Zeer onrustig zoontje in de nacht, wie weet raad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Zeer onrustig zoontje in de nacht, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 08:53

Hoi allemaal,

Hier een mama die enorm met haar handen in het haar zit. Mijn zoontje van 7 maanden is vreselijk druk in de nachten en blijft alle kanten oprollen. Hij doet het in zijn slaap, maar wordt wakker omdat hij zijn hoofdje stoot, of zijn speentje kwijt is. Daardoor mag ik er zo ongeveer ieder uur (of vaker) uit.
Ik ben met hem bij de kinderarts geweest, en hij is helemaal onderzocht. Conclusie; niks aan de hand en ik ben een overbezorgde moeder die haar kind maar gewoon moet laten liggen en laten huilen. Tja, het deel over overbezorgde moeder zal best kloppen, maar laten liggen en huilen, daar ben ik het niet mee eens want dit is niet normaal meer.

Dus daarom zet ik het hier maar neer. Wie herkent dit? Of wie weet wat ik eraan zou kunnen doen.
Hij heeft verborgen reflux maar krijgt daar Nexium tegen, dit lijkt goed te werken.

Ik ben met hem al naar een Osteopaat geweest toen hij een maand of 2 was. Daar is hij 3 keer geweest en helemaal 'goed' gekeurd.
Ben met hem ook al bij een Praktijk voor Kinesiologie geweest, maar dat heeft niet geholpen.
Ook heb ik hem VSM kindival gegeven, voor rust, maar hielp ook niet.

Hier een filmpje van mijn zoon, hij lag hier tussenin bij ons in bed.

Wie o wie kan ons helpen?
Bedankt voor het meedenken!

Storm

Re: Zeer onrustig zoontje in de nacht, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 08:57

Nog was aanvullende info, Sverre is een enorm druk mannetje. Overdag is hij altijd bezig en beweeglijk, hij is vlot met alles, loopt al in een loopstoeltje het hele huis door en ligt/zit nooit stil. Hij krijgt al Pepti voeding tegen koemelkallergie (tje, je probeert alles he?).
Verder is hij heel erg vrolijk en lacht altijd.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:04

Misschien stom gedacht, maar ik denk dat hij als hij wakker is te veel indrukken krijgt.
Het is vastgesteld dat de dingen die een kleine overdag ziet, meemaakt en leert tijdens de nacht verwerkt.
Wellicht kan het helpen door als hij wakker is extra rustmomenten in te lassen.
Niet naar bed maar gewoon met mama of papa zitten om bijvoorbeeld een boekje lezen op een rustige plek waar hij geen tot weinig prikkels krijgt van de omgeving.
Soms willen kinderen (hoe klein dan ook) meer dan ze kunnen en ook dat kan voor onrust zorgen.
We hebben denk ik allemaal wel eens momenten dat we in bed liggen met allemaal plannen in ons hoofd en dingen herbeleven die we die dag hebben meegemaakt.
En verder heel veel stabiliteit en een vast ritme.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:08

Lastig probleem.
Allemaal slaaptekort hebben is niet bevorderlijk voor je humeur.

Krijgt je zoon teveel prikkels?
Is hij weleens ingebakerd?
Slaapt hij wel bij jullie op de kamer?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 09:13

Maaike, dank je wel voor je reactie!,
Maar helaas hebben we dat al geprobeerd. Hij doet het iedere nacht, altijd en uuuuuuurenlang...
Ik probeer hem al zo min mogelijk indrukken te geven, maar het lijkt helemaal niks uit te maken.
Hij doet het als we een dag druk weg zijn geweest, maar ook als we een dag (of meer achter elkaar) rustig thuis zijn geweest.

