Ik hou van MIJN Hart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarianneV

Ik hou van MIJN Hart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 13:51

Het speelde mij toch al een tijdje of ik er een topic voor zou openen
Hartproblemen of de operatie.

Hier mijn verhaal

Ik ben Marianne, nu 26 jaar en eigenlijk gezond.
Ik had een hartprobleem, op mn 22e kwamen we erachter. Ik was erg moe, steeds licht in mn hoofd. Lusteloos en noem maar op

Ik ging naar de dokter, want ik vond het maar raar
Ik werd onderzocht, alles werd gecontroleerd. Dokter zegt tegen me: we gaan voor jou een afsrpaak maken bij de cardioloog
Ik was 22 op dat moment. Zo kwam ik er dus ook achter dat ik hartkloppingen had. Ik had ze al jaren, maar nooit bij gedacht dat het echt hartkloppingen waren.
Je denkt er op dat moment niet over na

Ik ben naar de cardioloog geweest
De eerste 2 jaar heb ik medicijnen gehad, die me hielpen...
Totdat ik "flauw" viel bij het sporten. Ik merkte dat het steeds minder met me ging. Moe uit het werk, geen zin meer om te koken en het liefst gewoon naar bed toe gaan.
Zelfs traplopen was al vermoeiend

Mijn linker hartklep was te groot en kon daardoor zn werk niet doen. Hij maakte een golfbeweging ipv een strakke beweging. Op die manier stroomde er bloed terug naar de boezem en op een gegeven moment ging dat steeds slechter. Waardoor ik dus moe werd

Toen ik mijn halfjaarlijkse controle weer kreeg in Juni 2010, zei de cardioloog tegen me.
Dat het gewoon in een korte tijd ontzettend achteruit was gegaan en dat er geen andere optie was dan te opereren.
Ik heb gehuild.. ik was er kapot van
Hoe kon ik nou op mn 24e al een hartoperatie krijgen. Nachten heb ik wakker gelegen, bang om te gaan slapen en dan niet meer wakker worden

Mijn angst ging echt heel ver, ik werd zelfs dwangmatig om steeds weer mn hartslag te controleren
Toen ik helemaal op was van de angst ben ik naar een psycholoog gegaan. Dit kon zo niet langer
Ik heb gepraat en heb alles eruit gegooid... En het heeft geholpen
Ondertussen gingen de onderzoeken in het ziekenhuis door. Slokdarmecho, naar de kaakchirurg, een longtest en wat al niet meer

De slokdarmecho vond ik nog het vervelendst. De 1e keer wilde het al niet... ik was zo overstuur, vond het doodeng
De 2e keer hebben ze me een roesje gegeven... dan word je wakker en zeg je tegen je moeder "wat stinkt het hier"
Je moeder: "ja lieverd dat ben je zelf. Je hebt overgegeven"

Ik kreeg op een gegeven moment bericht van de operatie... 11 november 2010
Dat was een grote klap voor me.. zo snel al.. Dat duurde nog maar anderhalve maand. Totaal niet wat ik verwacht had

Een week voor de operatie.
Waar ik toen werkte, zij vonden dat het maar beter was om in de ziektewet al te gaan. En dat was ook lekker...
Mijn zenuwen waren niet meer in bedwang te houden

een paar dagen voor de operatie heb ik nog een paar "afscheids"brieven geschreven; mocht ik niet terug komen van de operatie
10 november...
op naar het ziekenhuis.. de hele dag gezeten een paar laatste testen
's Avonds slaapmedicatie gehad...
en dan word je wakker... dan is het zover...
De zuster komt om je de laatste instructies te geven... Dormicum gehad en ik viel weg...

Ik heb nog een aantal dingen meegekregen... Voordat je geopereerd word kom je in de verkoeverkamer; heb daar onder invloed van die medicijnen een heel geprek gehad met iemand... waar ik eigenlijk niks meer van weet
De operatiekamer... Ik heb gevraagd of ze de naald er pas in wouden doen als ik al vertrokken was. en ik heb iemand uitgelachen om zn rose mutsje.

Mn laatste blik op de klok... half 9 en tot straks.

