Laatste loodjes zwangerschap - down under voelt echt zwaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Laatste loodjes zwangerschap - down under voelt echt zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 23:15

Morgen ben ik 35 weken zwanger *\o/*
Nou loop ik sinds pakweg een week rond met een gevoel alsof ik al bevallen ben (maar dan zonder baby :+ ). Down under voelt zwaar, pijnlijk, beurs, en soms echt een kloppend gevoel. Het ene moment kan ik nauwelijks nog stappen, het andere moment ben ik gewoon topfit en lukt alles. Bewegingen die meestal pijn doen als er iets pijn doet: lopen, opstaan uit een lage stoel, omdraaien in bed (het verschuiven van je bekken over stroef oppervlak), soms ook aandoen van sokken. Ik heb geen moeite met mijn balans en kan goed op een been staan. De pijn straalt niet uit en is dus niet constant of bij vast bewegingen, het zware gevoel wel. Soms is de pijn scherp en accuut, soms meer een dof, wat zeurend blauweplekkengevoel alsof iemand me een goede schop tussen mijn benen heeft verkocht.
Als ik gewoon met de hand druk, doen spieren, banden en bekken zelf geen pijn. Met de spiegel zie ik geen vocht, spataders of indicatie van ontsteking.

Medische details:
Derde zwangerschap, tweede kind prematuur met gebroken vliezen 31 weken en geboorte 34 weken 5 dagen, nu ook weer risicozwangerschap.
Baarmoederhals was verweekt en half verstreken, is met rust weer verlengd naar 4,2 cm (standaardlengte). Eerder nog geen opening, baarmoedermond en baby hoog. Ivm risico op vroeggeboorte magnesium en twee weken utrogestan (progesteron) geslikt, maar met dat laatste ondertussen weer 4 dagen gestopt ivm bijwerkingen. Bij vorige zwangerschappen nooit indaling gehad ivm niet zo handige bekkenvorm.

Iemand ideeen wat dit is? Toch indaling? Bekkeninstabiliteit? Opening maken? Verzakking? Nog iets heel anders?
Ik ken dit gevoel niet van andere keren dus ik vraag me echt af wat het is, maar vind het niet 'spoed' genoeg om vroedvrouw of gynaecoloog ervoor te storen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:19

Zoals ik andere vrouwen heb zien beschrijven klinkt het als indalen.
Anders morgen voor de zekerheid bellen, met jou achtergrond kan je beter het zekere voor het onzekere nemen.
Edit: Hier staat het wel goed omschreven http://www.zwangerschapspagina.nl/zwang ... voelt.html

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 07:27

Dit gevoel heb ik al een paar weken en komt inderdaad helemaal overeen met indaling. Volgens mijn verloskundige kun je op de pijnlijke momenten proberen het rustig aan te doen, eventueel een kruik/warmtemat op je onderbuik leggen. Ik weet niet of je een zwangerschapscursus hebt gevolgt maar de daarbij geleerde ademhalingen kun je op zulke momenten helpen om niet ineen te krimpen van de pijn. Mij helpt het wel om onspannen te worden/blijven.

Rinske

Re: Laatste loodjes zwangerschap - down under voelt echt zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 07:48

Klinkt idd als indaling :j .
Pak je wel je rust?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 08:18

Bedankt! Indalen klinkt iig beter dan allerlei alternatieven die je ondertussen zelf aan het bedenken bent in je meest macabere fantasieen :D :D :D

Mijn buik zelf doet er gelukkig geen pijn bij (heb met harde buiken en voorweeen wel weer last genoeg gehad, DAT is dus op het moment heel rustig *\o/* ) het is echt tussen mijn benen.
Om specifieker te zijn vagina en perineum
De scherpe pijn (bijv. bij bepaalde bewegingen) voelt aan alsof iemand met een zwaard me vanuit down under tot navel in een haal doormidden hakt. Dat is dus echt een felle steek en dan volgt napijn.
De doffe pijn is geen pijn om bij te verkrampen, die is gewoon zeurend en irritant en beperkt je bewegingen (en je humeur :+ ).

