Donor en getransplanteerde moeten kunnen ontmoeten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Contact, mits beide partijen dit willen, moet mogelijk zijn.

Ja
61 (88%)
Nee
8 (11%)

Totaal aantal stemmen: 69

LadyMadonna

Donor en getransplanteerde moeten kunnen ontmoeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 21:07

Zit op Ned. 1 een programma te kijken van iemand die een nieuw hart heeft gekregen, en de familie van de vrouw wiens hart het donor orgaan is.
In nl rust er kennelijk een taboe op en houdt de transplantatie vereniging (ben de naam even kwijt) het ontmoeten erg af. Ook al willen beide partijen dit.
Omdat het tot voorkort niet mogelijk was om mensen met elkaar in contact te brengen, is er een stichting opgericht die dit wel mogelijk maakt (donadona).
Ik sta hier eigenlijk een beetje van te kijken.
Als beide partijen het willen, wat is het probleem dan?
Ben benieuwd hoe anderen hier over denken.

Grapjasjes12

Re: Donor en getransplanteerde moeten kunnen ontmoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:11

Ik snap het probleem ook niet. Als beiden het fijn vinden om elkaar te leren kennen, al is het maar één keer, dan moet dat kunnen. Lijkt mij dat je die vrijheid als mens gewoon moet hebben.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:12

Ik zat ook het programma te kijken, maar snap het toch ook wel weer. Ook al wil je beide zo graag, het kan heel verkeerd uitpakken denk ik.
Mensen vormen toch een beeld ( zowel van de donor als de ontvanger ) en dat kan heel erg tegenvallen. En misschien wel uitlopen op ruzie omdat de levensstijl totaal verschillend is van beide partijen. Of dat juist partijen elkaar gaan claimen, zoals ze ook zeiden. ( en dan denk ik vooral het gezin van de donor de ontvanger zal claimen ).

edit
Laatst bijgewerkt door Lauraennala op 14-08-12 21:19, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 21:14

Want? Dat je een racist bent en een orgaan van een Marokkaan hebt gekregen bijvoorbeeld?
Dan moet je toch nog steeds heel erg dankbaar zijn?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:16

Belangrijk bij doneren is dat het belangeloos is en daarom is het belangrijk dat men elkaar niet leert kennen. Het ontmoeten klinkt romantischer dan hett is. Ik kan me goed voorstellen ddat je je donor wil bedanken, maar bedenk welke trend zal volgen. Mensen bedanken met een klein kadootje en voor je het weet gat er geld geemoeid en het is zo belangrijk om adat te voorkomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 21:19

Zou het? Ik ben in zulke dingen heel naïef hoor, ga nog altijd uit van het goede in de mens

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:21

Ik ben er van overtuigd dat dat zeker een gevolg zou gaan worden. Er kan een soort indirecte handel ontstaan en wat zal err gebeuren als je je donor niet bedankt?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:21

stef schreef:
Want? Dat je een racist bent en een orgaan van een Marokkaan hebt gekregen bijvoorbeeld?
Dan moet je toch nog steeds heel erg dankbaar zijn?

Maar als het gaat om bijvoorbeeld een nier, zal het zomaar al een heel ander verhaal kunnen zijn..

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:22

En er zijn misschien ook wel mensen die gek worden van verdriet als ze een vreemd iemand zien met het orgaan van hun geliefde.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:24

Ja of gezondheidsrisico's nemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 21:45

Lauraennala schreef:
En er zijn misschien ook wel mensen die gek worden van verdriet als ze een vreemd iemand zien met het orgaan van hun geliefde.

Daarom zeg ik ook: beide partijen moeten het willen.

Fortuna, hoe bedoel je gezondheidsrisico's ?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:47

Ja, maar dan nog krijg je denk ik mensen die denken het te willen, maar zodra ze elkaar daadwerkelijk zien helemaal doorslaan. :o

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:48

Ik denk niet dat het iets met racisme te maken (mag) hebben, maar dan nog vind ik het geen goed idee. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me dat je 2 groepen nabestaanden hebt: a) degenen die voor het feit gesteld zijn dat hun dierbare ervoor gekozen heeft zijn of haar organen af te staan en b) degenen die die keus hebben moeten maken, terwijl ze niet zeker wisten wat de dierbare zelf zou hebben gewild.

Voor groep b) lijkt me dat de keus om de organen van je dierbare beschikbaar te stellen - zonder zeker te weten of diegene dat ook zou willen - hoofdzakelijk gebaseerd is op een ander leven willen redden omdat je het leven van je eigen dierbare toch niet meer kunt redden.

Voor een deel van groep a) - het deel dat problemen heeft met de keuze van de dierbare - lijkt 'hij of zij redt op deze manier iemand anders' leven, ook al was hij/zij zelf niet meer te redden' me het belangrijkste argument om zich toch met dit besluit te verzoenen.