Ik ben eruit gekomen...
Na een heel traject de doorstaan hebben van revalidatie en genezing..
Heb lekker voor 2-3 weken bij mn ouders gewoond. Mn moeder werkte thuis en kon me alles bieden wat ik zelf niet kon
En wat ben je dan afhankelijk zeg... ik kon niet eens mn eigen sokken aan doen, mezelf douchen het wou niet
Ik ben blij dat ik het gedaan heb. De kans was groot geweest als ik het niet gedaan, nu niet meer had kunnen bokken

Maar ik kan het navertellen en ik ben onwijs trots op mezelf dat ik het gedaan heb
Ik heb een litteken van 13 cm over mn borstbeen en ik vind em nog mooi ook
Het mooie is helemaal... Ik heb mn eigen klep nog, ze hebben em kunnen repareren
Op mn laatste controle hoorde ik dat over 2 jaar terug mag komen
Maar 11 november blijft voor mij een hele bijzondere dag
Ik kan nog een heel verhaal vertellen over wat er na de operatie gebeurd is, maar dat word dit bericht wel heel lang

De reden waarom ik dit topic open..
Ik wilde het even allemaal van me af schrijven. Mijn ervaring met jullie delen
Of er meer mensen hier op bokt deze ervaring met me kunnen delen, die er over mee kunnen spreken
Of hoe het voor jou was of als je in soortgelijke situatie zit
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 19-03-13 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Bagheera_206

Re: Ik hou van MIJN Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:59

Wat heftig allemaal zeg! :(:) Wat fijn dat je het even van je af kunt schrijven en het nu goed met je gaat. Probeer te genieten van alle mooie momenten, zoals je aankomende bruiloft, die nog op je pad zullen komen. ;)

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 14:06

Dat doe ik zeker... :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:10

Idd gelukkig kan je het nog allemaal navertellen en heb je nu nog een toekomst voor je.

Collega van mij is 28 en heeft ondertussen al 2x haar hartkleppen moeten laten vervangen. 1ste keer omwille van een autoimmuunziekte waardoor de beruchte klep 60% lekte en ongeveer anderhalf jaar later omwille van endocarditis die geen "gewone" hartkloppingen veroorzaakte, maar werkelijk fibrillatie (ze is meermaals geshokt geweest om een normaal hartritme te verkrijgen omdat medicatie niet meer hielp)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:11

Zo he, dacht dat ik veel mee gemaakt had maar jij hebt het helemaal getroffen. Kun/mag je nu alles weer doen? En kan het ooit weer terug komen?

Idd net wat Richard zegt Geniet van het leven het kan maar kort zijn!

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 14:13

Ik mag alles weer doen
Ik heb nog bij een controle gevraagd of ik weer mocht achtbanen...
en ik kreeg Groen Licht
Datzelfde weekend nog naar walibi geweest :=

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:14

Haha gelijk heb je! Nu helemaal nergens meer last van?

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 14:16

Het enige wat ik nog heb is een extra hartslag, maar dat kan geen kwaad en die heb ik ook alleen als ik in rust ga.
Dus daar stoor ik me ook niet meer aan
Het hoort bij me

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:17

Ach als je er geen last van hebt en het niet kwaad kan.

Het is wel fijn dat mensen tegenwoordig zoveel kunnen (dat spreek ik wel uit ervaring heel zwart gezegd het heeft al 2 keer mijn leven gered := )

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 14:20

Wat heb jij gehad dan?

Is idd fijn... Ik heb het echt heel zwaar gehad... maar nu
Ik geniet van alle kleine dingen

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:23

Had om mijn 2de mijn dikke en dunne darm in elkaar zitten. en 2010 hersenvliesonsteking gehad.

Ja heb ik ook wel hoor. Dan kijk ik in de spiegel en zie ik een litteken wat ik haat maar ook weer lief heb.

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 14:25

Das ook niet niks zeg...

Ik ken het gevoel van het litteken..
Soms wil ik em wegpoetsen... maar soms denk ik ook... het was het wel waard en het hoort bij me

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:02

DAt waren de erge dingen zeg ma := Ben eigenlijk beetje een aantrekker van alles Maar goed denk ook van ja het hoort bij mij. Ben nu 22 maar vanaf mijn 16de echt aan het klooie met mn gezondheid. van pfeiffer tot coeliakie (gluten intollertantie) tot hersenvlies onsteking. Maar goed ben er wel nuchter om geworden. Maar weet precies hoe het is als je niet weet of je het gaat overleven. Heb van mijn hersenvliesonsteking chronische hoofdpijn overgehouden maar voordat ze daar achter waten heb ik zo vaak onder de scan gelegen dat ik gewoon bang was dat er wat in mijn hoofd zou zitten. Maar ben nu wel zo kan me er wel druk om maken maar wordt er toch niet beter van ;) En dat is idd af en toe moeilijk, maar het houd je wel op de been.

Hoop voor jou dat je gewoon weer lekker van het leven kunt genieten en lekker oud kan worden!

Idd het is wel een deel van je ookal kun je hem af en toe gewoon weg kijken. Mn vriend zegt altijd van ja het hoort bij jou en ik hou er ook gewoon van.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:07

Jeutje das pittig! Fijn dat je weer helemaal alles kan nu! Heb zelf ook een (onschuldig) afwijkinkje, zorgt wel ook dat ik wat sneller moe ben, maar zo heftig als bij jou gelukkig niet!

