Ervaring concerta

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xvanny

Ervaring concerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 17:10

Ik ga binnekort beginnen met concerta. Ik heb add en het zo moeten werken voor de concentratie. Hiervoor slikte ik Ritalin maar dat moet je twee x per dag innemen, dus ook onder school, en vergeetachtig dat ik ben, vergat ik het vaak.. Dus we hadden toch een gesprek. Laten we eens kijken voor iets anders! Nou concerta was de oplossing volgens de dokter, dus daar ga ik dan mee beginnen. Nou ging ik laatst eens googelen voor eventuele bijwerkingen. En blijkbaar kun je er depressief van worden en kun je zenuwtrekjes krijgen, en dat wil ik dus echt niet !!
Nu vets hilt dat natuurlijk per persoon, maar wat zijn jullie ervaringen met concerta?

Collie2008

Re: Ervaring concerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:11

Als je alle medicatie googled kan je er nare bijwerkingen van krijgen....Probeer het gewoon uit ;-) Sommigen zweren erbij, anderen worden er juist erg geagiteerd en wispelturig van

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:19

Concerta is hetzelfde middel als ritalin, het is beide methylfenidaat. Verschil is alleen dat concerta lang werkt en ritalin maar kort. Als ritalin goed werkte bij jou, is de kans groot dat concerta ook goed werkt.

Heb je last van bijwerkingen van ritalin? Ik heb bij beide dezelfde bijwerkingen, maar bij concerta veel minder erg. Sowieso moeten alle mogeijke bijwerkingen gemeld worden (in de bijsluiter), ook als dit zeer zeldzaam is. Maak jezelf dus niet gek met google!
Probeer het gewoon eens, dan merk je vanzelf hoe het bij jou valt. Dit soort medicatie reageert iedereen weer anders op namelijk, het kan een flinke zoektocht zijn naar het juiste middel en de juiste dosering.

Heb je trouwens verder wel hulp voor je add? Of krijg je alleen pilletjes van de huisarts? Soms is medicatie helemaal niet nodig namelijk. Het is een extra hulpmiddel, naast alle andere dingen die je kan doen en dat vergeten veel huisartsen nogal eens....

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 17:27

Bedankt voor je reactie. Nu zijn de pilletjes de enigste hulpmiddelen. Op
School zou ik hulp krijgen maar daar is Wei of van gebleken ... Op een kaart met langere toetstijd na dan..

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:51

Hej,

Ik vind zelf concerta veel fijner dan ritalin; bij ritalin merkte ik het zelf iets of wat als het uit ging werken, en bij concerta is dat veel minder. Ook is het fijn dat ik op school geen pillen meer hoerf te slikken.
Wel had ik als bijwerking dat mijn eetlust verminderde, maar dat was na een tijdje ook weg.

Succes! Gewoon uitproberen. (en dan bedoel ik niet experimenteren natuurlijk, maar gewoon kijjken als je die mogelijkheid krijgt wat voor jou het beste en fijnste werkt) anders zou je eventueel ook nog die andere pil kunnen proberen, (hoe heet ie nou?!) die maar 8 uur werkt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:19

Mijn dochter had ook concerta. Beviel haar goed. Inmiddels niet meer nodig. Check wel even je verzekering, want het is veel duurder en de meeste maatschappijen vergoeden dit niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:54

ik heb concerta en tiralin gebruikt
ritalin was voor mij een drama, snel uitgewerkt, niet tegen op te slikken en dagelijks meerdere malen rebound...
toen over op concerta
1 maal daags slikken en klaar , bijwerkingen waren minimaal(de eerste twee weken een wat droge mond en een iets versnelde hartslag zo af en toe)

bijwerkingen zou ik me niet snel door af laten schrikken. de meeste bijwerkingen komen maar weinig voor , alleen moeten ze ze wel vermelden omdat de kans aanwezig is dat je die bijwerkingen eventueel, misschien , zou kunnen krijgen
maar vaak zijn bijwerkingen tijdelijk , de eerste paar weken van het slikken van iets zeg maar

ik vond het een verademing indertijd, , 1 maal daags en geen rebound, en ik kon gewoon lekker door met mijn werk etc

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:56

met concerta heb ik op een gegeven moment aan zelf moord gedacht ouders waren er optijd bij en moest stoppen en naar een psycholoog, ritalin werkte voor mij ook niet.
Nu doe ik het zonder medicijnen omdat ik gek word van al die dokters/therapeuten en dergelijke.
Dit werkt alleen ook niet helemaal dus nu word ik gek van me zelf
Laatst bijgewerkt door Bonnyyyyyy op 20-08-12 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:56

Ik gebruikte eerst ritalin en nu concerta. Ik moet zeggen dat concerta veel fijner is. Alleen de rebount kan vervelend zijn (moe, hoofdpijn lusteloos) aan het einde van de dag.
Bij mij helpt het heel goed, en ik heb niet veel last van bijwerkingen. Verder heeft het dezelfde werking als ritalin.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:01

Zwerte schreef:
Concerta is hetzelfde middel als ritalin, het is beide methylfenidaat. Verschil is alleen dat concerta lang werkt en ritalin maar kort. Als ritalin goed werkte bij jou, is de kans groot dat concerta ook goed werkt.

