Wat doet zwemmen voor je lijf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

Wat doet zwemmen voor je lijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 21:38

Ik las laatst in een topic dat zwemmen niks voor je lijf doet, in de zin van: je valt er niet mee af.
Wie heeft er ervaring met zwemmen ten behoeve van spieropbouw, conditieverbetering, afvallen of andete gezonsheidsdoelen?
Wat doet/deed zwemmen voor jouw lijf?

kimberley12

Re: Wat doet zwemmen voor je lijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:05

Mij is altijd verteld dat je met zwemmen al je spieren traint....Afvallen doe je er geloof ik niet echt mee, maar voor strakke en sterke spieren is het wel heel goed om te zwemmen.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:08

Maar als je veel zwemt en veel spieren traint lijkt het me dat je ook wel af valt?
Ook is zwemmen erg goed voor reuma-patienten.
Helaas heb ik een hekel aan zwemmen :') .

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:13

Zwemmen is ook goed voor het soepel worden en blijven van de spieren.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:57

Afbeelding
Zegt genoeg lijkt me ;)

Ik heb gezwommen als afsluiting van mijn training in de sportschool & heb dat als een positieve combinatie ervaren. Nooit spierpijn en ontspannen spieren. Het ligt er heel erg aan wat je wil gaan doen; slome baantjes trekken doet niets voor je behalve wat calorieën verbranden. Als je op tijd gaat zwemmen & de wijze van zwemmen afwisselt zet je je spieren aan het werk & zal je wel degelijk iets merken :j .

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:03

Heb zelf op zeer fanatiek niveau gezwommen totdat ik een schouderblessure opliep (zwom wel op wedstrijd niveau. Belasting is dan zwaarder). Je spieren worden sterker als je op de juiste manier en redelijk fanatiek traint. Ook is het super voor de conditie en coördinatie training.
Houd rekening met het volgende: Spiervezels zijn zwaarder dan vet. Dus ook al laat je weegschaal niets zien, je lichaam wordt wel strakker en sterker.
Had zelf 1 klein nadeel. Mijn schouders waren behoorlijk breed geworden door het zwemmen, dus blouches en blazers waren een ramp >.< haha.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:07

Spieren zijn niet zwaarder dan vet. Dat is de grootste fabel ooit.

1 kg vet is bijna 2 keer zo groot als 1 kg spieren

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:11

Dus. Een 1 spiervezel heeft de helft aan volume van vet. Oftewel Die eene spiervezel is zwaarder dan 1 vetvezel ten opzichte van het volume dat dit inneemt. Wiskunde >.<

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:41

Doubt, ik denk dat die mensen niet alleen zwemmen hoor ;)

Raponsje, ik geloof wel dat spieren zwaarder zijn :j
Door mijn krachttraining ed is mijn lichaam veel strakker en slanker, maar er zit nog steeds de nodige kilos aan (lees; ik ben niks afgevallen door al dat trainen)

Heb ook een tijdje wedstrijd zwemmen gedaan, en het voelt gewoon ook heerlijk om te zwemmen./
Het is ontspannend en goed voor de spieren. En je conditie/uithoudingsvermogen wordt er ook beter van.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:45

Doubtless schreef:
[ Afbeelding ]
Zegt genoeg lijkt me ;)

Ik heb gezwommen als afsluiting van mijn training in de sportschool & heb dat als een positieve combinatie ervaren. Nooit spierpijn en ontspannen spieren. Het ligt er heel erg aan wat je wil gaan doen; slome baantjes trekken doet niets voor je behalve wat calorieën verbranden. Als je op tijd gaat zwemmen & de wijze van zwemmen afwisselt zet je je spieren aan het werk & zal je wel degelijk iets merken :j .

OEF! Daar kan ik wel een tructje of 38 op :o

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:56

Raponsje schreef:

Mooie grap, je spreekt jezelf tegen nu :D
Het valt onder hetzelfde kopje als 1 kilo veren en 1 kilo beton. Ja, het is beiden 1 kilo, maar het volume van d veren is tig keer groter dan van het beton. Dus is het beton zwaarder (want je hebt er minder van nodig om tot die ene kilo te komen).
Zelfde geldt dus voor spieren en vet. Om 1 kilo te krijgen, heb je twee keer zoveel vet nog als spieren. Dus spieren zijn zwaarder :)