Luuntje, hij is vroeger wel ingebakerd geweest, maar mag nu niet meer omdat hij omdraait en meestal ook op zijn buik slaapt. Inbakeren is te gevaarlijk.
Hij slaapt normaal in zijn eigen bed, maar voor dit filmpje was hij wakker geworden en had ik hem tussenin gelegd vanaf een uur of 5.
We letten erop dat hij niet teveel prikkels krijgt, hij is onze eerste dus we hebben nog geen andere kinderen in huis.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:17

Kan je een omschrijving geven van hoe zijn dagritueel is?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:17

Inderdaad bij zo'n druktemakertje is het belangrijk dat je hem niet nog drukker maakt. Ruim voor het slapen gaan rust proberen in te bouwen. Lekker bij je nemen en inderdaad boekje lezen ofzo.

Verder heb ik mijn oudste vast gelegd in bed. Die ging helemaal uit zijn dak als hij op zijn buik terecht kwam. Hij wilde dat niet meer slapen en was erg overstuur. Later is dat middels een KA opgelost. Maar op toch aan onze nachtrust te komen heb ik een tip van mijn moeder gekregen. Zij legde ons altijd dus vast.

Je hebt een lang zacht koord of touw nodig (eentje die dus niet snijd) Dat doe je door de armsgaten en dan rond de matras. Goed aantrekken en een strik/knoop erin en dat schuif je weer onder de matras. De slaapzak zit dus vastgeknoopt aan de matras. Op die manier kunnen de kleintjes niet draaien en het hele bed door struinen. Het hielp hier heel goed.

Ik weet ook dat sommigen dit barbaars vinden en gevaarlijk, maar hier werkte het dus super. Meneer ligt nu al heel lang gewoon los en de overstap was geen probleem.

Heel veel succes!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:23

Laat ik voorop stellen weinig verstand te hebben van kleine kids maar; het lijkt wel of jouw zoontje niet diep genoeg slaapt?
Ik kan me niet voorstellen dat wanneer hij echt, in een goede diepe slaap is, hij nog zo bewegelijk is.
Is het een optie om hem overdag iets minder te laten slapen om hem zo wat ''moeier'' te krijgen zodat hij wat eerder in een diepe slaap is?
Is hij overdag ook bewegelijk?
Doet hij dit overdag ook als hij slaapt?
Lastig probleem TS, ik wens je er sterkte mee :j

edit: wellicht zijn bedje aan de zijkant opvullen met rolkussens>? Kan hij iig zijn hoofdje niet meer stoten!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 09:25

maaike5581 schreef:

Om half 8 op, en een flesje in bed.
Hij blijft lekker op bed spelen terwijl ik mij aankleed, dan kleed ik hem aan en daarna naar beneden toe.
tv kijken (babytv) in de box spelen, knuffelen, en dan fruit eten en een beetje roosvicee.
Om 10 uur naar bed en slapen tot 11 uur.
Daarna bed uit, boterham eten en in de wandelwagen voor een lekkere wandeling en boodschappen.
Om 15:00 thuis, flesje melk op schoot en naar bed.
Wakker om 16:30 en weer spelen, of in de box of in zijn loopauto. Ondertussen kook ik.
Warm prakje eten om 17:30.
Daarna weer spelen en knuffelen.
Flesje pap om 19:00 a 19:30 en daarna meteen naar bed toe.

Wildgirl; Hij slaapt maar 2 keer, wil helaas niet meer slapen en steeds maar 1 uur maximaal, heel soms 5 kwartier.
kussens in bed mag helaas niet ivm wiegendood.

egnie; vastleggen vind ik eigenlijk geen optie omdat ik de oorzaak aan wil pakken maar ik ben nu zover 'heen' dat ik alles uit wil proberen.

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:38

Ik heb ook een heel beweeglijke dochter, ze is nu 9 maanden. En een maand of 3 geleden begon ze ook terug slecht te slapen omdat ze het rollen goed onder de knie had. Ze rolde 's nachts haar hele bed rond, botste dikwijls de tralies aan, begon 's nachts te wenen omdat ze weer eens vanonder aan de bedrand vastlag,... ze was wel niet zo extreem als jouw zoontje in het filmpje. Ik moest er maar een keer of 3 uit en vooral in de late avond was het het ergst (ze gaat slapen om 19u). Ze leren ook veel rond deze leeftijd en moeten dus vanalles verwerken 's nachts. De ene baby zal hier rustiger mee omgaan dan de andere baby.

