Is dit een gaatje? Tandarts angst.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Is dit een gaatje? Tandarts angst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:42

Ik ben 25 en heb nog nooit een gaatje gehad ik ga braaf elke 6 maanden naar de tandarts.

Nu ben ik erg zuinig op mijn tanden omdat ik een mooie glimlach belangrijk vind maar ook omdat ik de tandarts de meest lugebere plek op aarde vind. Even ter omschrijving: mijn tandarts zit een een ietwat vervallen gebouw (aan de binnenkant prima in order), op zonnige dagen krijgt dit gebouw het voor elkaar om alsnog in een donker schaduwrijk hoekje te vallen, in de winter hangt er vaak flinke mist omheen en het bord op het gebouw ziet er vervallen en bijna angstaanjagend uit.

Het liefst zou ik tijdens een tandarts controle helemaal platgespoten worden, ik wil die ellende niet in mijn mond, ik wil niet over mijn vakantie plannen praten terwijl iemand mijn tanden schoonschraapt en me niet kan verstaan, ik wil geen boor in mijn mond. Ik wil het gewoon niet. :=

Nu keek ik vandaag in de spiegel en in mijn achterste kiezen heb ik nu zwarte lijnen in de groeven. Ook heeft 1 kies een ienieminie klein zwart puntje, het lijkt een vlekje.

Ook heeft mijn vriend nu een gaatje dat is duidelijk te zien en staat op de wachtlijst bij de tandarts, kan ik gaatjes krijgen door te zoenen met iemand met een gaatje? :')

tante_trien

Re: Is dit een gaatje? Tandarts angst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:43

Je krijgt iig geen gaatje door te zoenen met iemand met een gaatje _O-

Het zou kunnen dat je gaatjes hebt, is het ook gevoelig met warm/koud/kleverig eten?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:44

Gaatjes zijn niet besmettelijk nee. Toch even langs de tandarts, als gaatjes klein zijn merk je bijna niets van het vullen, als ze groter zijn word het pas vervelend..

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:46

tante_trien schreef:
Je krijgt iig geen gaatje door te zoenen met iemand met een gaatje _O-

Het zou kunnen dat je gaatjes hebt, is het ook gevoelig met warm/koud/kleverig eten?

Nou het zou toch kunnen? Ik dacht altijd dat gaatjes o.a kwamen door bacterieen, je kunt namelijk wel tandvlees infecties over krijgen door zoenen dus ik wist niet of het met gaatjes ook zo was.

Gevoelig is het niet, heel soms wel gevoeligheid met warm of koud maar dat zijn meer mijn voortanden, niet mijn kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:47

Ik meende ergens gelezen te hebben dat het pas echt een "gaatje" heet als de tandarts er met z'n haakje achter blijft hangen.

Maar zo'n zwart puntje wórdt inderdaad uiteindelijk wel een echt gaatje en dan kan die ook pijn gaan doen.
Nu een afspraak maken om te vullen scheelt een hoop ellende en pijn in de toekomst :j

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:47

Kan je niet naar een andere tandarts? Of een angsttandarts ofzo :P

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:51

MightyJoe schreef:
Kan je niet naar een andere tandarts? Of een angsttandarts ofzo :P

Het is niet mijn tandarts, dat is een aardige vent maar het feit dat iemand misschien moet gaan boren of wat dan ook in mijn mond daar ben ik niet van gediend.

Ik geef geen gil als ik naar de eerste hulp moet om gehecht te worden maar de tandarts is echt niet mijn ding.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:04

:')
Nou ja Cariës klinkt inderdaad wel als een SOA. :')

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:08

Gaatjes ontstaan door verzuring, doordat tandplak verzuurd. Dit krijg je dmv suiker etc. Daarom moet je goed je tanden poetsen, zodat je het tandplak weg poets. Kan het ook niet verzuren. Door het zuur lost je glazuur op waardoor er een gaatje ontstaat. De fluoride in de tandpasta kan er voor zorgen dat een gaatje zich weer hersteld. Google is your best friend.
Laatst bijgewerkt door _aussi op 14-08-12 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:10

Is er geen mogelijkheid naar een fijnere tandarts praktijk te gaan dan? Een zwart puntje die niet weggaat met poetsen klinkt niet erg gezond.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:12

Een zwart puntje kan ook gewoon verkleuring zijn, hoeft niet direct een gaatje te betekenen. Maar alleen de tandarts kan hier antwoord op geven.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:18