Ik probeer wel wat te rusten, maar dat valt nog niet mee met een kind van 5 en een kind van 2 thuis met vakantie, die hebben natuurlijk niet zoveel begrip voor een mama liggend op bed of de bank (en ik heb er ook moeite mee om niet de hele dag hun troepjes achter hun kont aan op te ruimen omdat ik tegen de avond als ik moe word en het niet meer zie zitten, zo ongeveer in tranen uit kan barsten bij de opbrengst rotzooi van de dag. Dus ook wel eigen schuld :Y) )

Als ik de pijn niet voel, betekent dat dat de baby op dat moment weer even terug uit je bekken schiet naar boven?
Ik heb nog wel steeds last van maagzuur en het bijbehorende :r
En heb de hele zwangerschap geen constipatie gehad maar nu echt wel de hele dag het gevoel naar de wc te moeten en dat levert ofwel niks op, ofwel kleine beetjes diarree. Mij gaan ze geen klisma hoeven geven iig........... %)
En ben de hele zwangerschap kurkdroog geweest maar heb nu wel weer een dunne afscheiding, gelukkig niet in gigantische hoeveelheden.

Hoort dat er ook bij?

Wow bij mijn derde zwangerschap op bepaalde punten toch nog echt een groentje!
(ik weet dat bellen verstandiger is :)) , maar ik voel me al zo'n zeur steeds met mijn aparte zwangerschappen en dito bevallingen, ik bewaar dus steeds alle vragen voor de afspraken die ik heb en tussendoor zien we wel of er iets gebeurd :o )

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:33

De felle pijnsteken horen er helemaal bij, ik heb het gevoel alsof ik een mes recht in mijn vagina krijg. Volgens mij gaat de baby niet weer naar boven als het rustig is maar blijft het op die plek zitten totdat het verder in gaat dalen, anders zou je bezig blijven met indalen zonder dat de baby veel dieper komt.
Dat je darmen nu anders reageren kan komen omdat de baarmoeder meer drukt op je darmen.
Misselijkheid en maagzuur zijn bekenden voor me, dit heb ik al vanaf 4 maanden zwangerschap, je kan tegen de maagzuur een drankje van de apotheek krijgen, ik gebruik Antagel, helpt bij mij het beste.
Tegen misselijkheid helpt rustig eten en de porties verkleinen en verdelen over de dag.
Dunne afscheiding hoort er ook bij, inlegkruisjes helpen goed. Let er wel op dat het alleen afscheiding is en geen kleine beetjes vruchtwater.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 08:57

Dank je Carola!
Leuk iig dat deze baby een keer wel indaalt, ik heb een aparte bekkenvorm, bij de meeste vrouwen is die aan de voorkant wat afgerond, bij mij is dat een scherpe driehoek, daardoor kan de baby alleen langs de achterkant van het bekken afzakken tijdens de bevalling en zit het in het bekken dus ook erg klem waardoor de spildraai straks ook wat lastiger is dan normaal. (Daarom bij mijn eerste mijn staartbeen uit het lood gedrukt bij de bevalling en bij beide bevallingen rugweeen en beenweeen en geen buikweeen)

De baby zal dus helaas nu niet zo comfortabel zitten dan. ;)

(Rottig trouwens van je maagzuur al zo lang, ik heb het rond 5-6 maanden even gehad maar daarna ging het weer weg, nu alweer een week of 3 terug en ik vind het zelf een van de meest irritante kwaaltjes, ik dacht zelf dat maagzuur betekende dat de beeb nog bovenin lag maar blijkbaar dus ook niet. Balen!)

Klopt het dat je buik gewoon ook voor het zicht van buitenaf even hoog blijft? Ik heb op internet her en der wel eens gelezen dat de baby zichtbaar lager zat na het indalen, ik zie eigenlijk zelf niet echt verschil aan mijn buik.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:07

Ik heb ook veel gehoord dat maagzuur en misselijkheid komen doordat de baarmoeder de maag weg drukt. Nu zit mijn kleine iets lager vergeleken met een maand geleden maar het is bij mij alleen maar erger geworden. Ik heb van de verloskundige gehoord dat dit komt omdat de baarmoeder uitrekt in de laatste maanden en niet groter kan worden en daarnaast dat de klep die de maagzuur in de maag houdt minder functioneert door de hormonen. De hormonen zijn per vrouw verschillend en de ene vrouw heeft er daardoor meer last van dan de ander.
Als de baby diep is ingedaald komt je buik lager te staan. Bij mij is dit nog niet het geval ondat de kleine door het indalen anders ging liggen en nu zijn beentjes uitgerekt heeft tegen mijn bovenste ribben. Heb gehoord dat deze houding veel voorkomt bij het indalen.

