AUW! Wespensteek! Wanneer is de pijn weg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

AUW! Wespensteek! Wanneer is de pijn weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:48

}:0

Ja, ik ben gestoken. Kreng zat vast in mijn haar en toen zat die angel er natuurlijk al snel in. Ben zelf - was alleen thuis - snel naar binnen gerend, hoofd onder de kraan en gaan peuteren om die angel eruit te krijgen. Valt niet mee met lang haar, maar het is wel gelukt. Helaas heeft dit wel langer dan een minuut geduurd, dus waarschijnlijk zit al het gif er wel in.

Tijdens het bellen om raad ben ik met wat ijs tegen het hoofd gaan rondlopen. Daarna een - grootmoeders advies - paracetamol genomen én 1 op de plek gesmeerd. Dankzij het koelen is het gelukkig (nog?) niet zo'n grote bult.

Alleen: Het is al járen geleden dat ik een steek heb gehad. Buiten het feit om dat ik nu weet waarom ik ook alweer zo panisch was/ben voor die beesten: Hoe lang gaat deze stekende pijn aanhouden en wat kan ik nu nog meer doen?

Doe mij toch maar een dazensteek -O-

Tova

Re: AUW! Wespensteek! Wanneer is de pijn weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:04

Mijn moeder zegt: Je kunt nog proberen om er een suiker klontje op te leggen, eerst aan het suikerklontje likken en dan er op houden. Dan trekt het gif in het suikerklontje.

Je kunt het proberen, of het nu nog werkt weet ik niet. Je kunt het beste meteen het suiker klontje erop doen als de angel er uit is.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:06

Ai, dat is erg vervelend. En dan ook nog eens op je hoofd.

Ik ben nog niet zo lang geleden gestoken door een hommel. De ergste pijn heeft zo'n 2 tot 3 uur geduurd. Daarna heb ik er nog wel een paar dagen last van gehad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:07

Ik had gister ook sinds iets van 25 jaar weer een wespensteek te pakken. Auw! Gelukkig geen angel, hij heeft me alleen gestoken.

En vanochtend voelde ik 'm nog steeds :') Had er wel meteen azijn op gedaan. Was net paard met azijn aan het insprayen gelukkig :Y) Inmiddels doet de steek geen pijn meer maar 't heeft wel een paar uur geduurd gisteren.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:15

Hier nog een pechvogel.

Ik zat te paard.. hoor wat zoemen.. blijf super stil zitten.. baasje wil rechts paard wil links.. baasje stuurt rechts... (en daarbij is de wesp dus tussen mijn arm en zij terecht gekomen...)

POEF.. direct stekende pijn.. zonder aarzelen *balt vuist*. Heb het monster weggeslagen en ben op zoek gegaan naar hulp (was nog nooit gestoken dus hoopte geen allergie te hebben)

Zag al snel een zwelling om de steek ontstaan en het steken deed zeer.

Ze hadden zo'n zuigding op stal.. er kwam gewoon een druppel(!) gif uit na een paar minuten wachten op de cavalerie.

Heb een paar uur stekende pijnen gehad.. de zwelling om de steek nam af.. ik blij..

Werd ik vanmorgen wakker.. zag mijn arm er zo uit:

Afbeelding

Ben nu in de weer met Azaron en coolpacks.. dat lijkt het enige te zijn dat een beetje helpt. (heb nog wel last.. geen stekende pijnen meer maar wel een raar gevoel (vooral door de zwelling onderhuids.. je ziet het aan de buitenkant niet zo behalve dat het iets dikker en erg rood is.)

Ze lijken wel mega agressief.. ik had geen deo en/of parfum op dus waarom hij op me is komen zitten snap ik niet.. het was mega warm dus ik rook vast niet naar bloemetjes :+
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 05-08-12 20:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 20:18

Jeetje, wat een plek!

Hoop dat dat bij mij niet zo word. Tot zoverre ik weet heb ik geen allergie, maar die kan ook met de jaren komen. De echt stekende pijn begint nu wel af te nemen (na zo'n 2 uur) maar het is nog wel pijnlijk. Als ik er iets tegen druk dan is de pijn wat minder.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:20

Ik heb geen idee of die plek "normaal" is of dat ik allergisch ben.. was gisteravond wel een beetje down en voelde me licht grieperig maar het was vrij benauwd binnen dus daar kon het ook van zijn.

Lekker onder de koude kraan als het brand/steekt.. of coolpackje om vanavond.. niet charmant.. maar de kou is beter dan het branden.