Ze zijn wel ongeveer het zelfde, maar de samenstelling is redelijk anders!
Ik begon met Concerta. Heerlijk, geen rebound of wat dan ook, en werkte super lang bij mij!

Het werd me toch allemaal een beetje te duur, je betaald ruim een euro per pil eigen bijdrage, en ze hadden iets nieuws op de markt: Ritalin Retard.
Een slow release methylfenidaat die een beetje tussen ritalin en concerta in zit, maar wel volledig vergoed word!

Ik vind hem minder fijn dan Concerta, hij 'kickt' meer in, en heb nu wel meer last van rebounds.
Maar wel een fijne gratis oplossing. Ik slik deze 2x per dag (2x 50 mg), en heb nog een lichtere dosis voor savonds (20mg) gekregen tegen het snaaien :') (ik krijg me daar trek als het uitwerkt!!)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:03

Ik gebruik zelf geen medicijnen maar mijn broertje gebruikt het wel.
Het verschil met ritalin en concerta is voor de omgeving echt duidelijk merkbaar.
Met ritalin blijft hij of te druk, verstrooid en niet geconcentreerd maar met een hogere dosis word hij onwijs depressief.
De concerta lijkt voor hem veel beter te werken plus hij hoeft er maar 1 te nemen wat voor hem heel fijn is.
Die rebound was bij hem veel sterker met iets anders dan concerta.
De concerta lijkt beter de doseren/werken waardoor hij ook zijn concentratie langer vast kan houden dan met ritalin(of andere medicijnen)

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 17:10

Ik Ben vorige week begonnen en Ben benieuws of het werkt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:56

ik werd er panisch door. Sociale angst werd héél erg uitvergroot, en datn werd weer versterkt door zenuwtrekjes inderdaad... Uiteindelijk kreeg ik spreekangst omdat mijn hele gezicht begon te bibberen als ik iets moest zeggen, zo genant :') .....

Wil niet zeggen dat jij dit ook krijgt, maar bij mij heeft het een jaar geduurd voordat ik - en dan met name die sociale angst - terug kon koppelen aan mijn medicijn gebruik. Ik kon me echt niet voorstellen dat zoiets door een pilletje kon ontstaan en weet het dus aan het feit dat ik naar een nieuwe school ging. Wát een opluchting was dat toen ik na een jaar een poosje stopte, ivm school vakantie :)) Ben er niet meer aan begonnen daarna. Dus, het is wel goed als je je bewust bent van de mogelijke bijwerkingen :j .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:57

Mijn vriend had 12 uur lang geen enkele eetlust. Hij viel dan ook echt af waardoor de arts ook zei; stoppen.
Dat schoot niet op. Met ritalin werkte het sneller uit en kreeg hij als de pil was uitgewerkt eetlust.

Maar dat was ook niet alles.

Nu is hij medicatieloos en is zijn gewicht ook weer gezond gelukkig.

Succes trouwens, hoop dat het echt voor je gaat werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:00

ik kreeg er ook eetproblemen door idd. Was in mijn geval wel gunstig, mocht wel wat van af :o ... Maar mijn psycholoog heeft op een gegeven moment ook gezegd dat ik maar moest stoppen omdat het in haar ogen richting anorexia ging :o ...... Ben toen gewoon eigenwijs doorgegaan :o . Maar ben meer dan 40 kg afgevallen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:03

Jeetje! Dat is ook niet niks zeg. 40 kilo!

Mijn vriend is altijd al erg slank geweest en hij werd dus echt erg mager. Heeft lang geduurd voordat ik de ribben niet meer kon tellen. :=
(ook zo leuk was dat toen om uit eten te gaan: 2 happen... En hij zat vol! Nu eet hij echt supersnel haha en kan ik er echt niet tegen eten :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:06

haha ik was wel ernstig obees hoor, toen ik ermee begon. Maar ging toen hard op weg naar ondergewicht (volgens mijn artsen :P ) ..... Zit nu, nu ik gestopt ben met concerta, wel weer 10 kg van aan ;( ... Maargoed. Off-topic. :P .

xxDanielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:49

ik neem concerta en heb ook last van bijwerkingen.
Zoals het weggaan van het honger gevoel, maar ook niet kunnen eten, omdat mijn maag het niet toe staat. Mijn oplossing was om eerst te eten en dan in te nemen. Als ik het eten eenmaal op gang heb gaat het wel.
Verder heb ik niet last van bijwerkingen tijdens werking. Het werkt heel goed.
Maar na de werking dus na 10/12 uur. Krijg ik vreetbuien, wordt ik heel hyper en ben ik ook erg prikkelbaar en schieten mijn emoties soms alle kanten op. Dit is de ene keer meer aanwezig dan de andere keer.
Verder ken ik veel mensen die concerta gebruiken en de meest voorkomende bijwerking is toch wel het wegnemen van het hongergevoel

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:59

Mijn broertje gebruikt ook Concerta, om dezelfde overgestapt als jij.
Het enige wat hij van de bijwerkingen merkt is dat hij wat minder honger heeft, maar verder geen last.
Oh, en hij moet het behoorlijk vroeg 's ochtends nemen, anders slaapt hij slecht.