Als er geen medische oorzaken zijn voor zijn onrustig slapen, denk ik dat je gewoon moet blijven volhouden en wachten tot hij wat ouder is. Je moet hem wel helpen om zelf terug in slaap te leren vallen. Het is normaal dat een baby elk uur ongeveer even wakker wordt (slaapcyclus). Hij moet dus leren om na dat uurtje terug alleen in slaap te vallen. Als hij binnenkort wat meer controle heeft over zijn bewegingen zal hij niet meer zo dikwijls zijn hoofdje stoten in bed, dan leren ze ook in hun slaap dat de ruimte die ze hebben beperkt is.

Een paar tips die ik heb gebruikt:
* leer hem om alleen in slaap te vallen 's avonds. Je moet hem dus wakker in zijn bedje kunnen leggen en als je de kamer verlaat moet hij zelf in slaap kunnen vallen. Een bedje dient om in te slapen, niet om in de eten ofzo. Leer hem dat zijn bedje de ruimte is waar hij wat tot rust kan komen.

* leg enkele reservetutjes in bed als hij een tutje nodig heeft om in slaap te vallen: mijn dochtertje heeft geleerd om het tutje zelf in haar mondje te stoppen (dit kan je overdag oefenen). Als er enkele tutjes verspreid in het bedje liggen, vinden ze meestal wel een tutje dat in hun bereik ligt. Ze heeft ook twee identieke knuffeltjes in haar bed.

* als hij 's nachts wakker wordt: niet meteen er naar toe gaan (ik wacht een minuutje of 5, je merkt wel aan het geween hoe dringend het is...), daarna heel rustig de kamer opgaan, tutje geven of baby terug op zijn plaatsje leggen zonder iets te zeggen en terug weggaan. Zo leert hij dat je er wel bent voor hem 's nachts maar enkel voor het hoogstnodige.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:44

Misschien heeft hij het te warm? Probeer eens zonder truitje etc in de trappelzak? Zeker als hij zo beweeglijk is zal hij het alleen maar warmer krijgen in de 'zak'. Raam flink open 's nachts?
Zijn maar suggesties hoor, ik heb zelf kindertjes maar ben zeker geen kinderarts ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:53

Mijn eerste idee was ook inbakeren, maar dat kan dus niet meer. Dan lijkt de optie van de slaapzak vastleggen zodat hij in elk geval niet meer zo kan rondstuiteren helemaal niet verkeerd om uit te proberen. Dat drukke bewegen zal met verloop van tijd wel minder worden, maar tot die tijd is het beperken van de ruimte waar hij heen kan rollen veiliger voor hemzelf.

Ik vind wel bijzonder om te zien dat hij zo druk kan zijn en ook door kan slapen...

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:58

Heb je het bed al eens ergens anders neer gezet? Wil soms ook nog wel eens een verrassend resultaat geven.

succes ermee, we hebben hier ook een lastige periode gehad. Is ondertussen al jaaaaaren geleden, maar wat een crime is dat zeg!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 10:01

Nitoucheke, bedankt voor je tips. Reservespeentje is een goed idee, hij is hem ´s nachts nog wel eens kwijt omdat hij te ver weg is. Ik kan er meerdere in zijn bedje leggen. Hij kan zijn speen al wel zelf indoen als hij hem gevonden heeft en valt dan weer in slaap, als hij hem niet kan vinden, wordt hij heel wakker en gaat hij huilen.
Wakker in bed leggen is al iets wat we doen, het inslapen is ook geen probleem gelukkig, hij slaapt makkelijk in, overdag en ook in de avond. Is niet altijd zo geweest maar de laatste tijd gaat het prima.
En even laten liggen is ook iets wat ik moet doen van de kinderarts. Misschien moet ik het ook maar volhouden en mezelf niet in mijn hoofd praten dat er ´iets mis is met hem´...

Pieps, hij slaapt in een lakenslaapzakje, dat is de dunste die er is, dunner dan een katoenen. Ik ben juist soms bang dat hij het te koud heeft, maar hij lijkt het zelf wel goed te hebben, zijn nekje voelt ook goed aan, niet te warm of te koud. Raampje staat altijd een klein stukje open.