Heb zelf ook van die mooie zwarte diepe groeven -O-
En ja.. een slecht gebit, wat ik er ook aan doe ;(
Nu laatst had ik wat kiespijn. Leek in eerste instantie een mini onschuldig gaatje, met goed poetsen bleef het zo. Heb gezegd dat ik er nu toch lag dus hij het beter maar kon boren en vullen.
Gat bleek toch iets groter :o
Mijn tandarts is een geweldige vent die gewoon nog werkt terwijl hij met pensioen is. Voelde geen eens de verdoving, en dan ook écht niet! Boren ging ook prima..
En ik ben een schijtluis door een trauma van vroeger..
Vraag je tandarts om een kinderbehandeling :') Werkt prima! Vraag of ie heeeel langzaam de verdoving wil spuiten, dan voel je echt niks.
Sterkte er mee!! Laat er echt wat aan doen, want straks mag je een wortelkanaalbehandeling en dan piep je wel anders :x Daar is een gaatje vullen niks bij.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:23

Van die plekjes heb ik op bijna al mijn kiezen en dat zijn geen gaatjes, maar is gekomen door tanderosie. Door veel en vaak cola gedronken te hebben.

Wie weet is dat bij jou ook wel zo? Zoja, zou ik wel advies vragen aan de tandarts. Tandglazuur dat weg erodeert komt nooit meer terug.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:52

Geryon schreef:
Van die plekjes heb ik op bijna al mijn kiezen en dat zijn geen gaatjes, maar is gekomen door tanderosie. Door veel en vaak cola gedronken te hebben.

Wie weet is dat bij jou ook wel zo? Zoja, zou ik wel advies vragen aan de tandarts. Tandglazuur dat weg erodeert komt nooit meer terug.

Ik drink alleen water en groene thee, ik denk dat laatste keer dat ik frisdrank op heb zo'n 6 jaar geleden is.
Ook eet ik geen suiker, nja wel fruitsuiker.

De zwarte lijntjes zien er niet choquerend uit maar ik wil graag weten wat het is zonder weer op de tandarts stoel te hoeven zitten. #)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:05

Ik heb ook zwarte lijntjes, okee meer grijsbruinig) op mijn tanden, al een aantal jaren en iedere keer krijg ik weer te horen dat het er perfect uitziet.
Op mijn 25-ste had ik mijn eerste gaatje. Het was al een tijdje gevoelig en als ik met een spiegeltje keek zag ik een blauw plekje. Dacht meteen aan een gaatje.
En mijn tandarts moest erg lachen toen het ook een gaatje bleek te zijn. Gelukkig is het tot nu toe bij dat ene gaatje gebleven.
Heb zelf een hele fijne tandarts waar ik graag 2 keer per jaar wel een aantal kilometers voor wil rijden (Breda-Rotterdam)
Misschien een idee toch een andere tandarts te zoeken als je je er niet prettig bij voelt.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:46

Ik heb ook zo'n vlekje! Ben toevallig laatst van tandarts veranderd, omdat de vorige met pensioen ging. Het vlekje zat er toen al en hij had er toen een foto van gemaakt en besloot om het niet open te boren om te vullen omdat hij dat te prematuur vond. Het is een beginnend gaatje, maar met goed poetsen hoeft het geen echt gaatje te worden.
Nu twee jaar later bij de nieuwe tandarts is er niets veranderd op de foto, gaatje is dus niets gegroeid, maar deze tandarts wil juist wel open boren en vullen. Toen ik haar vertelde dat mijn vorige tandarts ervoor had gekozen om het niet te doen. Zei zij ook dat je niet zomaar in een kies moet gaan boren, maar ookal is er niets veranderd, het gaatje zit wel door het glazuur heen, dus het kan ineens wel heel snel gaan.

Kortom, ik lig straks weer op stoel. Ze zei dat ik zelf mag kiezen of ik het met verdoving. Mijn moeder zegt altijd, doe niet, daar heb je alleen maar last van, maar ik doe het wel.
Ik heb eerder een keer een kies afgebroken gehad. Toen moest mijn tandarts ook boren om er een mooi stuk op te zetten. Toen vroeg hij niet eens of ik een verdoving wilde, maar deed hij het gewoon. En dat ging erg fijn. Verdoving ging in het tandvlees boven de kies en het enige wat je daarvan merkt is het prikje als hij het tandvlees ingaat (vergelijkbaar aan vaccinatie in je arm) en er viel een druppel in mijn mond die er bitter smaakte.
Na een paar minuutjes was het al verdoofd en begon hij te werken. Ik heb daar niets van gevoeld op de plek zelf, je voelt alleen de druk enzo.
Vervelend is wel dat hij de hele tijd in je mond zit en dat je dus met je mond open ligt en niet kunt slikken.

Het is dus helemaal niet zo erg hoor, boren. Achteraf heb je nog een uurtje het gevoel alsof je erbij loopt met een hangende mond :p Dat is alleen niet zo, als je in de spiegel kijkt zie je niks, maar het voelt gewoon vreemd.