Stretchen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Movement

Stretchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 17:39

Hee allemaal!

Ik vind mezelf nogal stijf en ik wil graag leniger worden. Maar ik heb geen idee welke oefeningen goed zijn en welke niet en wat het beste is om te doen. Nu hier dus een paar vragen:

- Heb je een speciale ondergrond nodig of maakt dat verder niet zo veel uit.
- Welke oefeningen dus goed zijn
- Hoe lang je 1 oefening moet uitvoeren
- Hoe vaak je per week moet stretchen

Ik wil mijn lichaam niet overbelasten dus ik vraag daarom goede tips voor ik bezig ga.

Cantheon

Re: Stretchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 07:50

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:03

Als je echt leniger wil zijn en wilt blijven, zul je je spieren elke dag moeten blijven rekken. Je spieren zijn namelijk normaal gesproken in een goed functionerend lichaam zo kort/lang als voor jouw lichaam functioneel is. Zo zal iemand di veel op hakken loopt korte kuitspieren hebben, en iemand die veel fietst of paardrijdt korte hamstrings. Het heeft dan weinig nut om die langer te willen hebben.

Verder is de boven genoemde site een goede site om je even in te lezen. Ik weet niet welke spieren je precies langer wilt hebben daarom zijn je vragen wat lastig te beantwoorden...

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 10:31

Bedankt! De site geeft idd veel info waar ik veel aan heb.
Ik wil graag dat mijn beenspieren wat meer gaan rekken omdat ik vind dat die heel stijf zijn.
Ik kan namelijk niet eens rechtop zitten met mijn benen recht vooruit zonder onwijs veel spanning. Ik wil gewoon dat er dan ontspanning is.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:29

Herkenbaar. Ik zou het ook wel degelijk functioneel vinden om wat soepelere spieren in m'n benen te hebben. Als ik straks 50 ben kan ik anders ws niet eens meer m'n eigen veters strikken, omdat ik er dan niet meer bijkom :')

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:04

Wat goed is om lenig te worden is bijvoorbeeld joga.
Afbeelding

Houd er wel rekening mee dat je alleen je spieren mag oprekken ná inspanning, anders krijg je heel snel spijt. :')

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:34

Inderdaad, eerst goed opwarmen.

Om je hamstrings te rekken zou je al kunnen beginnen met gewoon rechtop te zitten met je benen gestrekt voor je. En zorg dat je recht op je zitbeenknobbels zit. Dat voel je normaal wel, in elke bil heb je een harde knobbel zitten. Als dat al moeilijk gaat, zou je het kunnen doen tegen de muur aan om je te helpen rechtop te blijven.
Als je dan wat verder wil gaan, ga je licht voorover buigen (in je heupen, dus je rug blijft recht). En steeds zorgen dat je op je zitbeenknobbels blijft zitten.

Ik heb geleerd dat een stretch volhouden gedurende 20 tot 45 seconden aan een stuk optimaal is, dus niet korter dan 20 sec, maar ook weer niet te lang.

Ik heb ook heel goeie ervaringen met yoga, je rekt dan meer terwijl je beweegt, je beseft het niet zo en het voelt veel minder vervelend/pijnlijk. Plus dat het vaak niet zuiver je spieren zijn die stijf zijn, maar ook je bindweefsel dat wat verkleeft etc, en yoga maakt dit beter los dan de statische stretches. :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:35

Ik doe aan yoga, dat is een aanrader!!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 15:38

Wauw, dat ziet er wel soepeltjes uit ja :D Maar yoga is meteen dan weer zo ingewikkeld.

En wat is pijnlijk? Er staat in de link dat het geen pijn mag doen, maar je wel een intensieve rek mag voelen. Maar waar ligt die grens dan? Iedereen ervaart pijn toch weer anders....

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 15:44

Knoffer schreef:
Wauw, dat ziet er wel soepeltjes uit ja :D Maar yoga is meteen dan weer zo ingewikkeld.

