Help, ik verzak!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Help, ik verzak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 16:21

Ik ben er van de week achter dat ik waarschijnlijk een blaas en misschien ook een baarmoederverzakking heb. Vrijdag ga ik naar de huisarts en hoop ik meer te horen. Ik heb "pas" 1 kind en ben nog erg jong voor deze kwaal als ik alle artikelen op internet mag geloven. Na de bevalling voelde ik al wel dat alles anders zat als voorheen, maar volgens de gyn was bij de nacontrole alles normaal. Maar de laatste anderhalve week heb ik ineens heel veel moeite gekregen met uit plassen, continu een zeurderig gevoel in mijn buik en ik voel gewoon van alles op plekken zitten waar het zeg maar normaal niet hoort. Hier ben ik heel erg van geschrokken. Omdat er zo'n taboe op heerst (niemand vertelt je dit soort dingen voordat je aan kinderen begint) kan ik er weinig over vinden. Ik weet dat er meerdere dames op bokt zijn die dit ook als souvenir aan de zwangerschap/bevalling hebben over gehouden. Welke behandeling hebben jullie gehad, en had dit effect? Ik begrijp dat ze eerst BB fysio aanraden, maar mijn BB spier was voor de bevalling al zo goed dat ik die niet mocht trainen van degene waar ik zwangerschapsgym van kreeg. Dit is ws ook de reden geweest dat de bevalling niet vlotte, en ik nu een verzakking heb :+

luuntje

Re: Help, ik verzak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:49

Volgens mij heeft mijn schoonmoeder haar baarmoeder laten vastzetten.
Er is meer dan alleen oefeningen van de fysiotherapeut.

Heb je er last van?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 16:56

Ja, hele dag een zwaar gevoel vooral als ik veel moet lopen/staan, gevoel alsof ik kramp heb, moeite met uitplassen, af en toe lage rugpijn. Ik weet wel dat opereren ook mogelijk is maar volgens mij doen ze dat pas als je wat ouder bent, mijn moeder heeft bijvoorbeeld helemaal geen baarmoeder meer door een verzakking.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:07

M'n moeder is 7 weken geleden geopereerd aan een blaasverzakking (baarmoeder had ze al niet meer). Het is d'r wel meegvallen, alleen nadeel dat je erna dus even bijna niks mag. Want je mag niet zwaarder tillen dan een kilo :P
Overigens hebben ze het bij haar eerst geprobeerd met een soort ring inbrengen, maar dat hielp niet. Maar is dus ook nog een optie.

Sinds vorige week is ze weer aan het werk, maar zwaar tillen mag ze het komende half jaar niet. Het moet allemaal nog goed vast gaan zitten enzo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 17:09

Dan mag je dus ook een tijd niet paardrijden natuurlijk.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:25

Nee, dat klopt. Mam reed af en toe eens voor de operatie maar ze kreeg er ook last van en is toen gestopt. Overigens reed ze alleen voor de fun, meer als stap en een beetje draf kon ze niet dus misschien als je fanatiek rijd je er ook minder snel last van hebt doordat je spieren het dan meer gewend zijn. Na 6 weken mocht ze het wel weer, maar durft ze niet meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 18:09

Ik ga vrijdag ook meteen navragen of ik wel/niet mag rijden nu, ik maak me daar best zorgen om. Ik rij toch al gauw zo'n 3 a 4 keer per week, en we hebben sinds kort een ruin van 7 die behoorlijk energiek is. Het is iig wel opvallend dat de klachten de afgelopen 4 weken fors zijn toegenomen, en we hebben het paard net 4 weken. Daarvoor hadden we een ouder paard (20) daar reed ik even frequent mee maar zijn draf en galop zijn niet te vergelijken met die van ons nieuwe paard.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:51

Heb je nu adhv internet een diagnose gesteld of is dat ook echt onderzocht :?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 19:02

Volgens mij doet merendeel van de bevolking dat inmiddels, dus zo vreemd vind ik dat niet? Maar goed, om serieus op je vraag in te gaan: ik geef in de OP duidelijk aan dat ik denk dat ik waarschijnlijk een verzakking heb. Woordje waarschijnlijk geeft imo voldoende aan dat het niet zeker is, maar dat ik er wel van uit ga het is zo goed te voelen en te zien dat het niet te missen is. En ja, als ik klachten heb ga ik zelf ook vast kijken op internet wat het zou kunnen zijn. Ik maak me zorgen en wil graag weten of het niks ernstigs is, en of ik met spoed naar de arts moet of dat het een paar dagen kan wachten.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:07

SusanH schreef:
Volgens mij doet merendeel van de bevolking dat inmiddels, dus zo vreemd vind ik dat niet? Maar goed, om serieus op je vraag in te gaan: ik geef in de OP duidelijk aan dat ik denk dat ik waarschijnlijk een verzakking heb. Woordje waarschijnlijk geeft imo voldoende aan dat het niet zeker is, maar dat ik er wel van uit ga het is zo goed te voelen en te zien dat het niet te missen is. En ja, als ik klachten heb ga ik zelf ook vast kijken op internet wat het zou kunnen zijn. Ik maak me zorgen en wil graag weten of het niks ernstigs is, en of ik met spoed naar de arts moet of dat het een paar dagen kan wachten.

