Al zeer lang opgezette klieren in hals

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amy_92

Al zeer lang opgezette klieren in hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 13:10

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring met heeft.

Ik heb reeds gedurende meer dan een half jaar opgezette klieren in mijn hals en er zijn er ook enkele voelbaar in mijn lies.
Uiteraard werd er eerst aan pfeiffer gedacht (gezien ik dat ook gehad heb en toen ook opgezette klieren had) echter verschillende bloedonderzoeken waren negatief, pfeiffer uitgesloten.

Gezien de klieren maar niet verdwijnen heeft de huisarts me toen doorgestuurd om een echo te laten nemen, hier kwam ook niets uit.

De huisarts wil niet verder zoeken naar de oorzaak, de echografie is inmiddels ook een 3-tal maanden geleden genomen en hier zit ik nu met opgezette klieren, huisarts weet niet wat er aan de hand is maar vind het ook niet nodig om verder te zoeken naar de oorzaak. Het enige dat hij zegt is dat ik 'reactieve' lymfeklieren heb. Voor mij is het moeilijk aan te nemen dat mijn klieren ergens op reageren zonder oorzaak.

Ook heb ik al een AB kuur gehad om eventueel infectieuze oorzaken uit te sluiten, dit heeft ook niet geholpen.

Zijn er hier bokkers die iets soortgelijks hebben meegemaakt of hier ervaring met hebben ?

Alvast bedankt ! :)

kimberley12

Re: Al zeer lang opgezette klieren in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:27

Mijn moeder had ook heel erg haar lymfeklieren altijd opgezet in de hals, oksels, en liezen....deed ook echt pijn bij haar. Na diverse onderzoeken is gebleken dat ze lymfeklierkanker heeft...Ik zou wel vragen om verdere onderzoeken, want hoort niet opgezet te zijn en dik te zijn.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:55

Ik zou toch voor een Second op. gaan..
Dat die opgezet zijn klopt niet, zeker niet op meerdere plekken in je lichaam..

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 14:31

Bij mij doen de klieren zelf niet echt pijn maar ik heb vaak het gevoel dat de spieren in mijn hals stijf zijn terwijl dat dus gewoon dankzij die klieren komt ..

Misschien toch maar eens naar een andere arts gaan dan.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:37

Ga zeker voor een second opinion. Die klieren horen niet opgezet te zijn en zeker niet voor zo lang.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:04

Ik heb ook altijd een opgezette klier onder mijn kaak. Vorig jaar ook bloedonderzoek en echo etc gehad bleek ook een reactieve lymfeklier te zijn. Zit je vaak aan deze klieren?? Ik deed dit onbewust en daardoor werden ze groter. Als ik er dan een poosje vanaf bleef slonken ze weer iets maar nooit tot normale grote...

Zou als ik jou was zeker verder laten onderzoeken. Al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust want nu ben je er toch (misschien) onbewust steeds mee bezig...

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:32

Ik heb ook altijd een aantal opgezette klieren onder mn kaak en in mn hals. Maar mij is altijd verteld dat het een soort "littekens" zijn van Pfeiffer. Als je pfeiffer hebt zetten je lymfeklieren op en als de pfeiffer weg is kunnen er een aantal opgezet blijven. Schijnt vaak voor te komen bij mensen die pfeiffer gehad hebben. Bij mij is het nooit onderzocht verder, maar ik maak me er ook geen zorgen om.
Maar als je er echt last van hebt en je er zorgen om maakt, dan kan je het beter wel verder uit laten zoeken...

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 09:41

Geen idee of het littekens van pfeiffer zijn. Ik zou denken van niet gezien ik er helemaal geen meer had na pfeiffer en dan langzaamaan er terug meer en meer kreeg.

Verder zit ik ook niet vaak aan de klieren. Af en toe voel ik eens of ze nog niet weg zijn, gezien de arts me heeft gezegd van dat zo te doen (watchful waiting).

Ik ben er inderdaad wel vaak met bezig. Vraag me dan steeds af of een echografie wel 'goed' genoeg is, en er geen bijkomende onderzoeken nodig zijn.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:59

Wellicht dat mijn situatie je een beetje wijsheid kan geven. Ik kreeg 2,5 jaar geleden na het verongelukken van mijn paard onder andere ook opgezette klieren. Enorme 'ballen' in mijn nek die met geen enkele antibioticakuur te verdrijven waren. Talloze doktersafspraken en wisseling van soort antibiotica volgde maar niets hielp. Bloedtesten wezen ook geen pfeiffer uit, evenals echo's. Na een half jaar heb ik mijn amandelen operatief laten verwijderen omdat de doktoren dat nog als enige mogelijke oorzaak zagen. Ben daar erg ziek van geweest maar de klieren bleven net zo dik als voor de operatie. Enige resterende mogelijkheid was een psychische oorzaak. Ik ben toen bij een medisch psycholoog terecht gekomen en zij kon mij vertellen dat mijn klachten somatoform waren, voortkomend uit stress en psychische oorzaken (in mijn geval PTSS). Dikke klieren is één van de vele voorkomende lichamelijke symptomen van aanhoudende stress. Ik ben nu 2,5 jaar verder en mijn klieren zijn nog altijd dik. Ik hoop/vermoed dat zodra mijn 'geest' weer rust heeft gevonden dmv therapie dat mijn klieren ook weer rustig(er) zullen worden.

Ik ken jouw situatie natuurlijk niet maar ik wil enkel aangeven dat je de oorzaak wellicht niet enkel in de lichamelijke hoek moet zoeken :)

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 10:02

Bedankt voor je ervaring te delen.

Ik denk niet dat ik bij mij de oorzaak daar moet gaan zoeken gezien ik in mijn leven momenteel alles wel goed voor elkaar heb en eigenlijk ook geen stress ervaar.
Mijn amandelen zijn als kind al operatief weggenomen dus dat kan ook geen oorzaak zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:04

Ik had toen ik 10 was een tumor in 1 van mijn lyfmeklieren, waardoor de rest daardoor op reageerde.
Tumor was verwijderd en de rest werd langzamer ook rustiger.

Momenteel weer eentje zitten. Waardoor ik soms wel wat dikkere lyfmeklieren heb zitten.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:06

Oke, dan vermoed ik dat de verklaring van Mickyl het meest aannemelijk is. Ik heb vorig jaar ook pfeiffer gehad en mij is toen ook verteld dat de nasleep daarvan, waaronder dus de dikke klieren, tot wel 4 jaar kan duren en dat sommige mensen de effecten hun hele leven lang bij vlagen blijven merken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:24

Hebben ze ook geprikt op toxoplasmose virus? Dat was bij mij de reden van steeds terugkerende lymfeklierontsteking. Pfeiffer kan idd ook nog, soms blijft er een restje van het virus achter in je lichaam, te weinig om via bloedonderzoek aangetoond te kunnen worden maar genoeg om nog klachten te kunnen geven als je weerstand minder is.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:26

Herkenbaar ook ik loop sinds januari al met een stel opgezette klieren in mijn hals. Heb 2x bloedonderzoek gehad en een echo kwam niets bijzonders uit. Ik gevraagd wat er verder mee moest gebeuren en kreeg te horen dan het vanzelf wel over zou gaan...

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:01

sinds mijn pfeiffer heb ik ook vrijwel altijd last van opgezette klieren in mn hals.. Zeker als ik een avond flink was wezen stappen of een drukke week met veel stress had, wist ik zeker dat ik binnen 5 dagen met agina zou rondlopen. (dit had ik gemiddelde 6x per jaar)

Vorig jaar hebben de artsen besloten mn amandelen te verwijderen, ook al wou ik het zelf echt niet! Het heeft toen ruim 9 maanden geduurd voordat van mn keelontsteking af was, nu is het iets minder maar die klieren blijven opspelen bij het minste gering.

In mijn geval is het niets ernstig en kan er vrij weinig aan gedaan worden. Ik moet gewoon leren mn rust te pakken en beter voor mezelf te zorgen!! Hoop dat je hier iets mee kan? Sterkte iig