En wat is pijnlijk? Er staat in de link dat het geen pijn mag doen, maar je wel een intensieve rek mag voelen. Maar waar ligt die grens dan? Iedereen ervaart pijn toch weer anders....

Spieren trainen / oprekken betekend een soort van brandende pijn, dat hoort er nou eenmaal bij.

Wanneer je het idee / gevoel krijgt dat als je nog 1 seconde door gaat dat je de komende maand niet meer kunt lopen dan heb je het punt bereikt waar je te ver bent gegaan.
Het is dan ook beter om in seconden te rekken in plaats van op pijn.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 15:56

Stretchen op secondes is inderdaad erg belangrijk, maar de mate van rek die je mag voelen is ook belangrijk. Te weinig gevoel en er gebeurt helemaal niks, maar door de pijn heen geeft een grotere kans op verrekkingen of scheurtjes. Probeer dat zelf aan te voelen, ookal voelt iedereen pijn anders, het lichaam geeft het zeker wel aan als je te ver gaat (desnoods een dag later :D), dat leer je gauw genoeg.

Spieren rekken die geen inspanning hebben verricht en dus 'koud' zijn, kan overigens wel, maar moet met meer voorzichtigheid gebeuren (we rekken ons 's ochtends immers ook uit). Rek dan minder intensief, je mag het gerust voelen, maar wees er voorzichtig mee. Overigens ben ik wel een voorstander van het rekken van opgewarmde spieren, maar bij sommige blessures heb je iets minder keuze...

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:06

Cantheon schreef:
Stretchen op secondes is inderdaad erg belangrijk, maar de mate van rek die je mag voelen is ook belangrijk. Te weinig gevoel en er gebeurt helemaal niks, maar door de pijn heen geeft een grotere kans op verrekkingen of scheurtjes. Probeer dat zelf aan te voelen, ookal voelt iedereen pijn anders, het lichaam geeft het zeker wel aan als je te ver gaat (desnoods een dag later :D), dat leer je gauw genoeg.

Spieren rekken die geen inspanning hebben verricht en dus 'koud' zijn, kan overigens wel, maar moet met meer voorzichtigheid gebeuren (we rekken ons 's ochtends immers ook uit). Rek dan minder intensief, je mag het gerust voelen, maar wees er voorzichtig mee. Overigens ben ik wel een voorstander van het rekken van opgewarmde spieren, maar bij sommige blessures heb je iets minder keuze...

Koud rekken zou ik echt niet doen als zelfstandig wilt gaan rekken.
Krijg genoeg kreupele dames op de sportschool die leuke kunstjes wilden vertonen in de slaapkamer voor hun vriend
en daarna bij de fysio belandde.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:58

Als fysiotherapeut gebruik ik het met name bij mensen die niet echt goed kunnen opwarmen, maar je hebt absoluut gelijk dat het met voorzichtigheid moet gebeuren. ;)

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 19:23

En welke opwarm oefeningen moet ik dan doen?
Maar het beste is dus gewoon Yoga?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:21

Yoga is heel goed voor lenigheid (maar ook goed om te ontspannen wat natuurlijk lekker is)
zeker als je yoga lessen gaat volgen.
Niet alleen het groepsverband is leuk maar op die manier ben je ook minder geneigd om dus te ver te gaan omdat je begeleiding hebt.
Anders een goede yoga dvd / video zoeken zodat je thuis aan de slag kunt?
Als je voor een video gaat raad ik je de Jillian Michaels Yoga meltdown aan.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 14:59

Raponsje schreef:
Yoga is heel goed voor lenigheid (maar ook goed om te ontspannen wat natuurlijk lekker is)
zeker als je yoga lessen gaat volgen.
Niet alleen het groepsverband is leuk maar op die manier ben je ook minder geneigd om dus te ver te gaan omdat je begeleiding hebt.
Anders een goede yoga dvd / video zoeken zodat je thuis aan de slag kunt?
Als je voor een video gaat raad ik je de Jillian Michaels Yoga meltdown aan.

oke bedankt voor de tip! :D