Afkeuren, had dat gekund dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Afkeuren, had dat gekund dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 09:45

Al jaren ben ik migraine patiënt. Wat nu overigens harstikke goed gaat. Ik heb een vaste baan voor 20 uur.

Fulltime trek ik niet, en daarom hebben we destijds zelf de keuze gemaakt om parttime te werken.
Ik heb 10 jaar lang van baan naar baan gevlogen, en lag er elke keer weer uit door de migraine.

Nu zei laatst iemand tegen me, waarom heb je je dan niet gedeeltelijk af laten keuren? Had je iig meer inkomen gehad.
Nu heb ik er niks meer aan, maar ben toch nieuwsgierig.
Had dat gekund dan? Zo eenvoudig is het niet om afgekeurd te worden.

Pinacolada

Re: Afkeuren, had dat gekund dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:07

Kun je je überhaupt deels af laten keuren door migraine? Meen ergens te lezen te hebben dat dat niet kon.

Zelf heb ik er ook veel last van, al is het erger geweest. Daardoor al diverse waarschuwingen gehad en idd baan kwijt geweest. Voel je je helemaal ellendig, en ziek en dan nog gezeur krijgen. Nu werk ik meestal korter dan 8 uur per dag en onder mn niveau, baal ik ook wel van maar nu kan ik t redelijk handelen..

Dus lees ff mee..

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:15

Dat ligt aan de situatie. Als jij na 2 jaar ziekte je werk niet meer kunt doen dan kun je een uitkering aanvragen in het kader van de wet wia. Eerst gaat een arts dan bekijken hoe het zit met jou belastbaarheid (wat kun je wel en wat kun je niet). Vervolgens gaat een arbeidsdeskundige met die gegevens aan de slag. Die kijkt of je het eigen werk al dan niet meer kunt uitvoeren. Als je dat werk niet meer kunt dan gaat de arbeidsdeskundige kijken wat je eventueel nog wel kunt verdienen met de mogelijkheden die je hebt. Om in aanmerking te komen voor een Wia uitkering moet je inkomensverlies hoger zijn dan 35%. Oftewel, als jij eerst 1000 per week verdiende en je kunt door ziekte of handicap minder dan 650,- verdienen dan kun je een wga uitkering krijgen (valt onder de wet wia en staat voor werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten).

Echter is de verwachting dat zoiets niet heel snel zal gebeuren bij migraine. De wet Wia doet niet aan afkeuren maar er wordt gekeken naar inkomensverlies. Je verzekert je inkomen voor als er iets gebeurt waardoor je dat inkomen niet meer kunt verdienen (ziektewet bij ziekte, ww bij werkloosheid en wga of iva bij langdurige ziekte).