Help ik kweek een verslaving.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Help ik kweek een verslaving.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 20:14

Hallo,

Ten eerste :) ik wil met dit topic geen aandacht trekken over het feit je bent niet dik, blablabla. Ik voel voor mezelf dat het uit de hand loopt en ik wil er iets aan doen voor ik echt afhankelijk ben.

De laatste jaren ben ik van 39kg naar 56kg gegaan en van maatje 30 naar 36-38. Zelf ben ik 1.73 dus nu ben ik goed op gewicht dus ik wil absoluut niet afvallen.
Absoluut niet, ik ben tevreden met mijn lichaam alleen mijn eetmanier stoort me vreselijk.

Ik voel aan mezelf dat ik afhankelijker begin te worden van voedsel en dat ik niet meer weet wanneer ik moet stoppen.

Ik merkte het toen ik bij mijn vriend bleef eten, het was super gezellig veel gepraat veel gelachen en ik merkte dat ik plots genoeg had met een half stukje kalkoen, 1 lepel komkommer en 1 lepel paprika.
Terwijl ik thuis goed 2 lappen vlees, een paar scheppen groentes en 4 aardappels naar binnenwerk en dan nog zit ik 5min erna aan de koekjes en snoepjes.
Toen merkte ik dat ik helemaal niet zo veel nodig heb als ik denk.
Maar waarom prop ik me hier dan zo vol ?

Ook op tijdstippen begin ik te verlangen naar eten. Er is me altijd ingeprent dat 12 etenstijd is en ik moet en zal om 12 ook eten hebben, kost wat kost. Is het een minuut later begin ik al te zweten.
Hetzelfde bij 4 uur en avondmaal.

Opnieuw begin ik weer te wurgen tot mijn bord leeg is en daarna vlieg ik weer meteen naar de koekjes kast om te blijven eten tot ik ga slapen.
Ik heb geen honger maar zo een drang om te eten.

Zoals eerder vermeld, ik wil niet afvallen maar nu viel me op dat mijn etensstijl niet normaal is, ik voel geen verzadiging of honger meer.
Ik zou graag er iets aan doen voor het daadwerkelijk een verslaving word.

Heeft iemand ook een soortgelijke ervaring meegemaakt, hoe heb jij dit aangepakt ?
Ik wil vooral gezonder eten en dan vooral qua portiegrootte en snoepgedrag.

Ik hoop dat iemand me wat tips kan geven om mijn gedrag wat in toom te houden. Want mijn grootste minpunt is volharding, als ik dit had was het misschien niet zo ver gekomen.

Biskwie

Re: Help ik kweek een verslaving.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:58

www.etendebaas.nl

Hoe eerder je er bij bent, hoe groter de kans dat je goed hersteld.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:22

Dank je voor de site :)

Ondertussen heb ik al iemand gevonden waar ik tegen kan zeuren als ik een moeilijk moment heb :)

Ook probeer ik de koekjes/snoepjes/gebakjes te vervangen door light frisdranken.
Ik krijg er sneller genoeg door en het smaakt even zoet zonder al die suikers.

Is dit al een goede aanpassing ?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:26

Ik heb het snacken tussendoor vervangen door magere yoghurt met vers fruit. Dus ik sleep me wezenloos aan hoeveelheden fruit omdat er ook flink wat extra aan de cavia's gevoerd word als ik even niet oplet.

Maar goed, frisdrank drink ik sowieso nooit. Wel net iets teveel koffie en verder gewoon flesjes water en melk:)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:27

Morrow_Less schreef:

Ik heb precis hetzelfde probleem, dus ik lees even mee.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:28

Met fruit en melkproducten moet ik oppassen door PDS dus dat word iets moeilijker. Anders had ik het al eens geprobeerd :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:31

Morrow_Less schreef:
Met fruit en melkproducten moet ik oppassen door PDS dus dat word iets moeilijker. Anders had ik het al eens geprobeerd :)

Das waardeloos dan :(
Maareh.. frisdrank al dan niet suikervrij met koolzuur geen probleem met jouw PDS? Ik hoef er namelijk echt niet aan te beginnen want dan ga ik geheid 3 dagen plat van de krampen.