Prrrr, ik denk ook eraan om het te gaan proberen. En ik sta er zelf ook van te kijken dat hij door blijft slapen, maar zolang zijn zijn speentje in heeft, blijven zjn oogjes dicht.

Freggle_Edge, ja, dat heb ik als allereerste gedaan toen dit begon, bedje naar de andere kant van zijn kamer, maar helaas.... ;(

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:01

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:03

pieps schreef:
Misschien heeft hij het te warm? Probeer eens zonder truitje etc in de trappelzak? Zeker als hij zo beweeglijk is zal hij het alleen maar warmer krijgen in de 'zak'. Raam flink open 's nachts?
Zijn maar suggesties hoor, ik heb zelf kindertjes maar ben zeker geen kinderarts ;)

moest ik ook aan denken,ik ben snachts net zoals dit kereltje.
en vroeger ook al,koel slapen geeft bij mij wel verlichting.

hoe zit het met gebruik van melatonine bij jonge kindern?
bij mij helpt dat enorm goed om rustig te slapen,weet niet of het bij kinderen ook zo kan?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:06

misschien kun je hem in een snooze leggen? Dat is een band waar ze in vast liggen. soms kan dat helpen om hele druk-slapende kinderen wat rust te geven.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 10:07

fjordnina schreef:
Als je echt op zoek wil gaan naar de oorzaak zou je eens contact op kunnen nemen met Selma: http://www.selma-babyfluisteraar.nl/

Wij zijn al bij een babyfluisteraar geweest. Heeft me heel veel geld gekocht en niks komma nul opgeleverd.

Ik zit trouwens te denken, hij slaapt altijd op zijn zij of buik, kan ik hem dan wel vastleggen?

Missnynke, heb ik thuis (Safe-T-sleeper), maar hij draait zich om in dat ding. Hij lag een keer helemaal vast met dat ding om zijn lijf gewikkeld...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:11

Ik heb dit vroeger zelf ook gedaan. Was een enorm druk kind en vertoonde eigenlijk soortgelijk gedrag overdag en 's nachts als jou zoontje.

Mijn moeder heeft destijds ook mijn slaapzak vast gemaakt aan mijn matras zodat het rollen dus niet meer mogelijk is. Dit heeft 2 nachten huilen en andere ellende gekost en toen was er rust. Na 3 weken is ze begonnen met overdag 'gewoon' de slaapzak aan en dit uitbereiden en dit ging prima.

Blijkbaar is het een fase waar ze door moeten. Voordeel van vastleggen is wel dat de onrust wordt geperkt en het stoten van het hoofd, voetje vast tussen de matras enz. Weet alleen niet of hij dan zelf zijn speen nog terug kan vinden.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:12

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:14

met de snoozz hebben ze een band tussen de beentjes door, waardoor de minder makkelijk om kunnen draaien. misschien een pyama aandoen ipv een slaapzak?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:27

Storm schreef:
maaike5581 schreef:

Om half 8 op, en een flesje in bed.
Hij blijft lekker op bed spelen terwijl ik mij aankleed, dan kleed ik hem aan en daarna naar beneden toe.
tv kijken (babytv) in de box spelen, knuffelen, en dan fruit eten en een beetje roosvicee.
Om 10 uur naar bed en slapen tot 11 uur.
Daarna bed uit, boterham eten en in de wandelwagen voor een lekkere wandeling en boodschappen.
Om 15:00 thuis, flesje melk op schoot en naar bed.
Wakker om 16:30 en weer spelen, of in de box of in zijn loopauto. Ondertussen kook ik.
Warm prakje eten om 17:30.
Daarna weer spelen en knuffelen.
Flesje pap om 19:00 a 19:30 en daarna meteen naar bed toe.