Bij alle sporten geldt wel: hoe meer je traint, hoe groter het effect zal zijn (tenzij je teveel traint en spierafbraak krijgt, maar daar spreken we hier niet over). Als je 1x p. week zwemt, zal je niet veel resultaat zien. Bij 2 of 3 keer zal je het al beter kunnen zien. Wat iemand anders al aanhaalde: als je dan rustig baantjes trekt, heeft dat amper invloed. Maar als je die baantjes zo snel mogelijk aflegt, heeft dat een groter effect op je lichaam.
Bij zwemmen train je inderdaad al je spieren. Je werkt aan je uithoudingsvermogen ('conditie') en kracht. Afhankelijk van hoe vaak en hoeveel je traint, krijg je of een slanker lichaam (vetverbranding), of een breder lichaam (spieropbouw). Meestal is het een combinatie van beiden, waardoor je lichaam niet veel verandert in volume, maar wel strakker en mooier wordt.
Als je specifiek voor iets wilt trainen, kan je bij een sportschool navragen hoe je moet trainen. Op internet zijn er ook talloze websites met welke trainingssoort je welk effect krijgt.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:00

Als je zwemt zit je niet thuis voor de tv chips te eten :Y)

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:03

Foulplay_ schreef:
Als je zwemt zit je niet thuis voor de tv chips te eten :Y)

Dubbele winst dus :+

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 10:34

Bedankt voor jullie reacties, leuk om te lezen!!
Jullie denken er dus wel hetzelfde over als ik, fijn.
Heb vroeger veel diploma zwemmen gedaan (heb er 10 :+ ) en daardoor veel verschillende slagen geleerd.
Heb er ook brede schouders aan over gehouden, is nog steeds het makkelijkste te trainen bij me.
Ik ga vanavond voor het eerst sinds tijden weer zwemmen, als het goed bevalt wil ik het graag vaker gaan doen en misschien zelf wel in plaats van fitnessen want dat vind ik erg saai worden. Daarbij ook erg goed tegen m'n spier- en gewrichtsklachten. Zou het fijn vinden om wat gespierder en strakker te worden door het zwemmen.
Wil inderdaad niet 10 baantjes kwebbelend schoolslag doen, gewoon lekker veel variatie.
Hoop mijn vlinderslag uiteindelijk weer op te kunnen pakken, maar ben blij als ik nu 5 slagen achter elkaar kan maken daarmee :))

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:03

AAAAAAAHHH vlinderslag!
Rampenslag noem ik die altijd. Die krijg ik na zoveel jaar zwemmen en competitie er nog steeds niet uitgeperst. Echt dramatisch. Hahaha. Maar was daar in tegen wel goed met de rugslag. ^_^

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:06

Haha, rampenslag _O- :=

Ik vind het een heerlijke slag, wanneer ik m met flippers kan doen.
Zonder kan ik hem ook niet lang volhouden.. Doe liever de borstcrawl en school/rugslag.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 11:32

Hahaha rampenslag :D :D
Samengestelde rugslag vind ik het meest relaxte, borstcrawl vind ik ook erg fijn omdat ik dan ook het idee heb dat ik daadwerkelijk aan het sporten ben en hem er toch nog redelijk makkelijk uitkrijg na jaren niet te hebben gezwommen.
Maar vlinderslag blijft een grote uitdaging hahaha, maar als het goed lukt ben ik wel weer heel blij :D

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:07

Kwam zelf niet genoeg het water uit om de vlinderslag uit te voeren. Vond het echt een drama >.< Maar ik ben ook maar 1.63 en een beetje gedrongen. Niet echt ideaal zwemmerslichaam. >.<

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 14:02

Rebel_Jits schreef:
Raponsje schreef:

Het valt onder hetzelfde kopje als 1 kilo veren en 1 kilo beton. Ja, het is beiden 1 kilo, maar het volume van d veren is tig keer groter dan van het beton. Dus is het beton zwaarder (want je hebt er minder van nodig om tot die ene kilo te komen).
Zelfde geldt dus voor spieren en vet. Om 1 kilo te krijgen, heb je twee keer zoveel vet nog als spieren. Dus spieren zijn zwaarder :)

Raponsje, jij bent toch diëtiste en fitnessinstructrice?
(Dat schrijf je in veel topics die over voeding of beweging gaan.)
Dan vind ik het wel komisch dat je jezelf zo tegenspreekt :D :D

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:08

Raponsje schreef:

Ik spreek mezelf helemaal niet tegen.
1 kilo spieren is net zo zwaar als 1 kilo vet. Vet heeft alleen meer opslagplek nodig en daarom dijen mensen dus ook uit..
Afbeelding

Het probleem is:
Mensen die aan het afvallen zijn en een kilo zwaarder zijn of een week niet afvallen zeggen ja ik ben een kilo spieren rijker.
Dikke vette bullshit en niks meer dan een fabeltje dat de wereld in geholpen is door mensen die zichzelf een excuus willen geven om zich niet slecht te voelen over het niet hebben van gewichtsverlies.