Uhm.. van die 1 calorie crackers een idee? Heb ik ook een periode gedaan.. en anders op de kauwgom he.. heb je ook wat te kauwen:)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:32

Alle troep die aan light frisdranken worden toegevoegd zorgen er juist voor dat je honger krijgt en naar zoet gaat verlangen. Beter kun je dit vervangen door gewoon water .. is het geen idee om rauwe groente tussendoor te eten als je wilt snaaien? Denk aan paprika, worteltjes, komkommer en tomaatjes?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:33

Ceriadwen schreef:
Morrow_Less schreef:

Das waardeloos dan :(
Maareh.. frisdrank al dan niet suikervrij met koolzuur geen probleem met jouw PDS? Ik hoef er namelijk echt niet aan te beginnen want dan ga ik geheid 3 dagen plat van de krampen.

Uhm.. van die 1 calorie crackers een idee? Heb ik ook een periode gedaan.. en anders op de kauwgom he.. heb je ook wat te kauwen:)

(Laat de fles open in de koelkast hele nacht) Dit gaat nog, als het geen hele fles is, maar ik drink toch zeker 2 glazen per dag.
De rest wel water.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:38

Het klinkt mij ook redelijk als een koolhydraat(suikers dus) verslaving.
Dat is als je iets met veel suikers eet dat je daarna meteen wéér zin in suikers hebt.
Overigens is light-frisdrank de grootste troep die er is.

Ik ben er zelf erg gevoelig voor, als ik (te veel) suikers eet heb ik daarna weer meteen honger, maar ik word er ook vreselijk onrustig van.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:40

siskeh schreef:
Het klinkt mij ook redelijk als een koolhydraat(suikers dus) verslaving.
Dat is als je iets met veel suikers eet dat je daarna meteen wéér zin in suikers hebt.
Overigens is light-frisdrank de grootste troep die er is.

Ik ben er zelf erg gevoelig voor, als ik (te veel) suikers eet heb ik daarna weer meteen honger, maar ik word er ook vreselijk onrustig van.

Hoe valt die 'verslaving' in te perken ?

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:40

Cold turkey: afkicken :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:42

Door jezelf te gaan beperken met de inname ervan. EN als het echt moet dan maar niks " lekkers" meer in huis halen. En verder vind ik de groente optie ook een goeie. Nu snaai ik altijd wel rauwe groente overal mee ( koken, dieren) maar als fruit voor jou geen optie is, dan wellicht groente wel.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:44

Als ik jou was zou ik suikerhoudende producten niet gaan vervangen met light. Hersenen nemen namelijk zoetigheid waar en associeren dat in eerste instantie met maagvulling. Helaas is je lichaam zo slim om zich daarop aan te passen en het signaaltje zoet=verzadiging om te draaien in zoet=is niet altijd vol. Daardoor zal het hongergevoel dus verder in de war raken, en dat is dus het tegenovergestelde van wat je wil bereiken.

Een suikerverslaving kan je het best de baas, door er ook in een keer helemaal mee te stoppen. Bij het opbouwen daarna moet je proberen met aandacht te eten, en af en toe na te gaan van hoe vol voel ik me?

Wat drink je normaal gesproken tussendoor? :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:47

@ann_moi: goed uitgelegd, dat lukte me nou niet, buitenom dat de zoetstoffen ook flink chemisch zijn en je, je af vraagt of dat zo handig is.

Wat helpt is om zo veel mogelijk andere dingen te eten, dus producten met eiwitten en vetten, zoals nootjes en vlees.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:50

Oke dus wat ga ik vrijdag in de winkel doen :
Water kopen
Koekjes en chips rek straal voorbij lopen
een pak wortels meenemen :D

Maar als je er plots mee stopt krijg je dan een of andere verschijnselen. Zoals dat je obsessief gaat zoeken naar iets suikerig en je er echt naar verlangt en je pas kan rusten voor je het hebt ? :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:52

Ik zou de light dranken laten staan,het aspartaam wat daar in zit is niet goed voor je gezondheid en je darmen..Ook is het zo dat je lichaaam hierop hetzelfde reageert dan op suiker waardoor je niet van je suikerverslaving af komt,want het lijkt er wel op dat je dat hebt..De verschijnselen zijn die jij beschrijft en dan doe je er goed aan om de zoetigheid een poos te laten staan,zodat je bloedsuikerspiegel kan stabiliseren..