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:21

ik weet alleen als je gestoken wordt door een wesp werkt wel als je er snel bij bent keuken azijn. verder kan ik me ook niet meer herrinneren. en die plek is niet normaal mijn opa was pas nog gestoken het zag eruit als een bult maar niet zon plek als jij. Hij kwam met tuinieren een nest tegen helaas op 2 plaatsen gestoken op hoofd en arm maar zoals ik al zij het was een bult en geen hele grote vlek.
denk toch dat je soort van allergie hebt.
Laatst bijgewerkt door Woeps op 05-08-12 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:22

Gelukkig kon ik mijn steek gisteren niet zien, hij zit in m'n nek :P Stalgenoot die ernaar keek vond 't meevallen, gelukkig maar want ik wist niet dat je zulke plekken kon krijgen van een wespensteek. Brrr.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:26

Koper schreef:
Gelukkig kon ik mijn steek gisteren niet zien, hij zit in m'n nek :P Stalgenoot die ernaar keek vond 't meevallen, gelukkig maar want ik wist niet dat je zulke plekken kon krijgen van een wespensteek. Brrr.

In het begin zag je echt een rode punt waar de angel in was gegaan en daaromheen kwam een hele zwellingrand. Die trok na het uitzuigen van het gif al snel weg, ook die rode "ingang".. later op de avond had ik nog steeds een niet zo hele grote rode plek en vanmorgen was het zo'n mega-plek. Het is ook erg "gevoelig" nog en het lijkt nog groter te worden.. dus.. ik wacht al met smart naar morgen :')

(maar ik hoop dat het nu op zn ergst is en juist minder wordt :P )
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 05-08-12 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:27

Rouwe ui of amoniak smeren, werkt goed tegen de pijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:28

Het schijnt dat hitte het gif neutraliseert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:29

Ik ben donderdag ook gestoken door wrs een wesp. werd bij mijn slaap gestoken,daar kwam een paars/rode bult. De volgende dag zat hij boven mijn oog en een dag later zat hij boven en onder mijn oog. Loop er nu nog zo bij....

Ik heb de hele dag (toen ik werd geprikt) last gehad van stekende pijn,ook vreselijke hoofdpijn. Na een nacht slapen was het steken was,maar de hoofdpijn is helaas nog steeds.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-08-12 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:30

Winged schreef:
}:0

Ja, ik ben gestoken. Kreng zat vast in mijn haar en toen zat die angel er natuurlijk al snel in. Ben zelf - was alleen thuis - snel naar binnen gerend, hoofd onder de kraan en gaan peuteren om die angel eruit te krijgen. Valt niet mee met lang haar, maar het is wel gelukt. Helaas heeft dit wel langer dan een minuut geduurd, dus waarschijnlijk zit al het gif er wel in.

Tijdens het bellen om raad ben ik met wat ijs tegen het hoofd gaan rondlopen. Daarna een - grootmoeders advies - paracetamol genomen én 1 op de plek gesmeerd. Dankzij het koelen is het gelukkig (nog?) niet zo'n grote bult.

Alleen: Het is al járen geleden dat ik een steek heb gehad. Buiten het feit om dat ik nu weet waarom ik ook alweer zo panisch was/ben voor die beesten: Hoe lang gaat deze stekende pijn aanhouden en wat kan ik nu nog meer doen?

Doe mij toch maar een dazensteek -O-

Als je gestoken bent door een wesp, dan is de angel er waarschijnlijk helemaal niet in blijven zitten. Tenzij je de wesp doodmaakte terwijl hij je stak misschien. Waarschijnlijker ben je door een bij gestoken, bij een bij blijft de angel er juist wel in zitten. Dan is er overigens ook geen sprake van gif. Weet je zeker dat je door een wesp bent gestoken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:32

Als een bij je steekt heb je altijd een angel die achterblijft. Bij een wesp niet altijd maar het kán wel. En dan is de wesp ook dood.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 20:35

Nou, de discusie bij/wesp heb ik hier aan de telefoon nog gevoerd. Volgens mijn pa hebben we een wespennest in 1 van de bosjes hier zitten (heeeeel fijn, kwamen ze vlak voordat ze op vakantie gingen achter, van mij mag hij per direct opgefikt worden, alleen dan heb je heel veel boze prikkers rondvliegen)

Punt is dat het beest-met-gele-streepjes in mijn haar is vast komen te zitten. ik ben gaan schudden en heb op die manier t beest eruit gekregen en toen bewoog hij nog iets. Daarna de moord dus maar snel afgehandeld en platgestampt. Maar wat het exact is geweest: Geen idee. Maar door het gene wat gezegd is denk ik dat het wel een wesp was.

Maar stel dat het wel een bij was, dan moet je toch hetzelfde doen als bij een wesp?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:38

Volgens mij wel :j

Azijn erop, een bossche bol in je gezicht als troost en wachten tot de pijn minder wordt.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:41

In beide gevallen (bij of wesp) moet je proberen de angel er uit te halen. Als het een wesp is geweest, dan zat het gif er ook meteen in, meestal zuig je dat er uit. Is wat lastig als het op je hoofd is :D Als het een bij is geweest, dan is er geen sprake van gif.