Wildgirl; Hij slaapt maar 2 keer, wil helaas niet meer slapen en steeds maar 1 uur maximaal, heel soms 5 kwartier.
kussens in bed mag helaas niet ivm wiegendood.

egnie; vastleggen vind ik eigenlijk geen optie omdat ik de oorzaak aan wil pakken maar ik ben nu zover 'heen' dat ik alles uit wil proberen.

Hoi,

Ik zou zeggen - honger?
Hij krijgt in elk geval veel minder te eten dan onze meiden op die leeftijd.
De kregen toen:
7.00 fles 230 cc met 4 schepjes Bambix (in bed)
9.30 fruithap - daarna slapen
11.00 fles 200 cc
11.30 oefenen met brood (paar hapjes) - daarna slapen
15.00 fles 200 cc
17.00 groente - oudste deed dan meestal nog een dutje jongste op die leeftijd niet
19.00 fles 230 cc met 4 schepjes Bambix
19.30 in bad en naar bed.

Pas met 10 maanden ging er een fles af.

Trouwens mijn meiden gingen juist onrustig slapen als ze het koud hadden!
En ze wilden (net als mij) niet slapen als ze niet iets over zich heen hadden, al was het maar een dekbedhoesje ofzo.

Jongste had trouwens een speen. Die zat niet vast aan een doekje, maar zat met een speenlintje vast aan haar kleren of slaapzak. Die kon ze toen ook al heel goed zelf vinden (ook in haar slaap). Verder lagen er nog een paar spenen los in bed voor het geval dat.

succes

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 10:36

Honger zou inderdaad kunnen en is natuurlijk ook door ons hoofd gegaan, dus hij krijgt nog een nachtflesje als hij wakker wordt. Soms is dat om 2 uur, soms om 4 uur. En ook dan blijft het gedraai....
Overdag krijgt hij wat hij op kan, als hij zijn fles helemaal leeg drinkt (wat hij bijna nooit doet), maak ik nog wat extra. In de avond krijgt hij een papfles met 5 scheppen bambix op 200 melk, meer drinkt hij niet op. Mijn zoon eet zo ongeveer hetzelfde als jouw dochters, drinkt iets minder alleen, maar dat vul ik aan met roosvicee... dus zoveel minder is dat toch niet?

Aan zijn speen zit al een doekje (zie video) Zo kan hij hem makkelijker vinden in zijn bedje 's nachts. Hij is dan ook echt aan het maaien met zijn armen als hij hem kwijt is. (Ik heb een babyfoon met camera dus ik kan hem zien)

Dekbedhoesje heeft weinig zin, hij beweegt zo hard dat binnen een mum van tijd de hoes weg is van zijn lijfje. Ook ben ik bang dat hij verstrikt raakt door het bewegen, of dat hij met zijn hoofd erin komt. Ik kan hem vanavond wel een iets dikkere slaapzak aandoen om te kijken of dat helpt :)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:51

Ik zou zou ook niet weten wat het probleem kan zijn.

Je misschien eventueel als hij zich echt beschadigd in bed (hoofd stoten) misschien tijdelijk een campingbedje kunnen gebruiken.

Onze dochter heeft ook een onrustige periode gehad, die heeft bij ons op de kamer geslapen in een campingbedje. Voor een paar weken en toen was er niks aan de hand.
Maar onze dochter raakte helemaal overstuur als wij haar in haar eigen bedje lagen, tot spugen aan toe.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:04

Pfoe, wat lastig zeg. Hij ziet er inderdaad erg druk uit.

Kan een slaapcentrum wellicht wat doen? Ik weet dat volwassenen met slaapproblemen daar terecht kunnen, maar heb geen idee wat de minimumleeftijd daarvoor is. Het zou misschien wel goed kunnen zijn dat hij daar eens geobserveerd wordt.
Wellicht is hij een slaapwandelaar in de dop, of zoiets.

En heb je dit filmpje ook aan de artsen laten zien die beweren dat er niks aan de hand is? Ik wil niet zeggen dat er wel wat aan de hand is en ik heb er ook geen verstand van verder, maar een filmpje geeft natuurlijk wel een goed beeld van de situatie, dus wellicht verandert de mening van de professionals als ze dit zien.