Nou loop ik sinds pakweg een week rond met een gevoel alsof ik al bevallen ben (maar dan zonder baby
). Down under voelt zwaar, pijnlijk, beurs, en soms echt een kloppend gevoel. Het ene moment kan ik nauwelijks nog stappen, het andere moment ben ik gewoon topfit en lukt alles. Bewegingen die meestal pijn doen als er iets pijn doet: lopen, opstaan uit een lage stoel, omdraaien in bed (het verschuiven van je bekken over stroef oppervlak), soms ook aandoen van sokken. Ik heb geen moeite met mijn balans en kan goed op een been staan. De pijn straalt niet uit en is dus niet constant of bij vast bewegingen, het zware gevoel wel. Soms is de pijn scherp en accuut, soms meer een dof, wat zeurend blauweplekkengevoel alsof iemand me een goede schop tussen mijn benen heeft verkocht.Als ik gewoon met de hand druk, doen spieren, banden en bekken zelf geen pijn. Met de spiegel zie ik geen vocht, spataders of indicatie van ontsteking.
Medische details:
Derde zwangerschap, tweede kind prematuur met gebroken vliezen 31 weken en geboorte 34 weken 5 dagen, nu ook weer risicozwangerschap.
Baarmoederhals was verweekt en half verstreken, is met rust weer verlengd naar 4,2 cm (standaardlengte). Eerder nog geen opening, baarmoedermond en baby hoog. Ivm risico op vroeggeboorte magnesium en twee weken utrogestan (progesteron) geslikt, maar met dat laatste ondertussen weer 4 dagen gestopt ivm bijwerkingen. Bij vorige zwangerschappen nooit indaling gehad ivm niet zo handige bekkenvorm.
Iemand ideeen wat dit is? Toch indaling? Bekkeninstabiliteit? Opening maken? Verzakking? Nog iets heel anders?
Ik ken dit gevoel niet van andere keren dus ik vraag me echt af wat het is, maar vind het niet 'spoed' genoeg om vroedvrouw of gynaecoloog ervoor te storen.
.
)
, maar ik voel me al zo'n zeur steeds met mijn aparte zwangerschappen en dito bevallingen, ik bewaar dus steeds alle vragen voor de afspraken die ik heb en tussendoor zien we wel of er iets gebeurd
)
en toch gewoon naar of over de uitgerekende datum gaan). De snelheid van het verstrijken (korter worden) van de baarmoederhals zegt meer, als je ineens op een weekje 1,5 cm 'verliest', dan is het wel waarschijnlijk dat je snel in arbeid gaat. We zien wel, beetje rustig aan doen en veel plat.