Het is ontzettend moeilijk, zeker voor een vrouw om 1 kilo spieren aan te komen.
Wat er wél gebeurt is dat het lichaam en je stofwisseling tijdens het afval proces op de rem gaat als je al even bezig bent.
Het enige wat je daaraan kunt doen is door blijven gaan en afwisseling zoeken bij je beweging en niet met een glimlach op je gezicht zeggen dat je spieren rijker bent geworden.

Het spierpercentage gaat wel degelijk omhoog van sporten en je vetpercentage omlaag maar als je een kilo aankomt wil dat niet zeggen dat dat spier is.

Ik sport zo'n 6 uur per dag - 6 dagen per week, eet veel proteine, snoep nooit en eet super lean en ik kom per jaar zo'n 1,5 kilo aan in spieren.
Dus je kunt wel nagaan dat iemand die een maandje sport en ineens een kilo zwaarder is gewoon het metabolisme is dat op de rem is gegaan.

Dát is wat ik probeer uit te leggen met vet en spier weegt evenveel.

Voor ik dat weer tig haat pb's krijg dat ik mensen met overgewicht aanval of dat ik iets niet goed uitleg of spelfouten maak (Nederlands is immers niet mijn moedertaal).

Ontopic:
Als je conditie op wilt bouwen is zwemmen perfect. Je gebruikt al je spieren en zwemmen veroorzaakt geen blessures.
Het dus ook beter om te beginnen met zwemmen dan met bijvoorbeeld hardlopen omdat dat vaak blessures veroorzaakt bij mensen die net beginnen met sporten / cardio.

Ook in het water kun je trouwens veel doen op baantjes trekken na zodat je minder kans hebt op blessures.
Bijvoorbeeld push ups op de waterkant, zolang mogelijk watertrappelen en dit record elke week proberen te verbreken etc.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:01

Ja maar 1 kilo lood is net zo zwaar als 1 kilo watjes, maar daardoor is lood nog wel zwaarder dan watjes, soortelijk gewicht heet dat. Dus ja, spieren zijn zwaarder dan vet.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:22

Authentic schreef:
Ja maar 1 kilo lood is net zo zwaar als 1 kilo watjes, maar daardoor is lood nog wel zwaarder dan watjes, soortelijk gewicht heet dat. Dus ja, spieren zijn zwaarder dan vet.

Het probleem hiermee is dat mensen die op dieet zijn en niet afvallen of een kilo aankomen denken dat het spieren zijn.
Wat niet zo is. Ik train zo'n 1872 uur per jaar voor 1,5 kilo spieren.
Het zou iets sneller gaan als ik niet al veel spiermassa had, maar dan nog.

Het is onmogelijk om in een korte tijd als vrouw een kilo spier bij te kweken en dát fabeltje moet de wereld uitgeholpen worden.
Dan kunnen vrouwen ook weer kracht training gaan doen wat goed bijdraagt voor het strakker worden (cm kwijtraken) ik krijg zovaak de reactie ja maar ik vind vrouwelijk bodybuilders lelijk of ik wil geen gespierde mannen armen...

Er zijn dus veel mensen die denken dat je met 7 uur per week kracht training er uit komt te zien als een bodybuilder of nog sterker dat je ineens 10 kilo spier bij getraint hebt in een jaar.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:28

Dat verandert niks aan het feit dat spieren nog altijd meer wegen dan vet. Jij reageerde op een post waar het ging over strakker worden maar wel wat zwaarder. Of mensen het nou verkeerd interpreteren als ze aankomen of niet, dit is onjuist:
Citaat:

Mensen interpreteren het niet juist, dat maakt van een feit nog geen fabel. Zeg dan gelijk dat mensen die kennis verkeerd interpreteren. ;)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:37

Authentic schreef:
Dat verandert niks aan het feit dat spieren nog altijd meer wegen dan vet. Jij reageerde op een post waar het ging over strakker worden maar wel wat zwaarder. Of mensen het nou verkeerd interpreteren als ze aankomen of niet, dit is onjuist:
Citaat:

Mensen interpreteren het niet juist, dat maakt van een feit nog geen fabel. Zeg dan gelijk dat mensen die kennis verkeerd interpreteren. ;)

Zoals ik al zei is Nederlands niet mijn eerste taal, ik kan me in het Nederlands niet zo goed uitdrukken als in het Engels.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:39

Wellicht dan voorzichtiger zijn met andermans uitspraken tot fabel degraderen :)

Ontopic: mijn beste vriendinnetje heeft vrij lang aan wedstrijdzwemmen gedaan, dus wel heel intensief en zij had bij wijze van spreken geen grammetje vet, onwijs mooi slank!