Het lijken me zware bevallingen die je hebt gehad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 09:26

Handige baby's dus, kunnen ze je het wat makkelijker maken, doen ze het niet!
Ik ga het bij de volgende controle ook eens vragen, heb geen idee hoe de baby ligt. Meestal voel ik aan de rechterkant van mijn buik een bocht (ruggetje dan?) maar gisteravond voelde ik dat weer linksonder. En er verschijnt her en der wel eens een bult maar of dat nu een handje, voetje, kontje,..? is heb ik nooit een idee van. Zodra ik mijn hand erop leg duikt ie ook gelijk weg, hij is niet zo aanrakerig :+

Zware bevallingen viel gelukkig goed mee, ik heb het 'voordeel' (voordeel is erg relatief) dat ik mijn weeen nauwelijks voel.
Mocht je graag bevallingsverhalen lezen:
[LZP] HOERA! boktbemiddelaar Urielle is bevallen van een dochter!!
(blz 10)

[LZP] "Na een bevalling ben je alle schaamte kwijt!"

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:57

Topics ga ik later lezen, zo eerst naar Prenatal om met korting te shoppen :D
Ik kan bij de kleine heel goed voelen hoe hij ligt en of hij zijn handjes of voetjes gebruikt, waar zijn kontje zit en dat beide beentjes goed werken. Hij wijkt niet voorr de druk van mijn hand. Weet niet of je je buik veel aanraakt? Vaak helpt het om veel aan te raken zodat ze minder snel wegduiken, maar je kan ook een kindje hebben dat gewoon niet aangeraakt wil worden in de baarmoeder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 11:02

Ja, zo een heb ik dus, hoop dat ie als ie eruit is wat knuffeliger wordt :+
Veel plezier bij de Prenatal!
Hier gelukkig alles in huis, alleen nog een verstevigingslatje vastzetten op de cosleeper die we gefabriceerd hebben van een IKEAbedje en de doopsuikerpakketjes maken, dan is alles eigenlijk klaar. Alle kleertjes liggen gewassen en gestreken klaar, babykamer is schoon, ziekenhuiskoffer heb ik al sinds 25 weken klaarstaan ivm kans vroeggeboorte,.. het is nu alleen huis bijhouden (en dat kost energie genoeg hier :+ ) en zometeen met mijn luie kont op het terras gaan zitten.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:25

We halen de laatste kleine dingen in huis. Nu eerst genieten van een appeltaart op de terras. Heerlijk weer zo. Kleertjes zijn hier ook gewassen en gestreken en de babykamer is helemaal klaar.
Het wisselt of baby's knuffelig worden na de bevalling, vaak wel :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 14:27

Terras viel tegen steeds met wind en donkere wolken dus alweer thuis.
Enya heeft een jaar geduurd voor ze knuffelig werd, is nu een megaknuffel maar misschien omdat ze in het begin op prematuren lag? In het begin in elk geval echt afstandelijk voor een baby.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:06

Dat is goed mogelijk omdat het contact met moeder dan veel minder is dan wanneer het kindje gezond en altijd bij de moeder is.
Kan natuurlijk ook zo zijn dat het in het karakter zat van je dochter.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:36

Het klopt trouwens niet dat de baby niet naar boven gaat wanneer het een stukje is ingedaald. Dit had ik eerder geschreven maar ik lees net op een andere forum dat sommige baby's lekker eigenwijs willen zijn en toch weer naar boven gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 10:40

Vandaag controle gehad en de baby is niet ingedaald, ze denkt dat het gewoon de bekkenbodemspieren zijn die behoorlijk aan kracht verloren hebben aangezien het al de derde is en alles van binnen ook een stuk zwaarder is tegen het eind. De kans dat hij indaalt is ook vrij klein, aangezien ik al bij twee zwangerschappen pas indaling heb gehad bij de bevalling en mijn buikspieren slap genoeg zijn na al twee kinderen om gewoon bovenin de ruimte te geven.
Het lag wel mooi met het hoofdje naar beneden gelukkig.
Verder baarmoederhals half verstreken en 1 cm opening, maar van de opening kon het pijnlijke gevoel ook niet komen, daar merk je niks van. Ze dacht alleen niet dat ik september nog zou gaan halen, op zijn hoogst de 37 weken dacht ze. Dus daar gaan we voor, lekker een keertje thuis!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:53

Ik hoop het voor je! Ik ben net terug van de VK, onze beeb ligt nu met het hoofd naar beneden, en alles is goed :D .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 10:57

+:)+

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:59

1 cm opening betekent ontsluiting? Lijkt me bijzonder om te weten dat je tussen nu en 2 weken waarschijnlijk gaat bevallen! Het ljjkt me zoveel fijner om thuis te bevallen in je eigen omgeving.