In beide gevallen zit je met een rotsituatie: het verlies van een dierbare. Dat verlies is emotioneel en probeer je te verzachten met het idee dat er voor iemand anders in ieder geval iets positiefs uit gekomen is. Maar dat is geen rationeel argument, dat is hoofdzakelijk een emotioneel argument om beter om te kunnen gaan met een rotsituatie. In die situatie is het zo ontzettend makkelijk en begrijpelijk dat je het plaatje idealiseert: je hebt een verschil gemaakt, een leven gered, een nieuwe kans gegeven. Maar een abstract plaatje is vaak zonniger dan de werkelijkheid. En dat plaatje biedt troost. Juist binnen dat plaatje kan ik me voorstellen dat je de getransplanteerde wilt ontmoeten, want dan kun je een gezicht op die nieuwe kans/het geredde leven plakken. Maar wat nou als het niet zo mooi is als het troostplaatje dat je bedacht hebt? Dat hoeft niets met racisme te maken te hebben, dat kan heel simpelweg zijn dat karakters/levensstijlen/wat dan ook niet klikken. Dat kan een grote of een kleine aanpassing aan je plaatje opleveren. Dat kan even slikken, bijstellen en dan accepteren zijn, maar wat nou als je er achter komt dat iemand een orgaan van je dierbare heeft ontvangen, en niet leeft zoals jij kunt respecteren (op wat voor manier dan ook). Wat nou als je achterblijft met het idee "mijn zoon/dochter/geliefde is voor jou gestorven en jij verdient het niet". Dan valt het hele 'coping mechanism' dat je opgebouwd hebt weg, en begint het rouwen weer opnieuw. Dat verdient niemand.

Ongeveer hetzelfde argument vind ik ook voor getransplanteerden gelden: je bent blij met je nieuwe kans, maar wat nou als je erachter komt dat het - om wat voor reden dan ook - totaal niet klikt met het beeld dat je via de nabestaanden van je donor krijgt? Dan zit een deel van die persoon in jouw lichaam. Dan is het niet meer een orgaan, een onderdeel van de machine, dan wordt het emotioneel. Dan zit er iets in jouw lichaam waar je niet met en (letterlijk) niet zonder kunt.

Dat kan gebaseerd zijn op racisme, of normen en waarden, of wat dan ook waar wij het rationeel niet mee eens zijn. Maar dit is geen rationele situatie.

Ja, het kan goed uitpakken voor beide partijen, maar het is niet nodig om te weten waar een orgaan terecht komt/van wie je een orgaan gekregen hebt. Voor beide partijen vind ik het risico te groot.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:49

Ik heb het programma ook gezien vanavond
moest ervan huilen ...

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:50

@ Amber, dat is precies wat ik wilde zeggen! :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:01

stef schreef:
Lauraennala schreef:

Daarom zeg ik ook: beide partijen moeten het willen.

Fortuna, hoe bedoel je gezondheidsrisico's ?

Stel dat het om nieren gaat en de ontvanger slaat aan drank of eet ongezond. Ook al valt er een kritische noot te zeggen als zo iemand aan de alcohol gaat, het lijkt me onverstandig als men zich op dat nivo met elkar kn bemoeien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:04

Daar zit wat in :j
Maar met een eenmalige ontmoeting heb je dat natuurlijk niet. Althans, ik heb niet het idee dat de mensen uit het programma nu dagelijks bij elkaar op de koffie gaan.
Ik denk
Overigens wel dat het onder goede begeleiding moet. Zodat situaties die jij nu beschrijft ook van te voren mee genomen worden in de beslissing.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:05

volgens mij komen mensen met een verslaving niet in aanmerking voor donororganen...

ik wist ook niet dat het niet kon/mocht.. ik snap het verlangen wel ben dus ook voor.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:07

Nee, ik denk niet dat je alles van te voren door kan spreken. Emotie kan een hoop doen met een mens..

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:02

Ik zag laatst een programma (fictief of niet, kan ik me niet meer herinneren) waarin een man met een getransplanteerde hand in het ziekenhuis kwam, het was uiterst zeldzaam en de hand genas heel goed. Echter kwam de man voor een andere reden, hij was zo blij geweest met zijn hand dat hij de familie van de donor wou opzoeken en op de een of andere manier is hij achter de naam gekomen, toen kwam hij er ook achter dat de man die de hand gedoneerd had, pedofiel was. De man in het ziekenhuis kwam daarheen om zijn hand er weer af te laten halen, hij kon niet leven met het feit dat hij een hand had die kinderen op een seksuele manier had aangeraakt.

Ik kan me dus voorstellen dat het beter is voor beide partijen om anoniem te blijven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 12:01

Sorry maar dat klinkt wel heel erg broodje aap verhaal voor mij....

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:15

Volgens mij was het ook een fictieve film, kan het me niet zo goed meer herinneren. Maar ik kan me voorstellen dat het gewoon beter is voor beide partijen om anoniem te blijven.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:38

en zover ik weet doneren islamitsche mensen niet (of nauwelijks)

Verder vind ik dat men het zelf moet weten, maar misschien om het zakelijk te houden elkaar een brief sturen of iets in die richting?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:42

ik zou als nabestaande wel van te voren willen weten naar wat voor persoon het orgaan zou gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 14:51

dat gebeurt dus sowieso niet Daks.
Alleen via donadona kunnen getransplanteerden en nabestaande met elkaar in contact komen.
Dat vind ik dan weer wel goed, want anders krijg je jij wel en jij niet...