Ik was ook 12 en ook van een paard gevallen, zat ook scheef, niet geopereerd en een sling. Zorg dat ze haar fysiotherapie oefeningen doet!! Ik moest ze ook op school doen, maar dat deed ik dus niet... En ik heb spijt!
Dus laat haar dat maar lezen als ze eigenwijs is hihi :)

Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:49

Ja hier nog iemand.
Op mijn twaalfde op de allereerste zomervakantie een les genomen bij mijn ma op de manege..
2 keer gevallen, en de tweede keer mijn rechterarm gebroken, onder de kop en helemaal door.
Verder was het een nette breuk en zat het netjes onder elkaar.

Ik heb alleen een sling gekregen, die moest altijd omhouden. Verder heb ik geen operaties gehad.
Na een paar weken moest ik kleine ronddraaiende bewegingen gaan maken en dit steeds meer opbouwen.
Na 6 weken zou het over zijn en mocht ik weer meer belasten, gym en paardrijden heb ik nog langer mee gewacht voor de zekerheid. Slapen deed ik overigens met ruggedeelte omhoog zodat mijn arm af kon blijven hangen. Ik heb met slapen heel erg veel moeite gehad.

fysiotherapie heb ik nooit gehad. moest alleen een ronddraaiende beweging maken, met hangend arm

na een paar weken was ik aan het voetballen op slippers en aan het fietsen (ach, ik was 12 en het was zomervakantie)..

Stomste wat ik gedaan heb is in reflex een vallend telefoontoestel proberen te vangen (goede hand had ik de hoorn). Deed verschrikkelijke pijn.

Ik heb er vooral de eerste weken last van gehad en met slapen.
Het jaar erna nog bij sommige bewegingen.. en nu af en toe voel ik het nog.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:51

Muisbal schreef:
joykel schreef:

Ik was ook 12 en ook van een paard gevallen, zat ook scheef, niet geopereerd en een sling. Zorg dat ze haar fysiotherapie oefeningen doet!! Ik moest ze ook op school doen, maar dat deed ik dus niet... En ik heb spijt!
Dus laat haar dat maar lezen als ze eigenwijs is hihi :)

Ze wil nu al het liefst de hele dag met de arm bewegen, als ik even niet kijk zie ik dat ze hem vaak uit haar sling haalt. Heb nu maar gezegd dat het dan alleen maar langer duurt voor ze weer op een paard mag, hopelijk helpt het ;) en anders laat ik dit zeker lezen....

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:53

Ik heb dan wel niet mijn bovenarm gebroken maar mijn complete been verbrijzeld jaren geleden.

Wat betreft pijnstillers kan ik je aanraden om 8 maal per dag paracetamol in te nemen met 2 x naproxen op vaste tijdstippen je lichaam went er dan beter aan en de pijn word dan beter draagzaam.
Ik heb ook tramadol geslikt een jaar lang maar daar kwam de pijn bij mij door heen.

Mama van Gwen, Ruby en Jade <3
75% korting op Zalando producten *KLIK*

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:56

Ik had een splinterbreuk, die ze hebben moeten opereren. Ik ging op een jong paard zitten, zonder te longeren in een storm. Ik viel ervanaf en voelde meteen dat het in twee stukken lag. Er kwam iemand kijken en het was meteen 'jep, dat is gebroken', bij het zetten hadden ze mijn ene stuk bot in het andere gezet, dus ik verging van de pijn. :') Ik heb een nacht in het ziekenhuis gelegen en ben de volgende ochtend geopereerd.

Afbeelding

Na de operatie had ik een stuk minder pijn, maar ik kon nauwelijks mijn arm nog bewegen. Bewegingen moest ik ondersteunen met mijn andere arm, ik moest 6-8 weken in een mitella lopen en had meteen vanaf de dag van de operatie 5x in de week kinesietherapie. Mijn botten groeide erg traag, na 8 maanden zat mijn breuk pas dicht. Ik mocht na 5 maanden eindelijk weer rijden, dit rijden heeft ook enorm geholpen met de aangroei van het bot. Dus, wanneer je mag bewegen, beweeg dan zoveel mogelijk!

Nu heb ik elke dag nog steeds dat mijn arm af en toe 'vastschiet' dan schiet er een helse pijn door mijn arm heen, moet ik mijn arm naar beneden toe strekken en dan zit alles weer goed. :)

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:13

Ik heb mijn bovenarm 16 weken gebroken gehad door een val van een pony. Na 12 weken ben ik weer gevallen en na 4 weken wachtlijst hebben ze er toch een plaat ingestopt. Heb gips, klitteband gips, mitella, allemaal gehad. Bovenarm is een lastige plek en groeit lastig aan elkaar omdat er altijd beweging in zit door je elleboog en schouder gewricht.