Even ter illustratie; het verdedigingsmechanisme van de bij is het steken, waarbij de angel altijd achterblijft. De Bij offerte zich dus op. Bijen zijn dan ook veel minder agressief in het steken (even in algemene zin, voor hollandse situaties, geen afrikaanse killer bees :D), want ze kunnen het maar 1 keer doen. Het verdedigingsmechanisme van wespen is het steken en gif injecteren. Dat kunnen ze in principe zo vaak doen als ze willen. Wespen zijn dan ook wat agressiever over het algemeen.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:45

Winged schreef:
Nou, de discusie bij/wesp heb ik hier aan de telefoon nog gevoerd. Volgens mijn pa hebben we een wespennest in 1 van de bosjes hier zitten (heeeeel fijn, kwamen ze vlak voordat ze op vakantie gingen achter, van mij mag hij per direct opgefikt worden, alleen dan heb je heel veel boze prikkers rondvliegen)

Punt is dat het beest-met-gele-streepjes in mijn haar is vast komen te zitten. ik ben gaan schudden en heb op die manier t beest eruit gekregen en toen bewoog hij nog iets. Daarna de moord dus maar snel afgehandeld en platgestampt. Maar wat het exact is geweest: Geen idee. Maar door het gene wat gezegd is denk ik dat het wel een wesp was.

Maar stel dat het wel een bij was, dan moet je toch hetzelfde doen als bij een wesp?

Nesten kan je weg laten halen door deskundigen. Ik heb het ook een keer iemand zelf zien doen (moet je wel een held voor zijn :p) Die is s'nachts met een ladder omhoog geklommen en heeft vervolgens een stevige doorzichtige zak erover gedaan en toen heeft heeft hij dat ding losgemaakt van het huis. Wel lekker lijdzaam voor die beesten want die mochten vervolgens stikken in een dichtgeknoopte zak (niet dat ik medelijden heb, ik ben te vaak gestoken door die krengen :p)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 11:51

Nou, ik ga toch echt niet zelf een nest weghalen :P Vooral niet omdat deze in de bosjes zit dus helemaal hándig.

Zwelling is gelukkig meegevallen. Nog wel gevoelig maar heb er verder geen last meer van. Gelukje voor mij :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:54

hmm een dag of 2 a 3 heb je er last van..

Ik ben ooit op een wesp gaan zitten in six flags :') welliswaar in de zweefmolen. Mijn eerste gedachte was dat ik m'n velletje tussen het stoeltje had ofzo. maar het was zo strak gevlochtend dat dat gewoon niet mogelijk was. Na het hele lange ritje in die zweefmolen naar 't toilet gestrompeld. Er zat gewoon een dop op m'n kont :') weer verder naar de ehbo en met veel lachen hebben ze het eruit kunnen halen. Zalf erop en ik kreeg een beetje zalf mee.. Helaas ging ik die avond op ponykamp dus 2 dagen op een zadel zitten was geen pretje..

maar het blijft wel even zitten. iets van azaron erop smeren :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 11:55

@Jolandaa, zie de reactie boven je ;)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:57

wespen nesten nooit zelf weg halen. hier waren de buren zo slim om het gat met pur dicht te spuiten en kwamen ze via de lamp in de kamer naar binnen. Dan is het echt rennen..

De bijen nesten hier in de sloot branden we uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:59

Als je de wesp er uit slaat kan het wel degelijk zijn dat de angel blijft zitten. Heb vorige zomer ook een wepsen-angel uit mijn nek mogen halen omdat ik uit reflex sloeg. En dat was een wesp want de "rest" van het beest lag uiteindelijk voor me op tafel. :o Ik krijg overigens ook een plek zoals s_en_Z maar ik ben ook alergisch voor die dingen. :)
Dus ik vermoed dat jij alergisch bent S_en_Z. :) Mijn collega zat net langs me en vroeg of ik alergisch was dus ik zei van wel. Toen heeft ie één van onze buitenmensen gebeld die blijkbaar altijd voorzien was op zulke incidentjes en die heeft me meteen een zalf gegeven en toen had ik die plek niet. (ja ik had fantastische collega's :+: ) Maar ik weet niet meer welke zalf het was..

Je kan het wel een paar uur voelen helaas... :) Dag er na is het een beetje gevoelig zoals een blauwe plek..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:21

Zal vanavond foto plaatsen van hoe het er nu uit ziet. Op de plek waar ik gestoken was kwam na een paar dagen een stukje huid los. Er zat een klein viezig wondje onder. Dus nu zit ik nog met een (dichtgroeiend) gaatje van de steek. Het ziet er overigens ook een soort van beurs uit?

Er is nu tweemaal gezegd dat ik toch wss een allergische reactie heb.. Kan deze erger worden als je in de toekomst gestoken word?

Edit: fijn dat t goed gaat
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-08-12 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt