Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) of amandelmelk gebruiken
...
Boompje1985 schreef:overal zit soja in kijk maar eens op de achterkant van de verpakking van de meeste boodschappen....
gewone melk is al helemaal niet meer nodig geen enkel zoogdier drinkt nog melk nadat hij/zij afgespeend en zelfstandig is dus waarom wij wel ? en calcium zit ook in ander voedsel ...

Magrathea schreef:Volgens mij zit in sojamelk ook gewoon calcium (verrijkt). Dus op zich zou het geen probleem moeten zijn. Daarnaast hebben volwassenen helemaal niet zoveel calcium nodig (mits je verder gewoon gezond bent)
Ik heb laatst gelezen dat er in melk toch echt niet zoveel calcium zit als de meesten denken.. Ga eens opzoeken waar ik dat vond, weet de naam niet meer.
Citaat:NEVO
Voedingswaardengegevens van voedingsmiddelen zijn essentieel voor voedingsonderzoek en dieet- en voedingsvoorlichting. Het RIVM verwerkt voedingswaardegegevens van generieke voedingsmiddelen en (huis)merkartikelen in het NEVO-bestand. De gegevens worden via NEVO-online en via de gedrukt NEVO-tabel beschikbaar gesteld.
labyrinth schreef:Het is dus wel logisch om in een fabriek alles bij elkaar te gooien om melk na te bootsen, maar niet om gewoon melk te drinken.
labyrinth schreef:Ik laat je net zien hoeveel calcium er in bepaalde producten zitten. Daaruit is duidelijk te zien dat er maar weinig producten veel calcium bevatten. In plaats van gewoon melk drinken kan je ook voor andere zuivelproducten kiezen, maar het calciumhoudende bestandsdeel blijft dan nog steeds melk.
Lijkt me een vrij eenduidig antwoord.
Jou bron is het soort leesvoer wat dit soort misverstanden in leven houdt. Het is namelijk een bron, die direct kopieert van zijn bron en daar weer dingen aan toevoegt zonder bron. De aannames die hier worden gemaakt kan ik in terugvinden in een directe wetenschappelijke bron, omdat ze dit niet geven. Het klinkt heel prestigieus als je met resultaten van wetenschappers aan komt zetten, maar als de bron er niet bij vermeld staat, is het niet de controleren en is het artikel dus waardeloos.
Citaat:Prof. Walter Willet ontkent echter in de Radaruitzending dat we de calcium en de eiwitten perse uit melk moeten halen. "Natuurlijk is calcium een belangrijke voedingsstof die we nodig hebben. Maar het lijkt erop dat we genoeg binnen krijgen middels ons normale dieet, uit kleine hoeveelheden zuivelproducten. We hebben geen grote hoeveelheden zuivel nodig om het risico op botfracturen laag te houden. Wat we wel vonden is dat regelmatige fysieke inspanning heel belangrijk is om het risico op botfracturen te verkleinen. Wanneer je het risico op een botbreuk wilt verlagen is mijn advies: drink geen melk, maar neem de koe uit wandelen." Ook Willet denkt dat melkconsumptie het risico op bepaalde vormen van kanker verhoogt. "We hebben sterke aanwijzingen dat een hoge consumptie van zuivelproducten verband houdt met een verhoogd risico op het krijgen van prostaatkanker. Het verband tussen melkconsumptie en kanker is niet onomstotelijk bewezen, het is niet absoluut zeker en we begrijpen niet helemaal wat de redenen zijn waarom er een verhoogd risico op prostaatkanker en mogelijk andere soorten kanker bestaat."
Er zijn ook andere geluiden. Prof. M.B Katan, hoogleraar voedingsleer Wageningen Centre of Food Sciences, is niet overtuigd van de schadelijke invloed van melk op het menselijk lichaam. Zeker als het gaat om de relatie tussen melk en kanker, gaat hij twijfelen: "Er zijn inderdaad veel theorieën er is veel gespeculeerd maar er zijn maar heel weinig harde bewijzen", zo stelt hij. Wel geeft hij toe dat het vet in melk beter te vermijden is. Melk is heel rijk aan verzadigde vetzuren. Die verhogen je cholesterolgehalte en dat leidt tot aderverkalking en tot hartinfarcten. Magere melk, magere yoghurt en karnemelk zijn daarom volgens Katan mooie producten.
Er moet nog veel meer onderzoek gedaan worden voordat er met zekerheid vast te stellen is of melk een gevaar is voor de gezondheid. Tot die tijd kan het nooit kwaad eens kritisch te kijken naar je eigen zuivelconsumptie en die waar nodig aan te passen.
!