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:54

Opzich zijn alle zoetstoffen die in producten gebruikt worden goedgekeurd, dus in principe is de chemische samenstelling wel veilig.
Vezels zijn een geweldige oplossing om ervoor te zorgen dat je na het eten langer vol blijft. Wat eet je normaal gesproken eigenlijk? Aangezien je aangeeft meteen na het eten alweer behoefte te hebben aan meer eten.

Een handige site is trouwens: https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/login/
Wanneer je hier een account aanmaakt kan je per dag invullen wat je eet. Wanneer je dit eerlijk doet krijg je een netjes beeld van waar je overschotten en je tekorten zitten in je voeding. :) Zelf vul ik hem ook regelmatig in om even te monitoren hoe mijn eetgedrag ervoor staat.

Je kan inderdaad wel 'afkickverschijnselen' krijgen. Maar over het algemeen duurt dit niet lang. Daarnaast mag je natuurlijk wel gewoon aardappels eten enz. waar ook suikerachtige substanties inzitten. Over het algemeen hoor je vaak dat mensen zich beter gaan voelen door minder suiker te eten. :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:55

Rhine_ schreef:
Morrow_Less schreef:

Ik heb precis hetzelfde probleem, dus ik lees even mee.

+1

Echter kan ik soms ook een hele dag op 2 boterhammen ofzo leven en met weinig avond eten.
De dag erna vreet ik me dan te schompes om de schade in te halen.

Ik heb een app gedownload en dat een tijdje bijgehouden van wat erin gaat en wat eruit. Soms echt schikbarend wat dingen bevatten, maar ook ik kan dat niet echt goed volhouden en ren toch even vrolijk naar de snoepkast of schep nog een bord op.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:57

Ik lees ook mee. Ik vervang tegenwoordig mijn lunch voor een zak chips met een redbull. Zo slecht, maar ik heb gewoon de drang om dat te eten :S

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:58

Handig die site over wat je per dag eet. Hebben ze ook een App ervan??

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:02

Volgens mij is er nog geen app, maar dat weet ik niet zeker.
Ik vind het in ieder geval een erg fijne en vooral betrouwbare website. Ook omdat er aanbevelingen bij staan.

Zoete dranken verhogen in ieder geval de kans op diabetes type 2 ook aanzienlijk, dus voor groot frisdrank drinkers is het wel verstandig de frisdrank te laten staan. Ook omdat frisdranken wel de calorieën bevatten, maar niet het verzadigingsgevoel.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 16:35

Ann_moi schreef:
Wat eet je normaal gesproken eigenlijk? Aangezien je aangeeft meteen na het eten alweer behoefte te hebben aan meer eten.

Ochtend : glas sap met bakje yoghurt en muesli
Middag : brood/pizza/macaroni kortom wat er in huis is en vaak is dat voorverpakt voedsel
Avond : vlees aardappels en groenten

En tussendoor, veeeeeeel koeken en snoep

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:45

ik heb de app calorieteller op mijn telefoon. Geeft ook een heel duidelijk overzicht vind ik. Je kan daar ook je begingspatroon invoeren dus hij zet wat binnekomt en uitgaat tegenover elkaar.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:50

Denk even goed na voordat je alle handelingen verricht: je moet eerst de (koel)kast open trekken, uitkiezen (belangrijk moment om tot jezelf te komen: waar heb ik zin in als ik echt naar mijn lichaam luister?!) het pakken, klaar maken, er voor gaan zitten.

Genoeg momenten om jezelf bij je lurven te pakken en afleiding te zoeken.

En daarnaast: je bent wat je eet. Dus jezelf vol stouwen met koekjes, snoepjes en ander lekkers is alleen maar slecht voor je lichaam. Je lichaam is "organisch", daar horen dus ook natuurproducten in en niet producten die rechtstreeks uit machines komen rollen en bijna uit elkaar knallen van de suikers en E-nummers.