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 15:11

Dit topic is ook om jullie ervaringen en andere dingen mee te delen ;)
Dus vertel...
Want ik heb soms het idee ( het is niet zo) dat ik de enige ben die het mee heeft gemaakt
en daar geloof ik niks van

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:16

Nah, bij mij beperkt het zich tot een extra "huppeltje" van mijn hart (elke vijfde hartslag ofzo, kon je op het filmpje goed zien), en af en toe, veelal bij te veel "stress" verkrampen de spieren rondom, wat op zich niet veel kwaad kan maar wel eng en pijnlijk is. Heb er tijdens de zwangerschap iets meer last van dan normaal, maar ik hoorde het ook pas op mijn 27ste ofzo en voor mij zijn alle randverschijnselen dan ook "normaal". Het wordt ook niet erger ofzo, dus kan er vrij goed mee leven op deze manier.
Maar ik vind het wel moedig dat je die operatie hebt ondergaan, is niet niks!!!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:16

Dat is ook wel ff schrikken.

Nee je bent zeker niet de enige, (al voelt dat af en toe wel zo) Helemaal als de omgeven geen rekening met je houd omdat je niets zichtbaars hebt.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:18

Wat een verhaal Marianne!

Hier kan ik niet over mee praten maar wel heel goed zeg! Fijn dat je nu van de leuke dingen in het leven kan genieten en super dat je direct de achtbaan in bent gegaan!

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 15:19

Weet je wat me toen wel opviel..
Iedereen zegt het komt wel goed, je moet je niet zo druk maken
We weten hoe je je voelt..
Niemand in mijn directe omgeving heeft geweten wat er door me heen ging... Hoe ik me voelde of wat ik voelde...
Het is zo moelijk om onder woorden te brengen wat er door je heen gaat
Hoe begripvol ze ook waren hoor dat zeker. Heb heel veel steun aan ze gehad

Ik heb dat huppeltje idd overgehouden van de operatie ;)

@ Merel... ik ben achtbaan addict :=

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:23

MarianneV schreef:
Weet je wat me toen wel opviel..
Iedereen zegt het komt wel goed, je moet je niet zo druk maken
We weten hoe je je voelt..
Niemand in mijn directe omgeving heeft geweten wat er door me heen ging... Hoe ik me voelde of wat ik voelde...
Het is zo moelijk om onder woorden te brengen wat er door je heen gaat
Hoe begripvol ze ook waren hoor dat zeker. Heb heel veel steun aan ze gehad

Ik heb dat huppeltje idd overgehouden van de operatie ;)

@ Merel... ik ben achtbaan addict :=

Mij niet gezien hoor ;). Ik heb op mijn 8e een "trauma" aan spacemountain over gehouden := ben nog wel eens achtbanen in geweest maar je maakt me er niet zo blij mee haha.

En als omgeving is het heel moeilijk om echt te voelen wat jij voelt. En natuurlijk zeg je "het komt wel goed". Veel anders kan je ook niet zeggen. Wel fijn dat je zoveel steun aan je omgeving hebt gehad! :)

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 15:25

Ja het klinkt ook stom als ik dat zeg...
Maar ik voelde me gewoon alleen, want niemand kon voelen wat ik voelde.

En zelfs nu kan ik het niet onder woorden brengen.. ik probeer het uit te leggen, maar er komt niks

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:27

Tsja, "het komt wel goed" is ook een beetje een standaard uitdrukking natuurlijk, maar soms, heel soms, is het gewoon fijn als iemand eerlijk met je praat en gewoon zegt "weet je, misschien komt het niet goed, maar op dit moment is dit je enige optie, en wat er ook gebeurt, we houden van je!". (heb ook ooit nog eens een mri van mijn hersens moeten laten maken omdat een tumor vermoed werd, was achteraf een speciaaltje migraine, maar op dat moment had ik deze zin graag gehoord)

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 15:29

Het is ook zo...
mensen die het niet hebben kunnen niet meevoelen , zeg is dat zo goed
Ze kunnen zich alleen maar indenken hoe het moet zijn om het te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:31

Zelf geen ervaring. Maar wel een zusje met verschillende aangeboren hartafwijkingen. Wij noemen het geen litteken, maar teken van leven.

Zusje is nu 12 en heeft al 2 open hart operaties gehad. En 1 x hartcatheterisatie. En laatst zijn bij haar de ijzerdraadjes eruit gehaald, die het borstbeen bij elkaar houdt. Alleen deze kwamen naar buiten gegroeid. Helaas wil haar litteken niet goed genezen. Hiervoor kan ze naar de plastische chirurgie. Maar dit heeft weinig nut, omdat ze hoe dan ook nog een keer onder het mes moet.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:32

Wow Marianne, wat een heftig verhaal!
Je kunt inderdaad trots op jezelf zijn en super dat je nu weer ''met een gerust hart'' weer alles kunt doen :)