Als je het op internet kan op zoeken denk ik niet dat het spoed is ;)
Klopt dat merendeel van de bevolking het doet; is ook je eigen recht maar zelf voor doktertje spelen vind ik maar niets; ze studeren niet voor niets zolang ;)

Edit: bovendien ga je nu misschien jezelf dingen wijsmaken die er niet zijn

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 19:43

Nou, dit is niet te missen hoor, er ie echt iets heel erg anders dan voorheen. Dus de kans dat ik mezelf iets wijs maak is heeeeeeeel klein ;)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:52

SusanH schreef:
Nou, dit is niet te missen hoor, er ie echt iets heel erg anders dan voorheen. Dus de kans dat ik mezelf iets wijs maak is heeeeeeeel klein ;)

Ok, dan hoef je niet meer naar de dokter te gaan ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:57

Hè suus!
Ik heb ook een fikse blaasverzakking aan de bevalling overgehouden. Met fysio voor de bekkenbodem is het eren heel stuk verbeterd, maar nog lang niet goed. Heb ook een ring gehad die de boel omhoog zou houden, maar die bleef bij mij niet zitten. De enige oplossing is opereren, maar dat doen ze niet zolang er nog een kinderwens is

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:58

Bij mij hing er trouwens echt een bal uit mijn vagina, dat is nu niet meer, maar je voelt het wel duidelijk zitten. Lang staan is geen pretje, lang fietsen ook niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 20:00

Fijn dat jij dat van afstand kunt beoordelen :+ ik plaats geen topic voor de lol en heb er nou al spijt van dat ik dat uberhaupt gedaan heb. Ik heb echt een serieus probleem en dan is het heel fijn als er ook mensen zijn die daar serieus op in gaan. Als je verder niks zinnigs hebt toe te voegen zou ik het heel fijn vinden als je je aandacht ergens anders op wil gaan richten.

BA: zo'n bal zit er bij mij nu dus ook ;( wij hebben geen kinderwens meer, dus operen vind ik prima als de rest niet zou werken. Het is echt een ***gevoel.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:24

Het is toch prima dat je een topic opent, al is t maar om ervaringen te vragen of wat gerustgesteld te worden :)
Meestal is een verzakking toch echt niet te missen. Mijn moeder had 's avonds wat zwaars getild en toen ze naar bed ging had ze ook zo'n bal. Schrok zich een ongeluk natuurlijk. Ze had de HAP gebeld, maar die zeiden dat je gewoon naar je eigen HA moet gaan want het is geen spoed. Wel gaan, want als het te lang zo blijft "hangen" kan je incontinent worden.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:30

ik heb het ook een keer gezien bij "gênante lijven" ofzo, ms kun je iets vinden op uitzending gemist? is wel alweer tijdje terug. kan me overigens wel voorstellen dat het verergerd als je "fanatieker" rijd zoals je zelf al aangeeft. vervelend

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:40

door druk wordt het erger. Het is echt een bekkenbodem probleem en die moet je dus gaan trainen en vooral blijven trainen...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 07:00

En ik had nog wel de illussie dat mijn spieren down under heel sterk waren, dat was iig wel de reden waarom de bevalling destijds niet wilde vlotten. Ik mocht ook absoluut die spieren niet trainen van degene die zwangerschapsgym gaf. Na de bevalling ben ik gaan sporten, en ook die spieren wel weer gaan trainen (was een speciaal programma om fit te worden na de bevalling, heb ik anderhalf jaar gedaan). Maar goed, dat is dus geen garantie dat je geen klachten krijgt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 07:20

Helaas niet nee. Volgend de fysio is het gewoon botte pech als je het zo jong krijgt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 07:22

Nou das lekker dan he? Daar zitten we mooi mee. Hoe is het nou bij jou dan? Is het wel iets verbeterd met fysio?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 07:27

Met de fysio is het dusdanig verbeterd dat ik weer goed mijn urine kan ophouden, ook geen sress incontinentie meer heb en de bal weer bijna binnen zit maar nog wel verzakt is. Met dagelijks blijven oefenen kan het wellicht nog wel iets verbeteren, maar na bijna twee jaar komt daar ook de klad in :+

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 07:30

Ik heb een darmverzakking gehad na de bevalling, 3 en half jaar mee rond gelopen :=
Uiteindelijk vorig jaar aan geopereerd, tis geen pretje, maar het helpt wel...

Bij mij kwam het door zware bevalling, ze wilde er niet uit en is er met veel kracht uit moeten trekken.. :=
Eerst dacht ik dat mijn baarmoeder verzakt was, omdat die naar mijn idee mijn darm dicht drukte waardoor ik heel moeilijk naar de wc kon.. Na 3 keer bij de guneacoloog te zijn geweest en die constateerde geen baarmoeder verzakking, ging ik weer terug :+
Nu kwam ik bij de gyneacoloog die bij mijn bevalling was, die zei letterlijk: Dat je daar nog zo lang mee door hebt gelopen meid, jeetje !..... :oo
Ik zei: Ik ben al 3 keer bij uw collega geweest.. En toen keek ze mij zo aan >;) Dat hij dat gemist heeft :n
Bij mij was het dusdanig verzakt dat ik binnen 2 weken ben geopereerd :+

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 07:37

ik lees mee ben zeer nieuwschierig

mare krijge alle vrouwen dat vroeg of laat??

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 07:39

Dat lijkt mij nou ook, dagelijks oefenen gaat er hier ook bij inschieten vrees ik. Ik heb juist geen last incontinentie, bij mij lukt het steeds moeilijker om uit te plassen. Wel fijn iig dat je geen incontinentie meer hebt. Het is wel balen dat de andere klachten er niet mee weg gaan.

mieske: de bevalling zal bij mij ook wel de hoofdreden zijn, kind is er met fors geweld uit gerukt, achteraf gezien was me misschien veel ellende bespaard gebleven (ook herstel na de bevalling) als ik een spoed KS had gehad maar dat is achteraf praten natuurlijk. Hoe was het herstel na je operatie?