Volgende week begin ik opnieuw met een mbo opleiding. Opleiding paardensport/houderij. Ik ben deze opleiding gaan doen omdat vorig jaar mijn opleiding niks voor me was. Ik wil 4jaar lang iets gaan leren, waar ik over wil leren.
Ik ben alleen altijd zo bang voor zo'n nieuwe start. Hoe moet ik me gedragen? Ja tuurlijk je moet jezelf zijn. Maar in een nieuwe situatie kan ik behoorlijk afstanderlijk en stil worden. Ik ben van mezelf en druk en altijd bezig persoon. Ik sta en ben nooit stil. Maar in zo'n nieuwe situatie kan ik dat gewoon niet. Ik ben stil en wil het liefst vanaf een grote afstand eerst kijken hoe andere het doen. Ik durf niet goed op mensen af te stappen. Ik ken mezelf en kan hierin blijven hangen en gerust vol houden. Als ik thuis kom stuiter ik het hele huis door omdat ik me heb ''ingehouden'' onbewust.
Maar ik wil dit niet. Ik wil gewoon mezelf kunnen zijn, en gewoon dingen kunnen zeggen en doen die ik altijd doe. Maar ik weet dat ik die knop ook weer niet in één keer om kan zetten.
Je eigen onderschrift goed in je achterhoofd houden
Maar even serieus, een assertiviteitscursus zou zeker kunnen helpen
Smoethie
Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-12 15:55
in een week? Lijkt me moeilijk. Ik weet dat ik er laat mee aan kom lopen. Maar heb het altijd voor me uitgeschoven
cursus lijkt me iig geen slecht idee ga even googlen
Laurie
Geplaatst: 15-08-12 17:12
Probeer in je achterhoofd te houden dat die eerste dagen/weken voor iedereen spannend zijn. Weet hoe moeilijk het is, maar het komt echt wel goed!
Leslie90
Geplaatst: 16-08-12 00:27
Ik zou zo kunnen schrijven wat jij schrijft TS! Vooral dat stuiteren als je thuis komt omdat je je hebt ingehouden herken ik helemaal Troost je, je bent niet de enige.
Al jaaaren weerhoud ik me ervan om aan iets nieuws te beginnen puur omdat ik niet weet hoe ik me moet gedragen in een nieuwe situatie. Ik begin dit jaar aan een opleiding assistent manager, en net als jij ben ik in een nieuwe situatie stil en afstandelijk. Daar moet ik echt vanaf stappen, en ik ben ervan overtuigd dat ik dat wel kan.
Inderdaad zou je een een cursus assertiviteit kunnen gaan volgen, en ik ga je topic even volgen omdat ik ook wel wat tips kan gebruiken Ben je trouwens ook onzeker als je ergens nieuw bent?
Dess
Geplaatst: 16-08-12 21:57
Ik herken het. Dit had ik vorig jaar ook. Maar het maakt helemaal niet uit als je eerst wat stiller bent, dat heeft iedereen wel. Je went er vanzelf aan en dan gaat alles vanzelf!
het ging. Heb me het eerste uur toch flink op de achtergrond gehouden en iederen in me hoofd ´´doorgenomen´´ daarna de stap gezet en gewoon maar gaan praten. En het ging, niet veel gezegd maar contact is gelegd.
Vallen en opstaan! Ik ben geswitcht van school vorig jaar en ben in een ***klas geplaatst geworden en tsjah, dan roei je met de riemen die je hebt. Ga van het ergste uit en dan kan het alleen maar beter worden!
morgen op kamp, tot nu toe redelijke ligging in de klas mooit der tussen in. Altijd bang voor kamp. Lijkt geen eind aan te komen en je zit heel de dag en nacht op elkaar. We zullen zien
Yvettee
Geplaatst: 22-08-12 22:00
Komt me bekent voor. Iedereen zag mij op de middelbare als het verlegen stille meisje, terwijl bij vriendinnen en thuis was ik super gek en open. Vorig jaar ben ik aan een hbo opleiding begonnen en heb tegen mijzelf gezegd ik zet nu de knop om. Ik wil dat iedereen ziet hoe ik echt ben. Natuurlijk was ik in het begin ook wel iets terughoudener, maar dat is iedereen op zijn eerste dagen. Ik ben dit jaar zo ongelofelijk veel gegroeid als persoolijkheid. En ik vind het heerlijk ik ben nu echt mijzelf. Dus mijn tip denk er niet te veel over na wat anderen van je vinden en probeer jezelf te zijn. De meeste mensen die aan de opleiding beginnen kennen nog (bijna) niemand daar, dus nieuwe contacten heb je zo gelegd! En over kamp dat is juist leuk! Iedereen is dan wat losser dus zul jij je ook losser gaan gedragen. En als je nu al een redelijke ligging in de klas hebt gaat dat zeker goed komen! Niet te veel er over nadenken, komt helemaal goed!