Fijn dat het goed gaat Rinske :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 15:25

Ja, 1cm ontsluiting :j Maar ik wil echt de 37 halen hoor, anders is het alsnog ziekenhuisopname en deze keer wil ik zo graag thuis! Er zijn mensen die met 1cm opening nog naar de 41 weken gingen enzo dus we gaan ervoor!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:27

Dat ze dan nog zolang doen over de ontsluiting :oo
Ik hoop ook voor je dat je thuis kunt bevallen, hoelang nog voordat je 37 weken bent?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 15:44

Ik ben nu 35 weken en 2 dagen, meestal knijpen ze vanaf 36+3 wel een oogje dicht om het toch thuis te proberen en zien of het kindje in goede conditie is.
Ontsluiting hoeft niet zoveel te zeggen, je kunt echt maanden lopen met 1 of 2 cm ontsluiting zonder dat er schot in zit (op internet ook vrouwen die met 20 weken al opening hebben, dus dan zit je net op de helft := en toch gewoon naar of over de uitgerekende datum gaan). De snelheid van het verstrijken (korter worden) van de baarmoederhals zegt meer, als je ineens op een weekje 1,5 cm 'verliest', dan is het wel waarschijnlijk dat je snel in arbeid gaat. We zien wel, beetje rustig aan doen en veel plat.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:57

Wat ontzettend naar dat je je zo beroerd voelt daar beneden :(:)
Je bent dus nog nooit zo lang zwanger geweest? Wel fijn voor het kindje dat deze iets langer kan blijven zitten!
Vergeet die troep maar even in huis... Rustig aan hè? :*
Hopelijk kun je lekker thuis bevallen over een paar weekjes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 19:44

Dank je!
Gioya is blijven zitten tot 39 weken, wel al een week of tien voorweeen voor de geboorte. Helaas wel ziekenhuisbevalling ivm meconiumhoudend vruchtwater. De navelstreng zat om het nekje dus wrs. daarmee toch wat benauwd gekregen.

Bij Enya braken de vliezen op 31 weken, maar door platte rust in het ziekenhuis toch nog binnen kunnen houden tot 34 weken en 5 dagen. Is ook in sneltreinvaart geboren, en dus ook in het ziekenhuis, gelukkig net geen NICU meer.

En dit kereltje maakt het dus wederom spannend, maar ik ga ervoor! Drie keer is scheepsrecht he, ik mag ooit een keer thuis bevallen vind ik!

Ik kan niet echt heel veel meer met die dikke buik (buik ligt trouwens ook 2 weken voor), dus alles een beetje aan kant houden dat het niet al te zeer voor schandaal erbij ligt, maar ik ga nu idd zeker geen grote schrobwerken meer ondernemen en alles heel kalm aan. :j Een dezer dagen nog wel een keer de ramen een keer extra onderhanden nemen want zeker vooraan, daar passeren veel vrachtwagens, dat zit eigenlijk door het spatwater permanent onder de zooi :o

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:01

Hoi,

pfff dat rotgevoel tussen mijn benen had ik bij de laatste zwangerschap ook. Net of er een bal tussen mijn benen hing, zo'n zwaar gevoel. En het gevoel van messteken. Ook hier had het niets met indalen te maken. Van het indalen zelf heb ik niets gevoeld. Ik denk dat het met druk en extra doorbloeding te maken heeft. Vervelende is dat ik het sinds die zwangerschap/bevalling nog steeds heb op de eerste dag van mijn menstruatie. Die eerste dag kan ik bijna niet stilstaan van de pijn. Zitten en liggen gaat goed, lopen redelijk maar stil blijven staan is vreselijk. Na die dag is dat gevoel ook weer weg.

Wow, dat je nog zo lang met gebroken vliezen hebt gelegen :oo Was ze ingedaald en mocht je lopen of moest je plat blijven liggen??
Hier zijn bij mijn eerste dochter de vliezen op 31+4 gebroken, nadat ik thuis kwam uit mijn werk (koopavond) en net een uurtje op bed lag. De weeenremmers kregen het hier niet geremd dus paar dagen later was ze er al.

Bij mijn tweede op 25 weken heel erg veel harde buiken en op 27 weken met weeen om de 3 min. opgenomen in het ziekenhuis. Vrij snel van 1 naar 2 cm ontsluiting en de BMH verstreken. Dat hebben ze toen wel kunnen remmen. Ik bleef een knoerharde buik houden en heb 10 weken plat moeten liggen. Met 37 weken weer wat gaan doen en met 38 weken weer alles. En toen kwam ook dat gevoel.
Wonder boven wonder pas op 39 weken en 4 dagen bevallen in de huiskamer na een weeenstorm van net 2 uur! Weer een mooie dochter van 4140 gram. Ook zij lag 2 weken voor op groei.