Pff, vriendinnen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

appelxkiwi

Pff, vriendinnen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 21:20

Ik wil graag even m'n hart luchten en bokt is daar een goede plek voor.
Voor privacy gebruik ik cijfers i.p.v. namen.

Ik ben op dit moment 17 jaar en ga a.s. schooljaar naar 5 HAVO. Ik zat eerst in 4 VWO, maar hier was ik niet gemotiveerd genoeg voor. Ik ben dus afgelopen jaar naar 4 HAVO gegaan, maar mijn vriendengroep is allemaal op VWO blijven zitten, zij gaan dus a.s. schooljaar naar 6 VWO.

Het begon al in de zomervakantie van 4 VWO naar 4 HAVO. Ik heb een vriendinnengroep van 8 meisjes, inclusief mijzelf. Bij onze vriendengroep horen ook nog zo'n 10 jongens, maar die hebben er even niks mee te maken. Het plan was in eerste instantie met z'n 8e op vakantie te gaan, totdat een vriendin 1 met een redelijk sterke mening besloten had dat ze de groep te groot vond. Uiteindelijk gingen ze met z'n 5e op vakantie. Ik ben altijd erg goed bevriend geweest met vriendin 2 en vriendin 3, zij waren in eerste instantie ook niet meegevraagd. Achter de rug om van vriendin 2 en mij hadden ze vriendin 3 meegevraagd. Erg achterbaks, maar oké, daar viel nog mee te leven.

Ik wist dat er dingen gingen veranderen, omdat ik als enige naar 4 HAVO zou gaan. Ik had eigenlijk verwacht dat ik daar ook weer genoeg nieuwe vrienden zou maken. Helaas bleek dit niet helemaal het geval te zijn. M'n relatie met m'n vwo-vriendinnengroep ging achteruit, wat op zich begrijpelijk is, omdat we niet meer bij elkaar in de klas zitten, maar ik had het gevoel dat vrijwel niemand moeite deed om de relatie met mij te onderhouden. In het begin was ik daar best boos over, uiteindelijk ben ik zelf moeite gaan doen om de relaties te onderhouden. In 4 HAVO zaten op zich best aardige mensen, ik merkte alleen wel enorm het leeftijdsverschil (ook al was dit maar een jaartje). Er werd enorm veel geroddeld en er ontstonden dus ook allemaal roddels (ook af en toe over mij), die totaal niet waar waren. Persoonlijk hou ik niet van roddelen en al helemaal niet van dat achterbakse gedoe! (ik geef toe dat ik wel is roddel, doet iedereen volgens mij wel is. ik probeer het iig beperkt te houden) Ik had een paar mensen waar ik uit de klas mee omging, maar echte vriendinnen zaten er voor mij niet echt tussen.

Deze zomervakantie had ik bedacht om samen met vriendin 2 zelf op vakantie te gaan, als we opnieuw niet meegevraagd zouden worden. We werden niet meegevraagd en het plan was om naar Barcelona te gaan, samen met een meisje die we allebei van school kenden (zij is verder niet van toepassing op het verhaal). Uiteindelijk is er niks meer van gekomen, dan hadden we toetsweek en hadden we het druk, dan was er dit etc. Uiteindelijk kreeg ik een smsje van vriendin 4: He, ben je morgenmiddag thuis? ik moet even met je praten en het is niet zo leuk! x ik heb heel lang nagedacht over wat het zou kunnen zijn: ik had geen ruzie met iemand van m'n vriendinnengroep en ik had ook niks verkeerd gedaan zover ik wist. Toen kwam ik opeens op de vakantie. Ik had vriendin 2 gesmst: ben jij wel meegevraagd op de vakantie? x Als antwoord kreeg ik terug: ja, hoezo? x Ik was enorm overstuur, voelde me buitengesloten en voelde me echt alleen op de wereld (beetje overdreven, maar zo voelde het wel). Die dag erna kwam vriendin 2 en vriendin 5 met me praten, ik heb alleen maar gehuild. Ze vertelden dat het niet de bedoeling was om me buiten te sluiten, maar aan het begin van het jaar ging ik bijna niet meer met m'n vriendinnengroep om en er was maar plek voor 7 personen. Ik kreeg veel verschillende verklaringen en ik weet nog steeds niet echt de precieze verklaring. Uiteraard zouden ze niks over de vakantie op FB zetten, van leuke foto's of iets dergelijks. Ik kreeg ook nog wat smsjes: echt poedersuiker hoe het gelopen is x. Op dat moment voelde ik me wel iets beter, omdat ze alles uitgelegd hadden. Na een paar weken fietste ik met vriendin 3 naar huis en toen hadden we het over de vakantie. Zij vertelde dat sommige me niet mee wilden op vakantie, omdat ik niet zo van het uitgaan ben. Vind het hartstikke leuk voor af en toe, maar zeker niet voor een hele week lang en zij hadden geen zin om steeds bij mij in de tent te zitten. Begrijpelijk, maar het gaat mij om het principe, dat ik als enige niet meegevraagd ben.

Ik dacht er vrede mee gesloten te hebben, dit blijkt nog niet het geval... Deze week zijn zij op vakantie geweest, ik heb thuisgezeten, maar me ook prima vermaakt. Er stonden af en toe wel statussen over de vakantie, maar ik dacht: oké, naja, een paar kunnen wel. Toen ik net op FB keek stonden er albums van letterlijk honderden foto's en over hoe geweldig het wel niet was geweest bla bla bla. Nu ik lees hoe geweldig zij het wel niet gehad hebben etc. voel ik me alweer zo buitengesloten. Vriendin 5 en 6 (ik weet niet wie nog meer) zijn vandaag naar een strandje in de buurt geweest, ik had toen ook weer een buitengesloten gevoel. Ik snap dat ze niet iedereen elke keer voor alles uitnodigen, maar schijnbaar voelen ze zich dus minder schuldig over de vakantie dan in eerste instantie? Ik kijk echt enorm op tegen aankomend schooljaar. Ik ben bang dat ik uiteindelijk niemand meer heb om m'n tussenuren mee door te brengen, in de pauze bij te staan etc. Ik voel me gewoon opnieuw weer zo alleen..

Vriendin 2 is de enige die de relatie ook uit zichzelf met me blijft onderhouden en zich ook echt schuldig voelt over het hele vakantiegedoe. Met haar ga ik a.s. zondag t/m woensdag 22 aug nog op vakantie, waar ik wel heel erg naar uitkijk. Ik baal gewoon van al m'n vriendinnen en het feit dat iedereen zo enorm achterbaks is tegenwoordig...

Ik wilde even m'n hart luchten, ben bokt erg dankbaar voor dat die daar plaats voor geeft!

suikermeisje

Re: Pff, vriendinnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:13

Jeetje wel heftig!
Je kunt ze natuurlijk ten eerste niet verbieden iets op FB te plaatsen, maar dat ze met 7 man terwijl de groep oorspronkelijk uit 8 bestaat, op vakantie gaan... Noem ik geen vriendinnen, en met die mensen zou ik volgens jaar als niet eens meer willen!
vriendin 2 doet wel haar best, probeer die relatie goed te houden..
En verder gewoon leuke contacten houden in je eigen klas, sportvereniging oid. Nieuwe vrienden maak je niet in een week (niet goede vrienden, wel gewone en het eerste contact), maar daar gaan maanden overheen. Blijf niet die anderen achter hun reet aanlopen, is toch zonde van de moeite? Die moeite kun je beter in nieuwe relaties stoppen met mensen, waarvoor je ook wat terug gaat krijgen.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:01

Kan me voorstellen hoe buitengesloten je je dan voelt!
MAAR ik kan dit geen vriendinnen noemen hoor.. echte vrienden zouden dit nooit doen!

Als vriendin 2 wel nog uit zichzelf wat laat horen zou ik me alleen op haar richten en de rest een beetje laten zoals het is, ( niet zelf meer zo je best doen naar hun, als ze zelf niks meer laten horen dan weet je genoeg toch)

Ga gewoon proberen nieuwe vrienden te zoeken en neem dan gewoon zelf voorstellen of ze bv iets mee willen gaan doen. Mischien op jou manege wel mensen waar je wel een klik mee hebt? of via internet?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:00

Zulke vriendinnen die je dat flikken zijn geen vriendinnen :n

Hou maar lekker contact met vriendin 2, die doet iig ook haar best voor jou.
De rest.. laat het ze lekker uitzoeken :).

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:21

Wat naar zeg! Ik zou deze mensen ook niet echt benoemen als vriendinnen, buiten dat ene meisje.
Ik zou ook nooit op vakantie gaan zonder dat de hele groep mee kan. Dan maar wat anders.
Nee, is echt zonde dat ze je zo behandelen!

Ik zou ook zeggen, onderhoud je vriendschap met vriendin 2 en laat de rest hun plan maar trekken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:25

Bah heel erg balen zeg! maar zo herkenbaar helaas. :n
ik wordt ook nooit meegevraagd, en ik heb voor mezelf besloten dat het meer over hun zegt dan over mij!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:29

Wat erg... Ik heb ongeveer hetzelfde gehad... Ik had een heel leuke vriendengroep in de lagere school maar toen ik naar het middelbaar ging werd ik enorm hard gepest... En één voor één gingen mijn 'vriendinnen' meedoen tot ik uit de school gepest werd...

Ik kan je dus alleen maar zeggen meid: laat niet over je heen lopen. Het heeft geen zin te huilen voor mensen die je niet behandelen zoals dat zou moeten. Het heeft geen zin te huilen voor mensen die dat niet waard zijn. Als jij volgend schooljaar weer zo onzeker de wereld zal inkijken, bang om weer geen vrienden te maken, dan maak je er ook geen.
Word weer je zelfzekere zelf en straal dat ook uit, ga zelf mensen aanspreken over de meest uiteenlopende dingen...
Zo heb ik het in mijn nieuwe school ook aangepakt.
Ik werd om verschillende redenen nog steeds gepest en niet geaccepteerd, maar rond mij had ik een kleine, maar fantastische vriendengroep die mij verkoos boven de anderen.
En als ze ten allen tijde voor jou opkomen, dàn zijn het echte vrienden.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:32

Pff balen zeg! Ik kan me wel voorstellen hoe dat voelt. Ik ga toch ook met de rest mee,behoud vriendschap nummer 2 en loop niet achter de rest aan.Ik vind dat niet echt vriendinnen..

Edit: ik wil je toch een compliment geven dat je niet zo veel roddelt. Tuurlijk is het soms menselijk..maar je moest eens weten hoeveel vriendschappen daarvan kapot gaan,weet er alles van af! Lekker je zelf blijven hoor :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:54

Ach, en de meeste " vrienden" van school raak je toch wel kwijt zodra je gaat werken.

Vroeger had ik op school ook veel vrienden, nu ik 2 jaar aan het werk ben zijn het erg vage kennisen geworden.
Gewoon omdat je dan minder tijd hebt als je 40 uur in de week werkt ;).

Echte vrienden, die blijven ongeacht wat er gebeurd.. en dat zijn er niet veel.

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:00

zelfde hier ken het gevoel ook helaas succes komend jaar.

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 02:45

Bedankt voor alle lieve reacties (:

Vind het best lastig om m'n vriendinnengroep zo te 'dumpen', al ben ik het wel eens met jullie reacties. Fijn om een mening te krijgen van een buitenstaander van een situatie. Het is niet dat ik moeilijk vrienden maak, heb ook goede vrienden buiten school, meer dat ik persoonlijk de mensen in (a.s. jaar) HAVO 5 niet echt leuk vind, grotendeels door dat achterbakse gedoe.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 06:20

ik zie het ook echt niet als dumpen hoor :n
ik zie het gewoon als het beste voor jezelf willen kiezen :j waarom zou jij energie en tijd in mensen stoppen die jou op deze manier behandelen?
stop lekker je energie in mensen die jij wel ziet zitten en jou wel zien zitten:j
daar word je heel wat blijer van

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 06:29

Ik heb in hetzelfde schuitje als jou gezeten TS. (al moet je vakantie even vervangen met gewoon afspreken)
En ik kan me daardoor helemaal vinden in deze reactie.
Sonja_vR schreef:
ik zie het ook echt niet als dumpen hoor :n
ik zie het gewoon als het beste voor jezelf willen kiezen :j waarom zou jij energie en tijd in mensen stoppen die jou op deze manier behandelen?
stop lekker je energie in mensen die jij wel ziet zitten en jou wel zien zitten:j
daar word je heel wat blijer van

De vriendinnen die mij zo hebben behandeld, daar steek ik geen tijd/moeite meer in. Het is niet dat ik niet aardig meer tegen ze doe, ik reageer gewoon wanneer zij bellen of een berichtje sturen.
Maar echt moeite doen om met ze af te spreken doe ik niet meer. (zij wilden ook alleen maar uitgaan naar de discotheek en alles wat ik wilde vonden ze maar iets voor 'later als ze oud waren', maar wel elke keer blijven zeuren dat ik mee uit moest..) Nu is het helemaal aan het verwateren, maar ik heb er eerlijk gezegd wel vrede mee en het geeft me juist een soort rust. Geen gezeur meer :n

Het doet pijn om een groepje waar je eerst "bij hoorde" zo close te zien, maar soms scheiden wegen en dat is soms ook gewoon beter. Ga alsjeblieft geen dingen doen die je zelf niet wilt en je in moeilijke bochten wringen, want dat doen zij ook niet voor jou :n

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:48

appelxkiwi schreef:
Bedankt voor alle lieve reacties (:

Vind het best lastig om m'n vriendinnengroep zo te 'dumpen', al ben ik het wel eens met jullie reacties. Fijn om een mening te krijgen van een buitenstaander van een situatie. Het is niet dat ik moeilijk vrienden maak, heb ook goede vrienden buiten school, meer dat ik persoonlijk de mensen in (a.s. jaar) HAVO 5 niet echt leuk vind, grotendeels door dat achterbakse gedoe.

Maar het zijn geen vriendinnen ;) ( die gaan echt niet zo met je om)
Je kan het ook gewoon oppervlakkig houden als hun zelf contact nemen maar uit jezelf niks doen.

Mischien kun je dan op school nog uit andere klassen mensen vinden die je wel mag?
fijn dat je buiten school wel goede vrienden hebt, daar heb je toch meer aan.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:21

Je hoeft ze toch ook niet te dumpen? Ik zou het super oppervlakkig houden en het contact van hen uit laten doen. (de eer aan je zelf houden) Maar ik vind het niet netjes hoe ze je behandelen ;)